AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #1 Skrevet 15. desember 2023 Altså, det er ikke lenger vi utdanner oss til å bli. Har vært sykepleier i x antall år, og fikk A på anatomi- eksamen i sin tid. Synes vanskelighetsgraden på eksamen den gang var lavere enn den er i dag. Klart vi skal vite det grunnleggende, og hvordan ting henger sammen. Men jeg synes det er MYE som er unødvendig for en sykepleier å pugge, mye går ned på detalj- nivå. Synes en bruker unødvendig mye tid og ressurser på å lære seg ting man uansett ikke går og husker på, eller bruker i det praktiske arbeidet. Tenker en kunne brukt mer undervisningstid på praktisk rettet pensum, mer håndfast innhold man kan anvende i det daglige. Interesser i å høre synspunktene til andre sykepleiere 😊 Anonymkode: a0188...e3f 2
Topsi Skrevet 15. desember 2023 #2 Skrevet 15. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Altså, det er ikke lenger vi utdanner oss til å bli. Har vært sykepleier i x antall år, og fikk A på anatomi- eksamen i sin tid. Synes vanskelighetsgraden på eksamen den gang var lavere enn den er i dag. Klart vi skal vite det grunnleggende, og hvordan ting henger sammen. Men jeg synes det er MYE som er unødvendig for en sykepleier å pugge, mye går ned på detalj- nivå. Synes en bruker unødvendig mye tid og ressurser på å lære seg ting man uansett ikke går og husker på, eller bruker i det praktiske arbeidet. Tenker en kunne brukt mer undervisningstid på praktisk rettet pensum, mer håndfast innhold man kan anvende i det daglige. Interesser i å høre synspunktene til andre sykepleiere 😊 Anonymkode: a0188...e3f Vel, jeg synes sykepleiere skal kunne anatomi på høyt nivå. Tidligere var det jo diskusjoner om ulike studiesteder som risikerte å miste retten til å utdanne sykepleiere for de som kom ut ferdig var så dårlige https://www.nettavisen.no/artikkel/truer-sykepleier-utdanningen/s/12-95-449178 Endret 15. desember 2023 av Topsi 6 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #3 Skrevet 15. desember 2023 De standardiserte eksamenene er jo enklere enn de vi hadde for 20 år siden. Eller så er eksamenen på samme nivå, men kunnskapene har økt etter 20 år i yrket. Jeg håper såklart på det siste, men tror helst det første. Anonymkode: 6e9b7...00f 4
mitch92 Skrevet 15. desember 2023 #4 Skrevet 15. desember 2023 Jeg tenker kanskje man kunne hatt hakket mindre detaljert, men ikke så mye. Viktig å skjønne diverse prosesser for å skjønne mekanismen bak sykdom og behandling. Jeg savner dog mer farmakologi. Syns det var veldig mangelfullt på studiet. Men vet ikke om man kan ta fra anatomien for å gi plass til det. 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 Jeg er ikke sykepleier, og jeg har ikke sett årets eksamen, men jeg har sett eksamener fra de siste årene, og jeg kjenner godt til pensumboka. Jeg synes ikke nivået på eksamen er spesielt høyt, det meste er på grunnleggende nivå. Jeg synes det er greit at sykepleiere faktisk vet hvordan kroppen fungerer. At de kan tenke selv, at de har et solid teoretisk grunnlag. At de ikke bare er prosedyre-maskiner som har lært «i praksis». A&P ligger bak omtrent alt de skal jobbe med og alt de skal lære senere i studiet. MEN jeg tenker at faget kanskje skulle gått over to semester, for det krever modning og tid. Å måtte ta en såpass stor eksamen i første semester - samtidig som man skal finne ut hvordan det er å være student - kan være krevende. Anonymkode: 30930...433 11
Kaneel Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 Spl anatomi er på et lavt nivå! Nei herregud det er et minimum av hva man trenger! Idretts pedagoger og fysioterapeuter har anatomi på et heeelt annet nivå enn Spl, og leger, det igjen er på et mye høyere nivå. Tro meg Spl er lavt 12 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 Jeg er lærer i biologi på videregående, og etter å ha sett på noen eksamensoppgaver og medfølgende sensorveiledning så er jeg helt overbevist om at mine sterkeste elever kunne bestått disse eksamene med god margin. (Og jeg har minst én elev i hver klasse som kunne nådd sterk B/svak A). Det meste at stoffet kommer vi innom i biologi1, og ikke på et så mye lavere nivå enn det som etterspørres her - bare med et mindre fokus på latin. Men. Det er tøft å bli student, og spesielt tøft er det første høsten på studier. Så jeg skjønner at mange sliter med denne. Når det er sagt, så bør dere anbefale alle som vurderer sykepleien om å ta bi1 på vgs. Da får man mye gratis! Anonymkode: 402fe...564 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #8 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er lærer i biologi på videregående, og etter å ha sett på noen eksamensoppgaver og medfølgende sensorveiledning så er jeg helt overbevist om at mine sterkeste elever kunne bestått disse eksamene med god margin. (Og jeg har minst én elev i hver klasse som kunne nådd sterk B/svak A). Det meste at stoffet kommer vi innom i biologi1, og ikke på et så mye lavere nivå enn det som etterspørres her - bare med et mindre fokus på latin. Men. Det er tøft å bli student, og spesielt tøft er det første høsten på studier. Så jeg skjønner at mange sliter med denne. Når det er sagt, så bør dere anbefale alle som vurderer sykepleien om å ta bi1 på vgs. Da får man mye gratis! Anonymkode: 402fe...564 Det er jeg veldig enig i. Jeg hadde matte, fysikk, kjemi og biologi på videregående, og kom ekstremt mye lettere gjennom de naturvitenskapelige emnene på sykepleien enn mine medstudenter som hadde tatt samfunnsfag. De fikk det selvsagt lettere på de samfunnsfaglige emnene, men der er det mye lettere å fylle kunnskapshull. Anonymkode: 6e9b7...00f 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #9 Skrevet 15. desember 2023 Vil ikke si pensumet nødvendigvis er så veldig vanskelig, det aller meste er noe hvem som helst kan lære seg. Problemet er at det er et veldig stort pensum. Læringsutbyttebeskrivelsen er som et langt vondt år. Og man skal lære seg hele pensum ila 4 mnd, og jobbe med det parallelt med to andre fag. Men det er overkommelig, så lenge man studerer smart. 3. års spl student Anonymkode: 8ba2c...006 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #10 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jeg veldig enig i. Jeg hadde matte, fysikk, kjemi og biologi på videregående, og kom ekstremt mye lettere gjennom de naturvitenskapelige emnene på sykepleien enn mine medstudenter som hadde tatt samfunnsfag. De fikk det selvsagt lettere på de samfunnsfaglige emnene, men der er det mye lettere å fylle kunnskapshull. Anonymkode: 6e9b7...00f … hvorfor er det samfunnsvitenskapelige emner på sykepleien? Anonymkode: 30930...433
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #11 Skrevet 15. desember 2023 Nei, nivået er absolutt ikke for høyt. Problemet er vel heller at pensum er stort på kort tid. Jeg var utdannet for 20 år siden, testet med med årets anatomieksamen som ligger på Sykepleien (lagt ut i dag eller i går tror jeg) og fikk C uten å svare på tekstoppgavene en gang, bare med å krysse det som kunne løses elektronisk. Så hadde jeg svart på tekstemnene og lest i tillegg hadde det ikke vært noe problem med god karakter. Når så mange stryker på denne eksamen handler det nok om at de ikke forstår sammenhengene, har lest for lite og tror sykepleien er et fag alle kan seile gjennom. Men det er helt nødvendig med gode kunnskaper i anatomi/fysiologi for å gjøre en god jobb som sykepleier, og faktisk forstå hva man driver med. Anonymkode: 693c5...65d 10 2 1
Topsi Skrevet 15. desember 2023 #12 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): … hvorfor er det samfunnsvitenskapelige emner på sykepleien? Anonymkode: 30930...433 Tror hn refererer til samfunnsfag på VGs, atbde med biologi derfra har det lettere 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #13 Skrevet 16. desember 2023 Definitivt ikke. Dere skal jo kunne lese og forstå legejournalene for å kunne være en del av behandlingsteamet. Direkte farlig hvis dere ikke kan forstå hva som feiler pasienten! Anonymkode: fb736...b53 3 2
BobbySocks Skrevet 16. desember 2023 #14 Skrevet 16. desember 2023 Og når man skal ta videreutdanning der anatomien er på helt annet nivå må man ha grunnleggende kunnskap. 3
AdonisFFM Skrevet 16. desember 2023 #15 Skrevet 16. desember 2023 Nå er det en stund siden jeg var innom den fasen, men det jeg kanskje vil si er at pensum da (og nå?) var ganske ambisiøst. Anatomi, fysiologi og biokjemi i en integrert pakke og det var bare 1 liten textbok i alt. Dermed får en masse informasjon som er veldig komprimert og ofte veldig mye (store bildet). På medisinstudiet hadde vi TO ÅR med anatomi, et år med fysiologi og et med biokjemi. I tillegg histologi i et semester og patopfysiologi med histopatologi. Hvorfor klarer de med sykepleiebakgrunn seg så bra på klinikken i medisinstudiet? Der er det veldig mye bruk av opparbeidet terminologi og nye ting som må absorberes hele tida. Er det noe (vi) sykepleiere og helsefagarbeidere og leger kan, så er det autodidaktiske ferdigheter. Hvorfor det er sånn er multifaktorielt, men jeg tror den tidlige integrasjon av kunnskap er veldig viktig. Og er det noen som er flinke til å lære nye prosedyrer så er det sykepleiere, ofte mer enn leger. Ddt har veldig mye å gjøre med opparbeidet terminologi. Personlig synes jeg kanskje det burde vært mer strekt ut, over to semestre. For det er overveldende å må suge opp alt på et. Jeg husker anatomien på medidin hvor vi dissekerte over to år! Hver morgen og ofte gikk vi på egen hånd først. Når en kommuniserer på sykehus senere og alle helt automatisk og intuitivt vet hva Plexus brachialis er, eller at en kan bruke Carotismassasje ved å gå nært Carotis externa, men kun på en side, etter at det forklares en gang er det hjelpsomt at slle fanger opp det raskt. Jeg forstår godt hva som er tankene her for u.t. slet med det ssmme på sykepleierstudiet og ble helt overveldet. Og det var vanskeligere (synes jeg) å "pugge seg ut av problemet" på sykepleien enn ved deleksamener i anatomi på medisin. Sykepleiere er høyt komplekst tenkende individer med en enorm læringskapasitet. Det er nok ikke uten grunn at de er som oftest de mest ettertraktede kandidater som flyvertinner. Ikke bare har du naturlug innboende ro, men du tar til deg ting veldig raskt. Om jeg hadde vært ansvarlig for den delen av utdanning på sykepleien ville jeg strekt ut anatomi og fysiologi over to semestre og lagt biokjemien inn under fysiologien her i større grad. Det handler mest om å tilegne terminologi for at læringskapasitet senere blir raskere. Santidig ville jeg tatt bort Ex Phil de nå hsr lagt inn i studiet. En sykepleier er en høyt skolert spesialist innen helse og syke personer, men ingen professor. Dette er bare tøv å presse på her. Men sånn er det når alt på død og liv skal presses inn i en "bachelor" lest. Hvorfor i all verden skal ALT amerikaniseres? Vås uten like. Beklager det lange og rotete svaret. Jeg er 50, men skriver fortsatt ustrukturert og noe for kjapt. DET er en ting min (innledende) doktorgradsveileder har sagt er en av mine største utfordringer nå som jeg dkal begynne å sysle med PhD. Som hovedkonklusjon til TS, er jeg enig, men ikke at det må bli mindre pensum, men strekkes ut over et år. Jeg tror også økt bruk av modeller/dissekering er noe en burde vurdere. 1 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #16 Skrevet 16. desember 2023 Fullstendig uenig. Vi sykepleiere må vite mest mulig om anatomi og patologi og jeg synd det var for lite fokus på dette, jeg var ferdig i sommer. Derimot syns jeg det er altfor mye fokus på etikk og romantisering. Det er en ekstremt viktig jobb som krever god faglig kunnskap og tyngde om kroppen og prosesser. Anonymkode: a0493...cb1 6 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #17 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): … hvorfor er det samfunnsvitenskapelige emner på sykepleien? Anonymkode: 30930...433 Ikke meg du siterer, men du har et godt poeng. Sikkert veldig greit å ha tatt biologi på vgs, men det kommer godt med å også ta andre «skrivefag» som psykologi og sosialkunnskap. Flere av eksamenene på sykepleien krever gode skrivekunnskaper. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Fullstendig uenig. Vi sykepleiere må vite mest mulig om anatomi og patologi og jeg synd det var for lite fokus på dette, jeg var ferdig i sommer. Derimot syns jeg det er altfor mye fokus på etikk og romantisering. Det er en ekstremt viktig jobb som krever god faglig kunnskap og tyngde om kroppen og prosesser. Anonymkode: a0493...cb1 Enig i at det er mange fag med stort fokus på etikk. Det er i og for seg bra det, men skulle gjerne hatt mer sykdomslære. Etter min mening er det i grunn ganske sykt hvor stort ansvar en sykepleier forventes å ha etter bare 3 år med bachelor. Syns sykepleien burde vært minst 4 år fulltid, med enda mer fokus på de naturvitenskaplige fagene. Som i legestudiet, der de har bedre tid til å lære seg anatomien, og mer jevnt utover studiet. Man glemmer ila studiet en del av den anatomien man lærte seg i første semester. De tre siste semestrene har man ingen naturvitenskaplige fag, og det synes jeg er synd. Anonymkode: 8ba2c...006 5
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #18 Skrevet 16. desember 2023 Sykepleierstudiet er egentlig helt absurd lagt opp. Av 180 studiepoeng er 45, altså mindre enn et år, naturvitenskapelige/medisinske fag. Når vi vet at medisinen blir mer og mer kompleks er det helt hårreisende at mindre enn et årsstudium blir viet til det. Anonymkode: fb736...b53 2 2
AndreaJohan Skrevet 16. desember 2023 #19 Skrevet 16. desember 2023 13 hours ago, AnonymBruker said: Altså, det er ikke lenger vi utdanner oss til å bli. Har vært sykepleier i x antall år, og fikk A på anatomi- eksamen i sin tid. Synes vanskelighetsgraden på eksamen den gang var lavere enn den er i dag. Klart vi skal vite det grunnleggende, og hvordan ting henger sammen. Men jeg synes det er MYE som er unødvendig for en sykepleier å pugge, mye går ned på detalj- nivå. Synes en bruker unødvendig mye tid og ressurser på å lære seg ting man uansett ikke går og husker på, eller bruker i det praktiske arbeidet. Tenker en kunne brukt mer undervisningstid på praktisk rettet pensum, mer håndfast innhold man kan anvende i det daglige. Interesser i å høre synspunktene til andre sykepleiere 😊 Anonymkode: a0188...e3f Slik er det på alle studieretninger. Du lærer masse irrelevant ræl du aldri får bruk for i arbeidslivet 3
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #20 Skrevet 16. desember 2023 mitch92 skrev (16 timer siden): Jeg tenker kanskje man kunne hatt hakket mindre detaljert, men ikke så mye. Viktig å skjønne diverse prosesser for å skjønne mekanismen bak sykdom og behandling. Jeg savner dog mer farmakologi. Syns det var veldig mangelfullt på studiet. Men vet ikke om man kan ta fra anatomien for å gi plass til det. Enig. Syns også det skulle vært større fokus på geriatri også. Vi hadde dette emnet første året, deretter praksis på sykehjem. Så ble liksom alt "glemt". Da var alt annet viktigere. Mens i dag er allerede eldrebølgen startet. Selv om man ikke jobber i sykehjem, så treffer man på flere og flere eldre. Har jobbet mange år på demensavdeling. Da jeg startet på sykehus ble jeg sjokkert over så mye manglende kunnskap hos kolleger. Ingen forståelse for medisinering og f eks at enkelte medisiner ikke bør gis / utføre forsiktighet, ekstremt dårlig på kommunikasjon med demente, mange klarer ikke se behovene deres (fanger ikke opp at de må ha hjelp til å drikke, huske å gå på wc, prate i korte og enkle setninger osv). Og flere og flere blir jo dement... Syns ellers det var lite fokus på døden. Litt teori og var man heldig fikk man oppleve dødsfall, stell, oppfølging av pårørende osv. Noen møtte nesten ikke på dette i praksis. Og veldig lite var rettet mot kommunikasjon. Husker jeg skulle ta min første telefon for å viderebringe dødsfall til pårørende. Ante ikke hva som var riktig å si/ordlegge meg. Anonymkode: 194ba...cda 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå