Gå til innhold

Spørsmål om skattekort og gjeld.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk melding om skattekortet i går og var inne å så på det. Det skal sies at jeg har absolutt ingen peiling på dette, jeg har i alle år bare latt det stå og gå som det gjør. Jeg har stort sett fått igjen på skatten, såvidt jeg husker, så har jeg kun måtte betale tilbake to ganger. Jeg er over 40 år. Jeg leier bolig med mannen og et barn. Jeg er utdannet sykepleier, men ble ufør i 2022. 

Uansett, jeg var som sagt inne og så på skattekortet, og der står det at jeg har ca 260 000kr i gjeld. Dette stemmer ikke, såvidt jeg vet🙈 Jeg har ca 90 000kr i gjeld til lånekassen, samt et kredittkort på 50 000kr, så ca 140 000kr. 

Det jeg lurer på er hvor dem finner ut dette? Kan jeg ha gjeld en plass uten å vite det? Jeg trodde jeg hadde full kontroll, da jeg jeg alltid har passet på🤷‍♀️🙈

Anonymkode: 6b7c6...74a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjeld oppgitt på skattekortet er basert på gjeld på skattemeldingen for 2022, altså det du hadde i gjeld pr. 31.12.2022.

Anonymkode: c42c2...315

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Gjeld oppgitt på skattekortet er basert på gjeld på skattemeldingen for 2022, altså det du hadde i gjeld pr. 31.12.2022.

Nei, gjelden på skattekortet er et estimat på hva de tror at du kanskje kommer til å ha i gjeld 31.12.2024.

Anonymkode: 925d0...7af

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, gjelden på skattekortet er et estimat på hva de tror at du kanskje kommer til å ha i gjeld 31.12.2024.

Anonymkode: 925d0...7af

Jo, gjeld er basert på hva man hadde i gjeld på siste skattemelding dvs for inntektsåret 2022 for skattekortet 2024. Så estimerer skatteetaten hva den er per 31.12.2024

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/om-skattekortet/tallene-i-skattekortet/

Skrevet

Du har ikke gjeld uten å vite det. Ser at du leier, ellers kunne det jo vært snakk om fellesgjeld i boligsameie e.l. Men det er mye feil i estimatene fra skatteetaten. Når det gjelder kredittkort så regnes summen med hvis man søker gjeld, men det er ikke en gjeld man får fratrekk fra på formuen. Så det er bare relevant i forhold til skattekort hvis man faktisk har utestående kreditt. 

Anonymkode: 8592c...9e1

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk melding om skattekortet i går og var inne å så på det. Det skal sies at jeg har absolutt ingen peiling på dette, jeg har i alle år bare latt det stå og gå som det gjør. Jeg har stort sett fått igjen på skatten, såvidt jeg husker, så har jeg kun måtte betale tilbake to ganger. Jeg er over 40 år. Jeg leier bolig med mannen og et barn. Jeg er utdannet sykepleier, men ble ufør i 2022. 

Uansett, jeg var som sagt inne og så på skattekortet, og der står det at jeg har ca 260 000kr i gjeld. Dette stemmer ikke, såvidt jeg vet🙈 Jeg har ca 90 000kr i gjeld til lånekassen, samt et kredittkort på 50 000kr, så ca 140 000kr. 

Det jeg lurer på er hvor dem finner ut dette? Kan jeg ha gjeld en plass uten å vite det? Jeg trodde jeg hadde full kontroll, da jeg jeg alltid har passet på🤷‍♀️🙈

Enkleste forklaringen blir vel å se på kredittkortet. Er 50 000 kr maks du kan bruke på det? For selv om du ikke bruker det så vil grensen du har bli regnet som gjeld :)

Dersom det ikke er årsaken så se gjennom skattemeldingen din fra i fjor samt post og e-post du har mottat i sammenheng med den og se om du finner ut av noe 👍

Anonymkode: 03fbc...82a

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Enkleste forklaringen blir vel å se på kredittkortet. Er 50 000 kr maks du kan bruke på det? For selv om du ikke bruker det så vil grensen du har bli regnet som gjeld :)

Anonymkode: 03fbc...82a

Ikke i skattesammenheng dessverre. Det hadde jo vært veldig greit om man kunne skaffe seg en haug kredittkort for å krympe formuesskatten. 

Anonymkode: 8592c...9e1

• Liker 3
Skrevet

Det er et anslag med tanke på skatteberegning og skatteprosent, ikke en fasit på din gjeld. Og det spiller egentlig ingen stor rolle hvis du ikke har så høy formue at du må betale formuesskatt. 

Anonymkode: e30dc...c8a

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette er jo gjeld 31.12.24.   Så ingen som vet. 

Anonymkode: 7afa2...d16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...