Gå til innhold

Hvordan vasker du stekebrett?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som en annen over skriver, hell kokende vann i brettet (helt opp til kanten) og ha i en oppvasktablett. La det ligge en times tid eller mer, da løser alt seg opp av seg selv. 

Anonymkode: 8ebe5...556

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har 1 dl zalo og 0,5  dl salmiakk på en sprayflaske, og fyller den opp med varmt vann.  Setter brettet i oppvaskkummen, og sprayer på.  Lar det stå et par timer, og skyller så i varmt vann.  Bruker evt. gryteskubb hvis noe enda står igjen.  

Når jeg skal gjøre det raskt, så bruker jeg i blant å bare legge en oppvasktablett opp og så fylle med vann.  Når det har stått en stund er det gullende rent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svint! 

Gule esker du får kjøpt på matbutikken. Liker best den originale typen hvor du river av stålulla selv, over den med separate "dotter" i pakken.

Trenger ikke bløtlegging eller hard skuring. Har brukt det på mange stekebrett, rister, kjeler og annet med fastbrent gugge. Har aldri fått riper eller opplevd at emaljen løser deg opp.

Anonymkode: c4332...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fyller det med vann, tar på hansker og gnikker en oppvasktablett over til den smuldrer helt opp. Lar det så stå litt. Tar så en blanding av eddik og bakepulver i Im det er flere små flekker evt repeterer. Skyller av! 

Anonymkode: b93eb...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fyller vann i dem, slik at det dekker bunnen og litt opp på sidene, bruker maskinoppvaskmiddel, og setter ovnen på 150 grader.

Etter at oppvaskvannet har kokt en stund har alt løsnet, og det er bare å vaske over med vann eller zalovann, og brettet er som nytt igjen.

Anonymkode: c35c3...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett et effektivt tips på instagram og det var å skrubbe de med sukkerbiter og varmt vann.

Det går dog en del sukkerbiter, men brettene ble skinnende rene 😅

Anonymkode: 4f453...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i alle dager er det dere griser med da?! Vasker mine lett med zalo og børste og de er rene. Er det litt fastbrent så legger jeg de i vann en stund og de er rene. Aldri hatt slik problem som TS. 

Anonymkode: 849f3...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det noe at de er så skitne da? Hvis du har vasket de med såpe og varmt vann er de jo kjemisk rene, selv om de ikke ser sånn ut. 

Mannen min er også god til å skitne ut stekebrett, det er kjempeirriterende. 😂 Vet ikke helt hva vi gjør forskjellig, jeg bruker nok mer ildfaste former, men ikke minst vasker jeg brettene ganske kjapt etter bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd ulike ting, men har funnet ut at stålull, eller gryteskrubb av stål er mest effektivt. Bruker det både på ildfaste glassformer og emaljerte stekebrett, samt på rustfri bakerist og grillristene til grillen. 

De flete varianter av bløtlegging vil ofte gjøre jobben enklere med gryteskrubben etterpå, men det raskeste er å droppe bløtleggingen og gå rett på med gryteskrubben. Synes jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...