AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #1 Skrevet 15. desember 2023 Jeg er sikkert ikke alene, men jeg er singel, bor ikke med noen, og reiser til barndomshjemmet for å være sosial, blir fort ensom på andre kanten av landet i løpet av jula, har en voksen sønn, men han vil ikke bli med for å feire der jeg skal,og når jeg ikke ser de andre i løpet av ett år, så reiser jeg for å feire jul med dem. Nå er den ene av forelderen som er igjen, gammel, og virker sliten av alle julene jeg kommer der, jeg føler meg uønsket, som en byrde, ikke en god følelse.Prøver å hjelpe til alt jeg kan, men er selv ufør og klarer ikke gjøre alt som jeg skulle gjort, møter liten forståelse for det...ikke enkelt dette.Og min ene søsken kommer også og overnatter og blir der noen dager,vi møtes bare to ganger i året.Min ene forelder bare klager på at strømregninga blir høyere og mange håndklær blir brukt når vi er der, synes er merkelig å klage på....forelderen min bor jo helt alene ellers i året, lurer på hva som skjer denne jula, kjenner jeg gruer meg, for føler meg som sagt som en byrde.... Anonymkode: 3cbd4...596 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #2 Skrevet 15. desember 2023 Kan dere ikke betale for dere? Spørre din forelder om det er slik at hn egentlig ønsker en invitasjon istedenfor at dere feirer jul i hjembygda? Spørre hvor man dager vedkommende tenker d er t er ok at dere overnatter? Anonymkode: 827fe...491 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #3 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er sikkert ikke alene, men jeg er singel, bor ikke med noen, og reiser til barndomshjemmet for å være sosial, blir fort ensom på andre kanten av landet i løpet av jula, har en voksen sønn, men han vil ikke bli med for å feire der jeg skal,og når jeg ikke ser de andre i løpet av ett år, så reiser jeg for å feire jul med dem. Nå er den ene av forelderen som er igjen, gammel, og virker sliten av alle julene jeg kommer der, jeg føler meg uønsket, som en byrde, ikke en god følelse.Prøver å hjelpe til alt jeg kan, men er selv ufør og klarer ikke gjøre alt som jeg skulle gjort, møter liten forståelse for det...ikke enkelt dette.Og min ene søsken kommer også og overnatter og blir der noen dager,vi møtes bare to ganger i året.Min ene forelder bare klager på at strømregninga blir høyere og mange håndklær blir brukt når vi er der, synes er merkelig å klage på....forelderen min bor jo helt alene ellers i året, lurer på hva som skjer denne jula, kjenner jeg gruer meg, for føler meg som sagt som en byrde.... Anonymkode: 3cbd4...596 Kan du invitere den til deg for å feire jul? Da slipper de ekstraarbeidet med å være vertskap. Jeg har full forståelse av at det kan være krevende når man er eldre å fortsatt ha ansvar for jul og julefeiring. Når du i tillegg har begrensninger som gjør at du ikke kan bidra fullt så har jeg forståelse for at det blir ekstra tungt. Anonymkode: 42494...b7f 7 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #4 Skrevet 15. desember 2023 Da sier du og søskenet ditt til forelderen at dere kan ordne absolutt alt. Kom litt før jul. Vask, re opp senger, handle inn, forbered mat. Spleis på maten. Når dere reiser, putter dere sengetøy og handduker i vaskemaskinen. På den måten får dere vært sammen i jula. Den gamle kan få helt fri, og kostnaden blir fordelt på dere tre. Anonymkode: 246b8...0c5 9 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 Hvem lager maten, vasker håndduker osv? Jeg tror det evt. ville vært smart av dere å lage jul og heller invitere. Det kan godt skje i barndomshjemmet men dere pynter, fikser, lager mat og vasker huset etterpå. Det kan føles mye stelle i stand til Jul for "alle" år etter år, nå når dere nå er voksne er det jo mulig å selv være vertskap/den som fikser. Anonymkode: 4cab8...cc6 3 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan du invitere den til deg for å feire jul? Da slipper de ekstraarbeidet med å være vertskap. Jeg har full forståelse av at det kan være krevende når man er eldre å fortsatt ha ansvar for jul og julefeiring. Når du i tillegg har begrensninger som gjør at du ikke kan bidra fullt så har jeg forståelse for at det blir ekstra tungt. Anonymkode: 42494...b7f Nei, jeg mistrives med å bo her, jeg bor lite og er ikke plass hos meg, jeg er ufør og har ikke energi til det, har søsken og fettere og lue ner jeg ønsker å se i jula også.... Anonymkode: 3cbd4...596
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 Du har en gammel gjenlevende forelder, og har et barn som er blitt voksen. Det er ikke sånn at det er en selvfølge at du kan bo gratis på langtidsbesøk hos dine foreldre hele livet, og det høres ut som du har kommet til det punktet, og kanskje egentlig har vært der en stund. Hvis du er ensom i hverdagen synes jeg du skal vurdere flytting tilbake til plassen der du vokste opp. Kanskje du kan betale enslags husleie eller vurdere andre overnattingsmuligheter for jula. For selv om det er koselig med besøk er det også litt… invaderende. Anonymkode: f8b8c...7ce 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #8 Skrevet 15. desember 2023 Jeg forstår ikke hvorfor du vil feire jul et sted hvor du helt klart er uønsket? Kanskje det hadde vært greit å reise og være der et par dager, men du kan jo ikke forvente at den slitne og aldrende forelderen din skal ta seg av deg i lang tid. Anonymkode: 4a827...913 1
Hmmmmmm Skrevet 15. desember 2023 #9 Skrevet 15. desember 2023 Jeg syns dere kan gi foreldren en servert jul hos en av dere i stede for. Kanskje det var et stort hint 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #10 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Da sier du og søskenet ditt til forelderen at dere kan ordne absolutt alt. Kom litt før jul. Vask, re opp senger, handle inn, forbered mat. Spleis på maten. Når dere reiser, putter dere sengetøy og handduker i vaskemaskinen. På den måten får dere vært sammen i jula. Den gamle kan få helt fri, og kostnaden blir fordelt på dere tre. Anonymkode: 246b8...0c5 Vi hjelper jo til alt vi kan ,julaften er nå på en søndag, hun har også skolebarn og kommer ikke før på fredag, hun bor et stykke unna..... Anonymkode: 3cbd4...596
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #11 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da sier du og søskenet ditt til forelderen at dere kan ordne absolutt alt. Kom litt før jul. Vask, re opp senger, handle inn, forbered mat. Spleis på maten. Når dere reiser, putter dere sengetøy og handduker i vaskemaskinen. På den måten får dere vært sammen i jula. Den gamle kan få helt fri, og kostnaden blir fordelt på dere tre. Anonymkode: 246b8...0c5 Dette gjorde vi i fjor. Gav beskjed til svigermor om at vi sto for alt. Plasserte svigermor i godstolen med te og pledd, mens vi vasket, redde senger, handlet mat, fikset juletre, pusset sølv, strøk duker og ordnet med de siste gavene. Vi lagde også alle middagene og dekte frokostbord. Hun fikk ikke lov å løfte en finger. Hun har stelt til mange juler. Nå var det vår tur. Anonymkode: 0eaee...e43 4 7
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #12 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du har en gammel gjenlevende forelder, og har et barn som er blitt voksen. Det er ikke sånn at det er en selvfølge at du kan bo gratis på langtidsbesøk hos dine foreldre hele livet, og det høres ut som du har kommet til det punktet, og kanskje egentlig har vært der en stund. Hvis du er ensom i hverdagen synes jeg du skal vurdere flytting tilbake til plassen der du vokste opp. Kanskje du kan betale enslags husleie eller vurdere andre overnattingsmuligheter for jula. For selv om det er koselig med besøk er det også litt… invaderende. Anonymkode: f8b8c...7ce Invaderende, når det er ens eget barn som kommer på julebesøk? Anonymkode: 3cbd4...596 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #13 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor du vil feire jul et sted hvor du helt klart er uønsket? Kanskje det hadde vært greit å reise og være der et par dager, men du kan jo ikke forvente at den slitne og aldrende forelderen din skal ta seg av deg i lang tid. Anonymkode: 4a827...913 Derfor jeg skal flytte til den plassen, ikke få lengre i fra, så jeg slipper å føle meg som en byrde fra mitt eget kjøtt og blod.... Anonymkode: 3cbd4...596
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #14 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi hjelper jo til alt vi kan ,julaften er nå på en søndag, hun har også skolebarn og kommer ikke før på fredag, hun bor et stykke unna..... Anonymkode: 3cbd4...596 Vel, dere dukker jo ikke opp før "alt er gjort" så det betyr at din forelder unnagjør handling, vasking, pynting og mange andre forberedelser før dere kommer. Om dere synes det er vanskelig så kan dere kanskje ta jul i syden eller lignende neste år? Anonymkode: 4cab8...cc6 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #15 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvem lager maten, vasker håndduker osv? Jeg tror det evt. ville vært smart av dere å lage jul og heller invitere. Det kan godt skje i barndomshjemmet men dere pynter, fikser, lager mat og vasker huset etterpå. Det kan føles mye stelle i stand til Jul for "alle" år etter år, nå når dere nå er voksne er det jo mulig å selv være vertskap/den som fikser. Anonymkode: 4cab8...cc6 Jeg skreller poteter og grønnsaker, hun vil lage resten av julematen selv, sier hun mener vi ikke kan lage mat....hjelper å pynter treet og vasker litt osv.det som trengs . Anonymkode: 3cbd4...596
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #16 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vel, dere dukker jo ikke opp før "alt er gjort" så det betyr at din forelder unnagjør handling, vasking, pynting og mange andre forberedelser før dere kommer. Om dere synes det er vanskelig så kan dere kanskje ta jul i syden eller lignende neste år? Anonymkode: 4cab8...cc6 Blir ikke tale om å feire jul i syden....hjemme best i jula Anonymkode: 3cbd4...596
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vel, dere dukker jo ikke opp før "alt er gjort" så det betyr at din forelder unnagjør handling, vasking, pynting og mange andre forberedelser før dere kommer. Om dere synes det er vanskelig så kan dere kanskje ta jul i syden eller lignende neste år? Anonymkode: 4cab8...cc6 Er jo med og handler , vasker, pynter juletre osv........kommer jo en del dager før jul...... Anonymkode: 3cbd4...596
Isambard Skrevet 15. desember 2023 #18 Skrevet 15. desember 2023 (endret) Jeg trodde det skulle være en feelgood tråd når jeg så overskriften. Jeg fikk datteren hjem og det er superkoselig. Så fikk jeg sagt det🙂 Kanskje din forelder går litt tilbake i foreldrerollen og irettesetter "barnet" sitt? Endret 15. desember 2023 av Isambard 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #19 Skrevet 15. desember 2023 Isambard skrev (Akkurat nå): Jeg trodde det skulle være en feelgood tråd når jeg så overskriften. Jeg fikk datteren hjem og det er superkoselig. Så fikk jeg sagt det. Kanskje din forelder går litt tilbake i foreldrerollen og irettesetter "barnet" sitt? Så hyggelig du føler det sånn , ja skulle ønske jeg hadde en feel good tråd...men ja hun behandler meg som jeg er 12 år, selv når jeg er voksen..... Anonymkode: 3cbd4...596 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Invaderende, når det er ens eget barn som kommer på julebesøk? Anonymkode: 3cbd4...596 Ja, selvfølgelig. Voksne mennesker har sine egne vaner som blir viktigere og tydeligere jo eldre man blir. Å være vant til å bo alene og ordne bare til seg selv er mye mer lettvint enn å plutselig ha to andre voksne i hus, som tar med seg sine egne ønsker, vaner og planer. I tillegg har de med ting, klær, gaver, spiser mat, bruker håndklær og toalettpapir osv. Vi snakker om en person som trolig er over 70, og da har man lov til å være sær i eget hjem. Anonymkode: f8b8c...7ce 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå