AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #1 Skrevet 16. desember 2023 Hei Jeg er en mann som traff ei dame for noen år siden som hadde 2 barn fra før, rett etter vi ble sammen så ble ho gravid og vi fikk vårt felles barn Under svangerskapet var hun dårlig og ikke jobbet og hadde lite penger inn, så jeg sto for alle faste utgifter. Vi bor i en leid leilighet. Leiligheten er for liten for 2 voksne og 3 barn så jeg har gjort alt jeg kan for å spare sånn at vi kan kjøpe bolig. Ho vant 500 000 for noen år siden og da så jeg lyset i tunellen og håpte ting skulle bli lettere økonomisk, men det ble bare enda værre, jeg fortsatte å betale på utgifter. Det viste seg at ho hadde betalt foreldrenes økonomiske problemer og hadde ikke noe igjen, og etter en stund så fikk ho en advokat regning etter en rettssak med eksen. Da ble det ett hælvette pga ho ikke hadde penger til den og siden jeg tjente mer enn grensa for at ho fikk fri rettshjelp så var det liksom min skyld.. etter mye om og men sa jeg at jeg jeg hadde 40 000 som var feriepenger som jeg kunne hjelpe med men de skulle tilbakebetales og gå inn som spring til bolig og dette godtok hun.. ho begynte å jobbe og da spurte jeg ofte om ho fikk spart og da sa ho at det gjorde ho, etter en stund så spirte jeg hvor mye ho hadde på konto og fikk som svar 130 000 uten at jeg hadde fått pengene jeg hadde lånt ut.. jeg tenkte det var greit siden det var samme hvilken konto pengene sto på siden de skulle brukes til felleskomiteen uansett.. så går det 1 år så under en krangel så begynner ho å grine og siet ho har gjeld som bare vokser fortere enn ho får betalt.. jeg spør ho om hvordan det er mulig siden ho hadde jo 130 000 på konto sist jeg spurte og da sa ho at foreldrene hadde økonomiske problemer igjen så ho hadde brukt pengene der.. da ble jeg forbanna å sa at du kan jo faen ikke spytte i penger hos foreldrene dine når vi jobber og sliter når vi har den bosituasjonen vi har og vi skulle jobbe det vi kunne for å spare penger for å komme oss ut av leiligheten.. da får jeg som svar at jeg hat ikke nor med hva ho brukes sine penger på og jeg bruker jo penger på snus.. etter mye om og men så spør ho om jeg kan hjelpe ho med gjelden og om jeg kan overføre 66 000 kr jeg gjorde det siden jeg vil ha en felles bolig, disse skulle betales tilbake sa jeg. Og jeg er jævelig irritert for at jeg jobber å sliter å sparer det jeg kan spare for å bli kalt kjip og gjerrig passe unger i helger og kvelder for at ho er på jobb.. da hadde jeg jo regnet med at de pengene som ble tjent gikk inn i «felles potten» og ikke til foreldrene sine økonomiske problemer gang etter gang.. jeg vurderer sterkt at vi skal gå til vært vårt nå. Hva hadde andre gjort i en sånn situasjon? Anonymkode: 54afe...4b8 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #2 Skrevet 16. desember 2023 Du må ihvertfall slutte å stole på henne med penger. Og slutt å betal alt for henne. Dere burde dele på alle utgifter. Om det blir slutt så blir du den store taperen her.. Anonymkode: 9746a...181 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #3 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du må ihvertfall slutte å stole på henne med penger. Og slutt å betal alt for henne. Dere burde dele på alle utgifter. Om det blir slutt så blir du den store taperen her.. Anonymkode: 9746a...181 Hvorfor blir han taperen? Hun bruker jo opp hans penger. Ville ha flytta. Anonymkode: de1d5...dda 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #4 Skrevet 16. desember 2023 Høres veldig rart ut det med foreldrene. Sender hun penger til utlandet eller er det noe avhengighet av noe slag i bildet? Anonymkode: ae1f2...f2c
daffe91 Skrevet 16. desember 2023 #5 Skrevet 16. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Endret 16. desember 2023 av daffe91
