Gå til innhold

Israels blinde vold – Nå bør Norge og Vesten reagere

Anders71

Anbefalte innlegg

Det er ikke blind vold, det er tilsvar for et terrorangrep alle disse sivile støttet ved å hylle Hamas. Helt riktig å bombe Gaza sønder og sammen. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

VXL100 skrev (2 minutter siden):

Det er ikke blind vold, det er tilsvar for et terrorangrep alle disse sivile støttet ved å hylle Hamas. Helt riktig å bombe Gaza sønder og sammen. 

Herregud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (6 minutter siden):

Intensjon betyr svært mye. Hadde Hamas fått det til hadde de drept alle israelere. 

La meg spørre, mener du koalisjonen mot is forsøkte å utslette araberne da de bombet raqqa og mosul? 

Jeg kjenner ikke nøyaktig til disse bombingene, men dersom USA, Danmark etc har bombet noe som helst i Syria uten forespørsel fra Syriske myndigheter så er det dobbelt uakseptabelt. Bombing er svært alvorlig og dreper barn like mye som de dreper krigere. 

Når Israel og andre slipper bomber så er neppe intensjonene å drepe sivile, men bruk av den typen våpen er uansett drap på sivile , uansett om de vil eller ikke. Å si at man vil skåne sivile, samtidig som man bruker masseødeleggelsesvåpen er prat som ikke holder vann med mindre man har god nok etteretning på at absolutt ingen sivile er i nærheten av bombingene.

At Israel og Syria er så desperate at de tyr til bombing for å forsvare seg mot reelle angripere er forferdelig, men også forståelig, men når f.eks. Danmark, Norge, Russland og USA slipper  bomber som dreper utenfor eget land så regner jeg det som grov kriminalitet som bør etterforskes av disse landenes politi. IS i Syria er Syria sitt problem, og det er Syria som har ansvaret for å bekjempe dem. Skal de ha utenlandsk hjelp så må de spørre  om det. Utlandet skal ikke ta seg til rette med bombefly som dreper relativt blindt. USA mener muligens at de i kraft av sin overlegne slagkraft har rett til å drepe hvem de vil, hvor de vil. Denne etikken som er fundamentert i jungelens lov er stygg, og Russland gjør akkurat det samme i Ukraina.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirisiri10
Julebrunost skrev (1 time siden):

Denne har jeg sett, og han bekrefter ingenting. Han snakker om at dersom tallene stemmer så er ikke dette høye tall tatt i betraktning hvor vanskelige forhold IDF opererer under, ergo at IDF skåner sivile så godt de kan. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/RG7am2/ekspert-om-hamas-doedstall-fra-gaza-det-har-stor-strategisk-verdi

Her står det om tallene som kommer ut i Hamas’ propagandakrig. 

Grunnen til at tallene kommer opp her til stadighet er at pro-pal argumenterer med at antall døde barn er grunn til at Israel skal legge ned våpnene. For min del er ett barn drept ett for mye. Men så lenge Hamas er Hamas vil dette bli en krig med økende sivile tap. 

Og jeg har aldri sagt at noen har bekreftet tallene, jeg sa det kan de ikke enda. Det gjør de når krigen er ferdig, som også står i artikkelen. Se her hva jeg skrev, så forholder man seg til det jeg skriver i stede: 

Sirisiri10 skrev (1 time siden):

Ingen vet eksakte tall på antall drepte. Så nei, de kan ikke bekrefte noe. De tallene vi får er det absolutt minimumet. 

Normalt så blir antall drepte i Gaza i krig eller angrep fra Israel undersøkt av blant annet USA og Israel etterpå. Så ikke rart at de ikke kan bekrefte det enda. Tallene har alltid stemt ganske bra med de Palestinske tallene. Kanskje folk slutte å påstå at tallene er så himla feil eller bruke det støtt og stadig som et argument. Det er faktisk ingenting som tyder på tallene er feil, annet enn at de er langt høyere. 

Jeg la ved flere kilder enn nrk. Her har du en video der IDF sier det selv i et intervju på cnn   https://edition.cnn.com/2023/12/05/middleeast/israel-hamas-military-civilian-ratio-killed-intl-hnk/index.html 

Er det god nok kilde? 

Det er også en elendig strategi å rapportere feil, og tidligere har tallene til Palestina, USA og Israel stemt. Det sitter også flere ledd å går igjennom skadde og døde, blant annet på Vestbredden. Det Hamas styrte helsemyndighetene fungerer på en annen måte enn resten Hamas styrer. Her er også Vestbredden inkludert. 

IDF har bekreftet at de har utført ca 22.000 angrep på Gaza mellom 7.okt og frem til våpenhvile. Og vi vet alle hvor lite Gaza er og hvor befolket, hvor nesten halvparten er barn. 

Mat, medisiner, vann, strøm, helsehjelp etc er det stor mangel på. Få operative sykehus. 

Jeg tenker man ikke trenger å være hjerne kirurg for å forstå omfanget her. Hadde tallene vært riv ruskende gale, slik flere her inne påstår, tro meg - Israel hadde ropt det høyt ut. 

Denne krigen løser overhode ingenting - heller det motsatte. Det er helt meningsløst alle barn og andre sivile som er drept og skadet i Gaza. Like meningsløst som de Hamas drepte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, I Grosny said:

Hamas utsletter ikke Israel, men Israel har kommet mye lenger i  å utslette palestinerne.

ja, men hvorfor ? tror du at det er fordi Hamas ønsker ikke å utslette Israel ?? Hva tror du hadde skjedd hvis plutselig Hamas fikk takk i meget sofistikerte våpen ? Intensjon betyr alt !

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julebrunost skrev (1 time siden):

Dette vil ikke bedre seg under Hamas, da de tjener på at Palestinerne er flyktninger og får bistand fra Vesten, bistand som går rett til krigsmateriale. Vet du hvor mye bare Norge har gitt dem? Næringsliv kunne de hatt, om det var ønskelig. Før Israel trakk seg ut var Gaza frodig. Nå er det karrig og de er avhengig av alt utenfra. 

Å leve på bistand uten funksjonellt næringsliv er ikke bærekraftig over tid. Jeg tror dette bidrar til en ustabilitiet og agressivitet i befolkningen. Her sitter jeg på min høye hest og sier hva som ser feil ut, men har dessverre ikke peiling på hvordan man kan forbedre.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

NatNat skrev (4 minutter siden):

ja, men hvorfor ? tror du at det er fordi Hamas ønsker ikke å utslette Israel ?? Hva tror du hadde skjedd hvis plutselig Hamas fikk takk i meget sofistikerte våpen ? Intensjon betyr alt !

Trodde jeg skrev hvorfor. Det handler om hvem som er militært sterkest. Hamas ville ha utslettet Israel hvis de kunne. Det er  mulig at Israel kunne ha utslettet hele Gaza og drept alle sammen, men at de holder igjen. En annen sak er at etnisk totalrensing ikke aksepteres av de andre nasjonene i verden.

Intensjon betyr mye, men ikke alt. Militær og økonomisk styrke betyr også mye.

Endret av I Grosny
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, mirjia said:

image.png.01b98aa03d48b179ea5650cdbdcc47a9.pngDet er så rart at denne maniske gjengen med hardcore Israel-supportere har valgt seg Kvinneguiden som plattform... De gjør det helt umulig å diskutere nyansert og presist, men det er vel også målet deres. 

en tweet fra Yousef ?? ærlig talt..... Og "en maniske gjengen som har valgt kvinneguiden som plattform" ... 😅 Tror du vi er organisert ? Vet du hvorfor mange her er Pro-Israel ? Fordi mange er Pro Israel i Norge, ja, ekte mennesker, bare de tør ikke si det høyt fordi det er ikke politiske korrekt i Norge, og det kan t.o.m være farlig...

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, I Grosny said:

Trodde jeg skrev hvorfor. Det handler om hvem som er militært sterkest. Hamas ville ha utslettet Israel hvis de kunne. Det er  mulig at Israel kunne ha utslettet hele Gaza og drept alle sammen, men at de holder igjen. En annen sak er at etnisk totalrensing ikke aksepteres av de andre nasjonene i verden.

Da er vi enige.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, I Grosny said:

Jeg mistenker at Israel skaper Hamasterorrister. Når de dreper pappa og lillesøster og skyter beinet av storebror så kan lillebror utvikle et hat som bygger terror. Og Hamasterrroristene sine drap bygger hat den andre veien, og slik holder man konflikten gående.

Nei. Det gjør de ikke. Det er ikke bare i Hamas vi finner terrorister. Det har vært islamisk angrep over hele verden. Og disse islamister har vokst opp i helt vanlige familier, i fredlige land.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke religionen er problemet, det handler mer om livssituasjon og nabofolkforholdet. I Norge så er jo muslimene veldig greie folk, men så er jo livsforholdene helt annerledes.

Tror religion ER PROBLEMET. Norge ? hvor mange muslimer har dere ? skal jeg fortelle deg litt om Frankrike, mitt hjemland ? Lærer som tør ikke snakke om 2.verdenskrig ? lærer som blir drept i gata fordi noen likte ikke hva de sa om shoah ?
https://press.princeton.edu/books/hardcover/9780691174846/terror-in-france

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (38 minutter siden):

Nei. Det gjør de ikke. Det er ikke bare i Hamas vi finner terrorister. Det har vært islamisk angrep over hele verden. Og disse islamister har vokst opp i helt vanlige familier, i fredlige land.

Det er en mye større andel terrorister pr innbygger i samfunn som utsettes for vold og dårlige ting. I Norge så har vi vel hatt en større terroraksjon to terrorangrep mot mennesker og ett mot synagoge utført av terrorister med islamsk bakgrunn totalt sett gjennom 100 år.  

Endret av I Grosny
Ble minnet på to angrep i tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke religionen er problemet, det handler mer om livssituasjon og nabofolkforholdet. I Norge så er jo muslimene veldig greie folk, men så er jo livsforholdene helt annerledes.

her... i oktober. En tchetchen. Han vokste ikke i Gaza. Men han var islamist
https://www.utdanningsnytt.no/frankrike-skoleangrep/macron-kaller-skoleangrep-i-arras-for-en-terrorhandling/377058

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (4 minutter siden):

Det er en mye større andel terrorister pr innbygger i samfunn som utsettes for vold og dårlige ting. I Norge så har vi vel hatt en større terroraksjon utført av terrorist med islamsk bakgrunn totalt sett gjennom 100 år.  

Større. Men vi har hatt skyting mot pride, som du sikter til, skyting mot synagoge, drapsforsøk på forlegger

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, I Grosny said:

Det er en mye større andel terrorister pr innbygger i samfunn som utsettes for vold og dårlige ting. I Norge så har vi vel hatt en større terroraksjon utført av terrorist med islamsk bakgrunn totalt sett gjennom 100 år.  

Har du allerede glemt han som drepte 2 homofil i Pride i Oslo ?  Hvor mange islamist angrep i verden sammenlignet med de fra folk som Breivik ?

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

NatNat skrev (2 minutter siden):

Har du allerede glemt han som drepte 2 homofil i Pride i Oslo ?  Hvor mange islamist angrep i verden sammenlignet med de fra folk som Breivik ?

Nei, det er han jeg husker.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, I Grosny said:

Nei, det er han jeg husker.

ah, ok ! Men jeg kan love deg at de mer fra muslimske land dere tar inn, det mer terrorangrep skal dere få. Det er dessverre sånn det virker. Mitt land har den største andel muslimsk befolkning i Europa, og den største antall islamisk angrep. (sorry for my bad norwegian) . Det vil ikke si at alle muslimer skal bli radikalisert.

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (11 minutter siden):

Større. Men vi har hatt skyting mot pride, som du sikter til, skyting mot synagoge, drapsforsøk på forlegger

Prideattentatet var det jeg siktet til. Synagogen kom jeg ikke på. Lurer på om det var Bhatti? Nygaardattentatet hadde jeg glemt i farten. Da er det to attentater mot mennesker og ett mot signalbygg. Alvorlig nok, men forholdsvis lite sammenlignet med attentatene i Palestina og Israel. Så jeg er ganske sikker på at livsvilkårene spiller en stor rolle for hvor mange terrorister man får pr 1000 innbyggere.

Endret av I Grosny
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (12 timer siden):

Idag sa en representant for palestina-komiteen i Bergen at vi måtte slutte å snakke om 7 oktober, og en LO-representant som snakket om det ble pepet ut på demo i Bergen 

"Da regionleder Roger Pilskog fra LO Vestland begynte å snakke om Hamas sitt innledende angrep mot Israel ble han overdøvet av rop, sirener og buing.

En person gikk opp til scenen og fremsto hissig mot Pilskog. Da brøt politiet inn for å skille folk."

Og

" Dette gikk bra til slutt. Noe av det som ble sagt vekket sterke følelser og engasjement. Men vi må alle forstå at folk blir sinte, og hvorfor folk blir sinte, sier Thomas Høiseth, leder av Palestinakomiteen i Bergen.

Han mener at vi på et tidspunkt må slutte å snakke om Hamas sitt angrep 7. oktober, og heller se på hva Israel gjør mot det palestinske folket nå."

https://www.ba.no/politiet-matte-gripe-inn-i-demonstrasjon/s/5-8-2475476

Det er kanskje ikke så rart siden veldig mange palestinere støtter islamistene i HAMAS og terrorangrepet 7 Oktober.

"Seventy-two percent of respondents said they believed the Hamas decision to launch the cross-border rampage in southern Israel was "correct" given its outcome so far, while 22% said it was "incorrect"."

https://www.reuters.com/world/middle-east/poll-shows-palestinians-back-oct-7-attack-israel-support-hamas-rises-2023-12-14/

GP950mAh skrev (5 timer siden):

Dette handler om territorium, ikke om religion.

Israel forsvarer seg og har folkeretten på sin side, det har ikke Hamas-terroristene som utfører terrorangrep og slakter ned sivile bevisst. Israel forsøker å unngå sivile tap.

Det handler absolutt om religion i tillegg til territorium og det har det gjort helt siden islam ble oppfunnet, islam er basert på både jødedommen og kristendommen.

Denne "profeten" som fant opp islam tok elementer fra begge religionene og da måtte selvfølgelig de hellige stedene være med, det første muslimene gjorde da de erobret Jerusalem i 636-67 e.Kr. var å sette opp en moske på Tempelhøyden. Siden den gang så har det gått slag i slag og jødene har blitt forfulgt, fordrevet og drept av muslimene.

Religion er grunnen til at det kriges om territoriet.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...