Gå til innhold

Hva tenker du om baseskoler? Går barna dine på baseskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er for eller imot?

Anonymkode: b075d...696

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt grusomt konsept. 
Den som fant opp dette må ha vært alvorlig hjerneskadet!!

Har hatt barn på baseskole, og min søster har vært lærer på baseskole. 
ingen av dem kan si en eneste positiv ting om dette. 

Anonymkode: 8d00f...0ca

• Liker 4
Skrevet

Komplett galskap. Kan ikke skjønne hvem som har kommet på noe så upraktisk. Min eldste gikk på baseskole. Ikke nok med at det var "fri flyt" i forhold til oppholdsrom, digre åpne baser med 150-200 ungdommer i hver, i tillegg skulle ungdommene velge timeplanen sin selv. Min valgte fritid og det tok et halvt år før noen fant det ut. Mine to yngste går på privatskole og baseskolen, har de bygget vegger og klasserom. 

Jeg er selv lærer og opplever at stadig flere elever trenger rammer og struktur. Vi har i utgangspunktet glassvegger, men har frostet dem pga forstyrrelser fra elever utenfor. Jeg foretrekker å holde elevene mine i klasserommet. 

Anonymkode: 74857...cb9

• Liker 4
Skrevet

Har aldri hørt om baseskular. Kva er det?

• Liker 1
Skrevet

En forferdelig ting som er ekstremt irriterende. Jeg er selv lærer på en skole som egentlig var det, men som prøver å få tilbake klasserommene igjen.

Det er upraktisk, forstyrrende, irriterende og støyende. Og passer veldig dårlig inn i en hverdag der f.eks barn med spesielle behov, som har rett til å gå i vanlig offentlig skole, skal passe inn. Man kan jo bare tenke dere selv hvordan det er for meg som lærer og hvordan det er for elevene, når autisten som trenger skjerming blir sittende i åpen base med alle forstyrrelser rundt seg. Det er helt håpløst.

Jeg hater det skikkelig, et idiotisk konsept.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

At de - i likhet med åpne kontorlandskap- er djevelens verk.

Hadde barna mine sognet til baseskole, ville vi søkt oss over til en annen. 

Anonymkode: 4c825...8f8

• Liker 3
Skrevet

Høres grusomt ut… må i tillegg bli mye sykdom, og de mer innadvendte av barna må bli utslitte og få dårligere læringsvilkår (?)

• Liker 2
Skrevet

Har jobbet i mange år på baseskole, og er veldig positiv. Det ga oss mange variasjonsmuligheter i undervisningen. Vi var flere voksne i rommet, slik at undervisning kunne skje mens noen fikk nærmere forklaring i en annen del av rommet, noen fikk en prat på gangen de trengte f.eks. Følte vi så hver elev bedre.

Anonymkode: fa2d4...2f6

Skrevet
Tillia skrev (27 minutter siden):

Høres grusomt ut… må i tillegg bli mye sykdom, og de mer innadvendte av barna må bli utslitte og få dårligere læringsvilkår (?)

Nei, for da kan en annen lærer gi de som forstyrrer oppmerksomhet, så undervisningen får foregå selv om noen prøver å forstyrre.

Større spillerom for barna, flere å velge i. 

Skrevet

Utdannet lærer. Vi hadde én forskningsartikkel om baseskoler på studiet, og den hevdet at baseskoler ikke er basert på forskning om hvordan fysiske miljøer fremmer læring, men på arkitekters ideer om hva de mener er gode læringsmiljøer. I tillegg har arkitekter og utbyggere insentiver for å få ned kostnader i offentlige anbudsrunder - og dermed vinne anbudet, da lønner det seg jo med åpne løsninger. Det ble også hevdet at de aller fleste baseskoler i Norge som var bygget før tidspunktet for publiseringen (denne artikkelen er jo i alle fall 10 år gammel nå), har blitt bygget om etter oppføring. Man gjorde seg rett og slett erfaringen at tradisjonelle klasserom fungerte bedre. Dette er det nok mulig å finne mer forskning på hvis man googler.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Ck1 skrev (1 time siden):

Nei, for da kan en annen lærer gi de som forstyrrer oppmerksomhet, så undervisningen får foregå selv om noen prøver å forstyrre.

Større spillerom for barna, flere å velge i. 

Hvis det er flere voksne, mulig. Men problemet er at det virkelig ikke er slik i praksis. Det er det som er problemet. Er man 90 elever med 4 kontaktlærere er det en helt annen hverdag, altså.

Og det hjelper ikke å gi enkelte barn "mer oppmerksomhet", når eleven trenger skjerming og ikke tåler noen form for støy. 

Det er heller bedre med baser i midten, med klasserom som sogner til dette, for da kan man lage grupper og ha elevene på tvers av trinn. Problemet er for slik som meg, som har et "klasserom" i basen, blir forstyrret av barn som går ut og inn, foreldre som leverer, voksne som snakker, elever som må ut av klasserommet sitt (som ender opp i basen) osv. Det blir aldri den arbeidsroen mange elever trenger. 

Nå har jeg heldigvis mye stasjonsundervisning som gjør det lettere, men det er ikke enkelt når f.eks den ene klassen sendes ut for å vaske hender, rett ved der jeg har undervisning, samtidig som jeg prøver å si noe. For jeg kan være alene med mine noen og 20 elever.

Det fungerer kanskje glimrende noen steder, men det har jeg aldri hørt om. 

Endret av SPOCA
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Capazitet skrev (3 timer siden):

Har aldri hørt om baseskular. Kva er det?

Du kan Google det?

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan Google det?

Ikkje hvis du kan forklara det 😏

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er for eller imot?

Helt forferdelig! 

Mye bedre med mindre klasser!!! Altfor mange barn og for mye bråk og lite hjelp til å se de enkelte!

Anonymkode: ce640...07b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...