AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #1 Skrevet 15. desember 2023 Jeg er ny som mamma (vårt første barn) og vi hadde hele tiden en plan om å ha barnet i én spesifikk mindre, privat barnehage, men pga. jobb og studier valgte vi en nærmere (den er offentlig, hvis det har noe å si, mtp bytte…). Nå angrer jeg dessverre litt. De er hyggelige ansatte, men det er fullstendig kaos der og barnet er både skittent, slitent og virker ofte ikke glad når vi henter henne. Hun er bare 1 år. Mulig dette er normalt til en grad, men kjenner at magefølelsen min er inne på å søke om bytte. Jeg vil ha et mindre sted for henne med et litt annet opplegg, men usikker på hvor vanlig det er å bytte? Ikke kan det vel være optimalt for barnet heller? Er i alle fall ikke helt ok med slik det er nå 😕 Anonymkode: 88c3e...0ea
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #2 Skrevet 15. desember 2023 Skitten og sliten kommer du nok ikke unna dessverre. Men mistrives barnet ditt? Hva sier de ansatte om trivselen? Anonymkode: 9b44a...717 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #3 Skrevet 15. desember 2023 Vi byttet fra kommunal basebarnehage til privat avdelingsbarnehage i høst. Ikke angret et sekund! Anonymkode: 2ebd6...c19 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #4 Skrevet 15. desember 2023 Det skader uansett ikke å søke, det kan jo ta litt tid før du får tilbud om plass i den andre, og da kan du jo føle på det når dere får et tilbud. Vi byttet barnehage i høst. Ungen var 1,5 år da vi byttet, og hun hadde gått tre måneder i den første barnehagen. Hun trivdes fint i den første barnehagen, og er en ganske sosial og robust type. For henne gikk det veldig fint å bytte, og etter halvannen uke var hun vel så varm i trøya som i den første barnehagen. Nå etter en måned er det som om hun aldri har vært noe annet sted. Jeg kjenner flere som av ulike grunner har byttet barnehage når ungen har vært mellom 1 og 2 år, og det går stort sett veldig fint. Tilvenningsperiode nr to går raskere enn den første, og de finner seg fort til rette. Det eneste er hvis man har et barn som er forsiktig, mer vâr for forandringer, avhengig av trygge og faste rammer osv. Da ville jeg ikke byttet med mindre det var på grunn av flytting eller andre helt nødvendige grunner. Anonymkode: 30b24...6db
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 Det kommer til å gå kjempefint å bytte - om du velger det. Du må velge det som kjennes rett for deg. Selv valgte jeg bort to store barnehager (en privat, en kommunal) for mine barn (de kom inn i hver sin) til fordel for en liten privat barnehage. Aldri angret. Skjebnen skal ha det til at jeg har endt opp med å jobbe i alle tre selv. Den jeg har likt minst å jobbe i var den store private. Den store kommunale jobber jeg i nå, og barna er verken skitne eller unormalt slitne når de drar hjem. Vi deler oss og bruker alle rom og avdelte kroker med få barn. Når det kommer til skitt kommer den an på hva slags skitt det er da. Matsøl? Normalt. De lærer å spise selv og søler myyyye. Ha ekstra genser i barnehagen. Hvis barnehagen aldri skifter, så be om at de gjør det (ikke for en stripe kaviar, men for en helt nedsølt front). Sandskitt ute på sommeren? Ikke til å unngå. Snørr? Unødvendig. Be de tørke oftere - og vaske munn/nese ved bleieskift. Er de skitne på klærne fordi gulvet er skittent? Send inn en klage til styrer på dårlig renhold. Vi mopper/koster etter hvert måltid, og den daglige vasken fra renholdspersonalet (og at vi ikke går inne med sko) holder lenge slik at vi/barna ikke blir skitne av å krype rundt på gulvet. Anonymkode: e3c4b...03f 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg er ny som mamma (vårt første barn) og vi hadde hele tiden en plan om å ha barnet i én spesifikk mindre, privat barnehage, men pga. jobb og studier valgte vi en nærmere (den er offentlig, hvis det har noe å si, mtp bytte…). Nå angrer jeg dessverre litt. De er hyggelige ansatte, men det er fullstendig kaos der og barnet er både skittent, slitent og virker ofte ikke glad når vi henter henne. Hun er bare 1 år. Mulig dette er normalt til en grad, men kjenner at magefølelsen min er inne på å søke om bytte. Jeg vil ha et mindre sted for henne med et litt annet opplegg, men usikker på hvor vanlig det er å bytte? Ikke kan det vel være optimalt for barnet heller? Er i alle fall ikke helt ok med slik det er nå 😕 Anonymkode: 88c3e...0ea Hvor lange dager har barnet? Er ganske normalt at de blir sliten i starten, tar tid for de å venne seg til alt som skjer i barnehagen. Det er også ganske vanlig at de kan reagere med gråt, virke lei seg og negativ ved henting. Det handler nok mest om at barnet slipper ut følelsene sine når tryggheten (mamma/pappa) kommer 😊 Som regel går dette seg til. Anonymkode: 9c8ed...4b7
Sofakona Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 Sliten og møkkete er jo ganske normalt.. tilogmed med min på 5 blir møkkete og sliten etter vært i barnehagen. Du sier hun ikke er glad når dere kommer..kan det komme at hun liker seg i barnehagen?
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #8 Skrevet 15. desember 2023 Hater sånne store barnehager med 30 barn pr avdeling, hvem fant på noe så dumt? mine barn går i privat andelsbarnehage, ikke slitte ting fra 80 tallet, bedre økonomi, 16 barn på stor avdeling, 9 på liten Anonymkode: 741ac...b88 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #9 Skrevet 15. desember 2023 Hvor lenge er barnet i barnehagen? Vi har en ettåring som elsker barnehagen sin. Såpass at vi har måttet utvide barnehagetiden for han vil ikke bli med hjem når vi kommer. Han snudde ryggen til oss og noen ganger gråter han fordi vi tar han med. Barn er selvfølgelig ulike. Men jeg ville sett på først om det er ting dere kan endre på, før jeg gikk til steget å bytte barnehage for det kan også ta tid. Anonymkode: fb8cd...0f0
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #10 Skrevet 15. desember 2023 Sofakona skrev (2 timer siden): Sliten og møkkete er jo ganske normalt.. tilogmed med min på 5 blir møkkete og sliten etter vært i barnehagen. Du sier hun ikke er glad når dere kommer..kan det komme at hun liker seg i barnehagen? Jo, hun blir veldig glad da, men tenker på før hun har sett meg/oss komme, så ser jeg stadig at hun ikke er glad og/eller at hun ofte sitter og får trøst feks 😩❤️ De sier det går bra, men mammahjertet er litt sånn bob-bob på følelsen her! Til dere som sier man kan søke andre steder, skal sterkt vurdere det nå ts Anonymkode: 88c3e...0ea
Sofakona Skrevet 15. desember 2023 #11 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, hun blir veldig glad da, men tenker på før hun har sett meg/oss komme, så ser jeg stadig at hun ikke er glad og/eller at hun ofte sitter og får trøst feks 😩❤️ De sier det går bra, men mammahjertet er litt sånn bob-bob på følelsen her! Til dere som sier man kan søke andre steder, skal sterkt vurdere det nå ts Anonymkode: 88c3e...0ea Men..husk at neste barnehagen vil hun bli sliten og møkkete der å...hun vil gråte i neste barnehagen også..serlig om dere bytter..da blir det ny tilvenning etc.. Det å sitte på fanget og få trøst er jo bra...der kan komme at barnet er sliten,slått seg,ikke fått viljen sin etc Om dette er alt du går på synes jeg ikke du bør bytte barnehage 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #12 Skrevet 15. desember 2023 30 minutter siden, AnonymBruker said: Jo, hun blir veldig glad da, men tenker på før hun har sett meg/oss komme, så ser jeg stadig at hun ikke er glad og/eller at hun ofte sitter og får trøst feks 😩❤️ De sier det går bra, men mammahjertet er litt sånn bob-bob på følelsen her! Til dere som sier man kan søke andre steder, skal sterkt vurdere det nå ts Anonymkode: 88c3e...0ea Må barn være glade hele tiden? De er mennesker med følelser de også. Du sier at hun sitter og er ikke glad. Men- er et barn glad hele dagen lang? Også når de er hjemme? Anonymkode: fb8cd...0f0 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #13 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jo, hun blir veldig glad da, men tenker på før hun har sett meg/oss komme, så ser jeg stadig at hun ikke er glad og/eller at hun ofte sitter og får trøst feks 😩❤️ De sier det går bra, men mammahjertet er litt sånn bob-bob på følelsen her! Til dere som sier man kan søke andre steder, skal sterkt vurdere det nå ts Anonymkode: 88c3e...0ea Jeg tenker små barnegrupper, og flest mulig ansatte størst mulig del av barnehagedagen er det viktigste, og i min kommune er det de små, enkeltstående private barnehagene som er best her. Jeg både jobber i og har barna i en slik liten barnehage. Men det er ikke slik at liten, privat alltid er bedre. Ut i fra det du skriver her, var min første tanke at det er veldig bra at hun sitter og får trøst når hun er lei seg. Jeg kjenner nok av dem som forteller om at de har hentet barn som de finner for seg selv triste i et hjørne fordi det ikke var nok ansatte igjen på jobb til at de fikk plass på et fang. Og det syns jeg er hjerteskjærende. Å være sliten og lei seg mot slutten av en barnehagedag, er helt normalt når en er ett år, uten at det trenger å bety at resten av dagen har vært vanskelig. Det viktige da er at de har et fang. Det sagt så tenker jeg at hvis du har en dårlig magefølese, og samtidig har et veldig godt inntrykk av den andre barnehagen, og helst ønsker å ha barnet der, så ville jeg nok søkt. Og så vurdert det kontinuerlig frem til jeg evt. takket ja til plass i ny barnehage. Anonymkode: c86ba...8db 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå