Gå til innhold

Hjelp med å regne ut sukkermengde i saft

Anbefalte innlegg

Skrevet
newman01 skrev (2 minutter siden):

- Saft kan inneholde mer sukker enn brus - Helse (klikk.no)

For å underbygge en påstand er det greit med litt bevis

Fun Light og ymse andre safter har vesentlig mindre sukkerinnhold da. 

Ja, men det var akkurat den husholdningssaften jeg lurte på, og det er tydeligvis en versting. Håper jeg.. 

Anonymkode: dc95c...409

Videoannonse
Annonse
Skrevet
newman01 skrev (11 minutter siden):

Tror dere har feil hele gjengen... Næringsinnhold i saft oppgis som drikkeklar, altså ferdig utblandet. Husholdningssaft inneholder omtrentlig like mye sukker og kalorier som Coca Cola, så dere må gange tallene deres med 4 

Som eksempel: Bringebærsaft 0.7 l - AFB Her står det angitt for ferdig blandet

Ja er enig med deg, 10.8g sukker per 100ml er ferdigblandet saft

Skrevet
Million skrev (25 minutter siden):

Ja.

En halv liter ferdigblandet husholdningssaft inneholder da ca 44 kcal

En liter ferdigblandet saft inneholder ca 88 kcal.

Gitt at den er blandet «etter oppskrift». Jeg kjenner både folk som blander saft omtrent dobbelt så sterk som angitt (altså er det dobbelt så mye sukker i ferdigblandet) og folk som tar i en «skvett», mer som 1/10 del saft. 

Jeg kjenner absolutt ingen som måler med annet enn sine øyne.

Anonymkode: 4958b...7ff

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Gitt at den er blandet «etter oppskrift». Jeg kjenner både folk som blander saft omtrent dobbelt så sterk som angitt (altså er det dobbelt så mye sukker i ferdigblandet) og folk som tar i en «skvett», mer som 1/10 del saft. 

Jeg kjenner absolutt ingen som måler med annet enn sine øyne.

Anonymkode: 4958b...7ff

Litt dumt å "bekrefte" regnestykket i den posten som korrekt når det beviselig er feil i utgangspunktet. Den utregningen mangler rundt 80% av sukkeret

Skrevet (endret)
newman01 skrev (2 timer siden):

Tror dere har feil hele gjengen... Næringsinnhold i saft oppgis som drikkeklar, altså ferdig utblandet. Husholdningssaft inneholder omtrentlig like mye sukker og kalorier som Coca Cola, så dere må gange tallene deres med 4 

Som eksempel: Bringebærsaft 0.7 l - AFB Her står det angitt for ferdig blandet

Jeg tok opplysningene jeg la ut tidligere i tråden fra Lerums nettside. Fordi jeg ikke gadd å reise meg og gå ut på kjøkkenet og se på flasken med husholdningssaft.

Men nå gikk jeg ut på kjøkkenet og kikket nærmere på etiketten til Lerum husholdningssaften, og der står det "næringsinnhold PR 100 ML FERDIG drikk" 10 kcal. som er opplyst der, på flasken. Det betyr at 1 liter inneholder 100 kcal. Ikke så veldig forskjellige fra det jeg opplyste tidligere i tråden, som var 88.

På nettsiden til Lerum (produsenten) står det "pr 100 ml" under næringsinnhold, og ikke noe om at det da gjelder ferdigblandet drikk. Man går jo derfor ut fra at det er flaskens innhold de oppgir næringsinnholdet på, ikke etter at man har tilsatt noe (vann).

Jeg leser fra en flaske "Lerum husholdningssaft 97%" som kun inneholder fruktsukker, ikke tilsatt raffinert sukker.

Den originale husholdningssaften deres er nok tilsatt raffinert sukker, tror jeg. 

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Men den inneholder sukralose, så da inneholder den kunstige søtningsmidler. 

Og det forandrer saken en del 

Skrevet (endret)
newman01 skrev (20 minutter siden):

Men den inneholder sukralose, så da inneholder den kunstige søtningsmidler. 

Og det forandrer saken en del 

Hva er det det forandrer? Det forandrer vel ikke noe av det ts spør etter, som er rent sukkerinnhold i hovedinnegget, og også kcal som hun spør etter i innlegg nr 6?

Endret av Million
Skrevet

Det er da null sukker i en sukkerfri saft. Det er juicekonsentrat, men ikke tilsatt sukker. 

Skrevet
Million skrev (7 timer siden):

Hva er det det forandrer? Det forandrer vel ikke noe av det ts spør etter, som er rent sukkerinnhold i hovedinnegget, og også kcal som hun spør etter i innlegg nr 6?

Det forandrer vel alt ift at alle antok hun brukte vanlig sukkerholdig husholdnkngssaft?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...