Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning forrige svangerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid på nytt og lurer på om det er noen ekstra oppfølging når man har hatt svangerskapsforgiftning tidligere? Jeg hadde det vanskelig nesten hele det siste trimesteret og er redd for at det skal gå samme veien på nytt. Fastlege mener jeg trenger ikke noe ekstra oppfølging eller tiltak for å redusere risikoen. Hvordan har det vært for dere andre? Fikk dere mer oppfølging? Medisinering? Hvordan gikk svangerskapet?

Anonymkode: b9a7a...175

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk absolutt ekstra oppfølging i svangerskap to, og svangerskapet ble regnet som risikosvangerskap basert på svangerskapsforgiftning og prematur fødsel i første graviditet.

Jeg ble satt på albyl-e fra uke 8 og fra rundt uke 24 hadde jeg kontroller annenhver uke for måling av blodtrykk og sjekk av urin. Fra rundt uke 30-32 (husker ikke helt) ble det kontroll hver uke, vekslet på hos jordmor og gynpol på sykehuset. (Det var på denne tiden det begynte å gå galt i første svangerskap).

Graviditeten gikk fint og jeg fikk ikke svangerskapsforgiftning, men blodtrykket steg litt mot slutten (fødte i uke 38).

Jeg tenker du bør ta kontakt med jordmor og be om en tidlig time der og få drøftet hvilken oppfølging du bør ha. Fastlegene henger ofte ikke helt med i svangerskapsomsorgen etter min erfaring.

Anonymkode: e94e5...0ae

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg fikk absolutt ekstra oppfølging i svangerskap to, og svangerskapet ble regnet som risikosvangerskap basert på svangerskapsforgiftning og prematur fødsel i første graviditet.

Jeg ble satt på albyl-e fra uke 8 og fra rundt uke 24 hadde jeg kontroller annenhver uke for måling av blodtrykk og sjekk av urin. Fra rundt uke 30-32 (husker ikke helt) ble det kontroll hver uke, vekslet på hos jordmor og gynpol på sykehuset. (Det var på denne tiden det begynte å gå galt i første svangerskap).

Graviditeten gikk fint og jeg fikk ikke svangerskapsforgiftning, men blodtrykket steg litt mot slutten (fødte i uke 38).

Jeg tenker du bør ta kontakt med jordmor og be om en tidlig time der og få drøftet hvilken oppfølging du bør ha. Fastlegene henger ofte ikke helt med i svangerskapsomsorgen etter min erfaring.

Jordmor ba meg starte med Albyl-E så snart som mulig men fastlege mener sykehuset har sagt jeg trenger ikke ta noe medisin. Synes bare det er så rart🤭 Virket som jordmor var skikkelig på at jeg måtte starte med en gang og så får jeg bare svar at det ikke er nødvendig uten noen forklaring hvorfor de mener det. Men ja jeg får vel kontakte jordmor på nytt for å høre.. Er 10 uker på vei nå og snart juleferie så stresser litt med det..

Godt å høre du slapp unna svangerskapsforgiftning på nytt da☺️

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jordmor ba meg starte med Albyl-E så snart som mulig men fastlege mener sykehuset har sagt jeg trenger ikke ta noe medisin. Synes bare det er så rart🤭 Virket som jordmor var skikkelig på at jeg måtte starte med en gang og så får jeg bare svar at det ikke er nødvendig uten noen forklaring hvorfor de mener det. Men ja jeg får vel kontakte jordmor på nytt for å høre.. Er 10 uker på vei nå og snart juleferie så stresser litt med det..

Godt å høre du slapp unna svangerskapsforgiftning på nytt da☺️

Det var ikke fastlegen som satte meg på albyl-e, fikk resept fra gynekolog (privat) når jeg var på tul, men det stod notert i utskrivingsnotatet mitt fra første fødsel at jeg skulle starte på albyl-e ved ny graviditet.

Jeg hadde ingen oppfølging fra fastlege for utenom glukosebelastningstest, alt gikk gjennom jordmor og sykehus.

Du kan be jordmor henvise deg til gynpol.

Skrevet

Ingen medisin, men ble fulgt opp med ekstra kontroller i tredje trimester (flere ganger i uka for min del da jeg fikk høyt bt og utslag på protein fra uke 27). Fikk påvist svangerskapsforgiftning igjen og nok en gang igansatt i uke 37. 

Anonymkode: 5d984...589

Skrevet

Gikk på albyle fra positiv test, og hyppig ultralyd og kontroll av urin og blodtrykk.

Anonymkode: 9427c...228

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg hadde ganske likt første svangerskap med alvorlig preeklampsi og medfølgende prematur fødsel. Og jeg har fått forelagt samme forløp som anonym skriver her. Albyl-e fra uke rundt 10 og hyppige kontroller videre. 

Anonymkode: 8e212...e6a

Skrevet

Hadde svangerskapsforgiftning på første og fikk linevel ingen oppfølging ekstra på nr 2. Heldigvis var det et drømmesvangeskap på nr 2 og totalt forskjellig fra første da jeg hadde så mye ødem at jeg tisset av meg 16 kg  på bare 1,5 døgn etter fødsel. Men at det gikk supert med andremann var ren flaks og ikke noe jeg takker helsevesenet for. 

Anonymkode: d8c3e...ede

• Hjerte 1
Skrevet

Ser ut som det er litt varierende opplevelser her da. Jeg får høre med jordmor på nytt. Ellers får jeg bare satse på at jeg har fått riktig info fra sykehus. 

Jeg hadde også mye ødemer og gikk vel opp bare 10-13 kilo den siste måneden. Vekt som forsvant innen et par uker etter fødsel. Gruer meg til hva som eventuelt kan komme denne gangen🥺

Skrevet

Albyl-E og hyppige kontroller av blodtrykk. Ekstra oppfølging på sykehus grunnet forhøyet blodtrykk. 

Anonymkode: 490f0...ce2

Skrevet

Jeg holdt på å dø av eklampsi i første svangerskap. Fikk nøye oppfølging med regelmessige kontroller i andre svangerskap, gikk seks dager på overtid den gangen uten å utvikle svangerskapsforgiftning. 

Anonymkode: 06c86...28a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...