Gå til innhold

Hva er din boliglånsrente?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Blueberrymuffin skrev (40 minutter siden):

Effektiv 5.19%
Nominell 5.35% 

Førstegangskjøper, så hadde ingen mulighet til å binde :( 

Dessverre er det slik at det er oss som skal ut på boligmarkedet, som allerede har minst, det er oss all denne rentehevinga rammer hardest.

Er som om NB vil straffe alle unge, som er i starten av voksenlivet. Blodig urettferdig er det.

Norges bank prøver å beskytte oss alle så ikke prisøkningen på alt annet blir så høy. De som har minst har ikke boliglån, og de blir rammet hardest av prisøkningene på alt annet. Og det er det Norges bank prøver å motvirke.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes ikke det er så rart at mange bant renta, det var jo en ganske innlysende ting å gjøre... De som ikke gjorde det er de som hadde for høy lånegrad, de som har tatt opp lån i ettertid eller de som er litt enkelt skrudd sammen.

Anonymkode: 92e29...2a8

«selv om forholdet mellom fastrentelånene og lånene med flytende renter er uvanlig for folk flest nå, endrer ikke det vurderingen av fastrente versus flytende rente i Forbrukerrådet.

− Velger du fastrentelån, får du forutsigbar og mer stabil økonomi. Om det lønner seg eller ikke i det lange løp, vet vi ikke.«

Jeg forstår at det føles godt å hovere og kanskje trolle litt, men min forståelse er at fagfolk ikke er enig med deg?

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/2023/05/11/pafallende-fa-gjor-som-alf-erik-61-vi-fikk-forvarsel/

Anonymkode: 5aa14...f6f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 ,9%  frem til våren 2026. Når fastrente avtalen går vil jeg slutte helt å betale avdrag. Vil ha ca 700000 kr I lån og en markedsverdi på bolig på ca 5 mill.

Anonymkode: 256ff...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

«selv om forholdet mellom fastrentelånene og lånene med flytende renter er uvanlig for folk flest nå, endrer ikke det vurderingen av fastrente versus flytende rente i Forbrukerrådet.

− Velger du fastrentelån, får du forutsigbar og mer stabil økonomi. Om det lønner seg eller ikke i det lange løp, vet vi ikke.«

Jeg forstår at det føles godt å hovere og kanskje trolle litt, men min forståelse er at fagfolk ikke er enig med deg?

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/2023/05/11/pafallende-fa-gjor-som-alf-erik-61-vi-fikk-forvarsel/

Trolle?

Det var ganske innlysende at renta skulle opp. Det var ikke en godt bevart hemmelighet. Den kunne ikke gå veldig mye mer ned enn 1.89, det er helt sikkert, så vi hadde lite å tape på å binde den. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Trolle?

Det var ganske innlysende at renta skulle opp. Det var ikke en godt bevart hemmelighet. Den kunne ikke gå veldig mye mer ned enn 1.89, det er helt sikkert, så vi hadde lite å tape på å binde den. 

Hvor mange år fikk du bindet den?

Anonymkode: db0bf...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mange år fikk du bindet den?

Anonymkode: db0bf...7dd

5 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jeg synes ikke det er så rart at mange bant renta, det var jo en ganske innlysende ting å gjøre... De som ikke gjorde det er de som hadde for høy lånegrad, de som har tatt opp lån i ettertid eller de som er litt enkelt skrudd sammen.

Det finnes minst ett alternativ til, hvis man regner med at man kanskje kan betale lånet i overskuelig fremtid binder man ikke lånet.

Endret av bvp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nominell rente: 1,87%
Effektiv rente: 1,94%

Skulle ønske jeg bundet renta for 20 år og ikke 7 år. Det går snart ut. 

Anonymkode: 3501e...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Trolle?

Hvem var det som gav et tilbud om en fastrente som «innlysende» kom til å være et tapsprosjekt? Gjorde de det for å være snill?

Eller har du gått i fella og tilskriver dyktighet til det som i realiteten var flaks?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

En annen mulighet er at de som har vært heldige/smarte og bandt renta på best mulig tidspunkt velger å svare i disse trådene, mens de som har vært uheldige/mindre smart i mindre grad velger å svare.

Spikeren på hodet. Og det artige er at dem som klager over dette, er utelukkende dem som ikke bandt😂😂😂

Anonymkode: fdd83...386

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvem var det som gav et tilbud om en fastrente som «innlysende» kom til å være et tapsprosjekt? Gjorde de det for å være snill?

Eller har du gått i fella og tilskriver dyktighet til det som i realiteten var flaks?

Morsom du. Bankene tilbyr fastrente ut fra hva den flytende ligger på til enhver tid.

Anonymkode: fdd83...386

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke spørsmålet ditt? 

Vi tok en titt på nyhetene, skjønte at unaturlig lav rente ikke kom til å vare evig, og så aksepterte vi et tilbud fra banken. Sjansen for at renta skulle bli betydelig lavere enn 1, 89 var ikke så overhengende. Men vi som har hatt lån en stund vet at den kan bli betydelig høyere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2,65 % i nominell og 2,75% i effektiv. 

Anonymkode: fe302...ef0

Bandt renta i 2022 😊

Anonymkode: fe302...ef0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6,6% effektiv rente.. 😏 Men lånet er ikke så stort da, bare litt over millionen, derfor får jeg ikke bedre rente i den banken jeg har, ble jeg fortalt. Holder på å forhøre meg i andre banker.

Anonymkode: 40b4e...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...