Gå til innhold

Banker-har jeg forstått det riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis bankene får 100 kr inn kan de låne ut 900 kr med liksompenger som egentlig ikke har noe reell verdi. Banken sier altså kom hit og gi meg alle pengene dine, så skal du få lov til å låne masse liksompenger. MEN du må betale masse renter på disse pengene, fordi jeg banken er så snill å låne dem bort til deg. Så vil folk argumentere kanskje med at jamen om du ikke fikk låne penger så kunne du ikke kjøpt hus blabla. Men om bankene ikke fantes og lagde liksompenger så hadde prisene vært lavere og man kunne sikkert kjøpt et hus for de pengene man ga til banken. Er ikke dette..bedrageri?

Anonymkode: 74e80...e0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt mere komplekst enn som så. Men forstår tankegangen. Varen blir dyrere ved etter spørsmål. Så ingen som trenger varen så blir varen billigere også. Sliter du med å selge så går man ned i pris. Og til slutt så blir det en byrde for din del så du vil bare ha den bort. Problemet er at det er alt for lite boliger. Vi holder jo ikke sammen så en «moderne» familie trenger to hjem. Kontra et. Alle vil bo i byen større etterspørsel om bolig. Høyere pris. Også har vi bygge kostnadene da som har å blitt dyrere. Og høyere lønn til dem som skal bygge. Så ja. Høres lett med å si at bankene lager «liksom» penger. 

Anonymkode: 47d4a...b01

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvis bankene får 100 kr inn kan de låne ut 900 kr med liksompenger som egentlig ikke har noe reell verdi. Banken sier altså kom hit og gi meg alle pengene dine, så skal du få lov til å låne masse liksompenger. MEN du må betale masse renter på disse pengene, fordi jeg banken er så snill å låne dem bort til deg. Så vil folk argumentere kanskje med at jamen om du ikke fikk låne penger så kunne du ikke kjøpt hus blabla. Men om bankene ikke fantes og lagde liksompenger så hadde prisene vært lavere og man kunne sikkert kjøpt et hus for de pengene man ga til banken. Er ikke dette..bedrageri?

Anonymkode: 74e80...e0d

Jeg forstår ikke hva du mener. Hvordan får du det til at banken låner ut "liksom penger"? Lånet man opptar, er reelle penger. De kommer fra innskudd sparekunder setter inn i banken, penger banken låner i finansmarkedet eller kapital banken har stående.

Selvsagt må man betale renter på lånet. Banken driver ikke med almisser. Det er en forretning, og som med alle typer forretning, så er den kun liv laga hvis den har inntekter som overstiger utgiftene. Rentene skal dekke både det det koster banken å skaffe pengene (bankene betaler f eks renter til kunder med innskudd, de må betale renter på penger som lånes i markedet, brukes det egenkapital må verditapet dekkes inn).

Det er ikke banken sin feil alene at folk tar opp for mye lån til å kjøpe boliger de egentlig ikke har råd til. Hvis man er voksen nok til å kjøpe bolig, må det forventes at man er voksen nok til å vurdere hva ens økonomi tåler av økonomiske svingninger.

Hvis bankene ikke hadde eksistert, så hadde det nødvendigvis blitt lånt ut penger via andre, og mer lyssky, virksomheter. Penger må til for at samfunnsøkonomien skal fungere. Vil du heller at folk skal låne penger via mafialignende virksomheter, enn fra et bankmarkedet som er regulert gjennom lover?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...