AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #1 Skrevet 16. desember 2023 Jeg lurer på noe angående mellomfinaninsring som jeg ikke er kjent med. Jeg er fullt klar over at jeg kan spørre banken, men nå spør jeg her i håp om å få svar fort. Vi skal bygge hus og har allerede nedbetalt boliglån på boligen vi bor i nå. Vi ønsker å bo her til huset er ferdig bygget for så å selge det, men vi trenger kapitalen til boligen vi bor i for å bygge ferdig huset. Banken har hele tiden sagt at vi kan låne (la oss si) 8 millioner til å bygge for. Vi har 5 millioner med egenkapital i huset vi bor i nå. Banken sier at de kan tilby mellomfinansiering, men vil det si at vi kan låne mer enn de 8 millionene (for en kort periode) inntil vi får solgt boligen? Her i området går boligene fort og vi er ikke avhengig av å selge til prisantydning heller. Det virker så stress å måtte selge boligen, leie en liten bolig (som det er mangel på her i distriktet) med barn og hele pakken bare for 3 mnd typisk. Fungerer mellomfinansiering slik at man kan låne litt mer inntil boligen er solgt? Når boligen er solgt og vi har flyttet inn i vårt nye hus så kommer vi ikke til å ha i nærheten av lånet vi i teorien kan ta opp i banken. Tallene er fiktive, men dere forstår poenget, Anonymkode: 9c4fd...3e4
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #2 Skrevet 16. desember 2023 Nei. Med mellomfinansiering så låner de dere for den bundne egenkapitalen dere har i boligen deres slik at dere kan bruke det som betaling av ny bolig. Mellomfin er ikke det samme som boliglån. Anonymkode: ff423...071
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #3 Skrevet 16. desember 2023 Hvorfor kan dere ikke ta et byggelån med pant/ek i eksisterende bolig? Ettersom eksisterende bolig er nedbetalt så forstår ikke jeg helt behovet for mellomfinansiering. Anonymkode: 47e24...e73
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #4 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg lurer på noe angående mellomfinaninsring som jeg ikke er kjent med. Jeg er fullt klar over at jeg kan spørre banken, men nå spør jeg her i håp om å få svar fort. Vi skal bygge hus og har allerede nedbetalt boliglån på boligen vi bor i nå. Vi ønsker å bo her til huset er ferdig bygget for så å selge det, men vi trenger kapitalen til boligen vi bor i for å bygge ferdig huset. Banken har hele tiden sagt at vi kan låne (la oss si) 8 millioner til å bygge for. Vi har 5 millioner med egenkapital i huset vi bor i nå. Banken sier at de kan tilby mellomfinansiering, men vil det si at vi kan låne mer enn de 8 millionene (for en kort periode) inntil vi får solgt boligen? Her i området går boligene fort og vi er ikke avhengig av å selge til prisantydning heller. Det virker så stress å måtte selge boligen, leie en liten bolig (som det er mangel på her i distriktet) med barn og hele pakken bare for 3 mnd typisk. Fungerer mellomfinansiering slik at man kan låne litt mer inntil boligen er solgt? Når boligen er solgt og vi har flyttet inn i vårt nye hus så kommer vi ikke til å ha i nærheten av lånet vi i teorien kan ta opp i banken. Tallene er fiktive, men dere forstår poenget, Anonymkode: 9c4fd...3e4 Ja,det pleier å gå fint men banken må se at sikkerheten er såpass god at om boligprisene faller så er dere godt innenfor slik at banken er sikre i panten sin. En annen ting de ser på er jo at dere ikke kan mellomfinansiere mer enn dere klarer å håndtere hver mnd, i tilfelle huset blir ferdig og det dere skal selge drar litt ut i tid. Så det er kun disse to tingene som er avgjørende for en bank, de vil være 99% sikre på å ikke tape,uansett hvordan ting går. Anonymkode: d1c6e...2f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå