AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #41 Skrevet 16. desember 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: Ts her... Ærlighet jeg har aldri endret skattekortet for jeg stoler på bedriften jeg jobber i og min inntektopplysning er jo synlig. I alle år har jeg fått til gode skatt 3-4 tusenlapper. Hvis jeg ikke gjør noe denne gangen skal det gå bra...? For bedriften sender inn min inntektopplysning og det er ganske enkelt: jeg har kun en jobb og ingen biarbeidsgiver 😕 Anonymkode: b1e17...e8c Du blander skattekort og skattemelding. Bedriften trekker det skattekortet sier, men de aner jo selvsagt ikke om det er nok skatt eller ikke. Anonymkode: 94aeb...283
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #42 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skattekortet baserer seg på de opplysningen skatteetaten har på det tidspunktet det blir laget. Lønn er basert på innberettet lønn på a-meldingen for oktober siste år (oktober 2023 for skattekortet 2024) Gjeld, formue, renter osv baserer seg på siste skattemelding (skattemeldingen for 2022 for skattekortet 2024). Så prøver skatteetaten å spå endringer i f.eks lønn, gjeld, formue, renter osv. Det er hver enkelt sitt ansvar å sjekke og evt. endre opplysningene. Anonymkode: dd635...566 Vet det. Men ingen av de jeg kjenner har noen gang tjent den summen som plutselig stod. Ene har uføre på ca 280.000 og fikk at det stod forventet inntekt 2024 var på 690.000kr sier seg vel der er helt bak mål. Så sier seg selv det er noe rart. For ingen med uføre får så mye mer i inntekt hvis de ikke går ut i jobb sa Så vil jo si at noe rart må det jo være Anonymkode: 1d2fc...bab
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #43 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Feil? Det er skattekortet, ikke skattemeldingen. Blir oppgitt over at folk forstår så lite. Anonymkode: 93be3...b15 Blir jo feil hvis beregnet inntekt er høyere en de får i lønn, det vil jo da bli at de betaler mer skatt en de absolutt må. Anonymkode: 1d2fc...bab
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #44 Skrevet 16. desember 2023 Hvis man tjente mye i oktober kan anslaget for lønn være feil, men hvis man har tabellkort spiller det ingen rolle, for tabellen tar høyde for alle inmtekter og velges ut fra kapitalinntekter, formue, gjeld og fradrag. På disse postene bør man være nøye hvis man ønsker mest mulig riktig skattetrekk. Anonymkode: 96ab6...a7b
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #45 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vet det. Men ingen av de jeg kjenner har noen gang tjent den summen som plutselig stod. Ene har uføre på ca 280.000 og fikk at det stod forventet inntekt 2024 var på 690.000kr sier seg vel der er helt bak mål. Så sier seg selv det er noe rart. For ingen med uføre får så mye mer i inntekt hvis de ikke går ut i jobb sa Så vil jo si at noe rart må det jo være Anonymkode: 1d2fc...bab Hvis man har fått etterbetaling av lønn e.l. i oktober vil det slå ut på estimert lønn. F.eks. hvis jeg hadde fått etterbetalt lønnsøkning på 20 000,- i oktober i stedet for november ville innberettet lønn på a-meldingen vært 70 000,- i stedet 50 000,- og estimert lønn på skattekortet ville blitt 840 000,- i stedet for 600 000,-. Anonymkode: dd635...566
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #46 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Blir jo feil hvis beregnet inntekt er høyere en de får i lønn, det vil jo da bli at de betaler mer skatt en de absolutt må. Anonymkode: 1d2fc...bab Hvis de har tabelltrekk har det ingenting å bety hvilken lønn det står på skattekortet. Anonymkode: dd635...566
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #47 Skrevet 16. desember 2023 Aldri sett ett skattekort med så mye feil som i årets. Jeg stod med 500000 i formue, det reelle tallet er ca 200000, lønnen min var 140000 kr feil. Merkelig greier, og tenker at det er mange som vil få ett sjokk på januar lønnen hvis de ikke sjekker og endrer skattekortet sitt... Anonymkode: d2b90...c2d
Million Skrevet 16. desember 2023 #48 Skrevet 16. desember 2023 (endret) Jeg sjekket skattekortet mitt nå, og uten å ha finregnet på om de har rett, ser det ut til at de har tatt i litt. Men ikke så mye som i fjor. Ser ut som de har beregnet boliglånsrenteutgifter ganske bra også. Skal sette meg ned etter jul og regne ut mer nøyaktig, og legge på litt for justeringen av Grunnbeløpet i mai (inntekten min er uføretrygd), og så korrigere på skattetaten.no 1.januar for året. Men folk må virkelig ta seg sammen og sjekke skattekortet sitt som de får hvert år. For skatteetaten kan ta fryktelig feil. Man kan ikke stole på at de gir ut riktig skattekort i det hele tatt! I fjor hadde skatteetaten vært helt ute på viddene med inntekten til tusenvis av mennesker, inkl min. Husker ikke hvor mange tusen det var de antok jeg skulle øke i inntekt, men det var enormt. Endret 16. desember 2023 av Million 1
MorTil2 Skrevet 16. desember 2023 #49 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De vet da ikke om du har pengene på en vanlig sparekonto. Jeg har renteinntekter på i snitt noe over 13% for tiden. Anonymkode: 699e2...114 Men det blir vel aksje- eller fondssparing? Det kommer som en egen del på skattekortet. Men da som en del av formuen din. Har du pengene stående på en ASK konto, betales det ikke skatt før gevinst realiseres. Så det går ikke an å sammenligne vanlig bankinnskudd med sparing i aksjer og fond. 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #50 Skrevet 16. desember 2023 Million skrev (1 minutt siden): Jeg sjekket skattekortet mitt nå, og uten å ha finregnet på om de har rett, ser det ut til at de har tatt i litt. Men ikke så mye som i fjor. Ser ut som de har beregnet boliglånsrenteutgifter ganske bra også. Skal sette meg ned etter jul og regne ut mer nøyaktig, og legge på litt for justeringen av Grunnbeløpet i mai (inntekten min er uføretrygd), og så korrigere på skattetaten.no 1.januar for året. I fjor hadde skatteetaten vært helt ute på viddene med inntekten min. Husker ikke hvor mange tusen det var de antok jeg skulle øke i inntekt, men det var enormt. Hvis du har tabellkort har det ingenting å si om lønn/trygd er for høy. Anonymkode: dd635...566
Million Skrevet 16. desember 2023 #51 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis du har tabellkort har det ingenting å si om lønn/trygd er for høy. Anonymkode: dd635...566 Det vet jeg, og det har jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #52 Skrevet 16. desember 2023 Mitt stemte ganske greit. Jeg gjorde noen endringer, for å være sikker på å ikke få restskatt. Synes det er hyggelig å få skattepenger tilbake, selv om jeg vet at det egentlig ikke lønner seg. 🤣 Anonymkode: 40a93...abf
Baktus2024 Skrevet 16. desember 2023 #53 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Sjekker skattekortet og min inntekt neste år er 960k 😳 Jobber i butikk. Årslønn 400k. Vet at det det beregnes fra årslønnen, men dette er langt fra det jeg tjener 😬 Anonymkode: b1e17...e8c viktig at du justerer skattemeldingen i november.....så slipper du uventa trekk
Baktus2024 Skrevet 16. desember 2023 #54 Skrevet 16. desember 2023 bruker kun toalettet til ansiktsvask....gjør ifra meg på senteret...p
Gjest Jakterpåidioter Skrevet 16. desember 2023 #55 Skrevet 16. desember 2023 Baktus skrev (2 minutter siden): bruker kun toalettet til ansiktsvask....gjør ifra meg på senteret...p 🤭
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #56 Skrevet 16. desember 2023 MorTil2 skrev (3 timer siden): Men det blir vel aksje- eller fondssparing? Det kommer som en egen del på skattekortet. Men da som en del av formuen din. Har du pengene stående på en ASK konto, betales det ikke skatt før gevinst realiseres. Så det går ikke an å sammenligne vanlig bankinnskudd med sparing i aksjer og fond. Hadde jeg spart i aksjer eller fond hadde jeg da vel ikke sagt at jeg låner ut pengene mine og får renter på dem...? 🙄 Anonymkode: 699e2...114
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #57 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Sjekker skattekortet og min inntekt neste år er 960k 😳 Jobber i butikk. Årslønn 400k. Vet at det det beregnes fra årslønnen, men dette er langt fra det jeg tjener 😬 Anonymkode: b1e17...e8c Skatteetaten kan gjøre feil ja - MEN det er DU som er ansvarlig for å sjekke at skattekortet de har laget for deg er korrekt. Så selv om skatteetaten gjør feil, vil du stå ansvarlig. Anonymkode: ae484...6a9
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #58 Skrevet 16. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Skatteetaten kan gjøre feil ja - MEN det er DU som er ansvarlig for å sjekke at skattekortet de har laget for deg er korrekt. Så selv om skatteetaten gjør feil, vil du stå ansvarlig. Anonymkode: ae484...6a9 Man blir ikke "ansvarlig" på noen annen måte enn at man må betale skatten sin. Og det må man uavhengig av om skattekortet er feil eller ikke. Anonymkode: 94aeb...283
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #59 Skrevet 16. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skatteetaten kan gjøre feil ja - MEN det er DU som er ansvarlig for å sjekke at skattekortet de har laget for deg er korrekt. Så selv om skatteetaten gjør feil, vil du stå ansvarlig. Anonymkode: ae484...6a9 Skattekortet trenger bare være så "riktig" som du selv ønsker at det skal være. Anonymkode: 699e2...114 1
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2023 #60 Skrevet 18. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 16.12.2023 den 17.47): Hadde jeg spart i aksjer eller fond hadde jeg da vel ikke sagt at jeg låner ut pengene mine og får renter på dem...? 🙄 Anonymkode: 699e2...114 Du skrev ingenting om utlån av penger i kommentaren jeg svarte på. Du skrev at du hadde penger på en annen type sparekonto. Anonymkode: 958d2...fd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå