Gå til innhold

Hvilket pålegg er viktig for deg i julen? Og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det kjøttrull, sylterull, leverpostei, sild eller annet?  

For meg er det mammas rekesalat på kornbrød som er viktigst.  Reker, grønne erter, hardkokt egg, lettrømme og litt majones, sitron, salt/pepper og litt kajennepepper.  Ingen julefrokost uten denne for meg :)  

• Liker 1
Skrevet

Nybakt hvitt brød med egg, toppet med italiensk salat fra delikatessen og tomat/agurk, salt og pepper. Eller egg, toppet med rødbeter og majones.

Jeg spiser ikke brødskiver til vanlig  og liker ingen for for kjøtt/fisk som pålegg. Ovenstående er derfor luksus for meg og noe jeg kun unner meg i høytiden og spises med andakt. 

• Liker 2
Skrevet

Rugbrød med hjemmelaget leverpostei.  Nybakt julebrød med smør og edamer eller vellagret sveitserstil. 

Potetlefser med ribbe, pølser, medisterkaker etc og surkål.

Sild spises året rundt.

Anonymkode: 01d98...be8

• Liker 3
Skrevet

Lefsebuss. Med kald ribbe og medisterkake. Og grov sennep😊

Anonymkode: 8181b...115

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Har ingen spesielle julepålegg. Når jeg ser på det som pushes på tv reklamene nå, som ribberull, sylte og hva det nå heter alt sammen, så spyr jeg litt i munnen. Fett, fett og mer fett er liksom den Norske julematen.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Sylte, røkelaks, eggerøre, kokt egg, rødbetesalat (gjerne under sylte eller annet kjøttpålegg), roastbiff, waldorfsalat under kjøttpålegg. Rørte bær og brunost på julebrød. 

Liker å ha litt pålegg å velge mellom. Spiser det opp til julen er over.

Anonymkode: 13ca0...a43

• Liker 2
Skrevet

Oksetunge 😋

Anonymkode: e9d50...94c

• Liker 2
Skrevet

Lettrøkt og lettsaltet kokt lammelår, som jeg er vant til å kalle kokelår. Vanlig til jul på (deler av?) vestlandet.

Jeg vil helst også ha lammerull/rullepølse, helst laget av min farmor som døde for mange år siden. :hjerte: I barndommen pleide jeg å sitte ved kjøkkenbordet og se henne rulle sammen og sy pølsene. Jeg lager ikke rullepølse selv, men har kjøpt på Bondens marked de siste årene. Dessverre var ikke krydringen slik jeg helst vil ha den i dem jeg fant i år, så da får jeg nøye meg med kokelåret. Begge deler er aller best med rødbeter og majones på.

Anonymkode: 93a92...256

• Liker 2
Skrevet
K.B. skrev (6 timer siden):

Har ingen spesielle julepålegg. Når jeg ser på det som pushes på tv reklamene nå, som ribberull, sylte og hva det nå heter alt sammen, så spyr jeg litt i munnen. Fett, fett og mer fett er liksom den Norske julematen.

Takk for at du delte ditt spy i munnen med oss andre i denne tråden om julepålegg som folk er ekstra glad i.

:roll: 

Anonymkode: 93a92...256

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Røykelaks, selvkokt oksetunge og loff fremfor grovbrød. Og lompe med hjemmelagd sylte. 

• Liker 1
Skrevet

Gräddost 🤩

Anonymkode: ec1de...cff

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Rundstykker med egg og majones. Og agurk, men har ingen vikotg pålegg det må på, kanskje bare spise som det er? 

Og oh hellige kakao. 

Anonymkode: 9ee03...97d

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker ikke rull og sylte 🙃. Men jeg må ha hjemmelagd roastbiff og skinke. Skinken kokes først, og gir kraft til saus til ribba. Så gratineres den i ovn med sennep, krydder osv. Roastbiffen krydres med salt, pepper og hvitløk og stekes.

Anonymkode: 9756c...d4e

• Liker 2
Skrevet

Sylte som vi lager selv. Og elgpølse og sneket elg hjerte. Alt laget selv må ha til jul

• Liker 3
Skrevet

Sildsalat og cabaret :) Det er ting jeg kun spiser i julen og har 40 års tradisjon på. 

Anonymkode: daab3...bf8

• Liker 1
Annonse
Skrevet

Sennep av alle ting 😋 Jeg føler at det blir veldig jul med sennep istedenfor smør (margarin her da), og gjerne med rødbeter også. Da er det nesten det samme hvilket pålegg jeg tar på toppen, men jeg synes Folkets plantebaserte julesylte er god, og kombinerer gjerne de tre tingene sammen med annet grønt. 

• Liker 1
Skrevet

Eggsalat, laks og eggerøre, sursild om det er nok løk.

Anonymkode: c905c...666

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Sildsalat og cabaret :) Det er ting jeg kun spiser i julen og har 40 års tradisjon på. 

Anonymkode: daab3...bf8

Cabare ja, med god remulade! Nam! 

Anonymkode: c905c...666

• Liker 1
Skrevet

Pappa sin svenske juleskinke. Jeg har aldri lært meg å lage denne selv, så kanskje jeg må til pers i år. 

Ellers må vi ha ribberull, røkt laks, eggerøre, greddost og julebrunost.

• Liker 1
Skrevet
Daisy-love skrev (2 timer siden):

Sennep av alle ting 😋 Jeg føler at det blir veldig jul med sennep istedenfor smør (margarin her da), og gjerne med rødbeter også. Da er det nesten det samme hvilket pålegg jeg tar på toppen, men jeg synes Folkets plantebaserte julesylte er god, og kombinerer gjerne de tre tingene sammen med annet grønt. 

Hvor kjøper du folkets plantebaserte sylte?

Anonymkode: fdd83...1ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...