AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #41 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Skjønner ikke spørsmålet ditt? Vi tok en titt på nyhetene, skjønte at unaturlig lav rente ikke kom til å vare evig, og så aksepterte vi et tilbud fra banken. Sjansen for at renta skulle bli betydelig lavere enn 1, 89 var ikke så overhengende. Men vi som har hatt lån en stund vet at den kan bli betydelig høyere... Anonymkode: 92e29...2a8 Hvorfor vil noen tilby en fast rente på 1.9% over ti år dersom det er innlysende at de kommer til å tape penger på det? Ville du ha tilbydt en slik deal? Hvorfor skulle noen andre ha gjort det? Det mest nærliggende svaret for meg er at markedet vurderte risikoen for langvarig lav rente annerledes enn dere, og dere har (så langt) tjent på det. Kanskje pga flaks, kanskje fordi dere er smartere enn markedet. Nå er 10 år lang tid, og hvis vi får 1% flytende rente i de siste 7 årene så har ikke gamblingen slått like heldig ut. Anonymkode: 5aa14...f6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #42 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Morsom du. Bankene tilbyr fastrente ut fra hva den flytende ligger på til enhver tid. Anonymkode: fdd83...386 Jeg forstår ikke hva du prøver å si her. Man får et tilbud om fastrente. Enten tar man det eller ikke. Flytende rente er hva enn flytende rente er. Etter 3/5/10/… år kan man se tilbake og vurdere om det ene eller det andre valget var best. Anonymkode: 5aa14...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #43 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor vil noen tilby en fast rente på 1.9% over ti år dersom det er innlysende at de kommer til å tape penger på det? Ville du ha tilbydt en slik deal? Hvorfor skulle noen andre ha gjort det? Det mest nærliggende svaret for meg er at markedet vurderte risikoen for langvarig lav rente annerledes enn dere, og dere har (så langt) tjent på det. Kanskje pga flaks, kanskje fordi dere er smartere enn markedet. Nå er 10 år lang tid, og hvis vi får 1% flytende rente i de siste 7 årene så har ikke gamblingen slått like heldig ut. Anonymkode: 5aa14...f6f Ingen tilbød oss 1,89 for 10 år... Anonymkode: 92e29...2a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #44 Del Skrevet 15. desember 2023 Nominell: 5,24 Effektiv: 5,4 Anonymkode: 8d2d6...e35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bvp Skrevet 15. desember 2023 #45 Del Skrevet 15. desember 2023 En ting som påvirker renten mye og som ingen har nevnt, det er en vesentlig forskjell på renten om man har lån innenfor 50-60% av lånetakst eller om man har lånt 13 meter over pipa. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #46 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ingen tilbød oss 1,89 for 10 år... Anonymkode: 92e29...2a8 Hvis det er opplagt for alle og enhver og uten risiko at renta kommer til å bli «høy» (f.eks 4%) fordelt over de neste N årene, hvorfor skulle en bank tilby en fastrente som er vesentlig lavere (f.eks 2%) over samme tidsrom? Hvis jeg var en person med kapital til utlån så ville jeg tenke at det var dårlig butikk og heller la kapitalen min stå inne til flytende rente og tjene det dobbelte, risikofritt?? Tallene 4%, 2% og «N» er ikke relevant her. Det relevante er hvorfor kapitaleiere skulle gi fra seg penger til deg. Anonymkode: 5aa14...f6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 15. desember 2023 #47 Del Skrevet 15. desember 2023 5,75% effektiv rente, men går ned til 5.65% grunnet ny verdivurdering og e-takst. Vi kjøpte bolig november i fjor, og derfor har vi såpass høy rente nå. Hjalp å bytte til Bulder bank, skal sies. Jeg solgte leiligheten min i januar, en bolig hvor jeg hadde bundet renten. Jeg fikk faktisk 300 000 kr for å avslutte min bindingsperiode på boliglånet, siden jeg hadde bundet renta på svært lavt nivå. Banken betalte meg gladelig ut av avtalen. Har heldigvis bundet studielånet på svært rente fram til 2026. om ikke annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 15. desember 2023 #48 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvis det er opplagt for alle og enhver og uten risiko at renta kommer til å bli «høy» (f.eks 4%) fordelt over de neste N årene, hvorfor skulle en bank tilby en fastrente som er vesentlig lavere (f.eks 2%) over samme tidsrom? Hvis jeg var en person med kapital til utlån så ville jeg tenke at det var dårlig butikk og heller la kapitalen min stå inne til flytende rente og tjene det dobbelte, risikofritt?? Tallene 4%, 2% og «N» er ikke relevant her. Det relevante er hvorfor kapitaleiere skulle gi fra seg penger til deg. Anonymkode: 5aa14...f6f Vel, uavhengig av hva du mener eller ikke, så er jo faktum det at mange banker valgte, og fremdeles velger, å tilby fastrente til en del kunder. Jeg gjorde det samme, dvs å binde renta, og hadde en effektiv rente på 1,89% om jeg ikke husker feil. Det var selvfølgelig svært gunstig for meg, og som brukeren skriver over her, var det ikke veldig vanskelig å skjønne at renta skulle opp på et tidspunkt. Heldigvis for meg, var det meget gunstig da jeg solgte min leilighet i januar/februar i år, da banken åpenbart visste at renta skulle opp mye mer. Og derfor kjøpte de meg ut av avtalen jeg hadde. Jeg solgte boligen, ellers hadde jeg selvfølgelig tviholdt på fastrentelånet så lenge det var mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #49 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis det er opplagt for alle og enhver og uten risiko at renta kommer til å bli «høy» (f.eks 4%) fordelt over de neste N årene, hvorfor skulle en bank tilby en fastrente som er vesentlig lavere (f.eks 2%) over samme tidsrom? Hvis jeg var en person med kapital til utlån så ville jeg tenke at det var dårlig butikk og heller la kapitalen min stå inne til flytende rente og tjene det dobbelte, risikofritt?? Tallene 4%, 2% og «N» er ikke relevant her. Det relevante er hvorfor kapitaleiere skulle gi fra seg penger til deg. Anonymkode: 5aa14...f6f Prøver du å fortelle at vi ikke har fastrente på 1,89? Jeg sliter med å skjønne hva du mener... Samme bank ga meg akkurat tilbud på fastrente på innskudd over 100 000 på 5%. Litt morsomt at jeg tjener på å låne penger, og så spare dem i samme bank... Anonymkode: 92e29...2a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #50 Del Skrevet 15. desember 2023 SPOCA skrev (7 minutter siden): Vel, uavhengig av hva du mener eller ikke, så er jo faktum det at mange banker valgte, og fremdeles velger, å tilby fastrente til en del kunder. Og? Var de ordene ment å skulle være relevant for noe av det jeg har sagt? Sitat Jeg gjorde det samme, dvs å binde renta, og hadde en effektiv rente på 1,89% om jeg ikke husker feil. Det var selvfølgelig svært gunstig for meg, Det var veldig gunstig for deg ja. Så langt i alle fall. Sitat og som brukeren skriver over her, var det ikke veldig vanskelig å skjønne at renta skulle opp på et tidspunkt. var mulig. Hvorfor er banken så generøs at den gir bort penger? Anonymkode: 5aa14...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 15. desember 2023 #51 Del Skrevet 15. desember 2023 Har 2,3% frem til oktober 24’ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #52 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og? Var de ordene ment å skulle være relevant for noe av det jeg har sagt? Det var veldig gunstig for deg ja. Så langt i alle fall. Hvorfor er banken så generøs at den gir bort penger? Anonymkode: 5aa14...f6f Banken gir ikke bort penger, den bruker den til enhver tid gjeldende innlånsrente. Anonymkode: fdd83...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #53 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøver du å fortelle at vi ikke har fastrente på 1,89? Jeg sliter med å skjønne hva du mener... Anonymkode: 92e29...2a8 Når jeg sier at de spesifikke tallene ikke betyr noe for argumentasjonen min og du fortsetter å gnage på tall så lurer jeg litt på om det er evnen eller viljen det står på? Anonymkode: 5aa14...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #54 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Banken gir ikke bort penger, den bruker den til enhver tid gjeldende innlånsrente. Anonymkode: fdd83...386 Noen har kapital. Jeg har kapital. Den står i bank og indeksfond hvor jeg prøver å maksimalisere forventet avkastning ved en akseptabel risiko. Hvor i verden finnes det en kapitaleier som er villig til å låne bort, si, 5 millioner over 10 år til en rente som med 100% sikkerhet er vesentlig lavere enn hva den flytende renten i snitt vil være i perioden (f.eks halvparten)? Er du villig til å låne meg penger til slike betingelser? Anonymkode: 5aa14...f6f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #55 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen har kapital. Jeg har kapital. Den står i bank og indeksfond hvor jeg prøver å maksimalisere forventet avkastning ved en akseptabel risiko. Hvor i verden finnes det en kapitaleier som er villig til å låne bort, si, 5 millioner over 10 år til en rente som med 100% sikkerhet er vesentlig lavere enn hva den flytende renten i snitt vil være i perioden (f.eks halvparten)? Er du villig til å låne meg penger til slike betingelser? Anonymkode: 5aa14...f6f Bankene har ikke noe valg. Fastrentetilbudet vurderes ihh til den gjeldende flytende der og da. Som en også ser i praksis. Husk at bankene har mye større forvaltningskapital enn de har i innskuddskapital. Anonymkode: fdd83...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #56 Del Skrevet 15. desember 2023 Vår effektive blir vel 4,6% fra januar. Hva det blir etter denne ukas heving kan vi bare lure på 🙈 blir trangt en periode kjenner jeg. Skulle ønske vi hadde fått kjøpt i 2020-2021 og kunne binde renta da den var lav. Det var jo planen, men ting tok lengre tid enn ønsket. Anonymkode: ecc00...569 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #57 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Bankene har ikke noe valg. Fastrentetilbudet vurderes ihh til den gjeldende flytende der og da. Anonymkode: fdd83...386 Fastrentetilbud henger sammen med flytende rente, men det er langt fra noe 1:1 forhold. Hvis noen eier kapitalen som bankene låner ut så står spørsmålet mitt: hvorfor skulle de gi bort penger? Er det ikke langt mer sannsynlig at de vurderer fremtiden annerledes enn de som har spekulert i å ta opp fastrentelån? Anonymkode: 5aa14...f6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #58 Del Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fastrentetilbud henger sammen med flytende rente, men det er langt fra noe 1:1 forhold. Hvis noen eier kapitalen som bankene låner ut så står spørsmålet mitt: hvorfor skulle de gi bort penger? Er det ikke langt mer sannsynlig at de vurderer fremtiden annerledes enn de som har spekulert i å ta opp fastrentelån? Anonymkode: 5aa14...f6f For andre gang, de gir ikke bort penger. https://e24.no/norsk-oekonomi/i/AdrOJn/slik-finansierer-bankene-boliglaan Anonymkode: fdd83...386 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 15. desember 2023 #59 Del Skrevet 15. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Og? Var de ordene ment å skulle være relevant for noe av det jeg har sagt? Det var veldig gunstig for deg ja. Så langt i alle fall. Hvorfor er banken så generøs at den gir bort penger? Anonymkode: 5aa14...f6f Selvfølgelig, siden du har vanskelig for å skjønne at banker tilbyr fastrenteavtaler. Selvfølgelig var det gunstig for meg, ellers hadde jeg ikke gjort det. Banken er ikke generøs. Selvfølgelig er den ikke det. Man får noe mer ved å gi litt/lite. Ikke veldig vanskelig å forstå. Endret 15. desember 2023 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #60 Del Skrevet 15. desember 2023 4%. Bundet for fem år. Anonymkode: 4333a...108 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå