Gå til innhold

Israels blinde vold – Nå bør Norge og Vesten reagere

Anders71

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

anonym 4545 skrev (Akkurat nå):

Mye lidelse kunne vært unngått hvis Egypt hadde åpnet grensen for flyktninger.

Absolutt! Men det er komplisert. Både Egypt og Libanon har hatt mye konflikt med palestinere opp igjennom, og vegrer seg nok mye fordi Hamas styrer der nå. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gabriel skrev (54 minutter siden):

I hvert fall ikke ved å drepe 10 ganger så mange palestinske barn.

Det er veldig interessant å diskutere med folk som kun har en mening om hva israel ikke skal gjøre, men aldri en mening om hvordan israelske barn skal beskyttes mot Hamas. Mener du at ustael ikke har rett til å beskytte israelske barn mot Hamas? Og hvis de har rett, hvordan mener du de skal gjøre det på en måte du aksepterer?

Endret av Topsi
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (2 minutter siden):

Mitt alternativ er uinteressant, Israels er å fjerne terroristene.

De har eksistert som naboer, med en god dose raketter og terrorangrep. Uansett, så ble alt forandret etter 7. okt.

Du må begynne å sette deg litt inn i hva Israel sier, de har sagt at de skal fjerne Hamas - punktum finale.

+ noe alle..eller de fleste visste inkl. Hamas, er at tar du israelere som gissel så gir ikke Israel opp. De har en type "pakt" i Israel som går ut på at blir du tatt som gissel, da skal staten gjøre alt for å få deg frigitt. Her er det ingen som bryr seg om omkostninger, husk at denne gang snakker vi også om israelske babyer.

Har skjønt at dine holdninger ser ut til å sammenfalle med Israels til en hver tid gjeldende politikk. Interessant sett i lys av at det har vært avslørt at Israel ansetter personer for å drive propaganda i sosiale medier. Ikke gitt at det gjelder deg, men jeg mistenker at mer enn én av dere på KG. Noe som ikke er ulovlig, men ganske spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, jordy said:

De har eksistert som naboer, med en god dose raketter og terrorangrep. Uansett, så ble alt forandret etter 7. okt.

Du må begynne å sette deg litt inn i hva Israel sier, de har sagt at de skal fjerne Hamas - punktum finale.

Hvem er Hamas? Hvordan oppstod de? VET vi dette?

Israel sier de skal fjerne Hamas - selvfølgelig. Hamas er plagsomme. Men angrepet den syvende oktober var annerledes. Hva er det som driver Hamas?

2 minutter siden, Julebrunost said:

Palestina har fått mer bistandspenger enn det kostet å gjenoppbygge Europa etter 2. verdenskrig. Sulten er ikke på grunnnav Israel. Israel bidrar og har bidratt med mye av de pengene. De må ta Hamas, og 7. oktober var det nok. De  angriper Israel og dreper folk selv i våpenhvilen som var før 7. oktober. Hundrevis drept i bombing, skyting osv. At det for en palestiner lønner seg økonomisk å drepe jøder gjør at dette ikke går. Hamas må bort. At Hamas skyver sivile foran seg må Vesten legge press på dem for. 

Hvor mye har Israel fått i bistand totalt kontra Gaza?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym 4545 skrev (5 minutter siden):

Mye lidelse kunne vært unngått hvis Egypt hadde åpnet grensen for flyktninger.

Hvis Egypt hadde tatt over Gazastripen i utgangspunktet, hadde dette aldri skjedd.

Israel har foreslått dette tidligere. 

Noen må ta ansvar for området.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kalmusrot skrev (4 timer siden):

Hadde Saudi-Arabia tatt over kontrollen med de palestinske områdene, hadde konflikten vært over.

De er strenge. De er stabile. Og de er ihvertfall ikke jøder.

Dette har egentlig ikke så mye med "jøder", eller "islam" å gjøre. JA, det er deskriptivt, men husk at SA hadde faktisk et brukbart forhold til Israel før alt dette startet.

Nå som Iran og Saudi-Arabia ser ut til å finne tonen, er det mye i Midt-Østen som kan forbedre seg.

En annen som kan komme inn er India.  

I lengden tror jeg ALT er mulig, tilogmed enstatsløsning. USA må ut av regionen, for de har hatt mange sjanser til å forbedre situasjonen, men er nå direkte uønsket i Syria og Irak (begge steder de fortsatt har styrker), Iran selvsagt, Ssudi-Arabia som nå vender bort ifra dollaren og ikke minst iblant palestinere selv. 

Russland, derimot har tillitt ikke bare i de Arabiske områder, men også i Israel. 

Det handler om å finne ut hva alle vil ha OG få samtykke til å garantere sikkerhet og trygghet til alle i regionen.

En kombinert Kina, Russland, Saudi-Arabia, India fredsstyrke kunne fungert. Dette må srlvsaht da gå utenfor FN og sikkerhetsrådet, slik at USA sitt intrigemakeri holdes utenfor.

Det er nå bare 13 dager til BRICS dobler i størrelse. Med Egypt, Emiratene, Saudi-Arabia, Iran og Russland i denne blokken er det uante muligheter for å finne en helt ny lødning på alt dette.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (3 minutter siden):

Har skjønt at dine holdninger ser ut til å sammenfalle med Israels til en hver tid gjeldende politikk. Interessant sett i lys av at det har vært avslørt at Israel ansetter personer for å drive propaganda i sosiale medier. Ikke gitt at det gjelder deg, men jeg mistenker at mer enn én av dere på KG. Noe som ikke er ulovlig, men ganske spesielt.

Jeg støtter Israel 100% uten å få en krone for det, støtter all kamp mot islamistisk ekstremisme og skjønner ikke hva som er spesielt med det. Synes det å støtte de er mye mer spesielt og tankeløst.

UltimateNothing skrev (5 minutter siden):

Hvem er Hamas? Hvordan oppstod de? VET vi dette?

Israel sier de skal fjerne Hamas - selvfølgelig. Hamas er plagsomme. Men angrepet den syvende oktober var annerledes. Hva er det som driver Hamas?

Hva vil du egentlig frem til? "Hamas er plagsomme", really? 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (5 minutter siden):

Jeg støtter Israel 100% uten å få en krone for det, støtter all kamp mot islamistisk ekstremisme og skjønner ikke hva som er spesielt med det. Synes det å støtte de er mye mer spesielt og tankeløst.

Gud bedre så lei jeg er av det hevdes at de som kritiserer Israels oppførsel i denne krigen støtter Hamas. Det er løgn og står i veien for en opplyst og ordentlig debatt. Men så er vel ikke en slik debatt noe du ønsker deg, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, jordy said:

Hva vil du egentlig frem til? "Hamas er plagsomme", really? 

"Israel 100%".

Hva er "islamistisk ekstremisme" i denne settingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (7 minutter siden):

Dette har egentlig ikke så mye med "jøder", eller "islam" å gjøre. JA, det er deskriptivt, men husk at SA hadde faktisk et brukbart forhold til Israel før alt dette startet.

Nå som Iran og Saudi-Arabia ser ut til å finne tonen, er det mye i Midt-Østen som kan forbedre seg.

En annen som kan komme inn er India.  

I lengden tror jeg ALT er mulig, tilogmed enstatsløsning. USA må ut av regionen, for de har hatt mange sjanser til å forbedre situasjonen, men er nå direkte uønsket i Syria og Irak (begge steder de fortsatt har styrker), Iran selvsagt, Ssudi-Arabia som nå vender bort ifra dollaren og ikke minst iblant palestinere selv. 

Russland, derimot har tillitt ikke bare i de Arabiske områder, men også i Israel. 

Det handler om å finne ut hva alle vil ha OG få samtykke til å garantere sikkerhet og trygghet til alle i regionen.

En kombinert Kina, Russland, Saudi-Arabia, India fredsstyrke kunne fungert. Dette må srlvsaht da gå utenfor FN og sikkerhetsrådet, slik at USA sitt intrigemakeri holdes utenfor.

Det er nå bare 13 dager til BRICS dobler i størrelse. Med Egypt, Emiratene, Saudi-Arabia, Iran og Russland i denne blokken er det uante muligheter for å finne en helt ny lødning på alt dette.

Så lenge en stabil stat, eller koalisjon av stater, tar over de palestinske områdene, er det mulig å se for seg en løsning.

Det må være store politi- og militærstyrker til stede på bakken.

Og grensene mellom Israel og Palestina må være krystallklare og godt bevoktet.

All uro og vold, fra begge sider, må slås hardt ned på.

India er ressurssterkt og også et godt valg. Hinduer er ikke like vestlige heller, så skaper neppe samme antagonisme.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (1 minutt siden):

Gud bedre så lei jeg er av det hevdes at de som kritiserer Israels oppførsel i denne krigen støtter Hamas. Det er løgn og står i veien for en opplyst og ordentlig debatt. Men så er vel ikke en slik debatt noe du ønsker deg, da.

Eksakt hvem støtter du, kun barna eller?

Som jeg har skrevet til det kjedsommelige, grensen mellom Hamas og sivilbefolkningen er veldig flytende og Hamas har stor støtte som i tillegg ble større etter 7.okt. 

UltimateNothing skrev (4 minutter siden):

"Israel 100%".

Hva er "islamistisk ekstremisme" i denne settingen?

Ja, 100%.

Islamistisk ekstremisme i denne settingen er den samme som i alle andre.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalmusrot skrev (2 minutter siden):

Så lenge en stabil stat, eller koalisjon av stater, tar over de palestinske områdene, er det mulig å se for seg en løsning.

Det må være store politi- og militærstyrker til stede på bakken.

Og grensene mellom Israel og Palestina må være krystallklare og godt bevoktet.

All uro og vold, fra begge sider, må slås hardt ned på.

India er ressurssterkt og også et godt valg. Hinduer er ikke like vestlige heller, så skaper neppe samme antagonisme.

India (Hindu med stor mulsimsk andel), Kina (Konfucianistisk filosofi med lydighet&orden som grunnpillar), Russland (Ortodoks Kristen, men veldig store undergrupper), Iran (Shiah) og Saudi-Arabia&Emiratene (ortodoks sunni) har enestående mulighet til å ta denne saken videre. 

Det handler nå mest om å få ut USA fra regionen, for det landet godtar ikke samarbeid uten eget diktat. I tillegg til dette må forholdene roe seg mer ned. Jeg tror absolutt Putin&Xi kan bringe de andre isammen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mirjia skrev (9 minutter siden):

Du kommer ikke med én konstruktiv ting de heller kunne gjort. Å være imot at Israel skal ta Hamas er jo støtte til Hamas?

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jordy skrev (5 minutter siden):

Eksakt hvem støtter du, kun barna eller?

Som jeg har skrevet til det kjedsommelige, grensen mellom Hamas og sivilbefolkningen er veldig flytende og Hamas har stor støtte som i tillegg ble større etter 7.okt. 

FNs verdenserklæring om menneskerettigheter og dens prinsipper som ledesnor. Humanitærretten,  og rettsstatsprinsippene. Og dypest, retten til liv.

Verdenserklæringen kom etter overgrepene mot sivilbefolkningen og Hitlers folkemord mot jøder og andre minoriteter under andre verdenskrig. Sånn sett er Israels historie, jødenes historie, og erklæringen tett forbundet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, jordy said:

Islamistisk ekstremisme i denne settingen er den samme som i alle andre.

Nettopp. Ekstremisme, og spesielt ifht religion, er skummelt. Men å avfeie den andre parten "den ikke-vestlige" på denne bakgrunnen er xenofobi.

5 minutter siden, Julebrunost said:

Å være imot at Israel skal ta Hamas er jo støtte til Hamas?

Eh... nei? Har du snakket med noen som er for våpenhvile i Gaza i det siste? Youngstorget er bra sted om du er i Oslo-traktene.

4 minutter siden, Julebrunost said:

Jeg er også islamistisk i mitt tankesett. Jeg er 75% norsk, har ingen muslimer i min slekt. Hva mener du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UltimateNothing skrev (Akkurat nå):

Nettopp. Ekstremisme, og spesielt ifht religion, er skummelt. Men å avfeie den andre parten "den ikke-vestlige" på denne bakgrunnen er xenofobi.

Eh... nei? Har du snakket med noen som er for våpenhvile i Gaza i det siste? Youngstorget er bra sted om du er i Oslo-traktene.

Jeg er også islamistisk i mitt tankesett. Jeg er 75% norsk, har ingen muslimer i min slekt. Hva mener du?

Aha, så du er islamist (det forklarer mye!), men støtter ikke Hamas? Eller er du islamist og støtter Hamas? Dette ble jo bare forvirrende. Eller blander du islam og islamisme nå? 

https://snl.no/islamisme

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (14 minutter siden):

Du kommer ikke med én konstruktiv ting de heller kunne gjort. Å være imot at Israel skal ta Hamas er jo støtte til Hamas?

Konstruktivt forslag: Begynn med å praktisere forholdsmessighetsprinsippet i humanitærretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mirjia skrev (Akkurat nå):

Konstruktivt forslag: Begynn med å praktisere forholdsmessighetsprinsippet i humanitærretten.

Aha, så med andre ord, drep 1200, sett deg ned og vent? 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...