Gå til innhold

Noen som har operert ett eller begge knær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ruptur i mediale menisk som jeg har slitt med i 6 mnd. Har prøvd å trene opp, men det blir ikke bedre. Noen ganger føles det litt bedre, og så værre igjen. Har fått beskjed om at jeg kan operere siden det er flap ruptur. Skal snart begynne i ny jobb, og har lite lyst å være lenge borte fra jobb, men samtidig blir jo ikke kneet bedre av trening. Kjenner de samme startsymptomene på andre kne og. Men hvis man opererer, så kan vel problemene komme igjen? Jeg vet ikke hva som er årsaken, det er noe som har skjedd over tid. Er 39 år.

Anonymkode: f562b...a56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt to meniskoperasjoner på det samme kneet. Det var en veldig enkel sak. Ikke noe å grue seg til. Jeg fikk med smertestillende medisin som jeg ikke trengte og ikke tok.

Problemene kan komme igjen, men ikke så lett hvis du trener riktig.

Da jeg begynte å få smerter i det andre kneet fikk jeg beskjed om at jeg skulle prøve å trene det opp. Det hjalp  da veldig med sykling. Å gå i ulendt terreng er også bra for kneet. Men forsiktig i nedstigninger. Nå merker jeg svært sjeldennoe i noen av knærne i en alder av 80+.

• Liker 1
Skrevet
senior skrev (22 minutter siden):

Har hatt to meniskoperasjoner på det samme kneet. Det var en veldig enkel sak. Ikke noe å grue seg til. Jeg fikk med smertestillende medisin som jeg ikke trengte og ikke tok.

Problemene kan komme igjen, men ikke så lett hvis du trener riktig.

Da jeg begynte å få smerter i det andre kneet fikk jeg beskjed om at jeg skulle prøve å trene det opp. Det hjalp  da veldig med sykling. Å gå i ulendt terreng er også bra for kneet. Men forsiktig i nedstigninger. Nå merker jeg svært sjeldennoe i noen av knærne i en alder av 80+.

Jeg er jo så mye yngre, må jo være noe annet som gjør det. Har alltid trent litt og vært i normal aktivitet. Ikke noe toppidrett. Når jeg ikke vet hva som gjør det, kan jeg jo heller ikke forebygge det. Trent har jeg jo gjort. Når jeg sykler på treningssenter, klikker det i knærne, som om den er stilt inn feil. Men det eneste man kan stille på der er jo høyden. Noen mer på min alder som har erfaringer?

Skrevet

Sykling har vært svært god medisin for min del. Samme som personen over sa egentlig. Sykling og gå i ulendt terreng. Da kan det gå lang tid før jeg kjenner noe igjen,etter å ha gått eller jogget en stund på asfalt. 

Skrevet
Fant80 skrev (8 minutter siden):

Sykling har vært svært god medisin for min del. Samme som personen over sa egentlig. Sykling og gå i ulendt terreng. Da kan det gå lang tid før jeg kjenner noe igjen,etter å ha gått eller jogget en stund på asfalt. 

Jeg har jo brukt å gjøre det, likevel får jeg dette. Hvis jeg ikke finner ut grunnen kommer det vel bare til å komme igjen etter jeg har operert?

Skrevet

De anbefaler sykling og litt styrke for å bygge opp muskulaturen rundt kneet. 
Har selv det samme på begge kne. Startet med yoga, men klarer ikke sitte med beina i munk stilling, da river det av smerter. 
operasjon har vært snakket om, men ortopeden anbefaler trening. Da det ofte blir bra en liten stund etter operasjonen, så blir det verre igjen. Til slutt blir det bein mot bein, og det ender ofte opp med å bytte kne. Derfor anbefaler han unge folk å trene for å bevare kneet lengst mukig 

Anonymkode: bcd06...0dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De anbefaler sykling og litt styrke for å bygge opp muskulaturen rundt kneet. 
Har selv det samme på begge kne. Startet med yoga, men klarer ikke sitte med beina i munk stilling, da river det av smerter. 
operasjon har vært snakket om, men ortopeden anbefaler trening. Da det ofte blir bra en liten stund etter operasjonen, så blir det verre igjen. Til slutt blir det bein mot bein, og det ender ofte opp med å bytte kne. Derfor anbefaler han unge folk å trene for å bevare kneet lengst mukig 

Anonymkode: bcd06...0dc

Når jeg sykler «klikker» det i knærne, den er vel ikke riktig innstilt da? Kan jo ikke stille annet enn høyden på sykkel på treningssenter. Er så redd for å gjøre det enda værre, er jo vondt bare å gå av og til. Hvor gammel er du?

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er jo så mye yngre, må jo være noe annet som gjør det. Har alltid trent litt og vært i normal aktivitet. Ikke noe toppidrett. Når jeg ikke vet hva som gjør det, kan jeg jo heller ikke forebygge det. Trent har jeg jo gjort. Når jeg sykler på treningssenter, klikker det i knærne, som om den er stilt inn feil. Men det eneste man kan stille på der er jo høyden. Noen mer på min alder som har erfaringer?

Jeg hadde første operasjonen da jeg var i førtiårene, og det går jo fremdeles bra.

Skrevet
senior skrev (1 time siden):

Jeg hadde første operasjonen da jeg var i førtiårene, og det går jo fremdeles bra.

Var det etter en akutt skade da, eller var det over tid?

Jeg vet jo ikke hva som gjør at jeg får dette, så da kan jeg jo ikke gjøre noe annet enn trening (som tydeligvis ikke hjelper) for å hindre det i å fortsette å utvikle seg.

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Var det etter en akutt skade da, eller var det over tid?

Jeg merket det gradvis. første tegn var smerter når jeg ploget på ski. Etter operasjonen løp jeg mye i mange år uten problemer, før det meldte seg igjen i svært voksen alder . . .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...