Gå til innhold

Kan skatteetaten gjøre feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sjekker skattekortet og min inntekt neste år er 960k 😳 Jobber i butikk. Årslønn 400k. Vet at det det beregnes fra årslønnen, men dette er langt fra det jeg tjener 😬

Anonymkode: b1e17...e8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skatteetaten kan gjøre feil ja, det er jo derfor man skal gå gjennom det som står der. 

Anonymkode: 32b0b...a3c

• Liker 15
Skrevet

Dette er jo noe du selv fører inn. Er jo derfor man får beskjed om å sjekke skattekortet

Anonymkode: 02f92...2d2

• Liker 2
Skrevet

Ja det gjør de rett som det er. 

Anonymkode: 51b5c...98b

• Liker 1
Skrevet

Ja, da har de gjort feil. Eller man kan håpe at Skatteetaten vet noe om din fremtid som er ukjent for deg.

Anonymkode: dd730...e62

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sjekker skattekortet og min inntekt neste år er 960k 😳 Jobber i butikk. Årslønn 400k. Vet at det det beregnes fra årslønnen, men dette er langt fra det jeg tjener 😬

Skattekortet er bare et grovt anslag, og det varierer hvor nært eller langt fra virkelige tall det er. Man går selv inn og setter de tallene man vil ha for å få det skattetrekket man ønsker.

Anonymkode: 699e2...114

Skrevet

Skattekortet 2023 inneholdt store feil til veldig mange, og det er feil i skattekortet for 2024 også, kontrollere hvert år det er det tryggeste.

• Liker 2
Skrevet

Ts her...

Ærlighet jeg har aldri endret skattekortet for jeg stoler på bedriften jeg jobber i og min inntektopplysning er jo synlig. I alle år har jeg fått til gode skatt 3-4 tusenlapper. Hvis jeg ikke gjør noe denne gangen skal det gå bra...? For bedriften sender inn min inntektopplysning og det er ganske enkelt: jeg har kun en jobb og ingen biarbeidsgiver 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ts her...

Ærlighet jeg har aldri endret skattekortet for jeg stoler på bedriften jeg jobber i og min inntektopplysning er jo synlig. I alle år har jeg fått til gode skatt 3-4 tusenlapper. Hvis jeg ikke gjør noe denne gangen skal det gå bra...? For bedriften sender inn min inntektopplysning og det er ganske enkelt: jeg har kun en jobb og ingen biarbeidsgiver 😕

Hvis du har tabellkort er det viktig at fradragene er riktig. Da blir skatten riktig uavhengig av inntekt. Med prosentkort må også inntekten stemme.

Anonymkode: b09f4...c6e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, da har de gjort feil. Eller man kan håpe at Skatteetaten vet noe om din fremtid som er ukjent for deg.

Anonymkode: dd730...e62

He he ja...det hadde vært en drøm for meg å tjene 960k i året 😁

• Hjerte 1
Skrevet

De kommer til å trekke mer skatt en du trenger om du ikke endrer, men om du har råd til å vente til 2025 med å få pengene, så går det jo greit. 

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (1 minutt siden):

De kommer til å trekke mer skatt en du trenger om du ikke endrer, men om du har råd til å vente til 2025 med å få pengene, så går det jo greit. 

Ja haha hun kommer til å få en formue igjen på skatten da

Anonymkode: 51b5c...98b

Skrevet

Jeg har aldri brydd meg om skattekortet. Jeg skjønner det ikke, men i januar fikk jeg en overraskelse da jeg fikk lønna. Jeg fikk nemlig utbetalt 2 000 kroner mindre enn i november selv om jeg hadde gått opp i lønn. Jeg sjekket derfor skattekortet, som viste at Skatteetaten hadde lagt til grunn at jeg hadde gått myyyye opp i lønn. Jeg undersøkte hvorfor og fant ut at når skattekortet fastsettes, så baserer Skatteetaten seg på lønnsutbetalingen for oktober, og da fikk jeg utbetalt myye overtid. Jeg tenkte derfor at jeg skulle endre skattekortet, men så har jeg ikke orket 

Skrevet

Jeg justerer skattekortet to ganger i året. Er veldig enkelt å gjøre. Til neste år ender jeg opp med en skatteprosent på 28, primært pga. høyere rentekostnader.

Anonymkode: d4419...c43

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri brydd meg om skattekortet. Jeg skjønner det ikke, men i januar fikk jeg en overraskelse da jeg fikk lønna. Jeg fikk nemlig utbetalt 2 000 kroner mindre enn i november selv om jeg hadde gått opp i lønn. Jeg sjekket derfor skattekortet, som viste at Skatteetaten hadde lagt til grunn at jeg hadde gått myyyye opp i lønn. Jeg undersøkte hvorfor og fant ut at når skattekortet fastsettes, så baserer Skatteetaten seg på lønnsutbetalingen for oktober, og da fikk jeg utbetalt myye overtid. Jeg tenkte derfor at jeg skulle endre skattekortet, men så har jeg ikke orket 

Oiii!! Jeg skal slå inn riktig årslønn nå..nei og nei! 

Men jeg startet i ny jobb i oktober. Er det noe å si? Jeg kan ingenting om skatt og tall 😬

Skrevet
BobbySocks skrev (13 minutter siden):

Neeeiii ikke greit 🙅‍♀️Jeg har selvsagt ikke råd til de og må bry meg nå. 

Skrevet
CAPS LOCK skrev (14 minutter siden):

Nå vet jeg hvorfor mitt skattekortet for 2024 ligger på 960k.

Jeg sluttet hos min tidligere jobb i slutten av september og fikk lønn 12. oktober. Min nåværende jobb betalte oktober-lønn den 30. Til sammen var brutto i oktober 75k. Og derfor... derfor.... 

Hmmm...nå skal jeg logge inn på PCen og endre hele greia. Takk for svaret! 👍

• Liker 2
Skrevet

Skattekortet er bare en krystallkule. Men de smører for tiden veldig på når det gjelder renteinntekter blant annet. For myndighetene lønner det seg at du betaler mest mulig på skatten og får igjen til dårlig rente. Og de fleste skattebetalere ser jo ut til å ønske det sånn også. Så får vi andre heller justere ned skatten vår som best vi kan.

Anonymkode: 94aeb...283

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (9 timer siden):

Jeg undersøkte hvorfor og fant ut at når skattekortet fastsettes, så baserer Skatteetaten seg på lønnsutbetalingen for oktober

Dette høres veldig pussig ut. Hvordan vet Skatteetaten hvor mye folk har utbetalt i oktober da? 

Anonymkode: 362ee...5e1

Skrevet

Du må ikke bruke tid og krefter på å finne ut hvorfor skattekortet er som det er. Du retter bare til tallene som du tror vil stemme for 2024. 

Dette er jo skattekortet, ikke skattemeldingen. 

Kan være lurt å sjekke igjen litt uti året, iallefall om det oppstår endringer i lønn eller annet. 

Anonymkode: 93be3...b15

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...