AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #1 Skrevet 16. desember 2023 Jeg er redd jeg har borderline, eller adhd?! Har siden jeg var ganske liten (36 år nå)hatt mye problemer.. jeg har vel aldri følt meg helt «normal». Følelsene mine svinger hele tiden. Kan være super glad i 1 time, men de neste timene hater jeg alt. Om jeg har planlagt noe, og det kommer noe i veien så klikker det i hodet mitt, og hater alt, Da jeg var yngre så truet jeg ofte med selvmord, selvskading osv. pga angst. Blir veldig fort sint på de nærmeste. Med venner så føler jeg at jeg er veldig normal? I hvertfall det jeg får høre fra andre. Men jeg kan bli fort lei folk. Jeg synes ting er veldig kjekt i begynnelsen, spennende, og så gidder jeg egentlig ikke mer. For noen år siden tok jeg en test hos psykolog, der han mente at jeg kanskje hadde emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Men han kunne ikke gi meg diagnosen pga jeg hadde så mye angst og depresjon da jeg svarte, så det kunne gi feil resultat?Men nå etter jeg har fått barn har jeg tenkt mye på det. Tenk om det er det jeg har? Eller adhd? Det var en psykolog som trodde det var adhd da jeg liten, men ble aldri utredet for det. Klarer ikke kontrollere følelsene alltid. føler meg aldri veldig glad/fornøyd, sinne, aldri ro i hodet, tvangstanker osv, klarer ikke konsentrere meg, sliter veldig med å være i forhold. Ene dagen hater jeg samboeren min men så elsker jeg han neste dag, tror ofte han vil såre meg osv….tror aldri at noen vil være god mot meg. J beklager dette ble veldig langt. Men noen andre som kjenner seg igjen? Hvis det er borderline, mister jeg barna mine da? Føler det er en sykdom som en aldri blir frisk av? Vil ikke ødelegge barna mine Anonymkode: 34070...5bd
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #2 Skrevet 16. desember 2023 sliter også veldig med angst for at samboer skal forlate meg eller svikte meg.. Anonymkode: 34070...5bd
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #3 Skrevet 16. desember 2023 Ingen kan diagnostisere deg over nett, men det høres jo ut som du kanskje kan ha noen trekk fra emosjonelt ustabil / borderline personlighetsforstyrrelse. Jeg kjenner ikke til kriteriene for adhd. Du kan snakke med fastlegen om en henvisning til DPS for utredning og behandling. Det finnes god behandling for dette og det er masse forskning som viser at det har effekt. Du blir prioritert fordi du har barn, men pass likevel på at legen skriver en grundig henvisning. Det er kjempebra at du har lyst til å ta tak i dette for barna dine. Du mister ikke barna fordi du søker behandling, og det blir sett på som svært positivt at du søker behandling og ønsker å jobbe med utfordringene dine. Jeg får også behandling på DPS (for noe litt annet), og jeg er også mamma. Anonymkode: 35347...8fc
Purple_Pixiedust Skrevet 16. desember 2023 #4 Skrevet 16. desember 2023 Jeg har hatt alvorlig grad av borderline og er nå så frisk at neste uke får jeg nok diagnosen fjernet. Så det er absolutt ikke slik at man ikke blir frisk av den lidelsen. 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #5 Skrevet 16. desember 2023 Purple_Pixiedust skrev (6 minutter siden): Jeg har hatt alvorlig grad av borderline og er nå så frisk at neste uke får jeg nok diagnosen fjernet. Så det er absolutt ikke slik at man ikke blir frisk av den lidelsen. Så godt å høre! Hvordan har du blitt det? Finnes det medisiner også? Anonymkode: 34070...5bd
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #6 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ingen kan diagnostisere deg over nett, men det høres jo ut som du kanskje kan ha noen trekk fra emosjonelt ustabil / borderline personlighetsforstyrrelse. Jeg kjenner ikke til kriteriene for adhd. Du kan snakke med fastlegen om en henvisning til DPS for utredning og behandling. Det finnes god behandling for dette og det er masse forskning som viser at det har effekt. Du blir prioritert fordi du har barn, men pass likevel på at legen skriver en grundig henvisning. Det er kjempebra at du har lyst til å ta tak i dette for barna dine. Du mister ikke barna fordi du søker behandling, og det blir sett på som svært positivt at du søker behandling og ønsker å jobbe med utfordringene dine. Jeg får også behandling på DPS (for noe litt annet), og jeg er også mamma. Anonymkode: 35347...8fc Tusen takk for svar!🥰 Jeg ønsker ikke at noen her skal diagnostisere meg altså. Vet jeg må til psykolog for det☺️bare lurer på om andre har noe lignende, og hvordan det har gått. Anonymkode: 34070...5bd
Purple_Pixiedust Skrevet 16. desember 2023 #7 Skrevet 16. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så godt å høre! Hvordan har du blitt det? Finnes det medisiner også? Anonymkode: 34070...5bd Har hatt diagnosen i seks år. Gått mye i terapi, vært mye innlagt, blitt eldre. Har ikke vært i noen form for gruppeterapi da jeg profiterer best på individuell terapi. Jeg går på medisiner for bipolar. Ingenting mot borderline har effekt. Men tilleggsvansker som angst og depresjon kan en få hjelp med. Endret 16. desember 2023 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #8 Skrevet 16. desember 2023 ADHD er langt mer omfattende enn ustabilt humør. ADHD er konstant tankekjør, tvangstanker, problemer med eksekutive oppgaver, utfordringer med sanseprosessering, hyperfiksering, blir veldig lett distrahert, problemer med impulskontroll, for å nevne noe. Noen diagnoser har en del likhetstrekk, og noen ender opp med flere diagnoser. Det er også såpass mye likhetstrekk mellom bipolar og borderline, at det det nok skjer en del feildiagnosering. Alt du kan gjøre er å få en grundig utredning. Og måtte du komme til noen som er dyktig, så du får riktig diagnose ❤️ Anonymkode: 3ee7e...331 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #9 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): ADHD er langt mer omfattende enn ustabilt humør. ADHD er konstant tankekjør, tvangstanker, problemer med eksekutive oppgaver, utfordringer med sanseprosessering, hyperfiksering, blir veldig lett distrahert, problemer med impulskontroll, for å nevne noe. Noen diagnoser har en del likhetstrekk, og noen ender opp med flere diagnoser. Det er også såpass mye likhetstrekk mellom bipolar og borderline, at det det nok skjer en del feildiagnosering. Alt du kan gjøre er å få en grundig utredning. Og måtte du komme til noen som er dyktig, så du får riktig diagnose ❤️ Anonymkode: 3ee7e...331 Jeg har konstant tankekjør, tvangstanker, veldig lett distrahert, konsentrasjonsproblemer osv! jeg skal til legen og håper jeg kan bli henvist☺️ Anonymkode: 34070...5bd
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #10 Skrevet 16. desember 2023 Purple_Pixiedust skrev (10 timer siden): Har hatt diagnosen i seks år. Gått mye i terapi, vært mye innlagt, blitt eldre. Har ikke vært i noen form for gruppeterapi da jeg profiterer best på individuell terapi. Jeg går på medisiner for bipolar. Ingenting mot borderline har effekt. Men tilleggsvansker som angst og depresjon kan en få hjelp med. Når du har vært innlagt, hva er detsom gjør det?hvis du vil svare! Hvor syk er du da? Anonymkode: 34070...5bd
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #11 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg er redd jeg har borderline, eller adhd?! Har siden jeg var ganske liten (36 år nå)hatt mye problemer.. jeg har vel aldri følt meg helt «normal». Følelsene mine svinger hele tiden. Kan være super glad i 1 time, men de neste timene hater jeg alt. Om jeg har planlagt noe, og det kommer noe i veien så klikker det i hodet mitt, og hater alt, Da jeg var yngre så truet jeg ofte med selvmord, selvskading osv. pga angst. Blir veldig fort sint på de nærmeste. Med venner så føler jeg at jeg er veldig normal? I hvertfall det jeg får høre fra andre. Men jeg kan bli fort lei folk. Jeg synes ting er veldig kjekt i begynnelsen, spennende, og så gidder jeg egentlig ikke mer. For noen år siden tok jeg en test hos psykolog, der han mente at jeg kanskje hadde emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse. Men han kunne ikke gi meg diagnosen pga jeg hadde så mye angst og depresjon da jeg svarte, så det kunne gi feil resultat?Men nå etter jeg har fått barn har jeg tenkt mye på det. Tenk om det er det jeg har? Eller adhd? Det var en psykolog som trodde det var adhd da jeg liten, men ble aldri utredet for det. Klarer ikke kontrollere følelsene alltid. føler meg aldri veldig glad/fornøyd, sinne, aldri ro i hodet, tvangstanker osv, klarer ikke konsentrere meg, sliter veldig med å være i forhold. Ene dagen hater jeg samboeren min men så elsker jeg han neste dag, tror ofte han vil såre meg osv….tror aldri at noen vil være god mot meg. J beklager dette ble veldig langt. Men noen andre som kjenner seg igjen? Hvis det er borderline, mister jeg barna mine da? Føler det er en sykdom som en aldri blir frisk av? Vil ikke ødelegge barna mine Anonymkode: 34070...5bd Nei, du mister ikke barna så lenge du har god omsorgsevne. Noe jeg regner med du har siden BV ikke er involvert allerede. BV vil også se det at du oppsøker hjelp som en positiv ting, og det er ingen automatikk i at de blir kontaktet. Borderline kan man bli frisk av både dbt og mentaliseringsbasert gruppeterapi er anbefalt behandling. Men forskning viser at det er viktig å komme i gang med behandling så snart som mulig da det er vanskelig å snu tankegang og personligheten en 50-60 åring. Anonymkode: 5f779...983
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #12 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, du mister ikke barna så lenge du har god omsorgsevne. Noe jeg regner med du har siden BV ikke er involvert allerede. BV vil også se det at du oppsøker hjelp som en positiv ting, og det er ingen automatikk i at de blir kontaktet. Borderline kan man bli frisk av både dbt og mentaliseringsbasert gruppeterapi er anbefalt behandling. Men forskning viser at det er viktig å komme i gang med behandling så snart som mulig da det er vanskelig å snu tankegang og personligheten en 50-60 åring. Anonymkode: 5f779...983 Ja ingen problem med omsorgsevne, men jeg er redd jeg en gang kommer til å klikke foran barna eller bli sur på de. Men de er tvangstanker jeg har, at jeg er redd jeg ikke kommer til å klare å ta vare på de. Har hatt samtaler med psykologer etter fødsel som har vært med meg og barna, og det er ingen problem der. Får bare høre positive ting.. men ja.. jeg er så lei av å ha det sånn hver dag. Er glad i 1 time så snur der til at jeg hater alt i 1 time, så er det bra igjen osv. håper det ikke er lang ventetid hvis jeg blir henvist:) men vil fortsatt høre andre sine erfaringer eller om noe har hatt noe lignende ☺️ Anonymkode: 34070...5bd
Purple_Pixiedust Skrevet 17. desember 2023 #13 Skrevet 17. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Når du har vært innlagt, hva er detsom gjør det?hvis du vil svare! Hvor syk er du da? Anonymkode: 34070...5bd Husk at det er 250 kombinasjoner av symptomer på den diagnosen, så det som gjelder for meg gjelder ikke nødvendigvis for deg. Jeg har for eksempel ikke hatt et spesielt svingende humør. Sett bort fra at jeg har bipolar lidelse, men det svinger ikke fort da og oppturene er mer enn å bare være glad. Jeg har altså flere psykiske lidelser så jeg har vært innlagt av ulike årsaker. Det har vært mye pga depresjon, pga ustabil fase med suicidalitet, det har vært pga rus, det har vært for å forebygge forverring av depresjon, selvskading etc. Har også noen ganger blitt innlagt i etterkant av alvorlig selvmordsforsøk. Har hatt en avtale om lav terskel for innleggelse i mange år, men er nok nå kommet så langt at den avtalen ikke fornyes i april.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå