Gå til innhold

Skal man romtemperere kjøttet før steking?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg leste en oppskrift her om dagen, tror det var på en gryterett, men finner den ikke igjen nå.

Uansett, det sto i den oppskriften at man skulle romtemperere kjøttet før man brukte det, altså bør man ta det ut av kjøleskapet og la det ligge på kjøkkenbenken en stund før man begynner å steke det...?

Jeg fikk ikke med meg hvorfor man skal gjøre dette. Det sto det ikke, tror jeg. Noen som vet hvorfor kjøtt bør tas ut av kjøleskapet kanskje en time eller to i forkant av stekingen? Hva slags forskjell utgjør det, hva er hensikten? Noen som selv gjør dette ved matlaging?

Skal lage en hjemmelaget gryterett i dag, og har et stykke høyrygg liggende i kjøleskapet nå. Lurer på om den da skal tas ut og legges på benken til jeg begynner matlagingen.

Endret av Million
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja man bør det. Særlig på biff og ku kjøtt for kjøttets del. Men andre grunner er også at kaldt kjøtt kjøler ned panna så kjøttet blir stekt mer ujevnt og ikke ordentlig inni. Jeg merker det spesielt på kylling, at det tar så lang tid å få den gjennomstekt om den er kald at utsiden får en hard hinne og innsiden blir gummi fordi den ligger så lenge i panna

Anonymkode: 29001...f71

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja man bør det. Særlig på biff og ku kjøtt for kjøttets del. Men andre grunner er også at kaldt kjøtt kjøler ned panna så kjøttet blir stekt mer ujevnt og ikke ordentlig inni. Jeg merker det spesielt på kylling, at det tar så lang tid å få den gjennomstekt om den er kald at utsiden får en hard hinne og innsiden blir gummi fordi den ligger så lenge i panna

Anonymkode: 29001...f71

Aha... ok, da tar jeg det ut nå. Det er litt over en time til jeg skal begynne tilberedingen, så da legger jeg det kjøttstykket ut på benken nå.

Eller, gjelder det også hvis kjøttet skal brunes ved stekingen, og så deretter koke lenge i en gryterett? 

Takk for svar :) 

Endret av Million
Skrevet

Er ikke helt kjent med den kjemiske prosessen, men det har noe med fettet, kjøttet og saftene  i kjøttet å gjøre. At det skal bli bedre og godere. Hvis det skal i gryterett vet jeg ikke om jeg hadde brydd meg noe særlig, det pleier jo å koke så lenge likevel. Samtidig er det vel ikke all energi som går inn i å legge kjøttet på kjøkkenbenken en stund. 

Anonymkode: 6cfb6...783

Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Aha... ok, da tar jeg det ut nå. Det er litt over en time til jeg skal begynne tilberedingen, så da legger jeg det kjøttstykket ut på benken nå.

Eller, gjelder det også hvis kjøttet skal brunes ved stekingen, og så deretter koke lenge i en gryterett? 

Takk for svar :) 

Ja, jeg gjør dette med all storfe kjøtt :)

Anonymkode: 68aa1...36c

• Liker 1
Skrevet

Og sånn når vi først er inne på det.. suksessen i min baking er å ta eggene ut et par timer på forhånd. Hvem hadde trodd at det var forskjell mellom super mykt og luftig, og middels greit. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Og sånn når vi først er inne på det.. suksessen i min baking er å ta eggene ut et par timer på forhånd. Hvem hadde trodd at det var forskjell mellom super mykt og luftig, og middels greit. 

:sjokk: dette har jeg aldri tenkt på! Takk, det må jeg prøve!

Anonymkode: 957af...00b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

:sjokk: dette har jeg aldri tenkt på! Takk, det må jeg prøve!

Anonymkode: 957af...00b

Ja gjør det, baksten din kommer til å bli bakeri/konditori kvalitet! Å piske eggedosis av romtempererte egg gir en luftig skum en bare kan drømme om, sukkerbunnen ble som en sky 🥰

Skrevet

Da lærte jeg i dag at gode gamle «Fjernsynskjøkkenet» burde kanskje gjenoppstå. 

Anonymkode: 385c6...663

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (6 timer siden):

Hei.

Jeg leste en oppskrift her om dagen, tror det var på en gryterett, men finner den ikke igjen nå.

Uansett, det sto i den oppskriften at man skulle romtemperere kjøttet før man brukte det, altså bør man ta det ut av kjøleskapet og la det ligge på kjøkkenbenken en stund før man begynner å steke det...?

Jeg fikk ikke med meg hvorfor man skal gjøre dette. Det sto det ikke, tror jeg. Noen som vet hvorfor kjøtt bør tas ut av kjøleskapet kanskje en time eller to i forkant av stekingen? Hva slags forskjell utgjør det, hva er hensikten? Noen som selv gjør dette ved matlaging?

Skal lage en hjemmelaget gryterett i dag, og har et stykke høyrygg liggende i kjøleskapet nå. Lurer på om den da skal tas ut og legges på benken til jeg begynner matlagingen.

Du kan skjære opp kjøtte i biter mens det er kaldt, mye lettere da. Så kan de ligge i ca 1time etterpå.

Skal du steke et kjøttstykke som "biff" kan det gjøres rett fra kjøleskapet, men fint om det ligger 1t uten innpakning først.

Anonymkode: 2db1a...e05

Skrevet

Jepp, det skal man helst gjøre. Gjør det med kylling, grønnsaker og det meste som skal i middagsretten. Tas ut på benken noen timer før matlaging.

Anonymkode: d6510...e34

Skrevet

Jeg har hørt at det er en myte. Eller egentlig: å romtemperere kjøttet har forsåvidt noe for seg. Men hbis det skal ha noe for seg må det ligge så lenge at det kan bli dårlig av det, så derfor er det ikke anbefalt likevel.

Husker ikke hvor jeg leste det.

Og ja, egg tåler romtemperatur ganske lenge. Ta ut eggene om morgenen hvis du skal piske eggedosis/eggehviter om ettermiddagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...