AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #1 Skrevet 15. desember 2023 Sjekker skattekortet og min inntekt neste år er 960k 😳 Jobber i butikk. Årslønn 400k. Vet at det det beregnes fra årslønnen, men dette er langt fra det jeg tjener 😬 Anonymkode: b1e17...e8c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #2 Skrevet 15. desember 2023 Skatteetaten kan gjøre feil ja, det er jo derfor man skal gå gjennom det som står der. Anonymkode: 32b0b...a3c 15
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #3 Skrevet 15. desember 2023 Dette er jo noe du selv fører inn. Er jo derfor man får beskjed om å sjekke skattekortet Anonymkode: 02f92...2d2 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #4 Skrevet 15. desember 2023 Ja det gjør de rett som det er. Anonymkode: 51b5c...98b 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 Ja, da har de gjort feil. Eller man kan håpe at Skatteetaten vet noe om din fremtid som er ukjent for deg. Anonymkode: dd730...e62
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sjekker skattekortet og min inntekt neste år er 960k 😳 Jobber i butikk. Årslønn 400k. Vet at det det beregnes fra årslønnen, men dette er langt fra det jeg tjener 😬 Anonymkode: b1e17...e8c Skattekortet er bare et grovt anslag, og det varierer hvor nært eller langt fra virkelige tall det er. Man går selv inn og setter de tallene man vil ha for å få det skattetrekket man ønsker. Anonymkode: 699e2...114
Wedding Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 Skattekortet 2023 inneholdt store feil til veldig mange, og det er feil i skattekortet for 2024 også, kontrollere hvert år det er det tryggeste. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #8 Skrevet 15. desember 2023 Ts her... Ærlighet jeg har aldri endret skattekortet for jeg stoler på bedriften jeg jobber i og min inntektopplysning er jo synlig. I alle år har jeg fått til gode skatt 3-4 tusenlapper. Hvis jeg ikke gjør noe denne gangen skal det gå bra...? For bedriften sender inn min inntektopplysning og det er ganske enkelt: jeg har kun en jobb og ingen biarbeidsgiver 😕 Anonymkode: b1e17...e8c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #9 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Ts her... Ærlighet jeg har aldri endret skattekortet for jeg stoler på bedriften jeg jobber i og min inntektopplysning er jo synlig. I alle år har jeg fått til gode skatt 3-4 tusenlapper. Hvis jeg ikke gjør noe denne gangen skal det gå bra...? For bedriften sender inn min inntektopplysning og det er ganske enkelt: jeg har kun en jobb og ingen biarbeidsgiver 😕 Anonymkode: b1e17...e8c Hvis du har tabellkort er det viktig at fradragene er riktig. Da blir skatten riktig uavhengig av inntekt. Med prosentkort må også inntekten stemme. Anonymkode: b09f4...c6e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #10 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, da har de gjort feil. Eller man kan håpe at Skatteetaten vet noe om din fremtid som er ukjent for deg. Anonymkode: dd730...e62 He he ja...det hadde vært en drøm for meg å tjene 960k i året 😁 Anonymkode: b1e17...e8c 1
BobbySocks Skrevet 15. desember 2023 #11 Skrevet 15. desember 2023 De kommer til å trekke mer skatt en du trenger om du ikke endrer, men om du har råd til å vente til 2025 med å få pengene, så går det jo greit. 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #12 Skrevet 15. desember 2023 BobbySocks skrev (1 minutt siden): De kommer til å trekke mer skatt en du trenger om du ikke endrer, men om du har råd til å vente til 2025 med å få pengene, så går det jo greit. Ja haha hun kommer til å få en formue igjen på skatten da Anonymkode: 51b5c...98b
CAPS LOCK Skrevet 15. desember 2023 #13 Skrevet 15. desember 2023 Jeg har aldri brydd meg om skattekortet. Jeg skjønner det ikke, men i januar fikk jeg en overraskelse da jeg fikk lønna. Jeg fikk nemlig utbetalt 2 000 kroner mindre enn i november selv om jeg hadde gått opp i lønn. Jeg sjekket derfor skattekortet, som viste at Skatteetaten hadde lagt til grunn at jeg hadde gått myyyye opp i lønn. Jeg undersøkte hvorfor og fant ut at når skattekortet fastsettes, så baserer Skatteetaten seg på lønnsutbetalingen for oktober, og da fikk jeg utbetalt myye overtid. Jeg tenkte derfor at jeg skulle endre skattekortet, men så har jeg ikke orket
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #14 Skrevet 15. desember 2023 Jeg justerer skattekortet to ganger i året. Er veldig enkelt å gjøre. Til neste år ender jeg opp med en skatteprosent på 28, primært pga. høyere rentekostnader. Anonymkode: d4419...c43 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #15 Skrevet 15. desember 2023 CAPS LOCK skrev (1 minutt siden): Jeg har aldri brydd meg om skattekortet. Jeg skjønner det ikke, men i januar fikk jeg en overraskelse da jeg fikk lønna. Jeg fikk nemlig utbetalt 2 000 kroner mindre enn i november selv om jeg hadde gått opp i lønn. Jeg sjekket derfor skattekortet, som viste at Skatteetaten hadde lagt til grunn at jeg hadde gått myyyye opp i lønn. Jeg undersøkte hvorfor og fant ut at når skattekortet fastsettes, så baserer Skatteetaten seg på lønnsutbetalingen for oktober, og da fikk jeg utbetalt myye overtid. Jeg tenkte derfor at jeg skulle endre skattekortet, men så har jeg ikke orket Oiii!! Jeg skal slå inn riktig årslønn nå..nei og nei! Men jeg startet i ny jobb i oktober. Er det noe å si? Jeg kan ingenting om skatt og tall 😬 Anonymkode: b1e17...e8c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #16 Skrevet 15. desember 2023 BobbySocks skrev (13 minutter siden): De kommer til å trekke mer skatt en du trenger om du ikke endrer, men om du har råd til å vente til 2025 med å få pengene, så går det jo greit. Neeeiii ikke greit 🙅♀️Jeg har selvsagt ikke råd til de og må bry meg nå. Anonymkode: b1e17...e8c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 CAPS LOCK skrev (14 minutter siden): Jeg har aldri brydd meg om skattekortet. Jeg skjønner det ikke, men i januar fikk jeg en overraskelse da jeg fikk lønna. Jeg fikk nemlig utbetalt 2 000 kroner mindre enn i november selv om jeg hadde gått opp i lønn. Jeg sjekket derfor skattekortet, som viste at Skatteetaten hadde lagt til grunn at jeg hadde gått myyyye opp i lønn. Jeg undersøkte hvorfor og fant ut at når skattekortet fastsettes, så baserer Skatteetaten seg på lønnsutbetalingen for oktober, og da fikk jeg utbetalt myye overtid. Jeg tenkte derfor at jeg skulle endre skattekortet, men så har jeg ikke orket Nå vet jeg hvorfor mitt skattekortet for 2024 ligger på 960k. Jeg sluttet hos min tidligere jobb i slutten av september og fikk lønn 12. oktober. Min nåværende jobb betalte oktober-lønn den 30. Til sammen var brutto i oktober 75k. Og derfor... derfor.... Hmmm...nå skal jeg logge inn på PCen og endre hele greia. Takk for svaret! 👍 Anonymkode: b1e17...e8c 2
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #18 Skrevet 16. desember 2023 Skattekortet er bare en krystallkule. Men de smører for tiden veldig på når det gjelder renteinntekter blant annet. For myndighetene lønner det seg at du betaler mest mulig på skatten og får igjen til dårlig rente. Og de fleste skattebetalere ser jo ut til å ønske det sånn også. Så får vi andre heller justere ned skatten vår som best vi kan. Anonymkode: 94aeb...283 1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #19 Skrevet 16. desember 2023 CAPS LOCK skrev (9 timer siden): Jeg undersøkte hvorfor og fant ut at når skattekortet fastsettes, så baserer Skatteetaten seg på lønnsutbetalingen for oktober Dette høres veldig pussig ut. Hvordan vet Skatteetaten hvor mye folk har utbetalt i oktober da? Anonymkode: 362ee...5e1
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2023 #20 Skrevet 16. desember 2023 Du må ikke bruke tid og krefter på å finne ut hvorfor skattekortet er som det er. Du retter bare til tallene som du tror vil stemme for 2024. Dette er jo skattekortet, ikke skattemeldingen. Kan være lurt å sjekke igjen litt uti året, iallefall om det oppstår endringer i lønn eller annet. Anonymkode: 93be3...b15 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå