Gå til innhold

Samboerens sønn kaller meg mamma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nylig flyttet sammen med en mann med en fantastisk 3 åring. Selv har jeg en 4 åring og de to små er veldig glad i hverandre. 3 åringen kaller meg mamma ofte, og jeg lurer på hvordan håndtere det? Vi har pleid å si hva navnet mitt er, eventuelt kalle meg "mamman til xx" (navnet til 4 åringen). Men det skjer så mange ganger i løpet av en dag, og blir litt ødeleggende for dynamikken om vi retter på han hele tiden. Jeg har et godt forhold til han og det gjør ikke meg noe sånn egentlig at han kaller meg mamma. Men jeg har ikke noe lyst til å skape dårlig stemning med moren hans, og at hun skal bli lei seg for at han kaller meg mamma.

Vi har han annenhver helg, noen av  helgene uten at min 4 åring er tilstede  og han kaller meg mamma da også.

Hva er en god måte å løse dette på?

Anonymkode: 15e4a...f08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare overse det. Dette vil gå seg til etter hvert som han blir større. Bare svar ham på vanlig måte når han roper mamma til deg uten å korrigere. Vi hadde det på samme måte da datteren vår var liten. Hun sa konsekvent pappa til stefar hele tiden fordi hun var vant til at hans barn sa det. Nå sier hun bare navnet hans og kaller ham aldri for pappa.

Anonymkode: 11f29...4a5

• Hjerte 2
Skrevet

Du er en kvinne, en mamma. Far er en mann, en pappa. Barn kan ofte bruke det, uten å legge så mye mer i det. Vi voksne tillegger det mer mening enn det trenger å ha. Et eksempel er at i barnehagen får jeg ofte høre «Mamma!». De vet jo jeg ikke er moren deres. Det samme skjedde med nevøen og niesene mine. 

Anonymkode: 6fe4b...b35

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke gjør noen ting i det hele tatt. Det ar han liker å kalle deg mamma betyr bare at han føler du gjør samme oppgave som sin mamma. Man har ikke alltid født barna sine, noen ganger ‘får’ man dem. Han er 3, så han skjønner ikke dette med ste-mamma og biologisk mamma.

Ser flere her sier at man kan korrigere på det senere, men jeg synes du skal la han bestemme selv. Det er han som er barnet. Du kan jo snakke med hans mor om det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...