Gå til innhold

Hva gjør dere når babyen ikke vil ta en lur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Babyen vår er 6 mnd og sover helt gjennomsnittlig godt (tror jeg): om natta sover hun ca fra kl.20-07:30, med 1-3 korte oppvåkninger for litt mat (fullammer). På dagtid stort sett en kort lur rundt 9/10-tiden, en lang lur rundt 12/14-tiden, og en kort lur igjen 16/17-tiden. Men noen dager går det ikke helt etter planen, og hun lar seg ikke legge på dagtid. Typisk har hun tilsynelatende sovnet mens jeg ammer, men når jeg prøver å legge henne ned blir hun lys våken. Jeg prøver å amme mer, bysser henne i en evighet (med flere nesten-innsovninger og leggeforsøk), legger meg ved siden av henne i vår seng, holder en «hjelpende» hånd på magen hennes, rolig sang, etc, - men ingenting funker. Hun blir grinete av forsøkene på legging og tydelig frustrert, men er ellers smørblid og klar for aktivitet som å snakke, leke, etc. Hvis jeg har forsøkt å legge henne i 1-1 1/2 time uten hell, hender det at jeg bare gir opp. Det er gjerne den siste ettermiddagsluren som er vanskelig. (Jeg har da ofte vært ute og trillet i 2 timer for den midterste luren, og det frister lite med enda en tur ut i vogn). Hvis pappaen da kommer hjem fra jobb etter et slik langdrygt leggeforsøk, så gir jeg altså av og til opp og vi lager heller middag sammen mens hun får leke på gulvet igjen eller se på oss fra vippestolen. Jeg ser jo at hun er trøtt, men hun er gjerne ganske blid og aktiv likevel - bare litt mer utålmodig og blir fortere sutring. Leggingen for kvelden blir dobbelt vanskelig fordi hun da er overtrøtt. Og middagen og ettermiddagen før leggetiden hennes blir jo preget av at hun er trøtt og mer sutrete, og jeg bekymrer meg for at hun i noen tilfeller får et våkevindu på over 6 timer. Det må jo gå helt rundt for henne. Men hva skal man gjøre? Er det flere som «gir opp» en lur av og til? 

Anonymkode: e2eab...995

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gidder ikke stresse med søvn. Det skaper bare mer stress, også for foreldrene. Man blir gående og lulle, bysse og stresse.  Får vi ikke til dupp, gjør vi noe annet. En dag uten alle duppene går stort sett veldig fint. 

Anonymkode: aa565...a91

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Droppet duppen. Klin umulig å tvinge noen til å sovne😅

Anonymkode: 87adc...ed2

• Nyttig 3
Skrevet

Ma henne duppe på deg? Siden hun ser ut til å sovne mens du ammer 

Anonymkode: 3cdfc...245

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«La» 

Skrevet

Jeg lot henne sove i armene mine hvis hun sovnet under amming.

Anonymkode: 39076...15d

Skrevet

Siste lur kan være en kamp her også, jeg forsøker stort sett i en god time så gidder jeg ikke mer da skyver jeg heller frem leggetiden med en time (1830 til 1730) og det går stort sett greit, hender at jeg må stå opp 0530, men heller det enn å våkne 100 ganger på natten pga overtrøtt baby😅 

Anonymkode: 40ed3...0ff

Skrevet

Vi droppet eller utsatte (om det ikke var snakk om siste lur) luren om det ble slik. Hvis babyen ble fryktelig trøtt utover ettermiddagen, ble hun enten lagt tidligere enn vanlig eller powernap'et 5 minutter i bæretøy. Powernap fungerte best så vidt jeg husker. Når vi la tidlig, kunne det gå bra, men vi kunne også risikere at hun våknet rundt midnatt og var lys våken. 

Den yngste er en annen type, og det skjer aldri at hun ikke sovner. Hun har generelt vært mye lettere å legge på dagtid, men sovet dårligere om natten (ikke bare å amme et par minutter og så sove videre som med den eldste). 

Jeg tror ikke det finnes noen fasit, men funker det å gi opp lur, tenker jeg det er løsningen :)

Anonymkode: fcaa3...51b

Skrevet

Babyen min er like gammel, og livet funker best om hun får lurene sine, så vi gjør det vi kan for at hun skal få de. Blir hun overtrøtt blir hun veldig sur/ sutrete, og mye oppvåkning på natt. Sol regel kan vi bare legge henne i vogna på lur 1 og 2, men hun må ha litt «hjelp» på siste lur (altså at vi triller, bruker sleepy Troll, kjører bil). Sover fra 19-07 (spiser 2 ganger, men sovner igjen med en gang). Sover lur 09-10, 12-14:30 og 16:30 -17:00 ca.

Skrevet
Skyblue7 skrev (11 timer siden):

Babyen min er like gammel, og livet funker best om hun får lurene sine, så vi gjør det vi kan for at hun skal få de. Blir hun overtrøtt blir hun veldig sur/ sutrete, og mye oppvåkning på natt. Sol regel kan vi bare legge henne i vogna på lur 1 og 2, men hun må ha litt «hjelp» på siste lur (altså at vi triller, bruker sleepy Troll, kjører bil). Sover fra 19-07 (spiser 2 ganger, men sovner igjen med en gang). Sover lur 09-10, 12-14:30 og 16:30 -17:00 ca.

Dette tror jeg absolutt du har skrevet i beste mening, men å få beskrivelser av livet med en sovebaby hjelper ikke foreldre som har en baby som ikke vil sovne😅 Snarere tvert imot, det kan gjøre det vanskeligere å stå i. 

• Liker 3
Skrevet

I de tilfellene du beskriver, så har jeg gjort som deg å bare droppet det, og heller prøvd å legge tidligere, eller om hun er i godt humør, bare latt det gå til leggetid. Gjerne den siste duppen som var verre her også. 

Anonymkode: 5d4b9...142

• Liker 1
Skrevet

Har bare lidd oss gjennom det ;)

Å tvinge en unge til å sove, går bare ikke. Om vi har prøvd i en halvtimes tid, har vi som regel bare slått oss til ro med at ok, det går ikke i dag, og forberedt oss på en kveld med overtrøtthet og grining og styr. 

This too shall pass, er vel eneste "trøsten", mager som den er. 

Anonymkode: e1fea...896

• Liker 1
  • Nyttig 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.12.2023 den 11.38):

Dette tror jeg absolutt du har skrevet i beste mening, men å få beskrivelser av livet med en sovebaby hjelper ikke foreldre som har en baby som ikke vil sovne😅 Snarere tvert imot, det kan gjøre det vanskeligere å stå i. 

Poenget er att vi ofter mye for å få faste lurer, som igjen gir god søvn på natta. Søvn avler søvn stemmer så fryktelig bra! Står heller å rugger på vogna i 40 min for at hun skal få en 5 minuttes dubb enn å droppe det, for vet det blir klurr om ikke! Når de begynner i bhg klarer personalet å få ungene til å sove på «kommando» etter få dager, så utrolig hva rutiner kan gjøre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Skyblue7 said:

Poenget er att vi ofter mye for å få faste lurer, som igjen gir god søvn på natta. Søvn avler søvn stemmer så fryktelig bra! Står heller å rugger på vogna i 40 min for at hun skal få en 5 minuttes dubb enn å droppe det, for vet det blir klurr om ikke! Når de begynner i bhg klarer personalet å få ungene til å sove på «kommando» etter få dager, så utrolig hva rutiner kan gjøre. 

Det hadde vært vakkert om «søvn avler søvn» fungerer på babyer og barn. Det stemmer ikke engang for voksne, alle har ulik søvnrytme og søvnkvalitet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke tvinge barn til å sove (heldigvis?) ☺️ Det går bra, og som flere skriver her, powernaps på brystet funker også veldig bra. 

Mitt tips er å ta baby ut i frisk luft. Hvis min på 6mnd ikke vil sove pleier jeg å legge henne i vogna, triller 5 min rundt huset her, så sover hun ute på terrassen. Funker hver gang 🫶

Anonymkode: 33585...b40

AnonymBruker
Skrevet

Droppet eller utsatt det til en kortere dupp senere.

Anonymkode: 39076...15d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg flyttet ikke på min hvis hun sovnet på meg under amming, for da visste jeg at hun ville våkne :) lot henne bare  sove på meg mens jeg leste bok eller så på mobilen eller tv eller noe.

Om vi slet med å legge så avsluttet jeg forsøket og prøvde igjen litt senere. Prøvde kanskje halvtime, maks 45 min. Men ventet ikke helt til neste "faste" tid da. Men jeg fulgte mer faste våkentider enn faste dupptider da, siden duppens lengde varierte sånn. Så x timer våkne =  nå er det dupp. Tilpasset leggetid på samme måte etter siste dupp. 

Anonymkode: ceb63...563

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 7.27):

Lot barnet sove i armene mine og nøt det til det fulle. De gangene jeg ikke kom meg ut på tur og måtte ha noe gjort satt jeg på støvsugeren i sånn passe nærhet av vogna og rugget litt. Hadde samme effekt som bilkjøring, sovnet av lyden til støvsugeren. 

Anonymkode: 34b71...968

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2.1.2024 den 21.12):

Det hadde vært vakkert om «søvn avler søvn» fungerer på babyer og barn. Det stemmer ikke engang for voksne, alle har ulik søvnrytme og søvnkvalitet. 

Søvn avler søvn jo ☺️🫶🏻

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, Skyblue7 said:

Søvn avler søvn jo ☺️🫶🏻

Flott for deg! 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...