Gå til innhold

Skattekort, ung ufør forventet utbetaling i 2024?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skriver du? 

Det er så vanskelig, for man må jo liksom bare gjette, eller? Trygden går jo opp i Mai, men man vet ikke hvor mye. 

Har ingen tilleggsytelser, ingen inntekt ved siden av. Bare ung ufør enslig uten barn. Så forutsigbart, men fortsatt ikke.... 

Anonymkode: 42509...0fc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver de tallene du vet nå. Hvis dette endrer seg så justerer du det når den tid kommer 

Anonymkode: 0bd2a...e3f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva skriver du? 

Det er så vanskelig, for man må jo liksom bare gjette, eller? Trygden går jo opp i Mai, men man vet ikke hvor mye. 

Har ingen tilleggsytelser, ingen inntekt ved siden av. Bare ung ufør enslig uten barn. Så forutsigbart, men fortsatt ikke.... 

Hvis du har tabelltrekk tar det høyde for økning i lønn/trygd dvs. høyere prosent trekk ved høyere grunnlag (trygd).

Anonymkode: 06162...bd7

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke vanskelig. Hvis du vil skatte så riktig som mulig, legger du inn det du har i dag. Når grunnbeløpet økes, går du inn og endrer skattekortet. Siden det ikke er skattetrekk i juni, har du god tid til å gjøre dette. Ny skattesats vil da gjelde fra juli.

Anonymkode: 3a0b1...068

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis du har tabelltrekk tar det høyde for økning i lønn/trygd dvs. høyere prosent trekk ved høyere grunnlag (trygd).

Det står forhåndsutfylt 363 000kr. Så det er det de forventer da? Skal jeg justere det ned 345 000 som er dagens sats, eller la det være og heller etter justere i mai? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det står forhåndsutfylt 363 000kr. Så det er det de forventer da? Skal jeg justere det ned 345 000 som er dagens sats, eller la det være og heller etter justere i mai? 

G satsen vil bli justert 1 mai 2024 så jeg ville tatt høyde for at det går opp 6% på nytt  ca rundt 20 000, men siden det er bare 8 måneder av året (mai til desember) blir det ca 13500 NOK opp til 358500. 

Du kan likså la det stå evt sette det ned til 360000 (ikke at det er stor forskjell, det en hundrelapp mer i måneden)

Endret av NakenPanda
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

En differanse på 18 000,- har veldig liten påvirkning på skatteprosenten og tabelltrekk tar hensyn til økningen.

Jeg hadde ikke endret beløpet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

En differanse på 18 000,- har veldig liten påvirkning på skatteprosenten og tabelltrekk tar hensyn til økningen.

Jeg hadde ikke endret beløpet.

Ok takk for hjelpen, da får det bare stå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...