Gå til innhold

Ta med ungen til legen pga mørke ringer under øynene??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Sønnen min er 2,5 år og han har mørke ringer under øynene. Pappaen hans er også mørk, men vet ikke om det har noe med det å gjøre.

Han sover 11 timer på natten pluss dupp, så tror han får nok søvn.

Han spiser greit, men han er ikke så glad i grønnsaker. Han spiser mye variert mat. 

Formen hans virker fin, og han virker frisk, men jeg vet jo ikke.

Har hørt at mørke ringer rundt øynene kan være symptom på astma, jernmangel og feilernæring... Og når sant skal sies, jeg føler ikke at han spiser super sunt. Han er veldig selektiv av det som ligger på tallerkenen. 

Er det pizza, shawarma og kebab så spiser han grønnsakene uten problemer , men vi har jo ikke slikt hver dag..

Bør jeg ta med han til legen for en sjekk kun på bakgrunn av ringene ? 

Anonymkode: bbf81...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spørs hvor lenge han har hatt det? Hvis dere har helseforsikring enten på dere selv eller han då er det ofte inkludert gratis helsehjelp på tlf, hvor man kan ringe 24/7 for å spørre om råd. Det har jeg gjort flere ganger når jeg lurer på om jeg bør oppsøke lege. 

Anonymkode: 81e6b...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han bedre mat med grønnsaker og vitaminmikstur med d vitamin. Det kan være lurt å være nøye med kostholdet til barn og unge. 

Anonymkode: acaf6...dc4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dra til legen, ta blodprøver og få sjekka at alt er på stell. Ikke ideelt med mangler når man er i utvikling så veldig fint å få det utelukket.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Spørs hvor lenge han har hatt det? Hvis dere har helseforsikring enten på dere selv eller han då er det ofte inkludert gratis helsehjelp på tlf, hvor man kan ringe 24/7 for å spørre om råd. Det har jeg gjort flere ganger når jeg lurer på om jeg bør oppsøke lege. 

Anonymkode: 81e6b...2e6

Er vel i et par mnd, ihvertfall etter vinterhuden kom . Hvordan sjekker man om man har helseforsikring?

Millinea skrev (4 minutter siden):

Ja, dra til legen, ta blodprøver og få sjekka at alt er på stell. Ikke ideelt med mangler når man er i utvikling så veldig fint å få det utelukket.

Får bestille en time :)

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gi han bedre mat med grønnsaker og vitaminmikstur med d vitamin. Det kan være lurt å være nøye med kostholdet til barn og unge. 

Anonymkode: acaf6...dc4

Hvordan får du i barna ting som de ikke vil spise ? Han spiser vitaminbjørner da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør hvertfall få tatt blodprøver og skjekke vitaminer og mineraler.  Han har garantert mangler, og så må du legge om kostholdet hans slik at han får i seg mer næring .
Karbohydrater bør reduseres en god del.  Jeg vet det er vanskelig , men du må bli litt mer bestemt med gutten ang maten så han spiser det han får servert . 

Anonymkode: 1c288...33c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hei.

Sønnen min er 2,5 år og han har mørke ringer under øynene. Pappaen hans er også mørk, men vet ikke om det har noe med det å gjøre.

Han spiser greit, men han er ikke så glad i grønnsaker. Han spiser mye variert mat. 

Har hørt at mørke ringer rundt øynene kan være symptom på astma, jernmangel og feilernæring... Og når sant skal sies, jeg føler ikke at han spiser super sunt. Han er veldig selektiv av det som ligger på tallerkenen. 

Er det pizza, shawarma og kebab så spiser han grønnsakene uten problemer , men vi har jo ikke slikt hver dag..

Jeg så at noen svarte på et lignende innlegg for 7år siden. Kanskje det er til hjelp? Link på doktoronline.no

Anonymkode: 0dcaf...7b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg så at noen svarte på et lignende innlegg for 7år siden. Kanskje det er til hjelp? Link på doktoronline.no

Oj, ja den var jo ganske lik 😀 takk for link !

Du bør hvertfall få tatt blodprøver og skjekke vitaminer og mineraler.  Han har garantert mangler, og så må du legge om kostholdet hans slik at han får i seg mer næring .
Karbohydrater bør reduseres en god del.  Jeg vet det er vanskelig , men du må bli litt mer bestemt med gutten ang maten så han spiser det han får servert . 

Anonymkode: 1c288...33c

Garantert mangler ? Han spiser vanlig mat altså.. men blir jo lite grønnsaker (foruten brokkoli da, det sluker de begge to ). I taco, wrap etc spiser de alltid grønt, men vi har ikke det særlig ofte. 

De spiser sykt mye karbohydrater i bhg, det brød til hvert eneste måltid .. her hjemme blir det yoghurt, grøt eller frukt til små måltider. 

Jeg kan ikke tvinge ham til å spise, men jeg kan definitivt prøve å gjøre det mer fristende å prøve 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oj, ja den var jo ganske lik 😀 takk for link !

Garantert mangler ? Han spiser vanlig mat altså.. men blir jo lite grønnsaker (foruten brokkoli da, det sluker de begge to ). I taco, wrap etc spiser de alltid grønt, men vi har ikke det særlig ofte. 

De spiser sykt mye karbohydrater i bhg, det brød til hvert eneste måltid .. her hjemme blir det yoghurt, grøt eller frukt til små måltider. 

Jeg kan ikke tvinge ham til å spise, men jeg kan definitivt prøve å gjøre det mer fristende å prøve 😊

Jeg ville gått til legen og tatt blodprøver for vitaminer og mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk, i god form, glad og aktiv? 

Med forbehold om at barnet ikke ser veeldig sykt ut, så trenger ikke barnet lege. Selv i google-tiden vi lever i, så kan man navigere godt ut ifra allmenntilstanden til barnet. 

Vær litt mer nøye med kosthold, og sørg for næring og jernrik mat. Barn i vekst er gjerne litt lavt på jern (har jeg hørt). Gi d-vitamin-tillegg som anbefalt. 

Dersom barnet ikke plages av noe, så har ikke barnet et problem som må løses. Det er som oftest ikke slik at en blodprøve på en småtass er en dans på roser heller, skal man tvinge igjennom det pga voksnes helseangst?

Anonymkode: 6c6d3...160

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert lurt med en sjekk av lege. Men! Noen mennesker har mørke ringer rundt øynene pga hvordan kroppen er. Det man ser er blodet under, hvordan skallen og huden er, lite fett.  Tynn hud betyr mer gjennomsiktig hud, som betyr at man ser blodet under. Litt som et blåmerke. Så kan rett og slett bare være at man ser blodet under huden også, det er ikke farlig 😊 

Anonymkode: 4d8f9...3a7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei.

Det er det vel best å spørre en lege om. Ikke her inne på et diskusjonsforum. Hilsen helsepersonell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine ser sånn ut i dårlige astmaperioder. Og barnet med malasi i tillegg ser enda verre ut i ansiktsfargen. Hvordan virker pusten på barnet ditt? 

Anonymkode: 605f5...2f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Frisk, i god form, glad og aktiv? 

Med forbehold om at barnet ikke ser veeldig sykt ut, så trenger ikke barnet lege. Selv i google-tiden vi lever i, så kan man navigere godt ut ifra allmenntilstanden til barnet. 

Vær litt mer nøye med kosthold, og sørg for næring og jernrik mat. Barn i vekst er gjerne litt lavt på jern (har jeg hørt). Gi d-vitamin-tillegg som anbefalt. 

Dersom barnet ikke plages av noe, så har ikke barnet et problem som må løses. Det er som oftest ikke slik at en blodprøve på en småtass er en dans på roser heller, skal man tvinge igjennom det pga voksnes helseangst?

Frisk, aktiv, glad og lite syk ! 

Nei altså du har rett, jeg vil bare at han skal ha det bra og veldig kjipt om det viser seg at han mangler et eller annet - men ja, formen er jo faktisk viktigst. Nå er ikke jeg lege eller noe slikt, men jeg skal innrømme at jeg overtenker en del og tenker *oj tenk om han har en plage som han har blitt vant til og han kanskje ikke har det bra selvom det ser sånn ut*. Men han spiste mye bedre før han kom o selvstendighetsalderen, da spiste han det han fikk servert 😅

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Sikkert lurt med en sjekk av lege. Men! Noen mennesker har mørke ringer rundt øynene pga hvordan kroppen er. Det man ser er blodet under, hvordan skallen og huden er, lite fett.  Tynn hud betyr mer gjennomsiktig hud, som betyr at man ser blodet under. Litt som et blåmerke. Så kan rett og slett bare være at man ser blodet under huden også, det er ikke farlig 😊 

Anonymkode: 4d8f9...3a7

Ja det er sant. Jeg har mørke ringer, men det er fordi jeg er dausliten. Eldste har ikke ringer, men nå er de jo forskjellige også. Han er veldig lys nå på vinteren, og i sommer har han ganske gyllen og da syntes det ikke i det hele tatt.. det er blått ja..

Lost little girl skrev (14 minutter siden):

Jeg ville ha gått til legen med barnet og fått tatt noen prøver. 

Okay takk 

Serafin skrev (12 minutter siden):

Det er det vel best å spørre en lege om. Ikke her inne på et diskusjonsforum. Hilsen helsepersonell.

Men du leste ikke spørsmålet mitt ? Jeg spør ikke her hva som feiler sønnen min. Jeg spør om jeg bør ta ham med til lege på bakgrunn av dette ène punktet. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mine ser sånn ut i dårlige astmaperioder. Og barnet med malasi i tillegg ser enda verre ut i ansiktsfargen. Hvordan virker pusten på barnet ditt? 

Den virker helt fin. Han er fortsatt liten og lager sånn babygrynt hvis du skjønner når han driver og koser og smokker, men tror det bare er koselyder for han driver og løper rundt og puster helt vanlig etterpå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da er det vel andre symptomer også, eller? Har ingen erfaring med dette selv. Men synes det er rart hvis astma og malasi kun kommer til uttrykk gjennom mørke ringer rundt øynene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frisk, aktiv, glad og lite syk ! 

Nei altså du har rett, jeg vil bare at han skal ha det bra og veldig kjipt om det viser seg at han mangler et eller annet - men ja, formen er jo faktisk viktigst. Nå er ikke jeg lege eller noe slikt, men jeg skal innrømme at jeg overtenker en del og tenker *oj tenk om han har en plage som han har blitt vant til og han kanskje ikke har det bra selvom det ser sånn ut*. Men han spiste mye bedre før han kom o selvstendighetsalderen, da spiste han det han fikk servert 😅

Jeg vet akkurat hvordan du har det, og den alarmknappen eller magefølelsen som det snakkes om, den er nesten helt ute av funk faktisk, i dagens samfunn. Den er for mange veldig overaktiv.  

Vi påvirkes av avisoverskrifter og varsel om hva vi må være obs på. Her på kg er vi så redde for å ikke be noen gå til lege fordi vi jo ikke vet helt sikkert hvordan situasjonen er på den andre siden av skjermen. 

Som forelder føler man på nettopp det ansvaret du beskriver - ansvaret for å oppdage dersom barnet ikke har det bra, før det blir for ille. 

Men dette er ikke sunt for egen psyke, og det er ikke sunt for helsevesenet vårt og pressede fastleger.

Jeg har kommet meg ut av det ved å lese Ingvard Wilhelmsen sine bøker om og om igjen - han tar meg rett på kornet. I tillegg har jeg nå litt eldre barn, så jeg har fått øvd meg på å ha is i magen. Datteren min blir blek med blå ringer rundt øynene hver vinter, hun har tynn og lys hud rundt øynene. Så lenge hun er glad og fornøyd sånn ca mesteparten av tiden, så forholder jeg meg til det. 

Allmenntilstanden bestemmer - smerter som ikke går bort over noen uker, og dårlig form/mistrivsel - det gir grunn til legebesøk. Utover det, så jobber jeg godt med å holde meg helt i ro, selv når den falske alarmknappen forsøker å aktivere meg. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puster han med munnen eller nesen? Munnpusting kan føre til mørke ringer under øynene. 

Det kan man se ved å sjekke om munnen er åpen (leppene fra hverdandre) når han konsentrerer seg, eller sover -det skal den ikke være.

Anonymkode: 7ff92...f98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg vet akkurat hvordan du har det, og den alarmknappen eller magefølelsen som det snakkes om, den er nesten helt ute av funk faktisk, i dagens samfunn. Den er for mange veldig overaktiv.  

Vi påvirkes av avisoverskrifter og varsel om hva vi må være obs på. Her på kg er vi så redde for å ikke be noen gå til lege fordi vi jo ikke vet helt sikkert hvordan situasjonen er på den andre siden av skjermen. 

Som forelder føler man på nettopp det ansvaret du beskriver - ansvaret for å oppdage dersom barnet ikke har det bra, før det blir for ille. 

Men dette er ikke sunt for egen psyke, og det er ikke sunt for helsevesenet vårt og pressede fastleger.

Jeg har kommet meg ut av det ved å lese Ingvard Wilhelmsen sine bøker om og om igjen - han tar meg rett på kornet. I tillegg har jeg nå litt eldre barn, så jeg har fått øvd meg på å ha is i magen. Datteren min blir blek med blå ringer rundt øynene hver vinter, hun har tynn og lys hud rundt øynene. Så lenge hun er glad og fornøyd sånn ca mesteparten av tiden, så forholder jeg meg til det. 

Allmenntilstanden bestemmer - smerter som ikke går bort over noen uker, og dårlig form/mistrivsel - det gir grunn til legebesøk. Utover det, så jobber jeg godt med å holde meg helt i ro, selv når den falske alarmknappen forsøker å aktivere meg. 

Hei og takk for fint svar , du har nok helt rett i det du skriver her. Vi får for mye informasjon og informasjon er veldig lett tilgjengelig, uten at vi vet hvordan vi skal ta denne informasjonen. Jeg blir ganske stressa og etter en kveld på google har jeg både adhd, personlighetsforstyrrelse, en smule autisme og jeg er narsissist. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal tro og man blir litt ute av stand til å tenke litt objektivt på det. Det er litt slitsomt. Jeg vil gjerne være rolig, men det blir jo teit om jeg skal oppsøke lege hver gang for å forholde meg rolig. Heldigvis har vi ikke rent ned dørene hos legen heller, men jeg vil ikke være hypokonder heller liksom.. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Puster han med munnen eller nesen? Munnpusting kan føre til mørke ringer under øynene. 

Det kan man se ved å sjekke om munnen er åpen (leppene fra hverdandre) når han konsentrerer seg, eller sover -det skal den ikke være.

Anonymkode: 7ff92...f98

Det varierer for å være ærlig. Han bruker smokk på natta.  Han gjør også noe rare greier med munnen når han konsentrerer seg, han gaper eller lager åpen trutmunn, men tror det er en greie mine unger har, for eldste lager nebb med munnen. 

Jeg mener han puster med nesa. 

Men jeg får google det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at når man oppdager noe som man reagerer på som "ikke normalt" så kan man godt sjekke opp i det. Hva med å ringe legekontoret og høre? Eller evt sende en e-konsultasjon så finner du ut om du bør ha legetime.

Anonymkode: 015c9...04e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...