Gå til innhold

Varighet synsattest etter levering til statens vegvesen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Skal ta lappen i juni. Da jeg tok teorien besto jeg ikke synstesten på trafikkstasjonen og jeg måtte da få synssattest fra optiker. Problemet er at jeg ikke forstår varigheten til den. Jeg leser over alt at gyldigheten er 3 måneder, MEN hva betyr det?

Hvis jeg har oppkjøring om 6 måneder, og får en attest nå og leverer den, må jeg ikke da ha ny attest om 3 måneder for at den skal være gyldig på oppkjøring?

Eller er den gyldig 3 måneder fra du får attesten til du må ha levert den til trafikkstasjonen?

(Går foresten ikke å bestille oppkjøring før synsattesten er godkjent, men den er jeg redd utløper før oppkjøring selv om jeg har levert den?)

Jeg er så forvirra😂

Anonymkode: 042cd...d4d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og optikeren hadde tydeligvis ikke peiling på noe om lappen annet en krav til syn så han nytter det ikke å spørre😅

Anonymkode: 042cd...d4d

Skrevet

Det betyr at den må være max 3 mnd gammel den dagen du kjører opp.

Så tar du en nå, og ikke ska kjøre opp før om 6 mnd må du ta en til før oppkjøring. 

Anonymkode: c8a0b...7ba

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 22.11):

Det betyr at den må være max 3 mnd gammel den dagen du kjører opp.

Så tar du en nå, og ikke ska kjøre opp før om 6 mnd må du ta en til før oppkjøring. 

Anonymkode: c8a0b...7ba

Nei.

I førekortforskriften står det: "ved framleggelse må attesten ikke være eldre enn 3 måneder". 

Varigheten er normalt sett ubegrenset hvis man ikke har prognose for å få svekket syn i de neste årene.

Vandelsattesten går ut etter 6 måneder da, og det er et herk å fikse hvis man vil kjøre opp type 6 måneder og en uke etter man søkte om førerrett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...