Gå til innhold

Sprøtt å gi barnet I- pad i julegave?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på ni år har lenge snakket om at han kunne tenke seg en pad. Alle vennene har, og ikke han. En ny I- pad som er noen år gammel, koster rundt 4500 kr. Finner ikke brukt som er egnet. 

Er vi gal om vi gir en så dyr julegave?

Er ikke noe vi ville gjort hvert år. Vi har penger til det, men det vil jo svi i lommeboken. 

Andre som av og til kjøper så dyr gave?  

Anonymkode: 2dd2d...8a9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gutten på ni år har lenge snakket om at han kunne tenke seg en pad. Alle vennene har, og ikke han. En ny I- pad som er noen år gammel, koster rundt 4500 kr. Finner ikke brukt som er egnet. 

Er vi gal om vi gir en så dyr julegave?

Er ikke noe vi ville gjort hvert år. Vi har penger til det, men det vil jo svi i lommeboken. 

Andre som av og til kjøper så dyr gave?  

Anonymkode: 2dd2d...8a9

Vi kjøpte nettbrett til ungen vår når han var 1 år… Var innlagt på sykehus mye og lå mye i sengen da, men vi bruker den hjemme også. Han har spill tilpasset alder (er 4 år nå). Og lærte ganske mye via spill og YouTube kids tidlig. Vi er bevisst på hva den brukes til, og når/ hvor mye den blir brukt. 

Jeg har slettet vanlig YouTube, så har kun tilgang til YouTube kids. Og har satt på sperre så jeg må slå inn passord om noe skal lastes ned :) 

Anonymkode: cbb77...82c

• Nyttig 1
Skrevet

Har alle vennene iPad eller tablet? I min familie har barn gjerne fått en billigere tablet da de ikke er særlig forsiktig med dem. Det kommer helt an på hva barnet skal bruke den til, selvfølgelig. 

• Liker 2
Skrevet

Vi har gitt iPad til begge to, syns det er en god gave!

Anonymkode: 4d479...805

• Liker 2
Skrevet

Ikke for dyr gave, kjør på hvis det er noe ungen ønsker seg😊

• Liker 1
Skrevet

Dette er ikke noe unormal prisklasse for oss. De får ikke for det samme hvert år, men av og til når det passer seg sånn. 

Anonymkode: 892b0...ba3

• Liker 2
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn engang. 

Anonymkode: 9a571...f31

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Det hadde i såfall vært en fellesgave fra flere i familien. Da er det kanskje lettere å forstå prisen av den for barnet også.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ville kjøpt nettbrett til halve prisen ++ til mine egne barn på samme alder. 

Anonymkode: 864b8...1f2

Skrevet

Her har klassen gått sammen om å ikke kjøpe iPad til ungene. Beste vi noensinne har bestemt. Ungene er faktisk ute og sitter ikke lenger limt til mob.

Anonymkode: ed547...e2c

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vårt barn på 10 får nytt nettbrett, da det det h*n hadde begynner å bli dårlig. Det koster ca 5-6 tusen. 

Anonymkode: f5265...dc8

• Liker 1
Skrevet

Vi kjøper ipader til ungene når de trenger det uavhengig av jul. Men 4500 for en brukt en hørtes dyrt ut. Jeg gav 4000 for en ny i 2021. 

Anonymkode: d4919...8d4

• Nyttig 1
Skrevet

Om du ikke skal ha den dyreste varianten (som barn uansett ikke har bruk for), så får du jo ny iPad til ca.4500kr? 

Her har barna IPad, de fikk nye til jul i fjor. Vi gir julegaver alt fra 3000-7000, så for oss er det en grei gave å gi. Veldig mange barn har jo ipad, så tror ikke det er så unormalt akkurat.

Anonymkode: c3c10...107

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Her har klassen gått sammen om å ikke kjøpe iPad til ungene. Beste vi noensinne har bestemt. Ungene er faktisk ute og sitter ikke lenger limt til mob.

Eller så kan foreldre bestemme hvor mye tid barna får sitte på disse ipadene, så kan barna faktisk gjøre begge deler.

Anonymkode: c3c10...107

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Nydelig å høre! 

Anonymkode: d0f9f...b6d

Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på hva betydningen på svi i lommeboka er. Går dere så å si blakke og må spinke og spare i et par måneder ville jeg revurdert å gjort det omvendt.. gitt en o.k julegave og heller sagt at du får en gave mot våren og unnlatt å si at det må spares opp til. At de fleste har pad kan jeg faktisk se for meg, for de fleste i klassen til frøkna vår på 11 år har enten pad eller nettbrett og har hatt det en stund og vi bor godt utenfor byen. Vår fikk nettbrett tidlig i år da hennes knuste, så til jul ble det ny telefon 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Her har ungen hatt nettbrett i flere år, vi bestemmer når den skal brukes. Vi er ute hver dag🙄 Ungen går på ski, aker, vi går på turer, leker ute, er med andre barn, leker masse i barnehagen flere timer hver dag.

På ettermiddagene er barnet ofte litt sliten og vil slappe av, da får han bruke nettbrettet mens jeg lager middag. Noen ganger bruker vi nettbrettet til musikk og dans, andre ganger lærer vi om dyr, form, farge, telle osv. Vi har også brukt skjerm til å FaceTime besteforeldre og oldeforeldre som bor langt unna. Vi ringer de stort sett hver dag. Da kan de «være med» å spise middag, leke med barnet og få en tilknytning selvom de er langt unna. 

Anonymkode: cbb77...82c

• Liker 3
Skrevet

Jentene her har hatt hver sin ipad siden de var 5 år. I år får de iphones, 10 og 7 år gamle. De har likevel lite skjermtid og mye utetid. Men å være med i teknologien har alltid vært viktig for oss. De er ute å leker mye, har sunne fritidsinteresser og leser og gjør det bra på skolen. Balanse er noe fint det. 

Anonymkode: 32f85...b1b

Skrevet

Det synes jeg er en fin gave. Og en gave som kommer til å vare i mange år. Sønnen min har hatt samme iPaden nå i 5 år, fungerer som gull. 

Anonymkode: 829f3...887

• Liker 1
Skrevet

«Finner ikke brukt som er egnet»

Hva betyr egnet? Enten så virker den eller så virker den ikke.

Hvorfor må det være en dyr iPad når et billig nettbrett gjør samme jobben til halve prisen og enda billigere om det kjøpes brukt. https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=nettbrett

Det sprøe her er ikke hva (nettbrett) men hvilket (ny ipad).

Anonymkode: b0e93...a06

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...