Gå til innhold

Betale ned studielånet og gamble på at jeg ikke dør??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 200.000 igjen på det som er betalt ned i løpet av 7 år. 

Har tilsvarende 200.000 på konto som jeg ikke har behov for.

Hadde vært deilig å bare nedbetale studielånet nå som renten er høy og bare bli kvitt det. Betaler nesten 3000 i måneden på det. 

Men da må jeg jo gamble på at jeg ikke dør i løpet av de 7 årene, for da ville det blitt slettet. Jeg har barn, så vil ikke risikere at de får mindre ved min død. Studielån slettes jo om man dør. 

Har ikke annet lån å nedbetale på og har penger i fond også.

Hva tenker dere?

Anonymkode: eb7b5...09e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. 

Du kan jo betale inn en god slump, men ikke ta alle sparepengene dine.

Hva med å betale inn 50 000?

• Nyttig 3
Skrevet
Hedda-78 skrev (6 minutter siden):

Nei. 

Du kan jo betale inn en god slump, men ikke ta alle sparepengene dine.

Hva med å betale inn 50 000?

Har mer sparepenger. Så er ikke det det står på:)

Anonymkode: eb7b5...09e

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Hadde betalt ned noe. Og fortsatt hatt nor på en konto å ha i bakhånd

Skrevet

Jeg ville satt det i indexfond i stedet tror jeg, så lenge gjennomsnittlig avkastning i fondet de siste 5 og 10 årene er høyere enn renta på studielånet.

Anonymkode: 19875...aba

• Liker 1
Skrevet

Jeg innfridde mitt da det sto igjen 45000,-, de fleste dør tross alt av alderdom. Brukte tusenlappen som tidligere gikk til studielån til sparing i fond etterpå, fondet har nå en avkastning på 19,5%, så vil tro det lønte seg uten å ha finregnet på det.

Anonymkode: c822d...ed8

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde betalt ned. Du betaler jo renter til lånekassa, og ikke bare avdrag. 

Anonymkode: a9a8f...464

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ble lei av å ha det .. jeg betalte det ned selv. Vil kun ha ett beskjedent boliglån. Veldig fornøyd med å ha det «ryddig» 

Anonymkode: fd82e...791

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg innfridde mitt da det sto igjen 45000,-, de fleste dør tross alt av alderdom. Brukte tusenlappen som tidligere gikk til studielån til sparing i fond etterpå, fondet har nå en avkastning på 19,5%, så vil tro det lønte seg uten å ha finregnet på det.

Hadde jo lønt seg mye mer å sette de 45000 i fond enn å betale ned lånet. Det trenger du jo ikke finregne på for å se.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kan du forklare hva som er problemet, for jeg skjønner det ikke helt.

Slik jeg ser det:

1: Du betaler ned studielånet, og kan spare den summen du ellers ville brukt til renter og avdrag, og du sparer deg for flere år med betaling av renter.
Hvis du dør helt brått og uventet vil du fra innløsingen og frem til dødsfall ha spart opp ca 40 000 kr i året + motta renter på disse, og du vil ha dekket inn beløpet du betalte inn innen 4 år har gått.

2: Du betaler ikke ned studielånet, dør brått og uventet, og arvingene mottar de 200 000+ kr du har på konto, og studielånet slettes.

Avhengig av hvor lang tid det går fra innløsingen av studielånet, til ditt potensielle dødsfall, vil det bare være de første to årene at arven vil være merkbart redusert.  Går det mer enn to år fra innbetalingen til dødsfall vil forskjellen være minimal.

Anonymkode: b3cef...59a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg ville satt det i indexfond i stedet tror jeg, så lenge gjennomsnittlig avkastning i fondet de siste 5 og 10 årene er høyere enn renta på studielånet.

Anonymkode: 19875...aba

Ja samme her. Og så heller tatt ut fra fondet for å betale studielånet. Hvis du dør da, så arver barna fondet men ikke gjelden. Har du kvittet deg med gjelden, så arver de jo ingenting av de pengene siden du har betalt ned lånet med de

Anonymkode: 59cac...c56

Skrevet

Betal det ned, så sparer du de 3000 du ville betalt. 3000 x 12 i 7 år er 252 000, UTEN renter. Så kan heller barna få de pengene enn at du gir bort 50 000 ekstra til Lånekassen (ja, de fleste overlever jo 7 år)

Anonymkode: f92df...66c

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det ville jo lønt seg mer å sette de 45000 i fond og fortsette å betale studielånet så sakte som mulig.

Anonymkode: 85dd1...5ce

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor stor buffer har du i tillegg (i frie midler)? 

Størrelsen på den hadde avgjort hvor mye jeg hadde betalt ned ekstra på studielånet.

Anonymkode: e00e4...48c

Skrevet

Å ha et lån koster deg lånerenta (minus 22% skattefradrag).

Å ha penger i indexfond gir deg avkastning (minus 31.68% skatt).

Så da kan du regne på (og gjette) om det lønnet seg å ha et studielån på 200.000 så lenge som mulig (og sette de samme pengene i fond) eller å betale ned.

Generelt så er vel studielån den beste gjelda man kan ha. Så hvis du har andre lån bør du betale ned på dem før du rører studielånet.

Anonymkode: cac91...aa4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ca 95 000kr i studielån, og 150 på konto. Men betaler likevel ikke ned studielånet da renten på boliglånet er 6,45%, og jeg vurderer å sette halvparten av sparepengene inn på boliglånet. Jeg har ofte uforutsette større utgifter, og mindre enn 50k tilgjengelig er uaktuelt. Mitt lille fond ligger 8,5% i pluss i dag. Men pga stram økonomi prioriterer jeg bolig. Gamble på å ikke dø ho ho ho🔔🔔

Anonymkode: 83e62...dda

Skrevet

Hva slags større uforutsette utgifter kan man ha ofte?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags større uforutsette utgifter kan man ha ofte?

Tannlege, må ha bro mm og regningen kommer på rundt 35k. Smertetilstand der medisinen i gode perioder er 500kr i mnd, men i dårlige 3600kr per mnd. Og en god del andre utgifter som er helserelaterte, men ikke lett å planlegge. Eks taxi 1000kr fordi det er eneste transport-og jeg får ikke tt-kort eller grunnstønad. Mange flere ting men orker ikke å liste opp alt.

Skrevet

I fjor brukte jeg ca 40 000kr på tannlege. Nei får dessverre ikke refusjon.

Skrevet

Altså det er det beste lånet å ha men det er alltid best å ikke ha noe lån i det hele tatt. Hvorfor skal du betale renter bare for at? Jeg hadde betalt. 

Anonymkode: abdee...223

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...