Frøken Grønn Skrevet 16. desember 2023 #1 Skrevet 16. desember 2023 (endret) Hei, jeg skal begynne på Prolutex i morgen. Har fått instruksjoner, men gruer meg likevel litt. Har noen her brukt det? Hva er deres erfaringer, både med tanke på det praktiske rundt sprøytesettng og rundt bivirkninger? Endret 16. desember 2023 av Frøken Grønn Hadde skrevet feil oppstartsdag.
Venterpåregnbuen Skrevet 16. desember 2023 #2 Skrevet 16. desember 2023 Hei, jeg har gått på Prolutex i snart 5 uker (fra egguttak IVF, og så ble jeg gravid og går derfor på det fremdeles). Har du satt andre sprøyter? Jeg er jo vant med sprøyter fra IVF-prosessen. Det jeg synes er mest "styr" med Prolutex er at det ikke kommer i ferdigfylte sprøyter, men må trekkes opp fra glass. Man venner seg til det, men noen ganger så kommer det luftbobler i glasset eller man får ikke ut all væsken. Selve sprøytesettingen er ganske grei for min del, men opplever at det ofte buler litt ut der sprøyta er satt en stund etterpå og at det kan være litt ømt. Jeg går på en del andre medisiner samtidig, og nå har jeg godt med graviditetssymptomer og, men kan ikke si jeg har hatt noe spesielle bivirkninger av den. Opplever mer bivirkninger av den andre progesteronstøtten jeg tar, Cyclogest. Er vanlig med ømme pupper, treg mage, trøtthet osv av progesteron. Bare å spørre om du lurer på mer
Frøken Grønn Skrevet 16. desember 2023 Forfatter #3 Skrevet 16. desember 2023 Venterpåregnbuen skrev (38 minutter siden): Hei, jeg har gått på Prolutex i snart 5 uker (fra egguttak IVF, og så ble jeg gravid og går derfor på det fremdeles). Har du satt andre sprøyter? Jeg er jo vant med sprøyter fra IVF-prosessen. Det jeg synes er mest "styr" med Prolutex er at det ikke kommer i ferdigfylte sprøyter, men må trekkes opp fra glass. Man venner seg til det, men noen ganger så kommer det luftbobler i glasset eller man får ikke ut all væsken. Selve sprøytesettingen er ganske grei for min del, men opplever at det ofte buler litt ut der sprøyta er satt en stund etterpå og at det kan være litt ømt. Jeg går på en del andre medisiner samtidig, og nå har jeg godt med graviditetssymptomer og, men kan ikke si jeg har hatt noe spesielle bivirkninger av den. Opplever mer bivirkninger av den andre progesteronstøtten jeg tar, Cyclogest. Er vanlig med ømme pupper, treg mage, trøtthet osv av progesteron. Bare å spørre om du lurer på mer Takk for svar, og gratulerer! Jeg har ikke satt andre sprøyter før, så det er nytt for meg. Skal gå på det i noen dager nå før tilbakesetting neste uke, deretter i 10 uker, tror jeg (hvis alt går bra), så det blir helt sikkert en vane. Men det er veldig fint å høre fra andre som har gjort det før meg. Legen sa ikke noe om at det kan bule litt ut og bli litt ømt, så det er godt å være litt forberedt på det.
Venterpåregnbuen Skrevet 16. desember 2023 #4 Skrevet 16. desember 2023 Frøken Grønn skrev (26 minutter siden): Takk for svar, og gratulerer! Jeg har ikke satt andre sprøyter før, så det er nytt for meg. Skal gå på det i noen dager nå før tilbakesetting neste uke, deretter i 10 uker, tror jeg (hvis alt går bra), så det blir helt sikkert en vane. Men det er veldig fint å høre fra andre som har gjort det før meg. Legen sa ikke noe om at det kan bule litt ut og bli litt ømt, så det er godt å være litt forberedt på det. Takk ❤️ Det blir en vane etterhvert ja. Absolutt ikke sikkert du opplever det på samme måte som jeg har gjort da. Da jeg satte Prolutex for første gang hadde jeg ikke opplevd at det bulte litt ut før. Virker som vinkel sprøyten settes inn i og at nålen kommer godt nok inn betyr en del. I heftet som følger med står det at nålen skal stikkes inn i huden på skrå 45-90 grader. Jeg fikk beskjed på klinikken om å ikke sette på skrå, men rett inn, og det har funket bedre. Du vil kjenne at sprøyten er sånn at det er ganske tungt å presse væsken inn. Egentlig fint, fordi det da blir en sakte og jevn innsprøyting av seg selv. Masse lykke til, håper det sitter for deg!
Frøken Grønn Skrevet 18. desember 2023 Forfatter #5 Skrevet 18. desember 2023 Liten oppdatering fra meg - det har gått veldig fint å sette sprøyte i går og i dag. Men det er ganske ømt i området der jeg stikker, for eksempel merker jeg det nå etter sprøyten jeg satte i dag tidlig. Er det flere som har opplevd det? Det er faktisk litt ubehagelig med stram olabukse 😮 Men sprøytesettingen i seg selv går fint, og det var jo den jeg var mest bekymret for. Og dersom dette fungerer så er det så absolutt verdt det.
Venterpåregnbuen Skrevet 18. desember 2023 #6 Skrevet 18. desember 2023 Frøken Grønn skrev (27 minutter siden): Liten oppdatering fra meg - det har gått veldig fint å sette sprøyte i går og i dag. Men det er ganske ømt i området der jeg stikker, for eksempel merker jeg det nå etter sprøyten jeg satte i dag tidlig. Er det flere som har opplevd det? Det er faktisk litt ubehagelig med stram olabukse 😮 Men sprøytesettingen i seg selv går fint, og det var jo den jeg var mest bekymret for. Og dersom dette fungerer så er det så absolutt verdt det. Så bra det har gått fint å sette sprøytene! Ja, opplever og at det er ømt i området etterpå. Prolutex er nok en av sprøytene jeg har blitt mest øm av. Har jo satt flere sprøyter om dagen i 7 uker, så magen er generelt ganske kjørt, og jeg har ikke gått med stramme klær på evigheter 😅 Men som du sier, så er det verdt det om det fungerer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå