AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #1 Skrevet 15. desember 2023 Vi har måttet benytte kredittkort i sommer og skulle etter planen betale de raskt ned til høsten. Så har det gått slag i slag, kjøleskap som røyk, glassplate sprakk og ting ungene har trengt. Oppå alt dette uforutsette har alt økt i pris. Jeg har hatt et lite enkeltmanns firma, men har merket stor nedgang og nesten stopp de siste månedene. Jeg har derfor tatt ekstrajobb, underviser litt og prøver å finne en fast jobb. Har en kompetanse som er etterspurt så regner med å komme i full jobb innen våren. Nå kommer jul og vi sliter med å komme oppå. Vi søkte banken om å få lagt inn de to kredittkortene vi måtte ta til kjøleskap og annet i boliglån, men fikk avslag. Søkte da avdragsfritt lån i 2-3 måneder, men siden vi har benyttet 6 måneder innenfor det siste året fikk vi avslag på det også. (Har betalt avdrag de siste månedene) Vi har vært plettfri kunde hos denne banken i alle år. Vi har boliglån, forsikring og firma konto, ja alt hos dem. Legger merke til at banken har skrudd opp gebyret for kunder å ha rentefritt en måned eller maks tre. Det koster nå 750 kroner som blir lagt på neste innbetaling, mens det før ikke var store gebyret og heller ingen maksgrense på 3 måneder om gangen. Har en følelse at de vet vi har en vanskelig periode og i stedet for å hjelpe så presses vi ytterligere ut på kanten. Det er en utrolig ekkel følelse og jeg føler meg ikke trygg som jeg gjorde før. Har hatt en illusjon om at hvis vi fikk problemer ville banken prøve å hjelpe, i hvert fall i disse tidene som er nå. Men det er ingen nåde, og en strategi jeg ikke har sett før. Dette er ikke kundevennlig og jeg tenker på de som virkelig sliter og har det verre enn oss. Dette var skremmende. Hva er deres erfaringer med bankene nå? Anonymkode: 60e9d...de1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #2 Skrevet 15. desember 2023 Nøkkelen her ville vært å ta høyde for uforutsette utgifter. Alle vet at de kommer. Anonymkode: ca05b...cad 6
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #4 Skrevet 15. desember 2023 Har du forhørt deg med en annen bank, og sett om dere klarer å samle alt i et lån der? Altså at dere får låne så mye at dere kan betale ned alle andre lån? I deres situasjon ville jeg snarest mulig kvittet meg med kredittkort, og ikke hatt det igjen før du hadde en tilstrekkelig buffer til ikke å trenge det lenger. Det å ha muligheten til å låne penger lettvint til eget forbruk (kredittkort eller kjøp på kreditt) er en lettvint måte å sette seg selv i mer gjeld enn det man i realiteten har mulighet til å håndtere. Om du klarer å få lån et annet sted, er det jo bare å slutte å være lojal mot dagens bank, og komme seg videre så fort som mulig. Det er ingenting i bankmarkedet som tyder på at de verdsetter lojalitet hos privatkundene. Anonymkode: bc11e...b77 2 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi har måttet benytte kredittkort i sommer og skulle etter planen betale de raskt ned til høsten. Så har det gått slag i slag, kjøleskap som røyk, glassplate sprakk og ting ungene har trengt. Oppå alt dette uforutsette har alt økt i pris. Jeg har hatt et lite enkeltmanns firma, men har merket stor nedgang og nesten stopp de siste månedene. Jeg har derfor tatt ekstrajobb, underviser litt og prøver å finne en fast jobb. Har en kompetanse som er etterspurt så regner med å komme i full jobb innen våren. Nå kommer jul og vi sliter med å komme oppå. Vi søkte banken om å få lagt inn de to kredittkortene vi måtte ta til kjøleskap og annet i boliglån, men fikk avslag. Søkte da avdragsfritt lån i 2-3 måneder, men siden vi har benyttet 6 måneder innenfor det siste året fikk vi avslag på det også. (Har betalt avdrag de siste månedene) Vi har vært plettfri kunde hos denne banken i alle år. Vi har boliglån, forsikring og firma konto, ja alt hos dem. Legger merke til at banken har skrudd opp gebyret for kunder å ha rentefritt en måned eller maks tre. Det koster nå 750 kroner som blir lagt på neste innbetaling, mens det før ikke var store gebyret og heller ingen maksgrense på 3 måneder om gangen. Har en følelse at de vet vi har en vanskelig periode og i stedet for å hjelpe så presses vi ytterligere ut på kanten. Det er en utrolig ekkel følelse og jeg føler meg ikke trygg som jeg gjorde før. Har hatt en illusjon om at hvis vi fikk problemer ville banken prøve å hjelpe, i hvert fall i disse tidene som er nå. Men det er ingen nåde, og en strategi jeg ikke har sett før. Dette er ikke kundevennlig og jeg tenker på de som virkelig sliter og har det verre enn oss. Dette var skremmende. Hva er deres erfaringer med bankene nå? Anonymkode: 60e9d...de1 Vanlige banker refinansierer svært sjeldent forbrukslån eller kredittkort. Det er en kjent sak og det har det blitt strengere på i flere banker. Anonymkode: 1f1a7...190 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 Dere kan prøve å bytte bank. Men fakta er vel at dere bor for dyrt, og ikke har bufferkonto til uforutsette utgifter? Det er ikke bankens ansvar når kjøleskapet ryker. Løsningen på sikt bør være å bytte til rimeligere bolig som passer deres økonomi og tar høyde for de uforutsette utgiftene som alltid kommer. På kort sikt, så må dere selvfølgelig ta en julefeiring på sparebluss. Anonymkode: 6b1b0...1a9 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 Her er det jo ikke banken som er problemet, men at dere har 0 kontroll på økonomien. Anonymkode: 694e4...815 4
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #8 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi har måttet benytte kredittkort i sommer og skulle etter planen betale de raskt ned til høsten. Så har det gått slag i slag, kjøleskap som røyk, glassplate sprakk og ting ungene har trengt. Oppå alt dette uforutsette har alt økt i pris. Jeg har hatt et lite enkeltmanns firma, men har merket stor nedgang og nesten stopp de siste månedene. Jeg har derfor tatt ekstrajobb, underviser litt og prøver å finne en fast jobb. Har en kompetanse som er etterspurt så regner med å komme i full jobb innen våren. Nå kommer jul og vi sliter med å komme oppå. Vi søkte banken om å få lagt inn de to kredittkortene vi måtte ta til kjøleskap og annet i boliglån, men fikk avslag. Søkte da avdragsfritt lån i 2-3 måneder, men siden vi har benyttet 6 måneder innenfor det siste året fikk vi avslag på det også. (Har betalt avdrag de siste månedene) Vi har vært plettfri kunde hos denne banken i alle år. Vi har boliglån, forsikring og firma konto, ja alt hos dem. Legger merke til at banken har skrudd opp gebyret for kunder å ha rentefritt en måned eller maks tre. Det koster nå 750 kroner som blir lagt på neste innbetaling, mens det før ikke var store gebyret og heller ingen maksgrense på 3 måneder om gangen. Har en følelse at de vet vi har en vanskelig periode og i stedet for å hjelpe så presses vi ytterligere ut på kanten. Det er en utrolig ekkel følelse og jeg føler meg ikke trygg som jeg gjorde før. Har hatt en illusjon om at hvis vi fikk problemer ville banken prøve å hjelpe, i hvert fall i disse tidene som er nå. Men det er ingen nåde, og en strategi jeg ikke har sett før. Dette er ikke kundevennlig og jeg tenker på de som virkelig sliter og har det verre enn oss. Dette var skremmende. Hva er deres erfaringer med bankene nå? Anonymkode: 60e9d...de1 Har personlig vært mest fornøyd i mindre lokalbank. I større banker har jeg opplevd som deg at det er absolutt ingen medmenneskelighet å hente du er bare et tall. Sjekk med andre banker er mitt beste råd. Anonymkode: 793f0...aee 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #9 Skrevet 15. desember 2023 Hvorfor bruker dere ikke av bufferen istedenfor å måtte ta det på kreditt? Personlig opplever jeg at banken er svært velvillig og på tilbudssiden, men så har jeg også stålkontroll på økonomien og har egentlig lite kontakt med banken Anonymkode: aa9d4...4df 2
Gjest In absentia Skrevet 15. desember 2023 #10 Skrevet 15. desember 2023 En banks jobb er å være bank, ikke å drive veldedighet.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #11 Skrevet 15. desember 2023 Aldri opplevd en bank som hjelper med mindre de tjener på det. Anonymkode: e0bd3...da9
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #12 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Aldri opplevd en bank som hjelper med mindre de tjener på det. Anonymkode: e0bd3...da9 Nå driver ikke de fleste bankene med veldidghet heller. Anonymkode: 1f1a7...190 1
NakenPanda Skrevet 15. desember 2023 #13 Skrevet 15. desember 2023 Så da er vi alle enige om at kredittkort ikke er en buffer? Sett minst 2 månedslønner på buffer så slipper man det her når shit happens. 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #14 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har hatt en illusjon om at hvis vi fikk problemer ville banken prøve å hjelpe, Anonymkode: 60e9d...de1 Tenker folk virkelig slik? Da er det ikke rart folk tar seg lån over pipa og kjører på, hvis de tror banken er så snill og hjelpsom når det blir vanskelig 😄 Jeg har aldri tenkt på banken som noen som vil hjelpe, heller tvert imot. Banken låner ut penger til deg hvis du er heldig, og tar seg godt betalt for det. Anonymkode: cf034...d9e 2 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #15 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vanlige banker refinansierer svært sjeldent forbrukslån eller kredittkort. Det er en kjent sak og det har det blitt strengere på i flere banker. Anonymkode: 1f1a7...190 Er da ingen grunn til å ikke skulle få det så lenge det er nok nedbetalt verdi i boligen? Vi refinansierte nylig og fikk hele billånet inn på boliglånet, pluss en del oppussing. (betaler da ned ekstra per måned for å ikke ende opp med et langt billån). Har tidligere fått inn både forbruksgjeld og kreditt-gjeld. Men igjen, det avhenger selvsagt av å ha nok nedbetalt verdi på boligen. Anonymkode: 4306c...43c 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #16 Skrevet 15. desember 2023 Banken er en business, ikke en venn. Selg bilen og ta buss. Anonymkode: 6db62...09c 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #17 Skrevet 15. desember 2023 Hvorfor tenker du at det er er bankens jobb å tilrettelegge for dine økonomiske valg? Bakens primærmåte å hjelpe på er å tilby avdragsfrie måneder, som dere allerede har benyttet dere maks av. Anonymkode: 93125...330 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #18 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er da ingen grunn til å ikke skulle få det så lenge det er nok nedbetalt verdi i boligen? Vi refinansierte nylig og fikk hele billånet inn på boliglånet, pluss en del oppussing. (betaler da ned ekstra per måned for å ikke ende opp med et langt billån). Har tidligere fått inn både forbruksgjeld og kreditt-gjeld. Men igjen, det avhenger selvsagt av å ha nok nedbetalt verdi på boligen. Anonymkode: 4306c...43c Er som sagt veldig få banker som refinansierer forbrukslån og kredittgjeld. Hva gjelder å bake inn billån er noe helt annet. Anonymkode: 1f1a7...190 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #19 Skrevet 15. desember 2023 Hvorfor skal banken hjelpe deg, eller meg eller hvemsomhelst? De er en organisasjon som ønsker å tjene penger. Og de tjener penger ved å øke gebyrer og ta dyre renter på kreidttkort. Det høres ut som at dere har levd over evne en stund. Siden dere allerede har brukt 6 mnd med avdragsfrihet i år, og hr levd på kreditt i sommer. Hvor stor andel av boligen har dere betalt ned? Kan dere refinansiere i en annen bank? Dere gjorde en tabbe i å søke om å legge kredittkort gjeld til boliglån. Det taper baken på. Dere skulle ha spurt om penger til å pusse opp. Hvis dere har grei belåning på huset/leiligheten prøv å refinansiere hos en annen bank. Også må dere se på økonomien deres, kutte der dere kan, komme deg raskest mulig ut i jobb og spare opp buffer. Anonymkode: 8897c...1ec 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #20 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor skal banken hjelpe deg, eller meg eller hvemsomhelst? De er en organisasjon som ønsker å tjene penger. Og de tjener penger ved å øke gebyrer og ta dyre renter på kreidttkort. Det høres ut som at dere har levd over evne en stund. Siden dere allerede har brukt 6 mnd med avdragsfrihet i år, og hr levd på kreditt i sommer. Hvor stor andel av boligen har dere betalt ned? Kan dere refinansiere i en annen bank? Dere gjorde en tabbe i å søke om å legge kredittkort gjeld til boliglån. Det taper baken på. Dere skulle ha spurt om penger til å pusse opp. Hvis dere har grei belåning på huset/leiligheten prøv å refinansiere hos en annen bank. Også må dere se på økonomien deres, kutte der dere kan, komme deg raskest mulig ut i jobb og spare opp buffer. Anonymkode: 8897c...1ec Er ikke så lett å lure banken sånn. Bankene har luktet lunta og ber nå oftere enn før om prisoverslag på det man tenker å pusse opp, og gjerne betale direkte til bedriftene det gjelder. Anonymkode: 1f1a7...190 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå