Gå til innhold

Israels blinde vold – Nå bør Norge og Vesten reagere

Anders71

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Julebrunost said:

Tror du har blitt utsatt for metapropaganda😆 

Men jeg er klar jeg, om Israel vil gi meg lønn👌🏻

DET skjer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

mirjia skrev (13 minutter siden):

Jeg tror kanskje ikke du løser problemet med "En miniputt-stat full av sinte, fattige og radikaliserte mennesker" ved å sette inn en ekstern okkupantmakt...

Jo, fordi det trengs noen til å holde orden.

Midtøsten har vært et lappeteppe av imperier og riker i tusener av år.

Å flytte styringen til et kulturelt mer kompatibelt rike er sunn fornuft. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalmusrot skrev (7 minutter siden):

Pleier å gå kjempebra når noen okkuperer en annen stat og bestemmer hvordan den skal styres. Fullt av strålende eksempler i historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Kalmusrot said:

Hvem skal er denne noen?

Som Europa?

"Kulturelt mer kompatibelt?". Hva mener du her? I denne regionen er Islam den viktigste religionen. Mener du at zionistene skal flytte? Kulturelt er de mer kompatible med vesten,

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (5 minutter siden):

Pleier å gå kjempebra når noen okkuperer en annen stat og bestemmer hvordan den skal styres. Fullt av strålende eksempler i historien.

Ja, det er faktisk det.

Midtøsten var et bedre sted under det ottomanske riket enn i dag.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UltimateNothing skrev (5 minutter siden):

Hvem skal er denne noen?

Som Europa?

"Kulturelt mer kompatibelt?". Hva mener du her? I denne regionen er Islam den viktigste religionen. Mener du at zionistene skal flytte? Kulturelt er de mer kompatible med vesten,

Jeg mener palestinske områder burde overlates til Egypt, Saudi-Arabia eller en av de andre stabile arabiske landene hvis religion, etnisitet og kultur matcher palestinerne.

Palestinere er arabere, og da er det naturlig at de hører hjemme sammen med dem.

At vestlige land eller Israel skal inn og styre, er bare en uting som skaper mer konflikt.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalmusrot skrev (1 minutt siden):

Ja, det er faktisk det.

Midtøsten var et bedre sted under det ottomanske riket enn i dag.

Selv synes jeg Härjedalen var et bedre sted under norsk styre.

Jeg tror ellers du kunne ha godt av å lese litt om diverse former for okkupasjon og kolonialisme (fra anerkjente kilder), men denne ballen gidder jeg ikke følge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Kalmusrot said:

Jeg mener palestinske områder burde overlates til Egypt, Saudi-Arabia eller en av de andre stabile arabiske landene hvis religion, etnisitet og kultur matcher palestinerne.

Palestinere er arabere, og da er det naturlig at de hører hjemme sammen med dem.

At vestlige land eller Israel skal inn og styre, er bare en uting som skaper mer konflikt.

Det er jeg faktisk helt enig i.

Betyr det at nåtidens israelere ble forvist? Eller kunne de hatt sitt eget område delt fra omverdenen?

Endret av UltimateNothing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mirjia said:

Jeg tror ellers du kunne ha godt av å lese litt om diverse former for okkupasjon og kolonialisme (fra anerkjente kilder), men denne ballen gidder jeg ikke følge.

Jeg liker jo Bohuslän ganske godt. Utover det er jeg halvt same, fornorsket med stor suksess,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UltimateNothing skrev (1 minutt siden):

Det er jeg faktisk hel enig i.

Betyr det at nåtidens israelere ble forvist? Eller kunne de hatt sitt eget område delt fra omverdenen?

Man burde gått tilbake til grensene satt i 1967. Fjern israelske bosettinger på Vestbredden.

Gaza kunne gått til Egypt. Vestbredden til Jordan.

Satt Saudi-Arabia til å drive med gjenoppbygging, infrastruktur og næringsliv, da de har enormt masse penger og kompetanse.

Palestina må integreres i den arabiske verden, og glemme Israel. Jøder og arabere bør ha minst mulig med hverandre å gjøre.

Jerusalem kunne blitt FN-kontrollert uavhengig sone.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (1 time siden):

Aha, så med andre ord, drep 1200, sett deg ned og vent? 

…Må huske på å voldta, torturere og brenne de først da. Og pass på at hvertfall halvparten er sivile. 
Skyt pensjonister og brenn småbarn i ovnen mens foreldrene ser på. 
Husk også å pisse på de døde, før IDF går inn på kjøkkenet og filmer at de stjeler fra kjøleskapet mens de flirer rått. 
Og etterpå ringe hjem stolt til mamma og pappa for å fortelle hvor mange du har drept. Er det sånn forholdsmessighet du mener @mirjia?

Jeg er forvirret. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bacteria skrev (1 minutt siden):

…Må huske på å voldta, torturere og brenne de først da. Og pass på at hvertfall halvparten er sivile. 
Skyt pensjonister og brenn småbarn i ovnen mens foreldrene ser på. 
Husk også å pisse på de døde, før IDF går inn på kjøkkenet og filmer at de stjeler fra kjøleskapet mens de flirer rått. 
Og etterpå ringe hjem stolt til mamma og pappa for å fortelle hvor mange du har drept. Er det sånn forholdsmessighet du mener @mirjia?

Jeg er forvirret. 

Du får lese tråden litt nøyere, så kanskje forvirringen går over. Skjønt jeg tviler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (6 minutter siden):

Å snakke om okkupasjon er uansett ganske historieløst i denne sammenhengen.

Okkuperer Oslo resten av Norge? 

Okkuperte Sverige Norge i tiden 1814-1905?

Okkuperte Danmark Norge i de fire århundrene før 1814?

Svaret på alle disse spørsmålene er egentlig nei. Det er snakk om skiftende riker og tilhørigheter.

Omtrent alle grensene i Midtøsten ble satt under kolonitiden uansett, av europeiske makter som skar opp det ottomanske riket og andre tradisjonelle riker mellom seg. Det betydde ikke nødvendigvis stort for folk som levde der - riker hadde kommet og gått i tusener av år før. Fjeset på mynten endret seg. Big deal.

Det er dette som mye antikolonial retorikk hopper over - hele menneskehetens historie er full av skiftende herskere og statsdannelser. Det finnes ingen urtilstand å gå tilbake til.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalmusrot skrev (4 minutter siden):

Man burde gått tilbake til grensene satt i 1967. Fjern israelske bosettinger på Vestbredden.

Satt Saudi-Arabia til å drive med gjenoppbygging, infrastruktur og næringsliv, da de har enormt masse penger og kompetanse.

Palestina må integreres i den arabiske verden, og glemme Israel. Jøder og arabere bør ha minst mulig med hverandre å gjøre.

Problemet her er at de vil ikke ha noe med Palestina å gjøre, Egypt nektet på å overta Gaza og Jordan vil heller ikke ha Vestbredden. Eneste kunne vært at Saudi kom inn og styrte Gaza, men om Saudi nå skal bli bestevenner med Iran så tviler jeg på at det er en mulighet. 
Palestinere har laget trøbbel overalt, så det er ikke super enkelt å integrere de noen steder.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (Akkurat nå):

Problemet her er at de vil ikke ha noe med Palestina å gjøre, Egypt nektet på å overta Gaza og Jordan vil heller ikke ha Vestbredden. Eneste kunne vært at Saudi kom inn og styrte Gaza, men om Saudi nå skal bli bestevenner med Iran så tviler jeg på at det er en mulighet. 
Palestinere har laget trøbbel overalt, så det er ikke super enkelt å integrere de noen steder.

Nei - akkurat det siste er jeg helt enig.

Men da må Vesten hjelpe disse arabiske landene med det praktiske og økonomiske rundt styringen. 

Alternativt få hjelp fra India, Brasil og andre store land rundt om i verden.

Skal det bli fred, må flere aktører på banen. Det trengs ressurser og soldater, lærere, helsepersonell og bygningsarbeiderne på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalmusrot skrev (4 minutter siden):

Nei - akkurat det siste er jeg helt enig.

Men da må Vesten hjelpe disse arabiske landene med det praktiske og økonomiske rundt styringen. 

Alternativt få hjelp fra India, Brasil og andre store land rundt om i verden.

Skal det bli fred, må flere aktører på banen. Det trengs ressurser og soldater, lærere, helsepersonell og bygningsarbeiderne på bakken.

Om Saudi og Iran ikke finner tonen, så er Saudi det opplagte alternativet.

De har sharia og vil greie å hanskes med nye terror-spirer, men de må ha en "gulrot" for å ta på seg dette og det er Iran. Om det å overta kontrollen av Gaza kan irritere deres fiende (Iran), da kan de være troende til å takke "ja". De er nok ganske sugne på å få en revansje for nederlaget i Jemen, så her er det bare å krysse fingrene for at de ikke finne tonen (noe jeg ikke tror at de kommer til å gjøre). 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
jordy skrev (4 minutter siden):

Om Saudi og Iran ikke finner tonen, så er Saudi det opplagte alternativet.

De har sharia og vil greie å hanskes med nye terror-spirer, men de må ha en "gulrot" for å ta på seg dette og det er Iran. Om det å overta kontrollen av Gaza kan irritere deres fiende (Iran), da kan de være troende til å takke "ja". De er nok ganske sugne på å få en revansje for nederlaget i Jemen, så her er det bare å krysse fingrene for at de ikke finne tonen (noe jeg ikke tror at de kommer til å gjøre). 

Høres ut som en fornuftig vei videre.

Det kunne gitt Saudi-Arabia en popularitetsboost og politisk kapital. Verden hadde trukket et lettelsens sukk om de sørget for økonomisk vekst og diskré sharia-håndtering av bråkete elementer i Gaza.

Hvem vet, kanskje det kunne blitt et nytt Dubai en gang?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nye vold.  Krig er grusomt.

Hvorfor kan ikke muslimer og jøder ha fred med hverandre?

Samtidig er det en vanskelig situasjon for Israel  Greier de ikke å fjerne hamas så vil angrepene starte opp igjen og det er en reell fare for at Iran kobles inn i konfliten..  

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stina234 skrev (12 minutter siden):

Ja nye vold.  Krig er grusomt.

Hvorfor kan ikke muslimer og jøder ha fred med hverandre?

Samtidig er det en vanskelig situasjon for Israel  Greier de ikke å fjerne hamas så vil angrepene starte opp igjen og det er en reell fare for at Iran kobles inn i konfliten..  

Iran er part, sammen med USA, nå har Houthi militsen begynt å angripe båter også Norske, dette kan spre seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (5 timer siden):

Styrer Gaza. Ikke Vestbredden. Og nei. Det er jeg ikke. Veien frem til en tostatsløsning er selvsagt ikke rett frem og enkel, men noe verdenssamfunnet bør jobbe for (heunder blant annet ministerkomitéen som ble nedsatt av det arabisk-islamske toppmøtet og som hadde møte i Oslo nettopp). Det er, slik jeg ser det, den eneste mulige varige løsningen. I motsetning til denne blodtåkebombingen.

og

mirjia skrev (5 timer siden):

Jeg tror kanskje ikke du løser problemet med "En miniputt-stat full av sinte, fattige og radikaliserte mennesker" ved å sette inn en ekstern okkupantmakt...

Hva løser du ved å anerkjenne dem som egen stat da? Jeg er i teorien enig med deg i to-statsløsning - enstatsløsning er i hvert fall håpløst siden det ville blitt sharia og tilbake til steinalderen i løpet av to generasjoner siden palestinerene får så mange barn at de på kort tid kunne kuppet hele Israel. Men hva skal disse 2,5 millioner sinte fattige radikaliserte menneskene leve av der? Fortsette å sitte på rumpa og passivt motta massive mengder bistand, mens de føder flere og flere barn, til evig tid? Om en generasjon er befolkninger der doblet, og de har det allerede trangt - hvordan løser man det? 

Kalmusrot skrev (5 timer siden):

Dette. Alt dette. Det fremstår som den beste løsningen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...