Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I lunsjen i dag snakket en kollega om da hun satt ved dødsleiet til sin mann for to år.

Vi begynte egentlig å snakke om noe vi så på nyhetene fra krigen i Gaza angående foreldre som sitter og våker over sine døende barn, og så var det en kollega som spurte henne hvordan det var å sitte i flere dager å vente på at sin elskede skal dø.

Plutselig kom det fra en av mine mannlige kolleger:" Var det ikke ekkelt ? Holdt du han i hånden da han døde og tok på han etter at han var død? Hæ, kysset du han på pannen etter at han var stiv? Hvordan var det da?

Jeg tenker at når man har så j**** korte antenner så er det bedre at man ikke åpner kjeften i det hele tatt!

At det går an å si noe så hjernedødt!

Jeg stirret så stygt på han som jeg overhodet klarte å lage, og laget grimase for å få han til å forstå at han måtte holde kjeft.

Dette er en mann på 49 år og han har helt sikkert ikke noe erfaring med alvorlig sykdom og död, men man stiller ikke sånne teite spørsmål!

Anonymkode: 06f74...7b1

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette synes jeg var så grovt at jeg hadde sagt noe der og da om at jeg forstod han ikke hadde erfaring med død og derfor kanskje ikke kan forstå hva det innebærer, men at det han sier nå bedre hadde vært usagt.

Og etterpå hadde jeg tatt en prat med ham og fortalt ham at han gikk langt over streken, at han skylder deres kollega en oppriktig unnskyldning.

Han har så korte antenner på dette, og en talemåte som gjør at man nesten kan lure på om han har en eller annen diagnose.

Jeg ville forresten også ha snakket med hun som mistet mannen sin etterpå, på tomannshånd, gitt henne en klem og sagt jeg håpet hun kunne greie å se at det han sa viser at han har personlige problemer, og at ingenting av det var relevant for henne og hennes manns død.

Anonymkode: 72434...d23

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Mange snakker før de tenker. Det er ikke vondt ment, de har ikke opplevd det selv, og skjønner ikke hvor vondt det er. 

Anonymkode: f8740...f33

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Mange snakker før de tenker. Det er ikke vondt ment, de har ikke opplevd det selv, og skjønner ikke hvor vondt det er. 

Anonymkode: f8740...f33

Det kan man ha forståelse for hvis det er snakk om en 17-åring, dette var en mann på 49. Da har man så pass livserfaring at man vet at man ikke sier sånt.

Skrevet
ti10 skrev (5 minutter siden):

Det kan man ha forståelse for hvis det er snakk om en 17-åring, dette var en mann på 49. Da har man så pass livserfaring at man vet at man ikke sier sånt.

Man trenger ikke å ha opplevd det selv om man er halvveis i livet og mange har lave sosiale antenner.

Ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

I lunsjen i dag snakket en kollega om da hun satt ved dødsleiet til sin mann for to år.

Vi begynte egentlig å snakke om noe vi så på nyhetene fra krigen i Gaza angående foreldre som sitter og våker over sine døende barn, og så var det en kollega som spurte henne hvordan det var å sitte i flere dager å vente på at sin elskede skal dø.

Plutselig kom det fra en av mine mannlige kolleger:" Var det ikke ekkelt ? Holdt du han i hånden da han døde og tok på han etter at han var død? Hæ, kysset du han på pannen etter at han var stiv? Hvordan var det da?

Jeg tenker at når man har så j**** korte antenner så er det bedre at man ikke åpner kjeften i det hele tatt!

At det går an å si noe så hjernedødt!

Jeg stirret så stygt på han som jeg overhodet klarte å lage, og laget grimase for å få han til å forstå at han måtte holde kjeft.

Dette er en mann på 49 år og han har helt sikkert ikke noe erfaring med alvorlig sykdom og död, men man stiller ikke sånne teite spørsmål!

Hva vil du frem til med dette innlegget? 

Anonymkode: e6731...272

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva vil du frem til med dette innlegget? 

Anonymkode: e6731...272

Hva tror du? Fortell

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva svarte din kollega på dette? 

Noen voksne er som barn, de spør rett ut før de tenker. Og mener absolutt ikke noe vondt med det, det er bare måten noen spør på. 

Anonymkode: b6a80...7de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man trenger ikke å ha opplevd det selv om man er halvveis i livet og mange har lave sosiale antenner.

Ts

Hva om han faktisk ikke har sosiale antenner, ikke alle har anlegg for å ha det og ikke alle klarer å evne og forstå hva som er rett og galt å si. Uten at de mener noe som helst vondt. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva svarte din kollega på dette? 

Noen voksne er som barn, de spør rett ut før de tenker. Og mener absolutt ikke noe vondt med det, det er bare måten noen spør på. 

Hun som fortalte ble satt ut så jeg, men sa at det var naturlig å holde han og kysse på han selv om det var en skummel og traumatisk opplevelse å se han dø.

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

og så var det en kollega som spurte henne hvordan det var å sitte i flere dager å vente på at sin elskede skal dø.

Jeg synes nå egentlig at dette var et like rart spørsmål å stille en annen ved lunsjen, selv om dere snakket om Gaza.

Anonymkode: 1bffd...dd4

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

lunsjen i dag snakket en kollega om da hun satt ved dødsleiet til sin mann

Uff da, for det første var det en veldig sårbar ting å ta opp i lunchen der man sitter forran absolutt alle. Kansje er dette noe man snakker om forran en gjeng man kjenner godt?

Ikke rart Ole på 50 som ikke helt har den beste evnen til empati, prøver å være morsom. 

Knut på 57 kommenterte på vekta mi helt uten videre i forrige måned, han kunne garantert blitt gode venner med Ole. Noen er bare korka i sin eldre alder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ts

Selv om man ikke har opplevd det selv, skal man ha ekstremt lave sosiale antenner for å si noe sånt. Faktisk så lave sosiale antenner at det er rart personen er i en vanlig jobb.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg synes nå egentlig at dette var et like rart spørsmål å stille en annen ved lunsjen, selv om dere snakket om Gaza.

Anonymkode: 1bffd...dd4

Hun som spurte kjenner henne og vi har snakket om situasjonen tidligere, men ja det er et rart spørsmål.

Ts

• Liker 1
Skrevet
lillevill skrev (2 timer siden):

Uff da, for det første var det en veldig sårbar ting å ta opp i lunchen der man sitter forran absolutt alle. Kansje er dette noe man snakker om forran en gjeng man kjenner godt?

Ikke rart Ole på 50 som ikke helt har den beste evnen til empati, prøver å være morsom. 

Knut på 57 kommenterte på vekta mi helt uten videre i forrige måned, han kunne garantert blitt gode venner med Ole. Noen er bare korka i sin eldre alder. 

Vi var kun 4 som satt i lunsjen, tre som kjenner hverandre ganske godt.

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi var kun 4 som satt i lunsjen, tre som kjenner hverandre ganske godt.

Ts

Da håper jeg dere andre sa ifra til han som var frekk. :)

Endret av lillevill
Skrevet
lillevill skrev (1 minutt siden):

Da håper jeg dere andre sa ifra til han som var frekk. :)

Jeg ga beskjed etterpå, men han forsvarte seg med at det var helt vanlige spørsmål han stilte da han lurte på det.

Ts

• Liker 1
Skrevet

Er han vanligvis så fjern og dum?

Anonymkode: db804...10f

Skrevet

Min erfaring er at en hel del hvite menn som pusher femti er livredde for døden. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes hele lunchsamtalen hos dere virker rar. En ting er å snakke om noe alle kan ha en formening om, lidelsene som pågår i Gaza. Men å begynne å spørre om "Hvordan var det for deg å sitte ved din manns dødsleie for to år siden" i den sammenheng, høres bare helt merkelig ut. 

En ting var hvis hun selv hadde fremmet det som en del av samtalen, som en slags sammenligning (uten at det å våke over sitt barn som er dødelig skadet i en meningsløs krigssituasjon kan sammenlignes med det å våke over noen i et godt, varmt sykehus med omsorgspersoner i nærheten), men å bringe det opp som "Fortell om det tragiske, vonde som skjedde deg for to år siden"-ting, det virker helt utrolig. Mulig det er flere i den forsamlingen som mangler litt sosiale antenner.

Anonymkode: 03fb3...672

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...