AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #1 Skrevet 16. desember 2023 Hei, nyfødt baby kaster opp all melken den drikker. Gir barnet morsmelk, men barnet kaster opp alt den drikker. Og det er sånn sprute oppkast at det kommer ut både fra nese og munn. Hva kan jeg gjøre? Det er nesten etter hver måltid. Anonymkode: 9edce...3ea
Topsi Skrevet 16. desember 2023 #2 Skrevet 16. desember 2023 Hvordan er allmenntilstanden til barnet? Ville hatt lav terskel for å ringe lege, da de kan fort bli dehydrert
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #3 Skrevet 16. desember 2023 Hei, et det skikkelig sprutgulp, eller faktisk oppkast? Så små barn skal ikke kaste opp, det kan være tegn på noe alvorlig (ikke for å skremme, men har erfart det selv..). Om det er «ekte» oppkast inkluderer det brekninger og også på tom mage. Tips mot spritgulp: For oss hjalp det å passe på at vi stoppet litt i måltidene slik at babyen fikk rapt litt underveis, og holde «oppreist» over skuldrene. Fryktelig frustrerende periode, men det gikk over. Anonymkode: 6d843...c70 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #4 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hei, et det skikkelig sprutgulp, eller faktisk oppkast? Så små barn skal ikke kaste opp, det kan være tegn på noe alvorlig (ikke for å skremme, men har erfart det selv..). Om det er «ekte» oppkast inkluderer det brekninger og også på tom mage. Tips mot spritgulp: For oss hjalp det å passe på at vi stoppet litt i måltidene slik at babyen fikk rapt litt underveis, og holde «oppreist» over skuldrene. Fryktelig frustrerende periode, men det gikk over. Anonymkode: 6d843...c70 Altså, det var selvfølgelig sprutgulp og ikke spritgulp.. Anonymkode: 6d843...c70
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #5 Skrevet 16. desember 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Hvordan er allmenntilstanden til barnet? Ville hatt lav terskel for å ringe lege, da de kan fort bli dehydrert Sover hele tiden ... er urolig like før oppkastet, og da kommer det sånn litt rare lyder også kaster han opp... sovner etter å ha kastet opp. Han har ikke fastlege før 1 januar. Og har prøv å kontakte legen, men har blitt ignorert på det 2 ganger. Har vært i kontakt med legevakten de sier det er normalt. Da de sEndte hjem fra sykehuset i forrige uke så hadde han ikke dette problemet... sove har han hele tiden gjort, men oppkast er det blitt mer av de 2 siste dagene Anonymkode: 9edce...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #6 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei, et det skikkelig sprutgulp, eller faktisk oppkast? Så små barn skal ikke kaste opp, det kan være tegn på noe alvorlig (ikke for å skremme, men har erfart det selv..). Om det er «ekte» oppkast inkluderer det brekninger og også på tom mage. Tips mot spritgulp: For oss hjalp det å passe på at vi stoppet litt i måltidene slik at babyen fikk rapt litt underveis, og holde «oppreist» over skuldrene. Fryktelig frustrerende periode, men det gikk over. Anonymkode: 6d843...c70 Han kaster ikke opp på tom mage nei, men etter å ha drikket melk, 40 ml klarer han seg fint på men så vil han ha mer, og ta gir jeg 10 ml til, men det blir bare kastet opp og da ser det ut som at de 40 ml han har drukket også kommer ut igjen. Raper helt fint Anonymkode: 9edce...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #7 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sover hele tiden ... er urolig like før oppkastet, og da kommer det sånn litt rare lyder også kaster han opp... sovner etter å ha kastet opp. Han har ikke fastlege før 1 januar. Og har prøv å kontakte legen, men har blitt ignorert på det 2 ganger. Har vært i kontakt med legevakten de sier det er normalt. Da de sEndte hjem fra sykehuset i forrige uke så hadde han ikke dette problemet... sove har han hele tiden gjort, men oppkast er det blitt mer av de 2 siste dagene Anonymkode: 9edce...3ea Kan du telle pustefrekvensen til babyen og sjekke om den er normal? Anonymkode: 6d843...c70
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #8 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kan du telle pustefrekvensen til babyen og sjekke om den er normal? Anonymkode: 6d843...c70 Beklager at jeg kanskje han skremt deg, men ville også si at dersom han har god matlyst så er nok alt helt fint og vanlig med mye søvn i den perioden. Og selv om di er små, så kan di rett og slett spise for mye. Har selv hatt glupske babyer, og det som kommer opp ser ofte mye ut, men noe er tatt i systemet. Anonymkode: 6d843...c70
Topsi Skrevet 16. desember 2023 #9 Skrevet 16. desember 2023 (endret) En skal ikke diagnostisere over nett, jeg er heller ikke lege. Men synes det kan høres ut som pylorusstenose, som kan komme de første 2-6 ukene etter fødsel, oftest hos gutter. Jeg ville ringt legevakten igjen. Se om du føler dette stemmer https://lvh.no/symptomer_og_sykdommer/barn/spesielle_tilstander_hos_barn/hypertrofisk_pylorusstenose Endret 16. desember 2023 av Topsi
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #10 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kan du telle pustefrekvensen til babyen og sjekke om den er normal? Anonymkode: 6d843...c70 Det er noen ganger rolig at man nesten ikke ser at han puster. Men når man legger hånd på magen så får man med seg at det rolige pust, men normale. Mens noen ganger så blir han veldig tung pusten Anonymkode: 9edce...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #11 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Beklager at jeg kanskje han skremt deg, men ville også si at dersom han har god matlyst så er nok alt helt fint og vanlig med mye søvn i den perioden. Og selv om di er små, så kan di rett og slett spise for mye. Har selv hatt glupske babyer, og det som kommer opp ser ofte mye ut, men noe er tatt i systemet. Anonymkode: 6d843...c70 Han gråter veldig høyt når han er sulten og "jafser" til seg flasken... men ble bare litt redd pga at han kaster opp "alt" han drikker Anonymkode: 9edce...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #12 Skrevet 16. desember 2023 Vanlig blandt nyfødte og til 1-2-3 mnd alder. Min var helt lik. Det blir gradvis bedre når han blir eldre og lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør modnes. Så lenge han har våte bleier og legger på seg ville jeg ikke bekymret meg. Det du kan gjøre er å ha noen bøker el lignende under bena på hodeenden slik at han ligger høyere med overkroppen. Og å ikke legge han flatt rett etter han har spist. Og å ikke "styre" for mye med han rett etter han har spist. Ikke sikkert det hjelper, men det var rådene jeg fikk av helsesøster. Anonymkode: 6daa8...786 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #13 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vanlig blandt nyfødte og til 1-2-3 mnd alder. Min var helt lik. Det blir gradvis bedre når han blir eldre og lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør modnes. Så lenge han har våte bleier og legger på seg ville jeg ikke bekymret meg. Det du kan gjøre er å ha noen bøker el lignende under bena på hodeenden slik at han ligger høyere med overkroppen. Og å ikke legge han flatt rett etter han har spist. Og å ikke "styre" for mye med han rett etter han har spist. Ikke sikkert det hjelper, men det var rådene jeg fikk av helsesøster. Anonymkode: 6daa8...786 Takk, da skal jeg prøve meg på det 😀 Anonymkode: 9edce...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #14 Skrevet 16. desember 2023 Er han våken gjennom et helt måltid eller må du holde han våken? Er han lett å vekke? Hvor mange våte, tunge bleier i løpet av døgnet? 40 ml er veldig lite for et to uker gammelt barn, men kan selvfølgelig stille seg annerledes hvis du mater veldig hyppig. Hva har du fått av info om flaskemating på barsel? Jeg spør ikke for å kritisere deg, men fordi vi selv fikk null info og det kunne gått alvorlig galt. Anonymkode: 6b47d...ada 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #15 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vanlig blandt nyfødte og til 1-2-3 mnd alder. Min var helt lik. Det blir gradvis bedre når han blir eldre og lukkemuskelen mellom magesekk og spiserør modnes. Så lenge han har våte bleier og legger på seg ville jeg ikke bekymret meg. Det du kan gjøre er å ha noen bøker el lignende under bena på hodeenden slik at han ligger høyere med overkroppen. Og å ikke legge han flatt rett etter han har spist. Og å ikke "styre" for mye med han rett etter han har spist. Ikke sikkert det hjelper, men det var rådene jeg fikk av helsesøster. Anonymkode: 6daa8...786 Jeg lot også min baby ligge "oppover" mens hun ammet. Det hjalp veldig. Hun lå oppå meg i "stående" stilling, vanskelig å forklare Anonymkode: 6fdb4...75a 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #16 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lot også min baby ligge "oppover" mens hun ammet. Det hjalp veldig. Hun lå oppå meg i "stående" stilling, vanskelig å forklare Anonymkode: 6fdb4...75a Ser det er flaske som gjelder for TS, beklager at jeg ikke leste det før jeg svarte. Anonymkode: 6fdb4...75a
