Gå til innhold

Kan man forvente takk for julegaven fra barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har mange nevøer og nieser vi gir julegaver til, i alderen 1-15 år. Vi feirer ikke sammen med noen av de, men møter noen i romjula. Vi får aldri noe takk for gavene fra de. Er det for mye å forvente at barn skal takke for julegaven? Jeg var oppvokst med det da jeg var liten, at vi ringte besteforeldre og tanter/onkler i romjula og takket for gaver. Fortsatt sender jeg sms til familie vi ikke feirer med og takker.

Jeg skjønner at de små ikke skjønner dette, og at foreldrene da takker på deres vegne. Men når de er så store at de har fått sin egen mobiltelefon (10 år+) og lett kan sende av gårde en melding, burde ikke de enten tenke selv at de skal takke for gavene, eller foreldrene be de om å gjøre det? Og i alle fall når vi møtes i romjula?

Synes det er utakknemlig av store barn å ikke takke, og det frister helt ærlig ikke å gi noe når vi ikke får takk. 

Anonymkode: 151b9...b71

• Liker 11
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes alle skal takke for det de får og vi har alltid vært nøye med å lære barna å takke for gaver. Da de var små måtte vi gjerne minne dem på det eller på forhånd snakke om at de måtte huske å takke for gavene, men nå som de er eldre kommer det naturlig. Vi sender takkemelding til de vi har fått julegave fra som ikke har feiret med oss. Hvis vi hadde sett dem i romjulen slik dere gjør hadde vi nok ventet med takk til vi så hverandre fysisk, men ellers bør man absolutt sende en liten melding med takk.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Så lenge det ikke er en diagnose involvert, bør barna klare å takke. Og foreldrene bør minne dem på det. 

Sjenerte barn skal ifølge "Pedagogisk Korrekt" ikke tvinges til å takke og snakke med folk. Men om ungen IKKE er det, så bør de absolutt klare det. 

Jeg irriterer meg over at nevøene mine aldri takker. De har null problemer å skravle ivei til gudoghvermann, så der er det ikke sjenanse som er problemet, men heller manerene. Og min søsters også, som ikke minner dem på det. 

Anonymkode: c7605...f3b

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes det er forskjell på å presse sjenerte barn til å si takk til fremmede (det kan man godt la være) og å presse dem til å si takk til bestemor eller onkel som de feirer jul med og som de ellers snakker med og leker med uten problemer. 

• Liker 3
Skrevet

Barn kan ikke forventes å si takk av seg selv. Da må foreldrene på banen.

Anonymkode: 1f718...086

Skrevet

Tenker barn bør lære å si takk når de får gaver.  Har barn med diagnose, men han kan selvfølgelig si takk. Var selv et veldig sjenert barn, men måtte selvfølgelig å takke for gaver, og jeg tok ikke noen skade av det. 

Anonymkode: a3875...cda

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi har mange nevøer og nieser vi gir julegaver til, i alderen 1-15 år. Vi feirer ikke sammen med noen av de, men møter noen i romjula. Vi får aldri noe takk for gavene fra de. Er det for mye å forvente at barn skal takke for julegaven? Jeg var oppvokst med det da jeg var liten, at vi ringte besteforeldre og tanter/onkler i romjula og takket for gaver. Fortsatt sender jeg sms til familie vi ikke feirer med og takker.

Jeg skjønner at de små ikke skjønner dette, og at foreldrene da takker på deres vegne. Men når de er så store at de har fått sin egen mobiltelefon (10 år+) og lett kan sende av gårde en melding, burde ikke de enten tenke selv at de skal takke for gavene, eller foreldrene be de om å gjøre det? Og i alle fall når vi møtes i romjula?

Synes det er utakknemlig av store barn å ikke takke, og det frister helt ærlig ikke å gi noe når vi ikke får takk. 

Anonymkode: 151b9...b71

Tenker det er veldig forskjellig fra barn til barn. Noen av nevøene og niesene mine takker, andre ikke. 

Anonymkode: d228d...ee2

Skrevet

Passet alltid på at sønnen min takket alle. Det skal man! Min manns nevøer og nieser var elendige til å takke. Vi ga gaver til hele hurven til de ble 18.

Anonymkode: bbfe2...004

• Liker 1
Skrevet

Jeg har nevøer og nieser som jeg gir julegaver til. De er tenåringer og unge voksne. Bruker mye tid og omtanke på å finne fine julegaver til dem, men får aldri takk. Må innrømme at jeg synes det er litt leit. Så ja, jeg synes man kan forvente å få takk for gavene.

Anonymkode: f2ef9...d3f

• Liker 2
Skrevet

Tror mange foreldre feiler hardt her. De har vel ikke tid oppi alt. 

Anonymkode: ba8b5...92f

Gjest Jakterpåidioter
Skrevet

Jeg hadde sluttet å gi gaver hvis de ikke takket.

Selvsagt lærer man barna å takke for gaver.

Skrevet

Virker ikke som barn takker for julegaver lenger. Har aldri fått takk fra nevøer og nieser, med mindre de har oppholdt seg i samme rom som meg fordi vi har feiret jul sammen. Da jeg var liten var min mor nøye på at jeg måtte skrive takkebrev for julegavene til tanter og onkler, grandtanter og grandonkler som bodde lenger unna. Øvrig familie som vi var i selskap hos i romjula måtte takkes da.

Anonymkode: ad36a...6ed

Skrevet

Foreløpig takker jeg på vegne av barna (feirer bare kjernefamilien), men når vi er sammen med de som gir gaven oppmuntrer vi til å takke, og så lenge det er noen de er trygge på gjør de det. 
nevøene mine har alltid ringt og takka i jula. 

Anonymkode: 57b6a...7f3

Skrevet

Denne tråden kort oppsummert:

- Jeg får aldri takk fra nevøer og nieser, og det er ikke hyggelig å gi når man aldri får et takk.

- Barna mine takker alltid, det er sååå viktig å lære dem høflighet.

KG på sitt beste. 

Anonymkode: 93df1...ae7

Skrevet

Jeg tenker at barna gjør det foreldrene har lært de at de skal gjøre. Dersom dere ikke får et takk, er det nok fordi de ikke er blitt minnet på å gjøre det. 

Synes forøvrig det er synd at givergleden din er avhengig av en takk, særlig når det kommer til barn. 

Anonymkode: 89a2d...0ac

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Barn kan ikke forventes å si takk av seg selv. Da må foreldrene på banen.

Anonymkode: 1f718...086

Jo, det kan man forvente! Fra barnehagen, skole og hjemmet lærer man vel å takke for maten, takke for hjelp man har fått og takke for gaver man får? I alle fall barn fra skolealder forventer jeg den «ferdigheten»!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker at barna gjør det foreldrene har lært de at de skal gjøre. Dersom dere ikke får et takk, er det nok fordi de ikke er blitt minnet på å gjøre det. 

Synes forøvrig det er synd at givergleden din er avhengig av en takk, særlig når det kommer til barn. 

Og jeg er helt enig med trådstarter. Lite hyggelig å gi gaver til barn som tydelig er misfornøyde med det de får og aldri klarer sette pris på noe. I skolealder er det uhøflig å ikke takke når man får noe. Det være en pepperkake eller en gave. Mange barn i dag mangler alminnelig høflighet.  

• Liker 1
Skrevet

Jeg skrev et innlegg om en nevø på 17, som ikke takket for bursdagsgave. Fikk beskjed om at jeg var helt på jordet som forventer takk. :plystre: måtte skjønne at en 17åring var fritatt for sånt.

Anonymkode: 8c213...dd2

• Hjerte 1
Skrevet
Thomasine skrev (2 minutter siden):

Og jeg er helt enig med trådstarter. Lite hyggelig å gi gaver til barn som tydelig er misfornøyde med det de får og aldri klarer sette pris på noe. I skolealder er det uhøflig å ikke takke når man får noe. Det være en pepperkake eller en gave. Mange barn i dag mangler alminnelig høflighet.  

Jeg er helt enig i at mangel på takk er uhøflig. Men om ingen har lært de dette synes jeg ikke det er barna som skal klandres. Mangel på takk er ikke synonymt med misfornøyd.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er helt enig i at mangel på takk er uhøflig. Men om ingen har lært de dette synes jeg ikke det er barna som skal klandres. Mangel på takk er ikke synonymt med misfornøyd.

Enig, men et sted må man begynne når så mange ikke klarer takke. Vi skal jo ikke blande oss i oppdragelsen av andre folks barn. Da må barnehager og skoler bruke tid på å øve på dette og…puh…som det er noe som ble undervist om på lærerhøyskolen…😉 

I en klasse er det heller ikke mange barn som takker automatisk når de får f.eks. En pepperkake eller en is. Langt over halvparten gjør ikke det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...