Gå til innhold

Hvorfor er det så mange psykologer i privat praksis men så få med refusjonsavtale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette politisk villet? Hvorfor kjemper ikke psykologforeninga for at flere skal få refusjonsavtale? Slik det er nå trenger man kjapt 100-300 000kr for å komme seg til de virkelig dyktige. Har man relasjonstraumer trengs det endel timer. Det er mange av oss med relasjons-og utviklingstraumer som ikke får ordentlig hjelp!

Anonymkode: 0bd6d...cd4

• Liker 5
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er det offentlige som bestemmer hvor mange avtalehjemler det er i en region. Psykologer må søke på hjemmel og få denne for å kunne ha refusjonsavtale.

Anonymkode: 97f64...97b

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

De er det offentlige som bestemmer hvor mange avtalehjemler det er i en region. Psykologer må søke på hjemmel og få denne for å kunne ha refusjonsavtale.

Men da må det v're mangel på hjemler, eller? Eller er det en overflod of psykologer? Det flommer av psykologer i privat praksis i Oslo-området, ihvertfall. Hvem har råd til 3000-6000kr pr måned i terapi (2-4 timer i måneden)? Jo, folk med god råd. Har man god råd fungerer man som regel relativt godt. De som ikke trenger en NAV-ytelse.

• Liker 1
Skrevet

Burde vært offentlig og driftsavtale på alle. Så lenge de kan vise til fulle lister, og at behovet er der bør folk få det offentlig. 
Ja, det koster samfunnet, men vil si det koster mer om folk blir gående sykmeldt og mange ender med innleggelse. 

Anonymkode: 109a4...a99

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Burde vært offentlig og driftsavtale på alle. Så lenge de kan vise til fulle lister, og at behovet er der bør folk få det offentlig. 
Ja, det koster samfunnet, men vil si det koster mer om folk blir gående sykmeldt og mange ender med innleggelse. 

Man kan også få poliklinisk behandling på DPS. Så det er ikke enten privat eller innleggelse. 

Anonymkode: d68ec...c22

• Nyttig 3
Skrevet

Det er nok flere og flere psykologer som klarer seg greit utenfor systemet tror jeg. 

Det er jo blitt litt sånn der også (tipper jeg) som ellets i det offentlige helsesystem at en jobber mye for en slikk og ingenting.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Man kan også få poliklinisk behandling på DPS. Så det er ikke enten privat eller innleggelse. 

Hahaha nei det får man ikke, i hvert fall ikke om man trenger en kompetent behandler og trenger behandling over lang tid fordi man har et komplekst sykdomsbilde.

Anonymkode: 7ec73...986

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er hovedsakelig bare de psykeste som får behandling hos DPS. 

Anonymkode: aaef0...6a1

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men da må det v're mangel på hjemler, eller? Eller er det en overflod of psykologer? Det flommer av psykologer i privat praksis i Oslo-området, ihvertfall. Hvem har råd til 3000-6000kr pr måned i terapi (2-4 timer i måneden)? Jo, folk med god råd. Har man god råd fungerer man som regel relativt godt. De som ikke trenger en NAV-ytelse.

Det er en overflod av psykologer som velger å ikke jobbe i det offentlige og klarer seg med privat praksis uten avtale. Det er helseregionene som har valgt antall hjemler ut ifra budsjetthensyn, rettighetspasient osv. det er hekt klart for få hjemler, men helseregionene står fritt til å bestemme det selv.

Skrevet

Ikke alle som ønsker psykolog er rettighetsvurdert til å ha krav på behandling i det offentlige. Det offentlige har ikke økonomi til å gi alle tilbud i spesialisthelsetjenesten. Det er mange som kan få god hjelp av kommunen og andre lavterskel-tilbud.

• Liker 1
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

20 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finnes også psykisk lavterskeltilbud for de som ikke kan få hjelp hos DPS.  Er fullt klar over at det er enormt mange som burde få psykisk helsehjelp som ikke får det. Men det finnes psykisk helsehjelp for en del av de som ikke kvalifiserer til DPS. 

Og så lenge vi har gratis helsetjenester i landet så vil det det være flere som ønsker hjelp enn som kan få det. Samfunnet har ikke råd til å gi alle som trenger hjelp hjelp. Det er jo sånn med alt. 

Anonymkode: ac129...822

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vel, jeg fikk innvilget psykolog hos dps nå. Og har vært på første time. Sliter med angst etter et traume jeg opplevde i år. Fungerer i hverdagen og jobber redusert. 
men sliter innimellom 

Skrevet

Jo, men poenget er jo at svært mange får avslag på behandling på dps, og ikke har råd til privat 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hahaha nei det får man ikke, i hvert fall ikke om man trenger en kompetent behandler og trenger behandling over lang tid fordi man har et komplekst sykdomsbilde.

Øh jo, det er beviselig at det eksisterer mange dps og at mange pasienter huses av disse til enhver tid, både poliklinisk og sengepost. Jeg går feks på dps nå på andre året, og har en svært kompetent behandler. Så selv om ikke du får plass skal du kanskje ikke trekke alle over en kam. Dps sin prioriteringsveileder er såre enkel å Google og lese. 

Anonymkode: b135e...85c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

De som får behandling er de som tilfredsstiller inntakskravene etter dps sin prioriteringsveileder i første omgang, og så fyller de på med flere ettersom det er plass, da etter sykdomsgrad 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Stemmer i hovedsak ikke. DPS prioriterer de det er håp for å hjelpe. De kan ikke ta inn mange "lost cases", det lønner seg ikke for noen.

Anonymkode: df994...35d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jo det får man. Jeg har et veldig komplekst sykdomsbilde og har en behandler som har spesialisert seg innen feltet. Min behandling har ikke engang en avslutningsdato siden de forventer at det vil ta år. 

Anonymkode: 4c6a5...369

• Liker 1
Skrevet

Grunner jeg kan se for meg til hvorfor ikke ønske refusjonsavtale: 

Mange har dårlig oppførsel, utagerer, raser og driver på når de har frikort. da er det liksom ikke så viktig å få noe ut av det. Det er derimot få som vil betale 1000 kr t bare for å ødelegge for seg selv. 

Anonymkode: 75af3...a62

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Grunner jeg kan se for meg til hvorfor ikke ønske refusjonsavtale: 

Mange har dårlig oppførsel, utagerer, raser og driver på når de har frikort. da er det liksom ikke så viktig å få noe ut av det. Det er derimot få som vil betale 1000 kr t bare for å ødelegge for seg selv. 

Anonymkode: 75af3...a62

Javel. Hvor henter du infoen fra? Om alle som utagerer og ikke er interessert i å få noe ut av terapi når frikortet innvilges? Lurt å legge ved link til sånne påstander 

Skrevet

Dette er selvsagt politisk styrt. Jeg tror ingen er interessert i å betale så mye i skatt at de som ønsker det skal få psykologtimer når som helst. Da må bi betale 100% i skatt, fordi absolutt alle har vansker gjennom livet som kan bli lettere å bære med psykologkunnskap og -bistand. Psykolog gjennom det offentlige bør kun være til de absolutt mest alvorlig psykisk syke. Alle andre bør betale av egen lomme.

Anonymkode: 8ad0d...45a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...