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #17 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er han våken gjennom et helt måltid eller må du holde han våken? Er han lett å vekke? Hvor mange våte, tunge bleier i løpet av døgnet? 40 ml er veldig lite for et to uker gammelt barn, men kan selvfølgelig stille seg annerledes hvis du mater veldig hyppig. Hva har du fått av info om flaskemating på barsel? Jeg spør ikke for å kritisere deg, men fordi vi selv fikk null info og det kunne gått alvorlig galt. Anonymkode: 6b47d...ada Han har hatt episode med epilepsi anfall og da fikk jeg bekjed om å gi han 40 ml i et par uker videre hver andre time... han sovner mens han drikker, så må prøve å vekke han. Er av og til han er helt våken, men sover for det meste mens han drikker sånn at man må holde han våken/vekke han. Han har en del våte bleier, bæsje bleier kommer men veldig lite som om han har forstoppelse men det sa de på sykehuset at det var normalt. De på barsel sa at så lenge han har våte bleier ved hjemreise så kunne de ikke gjøre noe stort med hvor mye han fikk i seg. Anonymkode: 9edce...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #18 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Han har hatt episode med epilepsi anfall og da fikk jeg bekjed om å gi han 40 ml i et par uker videre hver andre time... han sovner mens han drikker, så må prøve å vekke han. Er av og til han er helt våken, men sover for det meste mens han drikker sånn at man må holde han våken/vekke han. Han har en del våte bleier, bæsje bleier kommer men veldig lite som om han har forstoppelse men det sa de på sykehuset at det var normalt. De på barsel sa at så lenge han har våte bleier ved hjemreise så kunne de ikke gjøre noe stort med hvor mye han fikk i seg. Anonymkode: 9edce...3ea Er han utredet for epilepsi med eeg? (Elektroder på hodet). Jeg er ikke helsepersonell, men jeg synes det virker pussig å sette en slik diagnose på et så lite barn. Har andre tilstander som også kan gi krampeanfall blitt utelukket? Metabolske sykdommer? Det er helt normalt med små mengder avføring hver gang, men den skal være mye mer flytende enn hos voksne. Kanskje litt mer som havregrøt. Og sennepsgul. Når du skriver forstoppelse, mener du da at den er hard? Det er ikke normalt. 40 ml hver andre time blir 480 ml i døgnet. Jeg synes fremdeles det høres for lite ut. Det er ca. like mye morsmelk jeg klarte å pumpe ut i døgnet på det meste og jeg måtte supplere med mme. Og når mye av det gulpes (?) opp igjen, så tenker jeg det blir litt for lite mat. Jeg hadde tatt kontakt med lege på nytt. Hvis legevakten avviser deg, kan du forsøke å ringe vakthavende barnelege på nærmeste sykehus. Min erfaring er at mme er myyyye hardere for magen enn morsmelk. Alt du klarer å pumpe ut er helt supert og du burde være stolt av deg selv for den innsatsen du gjør. Har du fått info om sakte flaskemating? Anonymkode: 6b47d...ada 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #19 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er han utredet for epilepsi med eeg? (Elektroder på hodet). Jeg er ikke helsepersonell, men jeg synes det virker pussig å sette en slik diagnose på et så lite barn. Har andre tilstander som også kan gi krampeanfall blitt utelukket? Metabolske sykdommer? Det er helt normalt med små mengder avføring hver gang, men den skal være mye mer flytende enn hos voksne. Kanskje litt mer som havregrøt. Og sennepsgul. Når du skriver forstoppelse, mener du da at den er hard? Det er ikke normalt. 40 ml hver andre time blir 480 ml i døgnet. Jeg synes fremdeles det høres for lite ut. Det er ca. like mye morsmelk jeg klarte å pumpe ut i døgnet på det meste og jeg måtte supplere med mme. Og når mye av det gulpes (?) opp igjen, så tenker jeg det blir litt for lite mat. Jeg hadde tatt kontakt med lege på nytt. Hvis legevakten avviser deg, kan du forsøke å ringe vakthavende barnelege på nærmeste sykehus. Min erfaring er at mme er myyyye hardere for magen enn morsmelk. Alt du klarer å pumpe ut er helt supert og du burde være stolt av deg selv for den innsatsen du gjør. Har du fått info om sakte flaskemating? Anonymkode: 6b47d...ada Ja de tok EEG, MR og flere andre tester. Hvor de sa at alle testene var fine. Utenom på EEG så kunne de se litt aktivitet på epilepsi. Men det var såpass at han ikke trengte medisiner nå. Men de skulle kontaktes om han fikk nye anfall. Den er sennepsgul, med 1 eller 2 små bæsj klumper. Etter at maten gulpes/kastet opp så blir han slapp og sovner. Har ikke fått noe info om sakte flaskemating Anonymkode: 9edce...3ea
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #20 Skrevet 16. desember 2023 Har du prøvd å gi mindre mengder, oftere? Høres ut som du er i dialog med flere helsepersonell. Anonymkode: f6354...f2a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå