Gå til innhold

Israels blinde vold – Nå bør Norge og Vesten reagere

Anders71

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Topsi skrev (1 minutt siden):

Du leser det feil, israelske innbyggere har like rettigheter, palestinerne på vb er ikke israelske innbyggere 

Når Israel okkuperer området har de plikter iflg. folkeretten. Istedenfor å følge disse pliktene velger Israel å diskriminere palestinere - og Israel innrømmer det.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (Akkurat nå):

Når Israel okkuperer området har de plikter iflg. folkeretten. Istedenfor å følge disse pliktene velger Israel å diskriminere palestinere - og Israel innrømmer det.

Ja, de innrømmer diskriminering på vb, i Israel er det noe helt annet 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (2 minutter siden):

Ja. Det er derfor Israel har åpnet en grenseovergang for nødhjelp til Gaza,  en overgang som ble angrepet av hamas 7 oktober. 

Trust me, hvis Israel ville utslette palestinerne hadde flere hundretusen vært døde nå. Det er en part som har folkemord som mål, og det er hamas 

Dette er i praksis symbolpolitikk, slik at de ikke skal bli slått hånden av internasjonalt. Men realiteten er at Israel bomber alt de kan og de driter totalt i hva som er et sivilt mål og et legitimt militært mål. Du kan gå inn på steder som TheNYC å sjekke videoene som ligger der, du finner syke videoer fra begge sider av konflikten, men det er maktforholdet som gjør dette så enorm provoserende. I det du kaldt slipper tonnevis av bomber på sivile mål i noen av verdens tettest befolkede områder, vel vitende om at det ikke finnes et eneste bomberom, så sier det mye om deg.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (Akkurat nå):

Dette er i praksis symbolpolitikk, slik at de ikke skal bli slått hånden av internasjonalt. Men realiteten er at Israel bomber alt de kan og de driter totalt i hva som er et sivilt mål og et legitimt militært mål. Du kan gå inn på steder som TheNYC å sjekke videoene som ligger der, du finner syke videoer fra begge sider av konflikten, men det er maktforholdet som gjør dette så enorm provoserende. I det du kaldt slipper tonnevis av bomber på sivile mål i noen av verdens tettest befolkede områder, vel vitende om at det ikke finnes et eneste bomberom, så sier det mye om deg.

Så du synes ikke det sier mye om Hamas som vet at Israel har tilbudt seg å stoppe bombingen hvis Hamas legger ned våpnene og frigir gislene, og de nekter? Og har bomberom for seg selv og ikke sivile?

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Så du synes ikke det sier mye om Hamas som vet at Israel har tilbudt seg å stoppe bombingen hvis Hamas legger ned våpnene og frigir gislene, og de nekter? Og har bomberom for seg selv og ikke sivile?

Etter å ha bli bombet sønder og sammen, så skal de bare gi opp, pakke opp sakene sine å dra mot grensen til Egypt. Dette er folk som har bodd der i generasjoner på generasjoner, dette er deres land. Du har en helt latterlig naiv og skjev tolkning av denne konflikten.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

K.B. skrev (1 minutt siden):

Etter å ha bli bombet sønder og sammen, så skal de bare gi opp, pakke opp sakene sine å dra mot grensen til Egypt. Dette er folk som har bodd der i generasjoner på generasjoner, dette er deres land. Du har en helt latterlig naiv og skjev tolkning av denne konflikten.

Jeg sa hamas, mener du alle palestinere er hamas? da bør de dra ja, men jeg ser det ikke slik nei

Endret av Topsi
  • Liker 11
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (Akkurat nå):

Jeg sa hamas

Og? Kan ikke du fortelle meg litt om tapene på hver side av konflikten, sivile og militære, takk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (Akkurat nå):

Og? Kan ikke du fortelle meg litt om tapene på hver side av konflikten, sivile og militære, takk.

Du var åpenbart ikke villig til å kreve noe av hamas, så jeg ser ikke poenget

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

K.B. skrev (6 minutter siden):

Jeg trenger ikke, jeg skriver at Hamas kan legge ned våpnene, og du mener jeg mener israel kan presse alle palestinerne ut av Gaza, det sier alt jeg trenger å vite, du klarer ikke å kritisere Hamas,  som jeg har sett, kun Israel 

Endret av Topsi
  • Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (14 minutter siden):

Ja, de innrømmer diskriminering på vb, i Israel er det noe helt annet 

Men når Israel okkuperer områder på Vestbredden er de forpliktet til å ikke diskriminere palestinerne som bodde/bor der fra før, at de skal behandles likt som egne innbyggere, de har ikke rett til å fortrenge palestinerne der eller behandle de som er der som annenrangs innbyggere.

Når Israel okkuperer områdene så tar de også på seg forpliktelser, og da skal de ikke diskriminere innbyggerne der, de skal behandles som andre av landets innbyggere. Ergo kan du ikke skille innbyggerne i Israel og innbyggerne i okkuperte områder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (Akkurat nå):

Men når Israel okkuperer områder på Vestbredden er de forpliktet til å ikke diskriminere palestinerne som bodde/bor der fra før, at de skal behandles likt som egne innbyggere, de har ikke rett til å fortrenge palestinerne der eller behandle de som er der som annenrangs innbyggere.

Når Israel okkuperer områdene så tar de også på seg forpliktelser, og da skal de ikke diskriminere innbyggerne der, de skal behandles som andre av landets innbyggere. Ergo kan du ikke skille innbyggerne i Israel og innbyggerne i okkuperte områder.

Israel har ikke lov å behandle palestinerne etter israelsk lov, de kan ikke annektere området. Det er ingen apartheidsystemi Israel proper, det som skjer på Vestbredden har jeg i flere tråder tart sterk avstand fra

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Topsi skrev (3 minutter siden):

Jeg trenger ikke, jeg skriver at Hamas kan legge ned våpnene, og du mener jeg mener israel kan presse alle palestinerne ut av Gaza, det sier alt jeg trenger å vite, du klarer ikke å kritisere Hamas,  som jeg har sett, kun Israel 

Du tror jeg er pro Hamas? 
jeg driter i det akkurat nå, det er den asymetriske bruken av makt direkte mot sivile i et størrelsesforhold som er 10:1 nå eller mer. Å si at dette er bare Hamas sin feil er så jævlig naivt.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (25 minutter siden):

Poenget mitt er, Hamas vil utslette Israel med sine 9 mill innbyggere,  eller ihvertfall de  7 mill jødiske, Israel vil utslette dem som begikk den største massakren mot jøder siden holocaust, drepte og voldtok og kidnappet. Det er en vanvittig forskjell 

Å sammenligne Hamas drap på 1200 uskyldige Israelere med holocaust blir helt absurd for meg. At Hamas drepte 1200 forsvarer ikke at Israel har drept 18000 hvorav mange tusen barn. Å ta uskyldige til fange ser vi på begge sider.  Voldtekt og skjending ser vi på begge sider. Det er ikke noe bedre at Israel dreper kvinner og barn enn at Hamas voldtar. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, Anders71 said:

Jeg forsvarer ingen former for vold, terror og drap, uansett hvem det gjelder men det som skjer i Gaza nå er blind vold og en galskap uten sidestykke i nyere tid. Rundt 19.000 Palestinere er drept, de fleste er kvinner og barn, og over 50.000 skadd og mange tusen er savnet i ruinene. Nær 60 prosent av bygningene i Gaza er bombet eller påført skader. Israel går til angrep på Sykehus, ambulanser, skoler og mye annet.

De skyter selv sine egne og drepte i går tre Israelske gisler som prøvde å flykte fra Hamas. De skyter på ubevæpnede sivile og Norge har store økonomiske interesser i Israel. Vi selger våpen som brukes mot palestinerne via datterselskap i USA, og slik unngår man norsk lov. Norsk drivstoff brukes også i disse Hellfire missilene som brukes. I tillegg har Norge store økonomiske interesser med Israel.

Oljefondet

Over 700 europeiske finansinstitusjoner har forbindelser med selskaper som er involvert i de ulovlige israelske bosetningene på den palestinske Vestbredden og av dem er det norske oljefondet største investor.

Norge vil ikke anerkjenne Palestina, men anerkjenner Israel

Til sammen 138 av FNs 193 medlemsland – blant dem Sverige og Island – har anerkjent Palestina som selvstendig stat. USA og Norge er blant de som ikke anerkjenner Palestina som stat. Vi har en «vente-og-se» holdning til Palestina.

Dersom Norge ikke anerkjenner staten Palestina, vil det styrke tilhengerne av Hamas, siden de vil se den norske avgjørelsen som en fortsatt støtte til Israel, sier den israelske fredsaktivisten Gershon Baskin

Landet Israel

Det er også interessant å se på Israels opphav, både det moderne Israel og starten på Israel for nær 3000 år siden, men jeg må først bemerke at både det jødiske folk og det Palestinske folk har rett til en egen stat, men det må ikke gå på bekostning av andre.

Israel er ikke ukjent med terror. Faktisk ble det moderne Israel opprettet av terrorgrupper som Irgun og Stern. De skremte vettet av Britene og Folkeforbundet (FN)

22. juli 1946 plasserte Irgun en bombe i kjelleren på King David Hotellet i Jerusalem. Her hadde britiske myndigheter hovedkvarter. Angrepet var det blodigste britene opplevde i mandat-perioden. 91 mennesker ble drept, 46 såret.

- Irgun og Stern er i dag helt legitime, offisielle aktører i israelsk politikk og samfunnsliv. Deres aksjoner blir langt på vei fremstilt som heroiske. De var pionerene som bidro til å opprette staten Israel, sier historiker Hilde Henriksen Waage til Dagbladet.no.

En av lederne for Stern, Yitzhak Shamir som var med og beordret mordet på Folke Bernadotte, FNs hovedmegler i Palestina, ble Israels statsminister i to omganger, på 80- og 90-tallet. Israels senere statsminister Menachem Begin var leder i Irgun. Han mottok fredsprisen i 1978...

Det gamle Israel

Det gamle Israel ble også opprettet på bekostning av andre og med begrunnelse i noen underlige påstander om at det var Guds vilje, en allmektig gud som ofte viste seg å ikke klare å utføre det han satte seg fore. (Dom 1,19)

Israel het Kanaan før det ble invadert av Israelittene og ved et folkemord på flere folkegrupper som allerede var bosatt der. Syv nasjonaliteter ble brutalt slaktet ned og man endret navnet til Israel. (Josva 3,10)

Jerusalem het Jebus før landet ble inntatt og Kong David endret navnet til Jerusalem, og heller ikke her maktet den allmektige Jahve å utføre hva han satte seg fore. (Josva 15,63)

Sion het Hermon, men Israelittene endret navnet til Sion.

Løftet til Abraham

Det hele begynner med Noah og hans tre sønner etter vannflommen. Yngstegutten Kam ser sin far full og naken og forteller dette til brødrene. Noah blir så rasende på sin yngste sønn at han forbanner Kams slekt.

- Forbannet være Kana`an! Trellers trell skal han vøre for sine brødre. (1. mos 9,25)

Kams sønn Kanaan er opphavet til landet Kanaan. Guden Jahve, hærskarenes gud, tar forbannelsen på alvor og gir bort landet Kaanan til Abraham og til evig tid, men først må landet innvaderes og folket utryddes fullstendig.

Jahve åpenbarer seg for den 99 år gamle Abraham i en drøm og sier:

- Jeg er Gud den allmektige og vil gjøre en pakt med deg og jeg vil gi deg hele Kana`ans land til evig eiendom. (1. Mos 17,12)

Som tegn på denne pakten skal alt hankjønn omskjæres på forhuden. Åtte dager gammelt skal hvert guttebarn omskjæres, slekt etter slekt, også dem som er kjøpt for penger og alle som hører til et fremmed folk.

Det viser seg også at Filisterne/Palestinerne stammer fra en av Kams sønner og har sin rett i området.

Så dette er kompliserte saker, men det er ingen allmektig og god Gud som står bak. Tvert i mot har dette skapt konflikter i over 3000 år og synes aldri å ha noen ende.

Skal vi tro på dette og er gamle antikvare tekster god grunn for det som skjer i dag?

Det er underlig at en allmektig og allvitende Gud som skapte kosmos ikke kan skape et eget land men må ta andres og dreper og plyndrer ufattelige tusener av uskyldige mennesker. Det er også underlig at Vesten følger i samme spor. På nytt blir et folk fordrevet til fordel for en Israelsk stat, og Israel synes å ha som mål å fordrive palestinerne helt. To ganger ble de advart mot angrepet, men det ble ignorert, eller kanskje man ventet på muligheten?

Israel ble advart for ett år siden om et planlagt angrep som ble gjennomført detaljert. Det skriver New York Times. Israel ble også advart om angrepet tre dager før av Egypt. Det skriver TV2. Det finnes også et dokument som skal vise Israels plan om å fordrive Palestinerne til Egypt. Rundt 90 prosent av befolkningen er allerede på flukt.

Så jeg oppfordrer til boikott av Israel og at Norge må trekke ut sine økonomiske interesser inntil det er mulig å opprette to stater. Her bør Israel selv være i front og om mulig avgi land til Palestinerne og sammen med øst og vest være med å bygge det opp til en god og selvstendig stat som man ikke har grunn til å frykte fordi de klarer seg selv godt. Ellers gir det bare grobunn til organisasjoner som Hamas. Stern og Irgun lyktes jo, så hva tenker Hamas? Gaza og Vestbredden har vært ulovlig okkupert i 56 år.

Det er ikke umulig å løse dette, men det mangler politisk vilje og støtte. Dessverre hersker dobbeltmoralen, man fordømmer samtidig som man tjener penger på krig og ulovlige bosetninger som fordriver Palestinere - og med sterk støtte fra USA som bruker sin vetorett i FN.

Hvorfor bør jeg reagere? 

At to land oppfører seg som barnehagebarn og krangler om hvilke gud som er kulest er ikke mitt problem.

Bomb hele sulamitten så er vi kvitt dem

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, GP950mAh said:

Israel har ingen intensjon om å utslette den palestinske befolkningen og forsøker å unngå sivile tap, men i en krig er det umulig å unngå sivile tap. Spesielt i områder med som er så tett befolket som Gaza.

Israel har sin fulle rett til å forsvare seg mot Hamas startet krigen ved å utføre et grusomt terrorangrep hvor uskyldige sivile isralitter ble slaktet ned. For å få fred er det nødvendig å utrydde Hamas som aldri har hatt noe ønske om å anerkjenne Israels rett til å eksistere og som gang på gang har uttalt at målet deres er å utslette Israel. 

Snork. Å tro at noen er uskyldige er naivt. 

Interessant at alle blir ekstremister i denne debatten og velger en side. Begge parter er barnehagebarn med våpen. 

Tenk å sloss om hvilke gud som er kulest i 2023 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (8 minutter siden):

Men Israel gjør jo ikke dette. Israelske militære forsvarer bosettere som trakasserer og fortrenger de som bor der.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (12 minutter siden):

Er det noen som sa "etnisk rensing" her ?? no comments needed....
https://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_exodus_from_the_Muslim_world

Screenshot 2023-12-16 at 23-12-35 Jewish Refugees from Arab Countries.png

Hva slags argument er dette? Forklaringen på dette er jo i stor grad at jøder i disse landene (og mange andre) har flyttet til Israel. Det er omtrent det eneste man kan lese ut fra denne statistikken.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...