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #6 Skrevet 16. desember 2023 Foreslår at du krever å bli familiens økonomisjef for at dette forholdet skal være liv laga. Det krevde jeg noen år tilbake da samboeren ikke hadde tilstrekkelig kontroll på egen økonomi, og vi skulle kjøpe bolig sammen. Det har fungert fint her. Vi har «felles» kontoer som står på meg, men han har selvfølgelig fullt innsyn. Vi er enige om h or mye vi begge skal overføre inn dit til være felles utgifter, og det gjøres dagen etter lønningsdato. Da har vi begge planlagt vår fellesøkonomi godt nok. Hva hver av oss sitter igjen med på egen konto kan man gjøre hva man vil med. Tenker du f eks bør foreslå en konkret plan for tilbakebetaling fra henne. Felles sparekonto til bolig bør stå på deg. Anonymkode: 02f05...c96
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #7 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Høres veldig rart ut det med foreldrene. Sender hun penger til utlandet eller er det noe avhengighet av noe slag i bildet? Anonymkode: ae1f2...f2c Nei sender penger til foreldre som har alt for mye gjeld isforhold til hva de får inn.. og det er det samme vært år at de bruket opp skattepengene sine til slt annet enn skatt så de er fuck’t på det 1 gang i året. De driver eget firma som er katastrofe Anonymkode: 54afe...4b8
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #8 Skrevet 16. desember 2023 Dere kan ikke ha felleskonto for du kan ikke stole på henne. Dersom dere skal spare til hus må du disponere kontoen. Og så bør dere ta en alvorsprat med svigers. Sett dere ned med dem og lag en plan for hvordan de skal betale tilbake det de skylder. Anonymkode: 131e3...eef
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #9 Skrevet 16. desember 2023 Finn deg et annet sted å bo, for hun kommer aldri til å forandre seg! Det virker som både hun og hennes familie ikke eier det minste av økonomisk sans. Hun utnytter deg. Anonymkode: 0496c...90a
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #10 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei sender penger til foreldre som har alt for mye gjeld isforhold til hva de får inn.. og det er det samme vært år at de bruket opp skattepengene sine til slt annet enn skatt så de er fuck’t på det 1 gang i året. De driver eget firma som er katastrofe Anonymkode: 54afe...4b8 Skaff deg oversikt. Ta kontroll. Klipp ekstrakort. Fjern tilganger. Gi lommepenger. Be svigerforeldrene dine dra så langt inni helvete det går an å komme. Godtar hun ikke dette så hiver du henne rett ut, på dagen. Anonymkode: b4fe0...e07
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #11 Skrevet 16. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: jeg vurderer sterkt at vi skal gå til vært vårt nå. Hva hadde andre gjort i en sånn situasjon? Anonymkode: 54afe...4b8 Hadde gått for lengst. Er ikke stokk dum. Anonymkode: 6fdf3...896 2
exictence Skrevet 16. desember 2023 #12 Skrevet 16. desember 2023 Ville settet meg ned med henne og snakket ordentlig med henne uten forstyrrelser av barn, tv, mobil..... Spurt henne hva hun tenkte om økonomien. Hva hun synes er rett mht deling. Hvem som skal gjøre og betale hva. Si hva du tenker. Jeg synes at når man bor sammen og har barn hjelper man hverandre gjensidig så godt man kan. Og ingen betaler store beløp til andre eller kjøper selv, uten å informere og snakke med den andre parten først. Da må det i såfall være penger hver har til overs etter at regninger på hus, mat, fellesutgifter er betalt. Jeg hadde sagt at jeg synes ikke det var rett av deg å betale til dine foreldre når du skylder barna, meg og oss. Dette må snakkes om før du gjør noe sånt. Jeg føler jeg har betalt masse for at du, barna, meg, oss skal klare oss og ha det best mulig. Jeg er glad for masse du gjør, men når det gjelder økonomi opplever jeg det ganske frustrerende. Hvordan synes du vil skal løse det, ville jeg spurt henne? 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #13 Skrevet 16. desember 2023 Om du betaler penger til henne "til gjeld", så ville jeg betalt direkte til kreditor, så det ikke går til foreldrene. Som betingelse for at du betaler inn på gjeld for henne, ville jeg krevd at du hadde kontroll på hennes lønning, og at hun hadde en konto med lommepenger som hun kan bruke til sminke og brus og evt foreldrenes gjeld om hun ikke trenger lommepenger. Anonymkode: 01dfd...7e1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå