AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #1 Skrevet 15. desember 2023 Jeg fikk urinveisinfeksjon for to uker siden. Hadde blod i urinen så ble foreskrevet antibiotika. Jeg tok denne og det ble bedre etter første pille. Men mot slutten av kuren glemte jeg pillen en morgen og fikk ikke tatt den før etter jobb. Da merket jeg at UVI’en kom tilbake og den har siden kommet helt tilbake med svie i urinrøret og litt blod på dopapiret. Jeg gikk til legen men hun ville ikke gi meg ny antibiotikakur siden prøven ikke viste tydelige tegn på UVI. Jeg skjønner ikke hva annet det kan være enn UVI. Det svir veldig om jeg ikke drikker litervis med vann hele døgnet , noe som gjør at jeg ikke får sove om natten. Har dyttet en Q-tips borti urinåpningen og den blir rød av blod. Jeg bestilte da antibiotika via en nettlegevakt og fikk en annen type antibiotika enn jeg fikk første gangen. Men jeg er usikker om jeg skal ta den. Jeg er dødssliten av å ikke sove og gå rundt og være tissetrengt hele tiden. Samtidig er jeg redd for å utvikle antibiotikaresistens om jeg tar en ny kur som heller ikke virker. Noen som har noen råd? Anonymkode: 43707...1da
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #2 Skrevet 15. desember 2023 Hvilke bakterier ble funnet i urinprøven? Anonymkode: f27dc...449
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #3 Skrevet 15. desember 2023 Jeg ville tatt den antibiotikaen, du utvikler ikke resistens av et par kurer, i såfall hadde jeg gjort det for mange år siden, har sikkert tatt 70 antibiotikakurer mot uvi i løpet av 15 år og er enda ikke resistent. Prøv den antibiotikaen og hjelper det ikke så kom deg til lege igjen. Stor klem, det er så jævlig. Anonymkode: 8642e...136
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #4 Skrevet 15. desember 2023 Det sa legen ingenting om. Hun mente det bare var generelt tørre slimhinner og anbefalte meg en soppkur. Har tatt canesten. Hjalp ingenting. Når jeg dytter en Q-tips inn åpningen så svir det når den treffer urinåpningen og det kommer blod. Det svir ingen andre steder og det er ikke spesielt tørt i kjeden. Anonymkode: 43707...1da 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg ville tatt den antibiotikaen, du utvikler ikke resistens av et par kurer, i såfall hadde jeg gjort det for mange år siden, har sikkert tatt 70 antibiotikakurer mot uvi i løpet av 15 år og er enda ikke resistent. Prøv den antibiotikaen og hjelper det ikke så kom deg til lege igjen. Stor klem, det er så jævlig. Anonymkode: 8642e...136 Åh, takk! 🥰 Var akkurat hva jeg trengte å høre. Er helt desperat etter søvn og normale tilstander. Og blir fortvilet når legen ikke tar meg alvorlig Anonymkode: 43707...1da 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 Det er bakteriene som kan bli resistente, ikke du. Anonymkode: d8260...349 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er bakteriene som kan bli resistente, ikke du. Anonymkode: d8260...349 De er jo inni meg så jeg er vel fucket uansett om jeg/bakteriene blir det Anonymkode: 43707...1da
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #8 Skrevet 15. desember 2023 Legene skal egentlig ta en dyrkningsprøve når det er mistanke om UVI, men de fleste lar det være fordi ca 90 % av alle UVI'er kommer av en bestemt bakterie. Til denne kan de bruke en smalspektret antibiotika som tar akkurat denne typen bakterie. Problemet med at de ikke tar dyrkingsprøve er at da er det også konsekvent rundt 10 % som får feil behandling også, og ikke vil få nok effekt av den første antibiotikakuren. Og dermed må de til ta en ny kur, en bredspektret antibiotika, for da er det ofte ikke tid til å vente på dyrking. Og tallene med 90/10 % er tall fra en del år tilbake, men selv da var inntrykket at det dessverre var flere enn 10 % som hadde UVI med annen enn den vanligste bakterien, så jeg tror det er en del mørketall, at det er flere enn 10 % som får feilbehandling. Og slik nedprioriteres kvinnehelse i helsevesenet... Jeg hadde byttet lege, for så lenge hun ikke har tatt en dyrkingsprøve har hun ikke grunnlag for å påstå at du ikke hadde UVI bare fordi den første antibiotikaen (trolig smalspektret) du fikk ikke fungerte. Anonymkode: 80402...6de 1 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #9 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Legene skal egentlig ta en dyrkningsprøve når det er mistanke om UVI, men de fleste lar det være fordi ca 90 % av alle UVI'er kommer av en bestemt bakterie. Til denne kan de bruke en smalspektret antibiotika som tar akkurat denne typen bakterie. Problemet med at de ikke tar dyrkingsprøve er at da er det også konsekvent rundt 10 % som får feil behandling også, og ikke vil få nok effekt av den første antibiotikakuren. Og dermed må de til ta en ny kur, en bredspektret antibiotika, for da er det ofte ikke tid til å vente på dyrking. Og tallene med 90/10 % er tall fra en del år tilbake, men selv da var inntrykket at det dessverre var flere enn 10 % som hadde UVI med annen enn den vanligste bakterien, så jeg tror det er en del mørketall, at det er flere enn 10 % som får feilbehandling. Og slik nedprioriteres kvinnehelse i helsevesenet... Jeg hadde byttet lege, for så lenge hun ikke har tatt en dyrkingsprøve har hun ikke grunnlag for å påstå at du ikke hadde UVI bare fordi den første antibiotikaen (trolig smalspektret) du fikk ikke fungerte. Anonymkode: 80402...6de Ja, hun sa akkurat det. At prøven ikke viste opplagte tegn på UVI men at de kunne dyrke den ved behov. Jeg følte meg jo kjempedum og hypokonder da som absolutt hevdet at jeg har UVI. Har jo hatt det mange ganger før så kjenner jo symptomene. Jeg fikk Trometroprim 160 mg første kur. Og den jeg har bestilt via nett nå heter Selexid 200 mg. Tror ikke de er bredspektret. Jeg var også dum å ha sex med kjæresten før antibiotikakuren var ferdig. Det burde jeg ikke ha gjort.,. Anonymkode: 43707...1da
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #10 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, hun sa akkurat det. At prøven ikke viste opplagte tegn på UVI men at de kunne dyrke den ved behov. Jeg følte meg jo kjempedum og hypokonder da som absolutt hevdet at jeg har UVI. Har jo hatt det mange ganger før så kjenner jo symptomene. Jeg fikk Trometroprim 160 mg første kur. Og den jeg har bestilt via nett nå heter Selexid 200 mg. Tror ikke de er bredspektret. Jeg var også dum å ha sex med kjæresten før antibiotikakuren var ferdig. Det burde jeg ikke ha gjort.,. Anonymkode: 43707...1da Jeg ville prøvd den selexiden nå. Ig ikke mer sex før du er ferdig med den, og se da Anonymkode: 8642e...136
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #11 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Legene skal egentlig ta en dyrkningsprøve når det er mistanke om UVI, men de fleste lar det være fordi ca 90 % av alle UVI'er kommer av en bestemt bakterie. Til denne kan de bruke en smalspektret antibiotika som tar akkurat denne typen bakterie. Problemet med at de ikke tar dyrkingsprøve er at da er det også konsekvent rundt 10 % som får feil behandling også, og ikke vil få nok effekt av den første antibiotikakuren. Og dermed må de til ta en ny kur, en bredspektret antibiotika, for da er det ofte ikke tid til å vente på dyrking. Og tallene med 90/10 % er tall fra en del år tilbake, men selv da var inntrykket at det dessverre var flere enn 10 % som hadde UVI med annen enn den vanligste bakterien, så jeg tror det er en del mørketall, at det er flere enn 10 % som får feilbehandling. Og slik nedprioriteres kvinnehelse i helsevesenet... Jeg hadde byttet lege, for så lenge hun ikke har tatt en dyrkingsprøve har hun ikke grunnlag for å påstå at du ikke hadde UVI bare fordi den første antibiotikaen (trolig smalspektret) du fikk ikke fungerte. Anonymkode: 80402...6de For å gjør det jeg skrev over helt klart, TS: Du bør absolutt ta den bredspektrede antibiotikaen som legevakten skrev ut til deg. Om du unnlater å gjøre det, risikerer du å få alvorlig nyrebekkenbetennelse! Om den heller ikke fungerer, da bør du utredes videre, og da bør du diskutere ev. andre diagnoser (og behandlinger) med lege, ikke andre på nettet! God bedring! Anonymkode: 80402...6de 1 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #12 Skrevet 15. desember 2023 Altså symptomene mine er: - sviing i urinrøret (ikke høyere kjennes det ut som) - må tisse ofte - blod på papir/Q-tips Symptomene bedrer seg om jeg drikke MYE vann med sitron. Men det begrenser seg hvor mye jeg klarer å tylle i meg og jeg blir veldig sur i magen. Anonymkode: 43707...1da
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #13 Skrevet 15. desember 2023 De sendte en urinprøve til dyrkning for meg en gang, problemet da var at jeg ikke fikk beskjed om funnet. Så jeg fikk ikke vite at jeg trengte antibiotika før ukesvis etterpå da jeg var hos legen for noe helt annet, og tenkte at jeg skulle spørre for sikkerhets skyld. Man må virkelig være på hos enkelte leger for å få hjelp. Tror mange leger er i en ganske presset og lite forsvarlig arbeidshverdag. Jeg gikk også rundt med kronisk UVI i årevis, da med blod i urinen… viste seg å være endometriose på blæra. Takk Gud for at jeg presset legen til å henvise meg til gynekolog. Anonymkode: f27dc...449 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #14 Skrevet 15. desember 2023 Selexid er ikke bredspektret. Håper den hjelper. Ellers må du be om Bactrim, som er bredspektret. Anonymkode: f7832...b84 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #15 Skrevet 15. desember 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, hun sa akkurat det. At prøven ikke viste opplagte tegn på UVI men at de kunne dyrke den ved behov. Jeg følte meg jo kjempedum og hypokonder da som absolutt hevdet at jeg har UVI. Har jo hatt det mange ganger før så kjenner jo symptomene. Jeg fikk Trometroprim 160 mg første kur. Og den jeg har bestilt via nett nå heter Selexid 200 mg. Tror ikke de er bredspektret. Jeg var også dum å ha sex med kjæresten før antibiotikakuren var ferdig. Det burde jeg ikke ha gjort.,. Anonymkode: 43707...1da Selexid er det eneste jeg har fått mot uvi før. Har fungert fint. Anonymkode: f5c78...303
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #16 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Altså symptomene mine er: - sviing i urinrøret (ikke høyere kjennes det ut som) - må tisse ofte - blod på papir/Q-tips Symptomene bedrer seg om jeg drikke MYE vann med sitron. Men det begrenser seg hvor mye jeg klarer å tylle i meg og jeg blir veldig sur i magen. Anonymkode: 43707...1da Jeg ville droppet sitronen altså, om du har blod fra urinrøret så er ikke syre det beste, det belaster blære og urinveier, prøv å drikke bare vann og se? Anonymkode: 8642e...136 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ville droppet sitronen altså, om du har blod fra urinrøret så er ikke syre det beste, det belaster blære og urinveier, prøv å drikke bare vann og se? Anonymkode: 8642e...136 Ok, har lest at syre dreper bakteriene. Men har også lest at det irriterer blæra. Umulig å vite hva man bør gjøre. Hva med tranebærjuice? Eller andre reseptfrie midler? Det er forøvrig ganske lett å få tak i antibiotika på nett, bare man betaler for det… 😬🫣 Kjipt at man må gjøre slikt når legen ikke gjør noe Anonymkode: 43707...1da
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #18 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ok, har lest at syre dreper bakteriene. Men har også lest at det irriterer blæra. Umulig å vite hva man bør gjøre. Hva med tranebærjuice? Eller andre reseptfrie midler? Det er forøvrig ganske lett å få tak i antibiotika på nett, bare man betaler for det… 😬🫣 Kjipt at man må gjøre slikt når legen ikke gjør noe Anonymkode: 43707...1da Vær forsiktig med tranebærjuice også, det er ikke sikkert det er bakterier som plager deg når det er nedre del av urinrøret, da gjør syre og sukker det enda verre. Og i tranebærjuice er det mye av det. Hvis jeg var deg så hadde jeg tatt den selexiden nå, for å se, hvis ingenting endrer seg og symptomene vedvarer så må du komme deg til videre sjekk, for å undersøke dypere hva det er med urinveiene og blæra di. Anonymkode: 8642e...136 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #19 Skrevet 15. desember 2023 Trimoteprim er en dårlig kur på uvi, fungerer aldri på meg. selexid fungerer mye bedre, så ta den. om du fortsetter å ha uvi i tide og utide (særlig i forbindelse med sex) be om resept på hiprex, det er ikke en ab, men virker forebyggende på uvi 😊 lykke til! Anonymkode: d6366...441 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Skrevet 15. desember 2023 Ta selexiden. Bakteriene blir ikke resistent av en slik hendelse, så slapp helt av! Tro meg, du vil ikke ende opp med nyrebekkenbetennelse. Anonymkode: 446d1...0b6 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå