AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #1 Skrevet 15. desember 2023 Nå som vi har blitt voksne synes mamma det er på sin plass at vi overtar å stelle istand og invitere til jul. Jeg kan jo selvfølgelig gjøre det, men mista litt av den gode følelsen når det kom slik som et krav begrunnet i at hun har arrangert i alle år mens vi var barn. Så nå er det hennes tur til å komme til dekket bord. Ikke spør hun om hun skal hjelpe til med noe heller, selv om hun ofte bad meg lage det meste av julematen når vi var hos henne. Anonymkode: ac5ef...019 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #2 Skrevet 15. desember 2023 Nå er jo mora di voksen da og ikke en unge, ikke har du noe forsørgeransvar ovenfor din mor heller. Så hvis moren din vil ha jul i fellesskap så får hun spørre om det, deretter får dere dele regningen, og hun får delta i innkjøp og matlaging. Du er ikke forpliktet til å gi henne gratis jul bare fordi hun som forsørger og mor gav deg det da hun var din mamma som liten. Anonymkode: 76212...fab 8 3
Sofakona Skrevet 15. desember 2023 #3 Skrevet 15. desember 2023 Du har bare en mor.... inviterer henne og ha jul hos deg. Det er ikke verdens undergang 33 2 4
Gjesten Skrevet 15. desember 2023 #4 Skrevet 15. desember 2023 Det synes jeg bare er rett og rimelig. Du kan jo spørre henne om hun kunne tenke seg å bidra med noe hvis du arrangerer hjemme hos deg? 11 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 Så koselig mor du har (ironi) Anonymkode: e8a85...946 9 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 Det tok jeg som den største selvfølge. Vi er 4 søsken. Og 3 av oss tok hvert vårt år. Siste bodde langt unna, og kom i romjula hvert år. Anonymkode: 1f0f7...bf6 17
Amossa Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 Synes moren har uttalt seg krast hvis hun har brukt ordet "kreve". På den andre siden forstår jeg at hun nå synes det er på tide at voksne barn ordner til jul selv. Så er det selvfølgelig opp til deg om du vil invitere henne. 3
Violetta Skrevet 15. desember 2023 #8 Skrevet 15. desember 2023 Jeg skulle likt å høre hennes versjon av historien. 29 1 4
Sofakona Skrevet 15. desember 2023 #9 Skrevet 15. desember 2023 Er ikke dette normalt? Mamma hadde jul hjemme hos hos til jeg flyttet ut når jeg var 18. Da kom hun og pappa til oss innimellom ( vi vekslet mellom oss, mamma/pappa, svigers) 8 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #10 Skrevet 15. desember 2023 Hvor gammel er du, ts? På ett eller annet tidspunkt er det jo på tide å ta over og la foreldre feire jul hos den yngre generasjonen. Anonymkode: 4b95b...160 21
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #11 Skrevet 15. desember 2023 Hvorfor ikke bare si det til henne. At hun dreper julegleden hvis hun skal komme med krav. At det finnes bedre måter å ytre ønsker og forventninger på. Jeg har begynt å være mer ærlig med min mor, for lets face it, de mødrene forstår ikke alltid hvordan de oppleves av oss barna. Og noen ganger blir det suksess når jeg sier i fra. Hun tar det til seg, forstår hva jeg mener og gjør forsøk på å endre oppførsel. Andre ganger er det dessverre dødfødt, det går ikke inn og jeg må bare akseptere at sånn kommer hun til å fortsette å være. Gi og ta, tenker jeg. Men jeg hadde nok strukket meg ganske langt for å feire jul med min mor. Selv om hun av og til irriterer vettet av meg.. Anonymkode: b5b91...f4b 4 2
Rødstrupa Skrevet 15. desember 2023 #12 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå som vi har blitt voksne synes mamma det er på sin plass at vi overtar å stelle istand og invitere til jul. Jeg kan jo selvfølgelig gjøre det, men mista litt av den gode følelsen når det kom slik som et krav begrunnet i at hun har arrangert i alle år mens vi var barn. Så nå er det hennes tur til å komme til dekket bord. Ikke spør hun om hun skal hjelpe til med noe heller, selv om hun ofte bad meg lage det meste av julematen når vi var hos henne. Anonymkode: ac5ef...019 Vær litt raus mot moren din♥️Deilig for henne å komme til dekket bord. Må være hyggelig for deg å gjøre litt gjengjeld. Ha en fin jul❄️🐇🎄 12 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #13 Skrevet 15. desember 2023 Sofakona skrev (8 minutter siden): Du har bare en mor.... inviterer henne og ha jul hos deg. Det er ikke verdens undergang Du har bare en mor er noe av det tåpeligste jeg hører. Fryktelig mange har skikkelig dårlige foreldre rett og slett så ta nå i det minste å sjekk litt mer før du bare antar at ts sin mor er en person som fortjener å komme med krav og forventninger. Barn er ikke skyldige sine foreldre en dritt helt automatisk slik mange later til å tro. Anonymkode: 0c729...9b1 8 6
Sofakona Skrevet 15. desember 2023 #14 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du har bare en mor er noe av det tåpeligste jeg hører. Fryktelig mange har skikkelig dårlige foreldre rett og slett så ta nå i det minste å sjekk litt mer før du bare antar at ts sin mor er en person som fortjener å komme med krav og forventninger. Barn er ikke skyldige sine foreldre en dritt helt automatisk slik mange later til å tro. Anonymkode: 0c729...9b1 Nei...men jeg har mistet pappa i kreft og sett mamma fått kreft 2 ganger...derfor sier jeg hun har bare 1 mor. Nå vet vi ingen ting om ts og sin mors relasjoner..og selv om ts bruker ord som kravstor etc betyr ikke det at hennes mor er ille. Det er alltid to sider av en historie. Ok om ts mamma er slem og irriterte jacda skjønner jeg det. Men om ts ikke takler at mor sier at det er på tide at sin datter fikser en jul... 5 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #15 Skrevet 15. desember 2023 Det kommer jo helt an på hvordan det ble fremstilt. Jeg synes det er helt på sin plass at voksne barn med plass overtar julefeiringen. Men dette kan jo kommuniseres på hyggelige og mindre hyggelige måter. Selv synes jeg det er ganske behagelig å ha overtatt styringen over julefeiringen. Og selv om hun ikke har tilbudt seg å gjøre noe betyr det ikke at du ikke kan spørre om hjelp slik hun tydeligvis har gjort tidligere. Anonymkode: 911b9...734 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #16 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Nå er jo mora di voksen da og ikke en unge, ikke har du noe forsørgeransvar ovenfor din mor heller. Så hvis moren din vil ha jul i fellesskap så får hun spørre om det, deretter får dere dele regningen, og hun får delta i innkjøp og matlaging. Du er ikke forpliktet til å gi henne gratis jul bare fordi hun som forsørger og mor gav deg det da hun var din mamma som liten. Anonymkode: 76212...fab Lurer på om barna har delt på regningen etter at de ble voksne og dro hjem til mor å feiret jul. Tror ikke jeg tar helt feil hvis jeg påstår at mor har betalt for gildet og stått for store deler av jobben til julefeiringen også etter at barna ble voksne og flyttet ut. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har bare en mor er noe av det tåpeligste jeg hører. Fryktelig mange har skikkelig dårlige foreldre rett og slett så ta nå i det minste å sjekk litt mer før du bare antar at ts sin mor er en person som fortjener å komme med krav og forventninger. Barn er ikke skyldige sine foreldre en dritt helt automatisk slik mange later til å tro. Anonymkode: 0c729...9b1 Moren har tydeligvis ikke vært en heks siden ts alltid har dratt til mor for å feire jul. Anonymkode: e71aa...8ab 15 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 Ja altså, egentlig skulle det jo bare mangle. Hadde du tenkt å invitere henne eller er det kanskje du som har forventet at hun stiller opp hvert bidige år og nå er du snurt for at hun ga en tilbakemelding? Her er det de barna som har de minste barnebarna som har holdt juleselskap fordi de vil gjerne legge barna hjemme (det har gått i tur og orden). Helt naturlig og helt topp at juleaften tilrettelegges for de minste og at barna kan legges i seng når de ikke orker mer uten at resten av selskapet må sendes hjem 😊 Nå er det vår tur, og besteforeldre er velkomne så klart. Nå er vi så mange i familien at vi har delt oss opp, og da starter jo hver familie en nye runde med «feire hos mamma og pappa sammen med bestemor» og etterhvert inviterer de forhåpentlig oss (når de selv får barn). Anonymkode: 480a6...575 8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #18 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du har bare en mor er noe av det tåpeligste jeg hører. Fryktelig mange har skikkelig dårlige foreldre rett og slett så ta nå i det minste å sjekk litt mer før du bare antar at ts sin mor er en person som fortjener å komme med krav og forventninger. Barn er ikke skyldige sine foreldre en dritt helt automatisk slik mange later til å tro. Anonymkode: 0c729...9b1 Mammaen til TS har invitert til julefeiring hvert eneste år hittil. Hun orker tydeligvis ikke å lage all maten selv, men for meg høres det ut som TS ikke tok hintet i det å bli spurt om å hjelpe til. Ja, gamle foreldre skal selvfølgelig inviteres til jul og få slappe av og komme til ferdig mat og veldekket bord etter å ha stilt opp med ryddet hus, middag og gaver i sikkert 30 år! Det KAN jo være TS som er kravstor som forventer oppvartning hjemme (huff, må jeg virkelig hjelpe til?!?!), har du tenkt på det? Noen må ha inn med teskje at foreldrene ikke orker og gidder mer, og at de utnyttes ganske grovt av egne voksne barn. Anonymkode: 480a6...575 11 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #19 Skrevet 15. desember 2023 Dere må funnet ut av det som passer dere. Jeg nærmer meg 40 og aldri arrangert jul. Foreldrene mine har fremdeles bedre plass og mer energi/overskudd til å ha selskapet. Men man hjelper jo likevel til. Det er kanskje et tegn på at hun er sliten og kanskje litt skuffet over at du ikke har tilbudt deg å arrangere det. Anonymkode: 5b90b...943 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det kommer jo helt an på hvordan det ble fremstilt. Jeg synes det er helt på sin plass at voksne barn med plass overtar julefeiringen. Men dette kan jo kommuniseres på hyggelige og mindre hyggelige måter. Selv synes jeg det er ganske behagelig å ha overtatt styringen over julefeiringen. Og selv om hun ikke har tilbudt seg å gjøre noe betyr det ikke at du ikke kan spørre om hjelp slik hun tydeligvis har gjort tidligere. Anonymkode: 911b9...734 Vanskelig å spørre når hun sitter å sier at det er så deilig å komme som gjest til dekket bord og bare dra igjen når det er ferdig. Hun har også ytret ønske om at vi spiser kl.17 som tradisjon og ikke tar hensyn til min brors barn som må legges tidlig. Anonymkode: ac5ef...019
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå