Gå til innhold

Mitt barn ble dårlig behandlet av en klassekompis - nå mener kompisens mor at mitt barn har oppført seg stygt?😳

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn (Emil) og en klassekompis (Lukas) begge 9 år gammle 4.klassinger lekte sammen i friminuttet. Lukas har til tider vært et utfordrende barn, og i dag begynte han å hakke veldig på Emil. 
“Du søler hele tiden du! Haha” “Ingen vil leke med deg for du er bare en baby du?” ”Du vet at alt du gjør er feil?! Se på meg! Jeg gjør alt rett!“ “Du er bare dum du!“  “Om jeg blir kongen over hele verden så vil jeg ikke ha deg her!” Etter siste kommentar fikk Emil nok og sa at ”ok, jeg skal ikke være her“ og gikk for å leke med andre barn. Lukas ble sittende alene ganske så irritert. 

Min sønn kom hjem og fortalte meg om denne episoden, han sa at han ble lei seg av kommentarene og lei av at Lukas alltid skal hakke på han. Ba meg om å snakke med lærer, og det lovet jeg at jeg skulle gjøre. 
Så får jeg plutselig melding av Lukas sin mor, som mener at min sønn var frekk for at han gikk og han burde forstå at det bare var tull😳 

Jeg mener at kommentarene er på grensen til mobbing, og dette er ikke første gangen, ei heller er min sønn den eneste som har opplevd dette. 

Jeg kjenner at jeg er litt paff, har ikke lyst til å starte en diskusjon med henne, hva i all verden er ok å skrive som svar? Har evt vurdert å bare vente til Mandag eller informere om at vi kan snakke om dette sammen med lærer.

Og for ordensskyld: Barna heter ikke Emil og Lukas, men det ble lettere å beskrive situasjonen med fake navn.

Anonymkode: be61b...d59

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan si til Lukas sin mor at dette er en læringssituasjon for hennes sønn. Hvis du ikke oppfører deg fint, så vil ingen leke med deg. 

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

"Hei X. Emil blir litt lei av alle kommentarene til Lukas noen ganger, og valgte derfor å leke med andre idag. Hilsen Y."

• Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Kan Emil ha gitt én versjon av hendelsene til sin mor og Lucas én versjon til sin mor? Så begge mødre tenker at det andre barnet var den som gjorde noe dumt? 

Anonymkode: 93daf...9e2

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan Emil ha gitt én versjon av hendelsene til sin mor og Lucas én versjon til sin mor? Så begge mødre tenker at det andre barnet var den som gjorde noe dumt? 

Anonymkode: 93daf...9e2

Garantert.

• Liker 6
Skrevet

Det riktige er å svare "det hadde vært fint å få Lukas sin versjon av hendelsen, for å finne ut av hvordan guttene skal løse dette". 

Og så tar du det derfra... 

Anonymkode: 396cc...501

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Hei navnmor, uavhengig om Lukas mente dette som tull eller mobbing er det uakseptable kommentarer som nedsnakker et barn. Emil har satt en sunn grense og valgt å gå fra situasjonen istedet for å finne seg i det og det håper jeg Lukas kan lære av. Som foresatte bør vi alle ta ansvar for at våre barn behandler hverandre bra og bidrar til gode forutsetninger for hverandres oppvekst og fremtid. Jeg støtter min sønn i dette og oppfordrer deg til å snakke med Lukas om hva som er greit å si og ikke, slik at ikke flere barn tar avstand fra han. Vennlig hilsen navn"

Anonymkode: 5d797...0e4

• Liker 5
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du bare sier" Jeg har gitt Emil beskjed om at dersom det oppstår konflikt, noen er ugreie med han, så skal han trekke seg bort.

Anonymkode: 25d3b...5c1

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde sagt at siden dette skjedde på skolen så tar du det med lærer og ikke mor. Men at din sønn har lov til å trekke seg fra leken når han ønsker det og det at han velger å gjøre det når han blir behandlet dårlig er et sunnhetstegn. 

God helg.

Man kan ikke lage oppstandelse hver gang noen trekker seg fra en lek eller de diskuterer seg i mellom det går jo ikke. :himle:

Anonymkode: d35d6...024

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det verste som skjer er at mødre begynner å sende melding til hverandre der de skylder på andre barn, og ikke ser sitt eget. Oppfører seg nesten som forsvars advokater for egne barn.

Hvis du skal svare henne så ring henne. Meldinger har lett for å eskalere, og det er lettere å skrive noe en angrer på. 
Det som skjer på skolen bør takes opp med lærer. Foreldre kan ikke gjøre noe med det som skjer i skolegården, så her må lærer følge opp.

Anonymkode: 60dbb...9ab

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet

Ouff, jeg er glad jeg ikke er barn lenger.. Fy f... de kan være kjipe og brutale mot hverandre.
Jeg syns det var stort av Emil å bare si det og gå, godt gjort og veloppdratt, tenker jeg da. 
Emosjonelt modent, spesielt for alderen! 

Det er jo på en måte litt formildende at moren til Lukas mener det var tull, men det gjør det jo på INGEN måter greit likevel. Lukas må jo lære seg at sånn kan han absolutt ikke snakke/holde på, da vil han ende opp ensom og alene (håper jeg ihvertfall).

Kunne det vært noe å foreslå å ta en kaffe?
Personlig syns jeg ihvertfall at å ta slike ting på sms fort kan bli mer styr enn det trenger å være.
Det er vanskelig å tolke hverandre, ha forståelse for hverandre og ting kan fort komme litt skjevt ut?
Tenker at det er noe med å møtes øye til øye, se hverandre, faktisk se/oppfatte hvordan man snakker, oppfører seg, man har mer kontroll... Jeg vet at det er dokumentert gjennom forskning at vi har mindre empati for hverandre f. eks. gjennom skjerm, og at det skjer mye feil/misoppfatninger/feiltolkninger, ting forsvinner i kommunikasjonen og andre ting kan bli "lagt til"/oppfattet som at det er der/at noe er ment annerledes osv... 

Bare en tanke da.

Huff, lei situasjon. Føler med Emil! Håper at moren til Lukas kan være mer forståelsesfull og forstå at sønnen ikke bør oppføre seg slik. Håper sterkt at Lukas vil be Emil om unnskyldning, og at han slipper å oppleve dette flere ganger. Jeg er enig i at hvis den type kommentarer hagler over tid, så er det mot mobbing ja...

Anonymkode: 155e2...fe3

Skrevet

La barna ordne opp. Dette er ikke en hendelse som krever at foreldre griper inn. 

Anonymkode: d73fd...1f6

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er virkelig en fille sak. Barn krangler / bytter venner. 
Hvem som sa va og hvem som er frekk har sikkert 2 versjoner. 

la de selv ordne opp og ev velge hvem de vil leke med. 
læreren har mer enn nok med undervisning om de ikke skal ordne opp i oppdragelse 

Anonymkode: 2ebec...c83

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde bare svart at

Det kan hende Lukas mente det som tull, men Emil opplevde det som hakking og ble lei. Jeg synes det er bra at Emil setter grenser for hva han finner seg i fra andre. At han da forlater situasjonen er veldig fin konfliktløsning. Bedre enn å være dørmatte eller ryke ihop. Jeg tenker det er fin læring for Lukas også. Vennskapet vokser på det hvis man ser i et lengre perspektiv.

Anonymkode: ccadb...b95

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg nylig er nesten identisk historie her. Jeg svarte: "Sigurd er ikke forpliktet til å leke med noen som oppfører seg kjipt. Så når Henning er kjip mot Sigrud, så er det selvfølgelig helt ok at han setter grenser for seg selv og finner noen andre å leke med"

Jeg fikk aldri noe svar 🤷‍♀️

Anonymkode: 31db6...e2c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Mitt barn (Emil) og en klassekompis (Lukas) begge 9 år gammle 4.klassinger lekte sammen i friminuttet. Lukas har til tider vært et utfordrende barn, og i dag begynte han å hakke veldig på Emil. 
“Du søler hele tiden du! Haha” “Ingen vil leke med deg for du er bare en baby du?” ”Du vet at alt du gjør er feil?! Se på meg! Jeg gjør alt rett!“ “Du er bare dum du!“  “Om jeg blir kongen over hele verden så vil jeg ikke ha deg her!” Etter siste kommentar fikk Emil nok og sa at ”ok, jeg skal ikke være her“ og gikk for å leke med andre barn. Lukas ble sittende alene ganske så irritert. 

Min sønn kom hjem og fortalte meg om denne episoden, han sa at han ble lei seg av kommentarene og lei av at Lukas alltid skal hakke på han. Ba meg om å snakke med lærer, og det lovet jeg at jeg skulle gjøre. 
Så får jeg plutselig melding av Lukas sin mor, som mener at min sønn var frekk for at han gikk og han burde forstå at det bare var tull😳 

Jeg mener at kommentarene er på grensen til mobbing, og dette er ikke første gangen, ei heller er min sønn den eneste som har opplevd dette. 

Jeg kjenner at jeg er litt paff, har ikke lyst til å starte en diskusjon med henne, hva i all verden er ok å skrive som svar? Har evt vurdert å bare vente til Mandag eller informere om at vi kan snakke om dette sammen med lærer.

Og for ordensskyld: Barna heter ikke Emil og Lukas, men det ble lettere å beskrive situasjonen med fake navn.

Det er bedre dere prater sammen. Tror ikke du får noe positivt ut av å sende meldinger. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

La barna ordne opp. Dette er ikke en hendelse som krever at foreldre griper inn. 

Anonymkode: d73fd...1f6

Ja barn må lære seg å ordne opp for seg selv, uten at foreldrene skal beskytte dem fra all smerte. Noe lignende vil de også oppleve senere i livet, og da er det nyttig at de fra tidlig alder har lært hvordan de skal takle slike ting. Noe annet er curling foreldre. 

Anonymkode: 2031e...e2c

Skrevet

Vet du hva? Disse barna går i 4. klasse og de må nesten få lov til å ordne opp i konflikter selv. Jeg skjønner du er opprørt over måten din sønn ble behandlet på, og det er sikkert moren til Lukas og. Men det er ikke fysisk vold inne i bildet her og det er heller ikke mobbing over tid. Når konflikter skjer i skoletiden må barna prøve å finne ut av det selv. Hvis ikke må de ta kontakt med en voksen på skolen. 

Både du og den andre moren gjør barna en bjørnetjeneste ved å prøve å fikse ting for guttene. Hvordan skal de bli robuste mennesker om de aldri lærer seg å stå i konflikt alene?

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

«Lukas» høres ut som nevøen min. Der ser foreldrene flisen i andres øyne, men ikke bjelken i sitt eget....

Anonymkode: 958b9...03c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...