Gå til innhold

Skattekortet 2024 - Hvor mye skal du skatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man venter da ikke til høsten, da må man betale renter. Må være hvis man har investeringer som går mye bedre enn det man betaler i renter evt. Jeg foretrekker å ta rentefritt lån til våren.

Anonymkode: de3d1...000

Neida, det er ingen rente hvis man betaler restskatten innen 1. juni, mener det er rundt 2,5% hvis man betaler senere. Selvfølgelig gjør man ikke sånt bare for at man skal kjøpe noe, man må investere i noe med høyere avkastning.

Skrevet
Jakterpåidioter skrev (34 minutter siden):

Er årslønnen den samme som du har hatt i år?

Jeg har også fått høyere estimert skattebeløp for neste år enn det jeg er trukket i skatt i år, men trekktabellen er den samme som i år. Da bryr jeg meg ikke om estimert skattebeløp. Det er et teoretisk tall.

Samme årslønn som i fjor, ja. Og ca samme oppsparte midler, og samme boligverdi.

Jeg bruker prosenttrekk.

TS

Anonymkode: d09fc...837

Skrevet
bvp skrev (1 minutt siden):

Neida, det er ingen rente hvis man betaler restskatten innen 1. juni, mener det er rundt 2,5% hvis man betaler senere. Selvfølgelig gjør man ikke sånt bare for at man skal kjøpe noe, man må investere i noe med høyere avkastning.

Hvorfor følger ikke Skatteetaten   forsinkelsesrenten? Den er satt til 11,75% p.a. nå. 

Anonymkode: d0084...ce8

Skrevet
NakenPanda skrev (19 minutter siden):

Det tviler jeg sterkt på at du skal, med mindre du med vilje har betalt betydelig mindre skatt på skattekortet i 2023, skatten for en sykepleier har nok heller gått litt ned.

Man blir ikke skattet etter yrke. Og man må ikke skatte mer i 2024 om man betalte for lite i 2023. Har man skattet for lite får man en regning med restskatt. Tror uansett ikke jeg har skattet for mye/lite i 2023, pleier å ende ca i null.

TS

Gjest Jakterpåidioter
Skrevet
bvp skrev (1 minutt siden):

2,15 % fra 1. juli året før.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samme årslønn som i fjor, ja. Og ca samme oppsparte midler, og samme boligverdi.

Jeg bruker prosenttrekk.

TS

Og hvordan er trekkprosenten neste år i forhold til i år?

Skrevet
Jakterpåidioter skrev (Akkurat nå):

2,15 % fra 1. juli året før.

Og hvordan er trekkprosenten neste år i forhold til i år?

Jeg hadde 35% i fjor og får 38% nå.

Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

TS her, jeg har:

Lønn: Estimerer 750 000.
Fagforeningskontigent: Ca 7000
Trekk til pensjon: Ca 12 000
Sparing i IPS: 15 000

Formuesverdi: 1 300 000
Boliggjeld: 0
Andel inntekter i boligselskap/sameie: 1200
Formue i boligselskap/sameie: 28 000
Motorkjøretøy: 1000

Bankinnskudd: 700 000
Renter på bankinnskudd: 50 000 
Aksjer/fond: 1 100 000
Aksjeutbytte: 10 000

Lucky you

Anonymkode: 05021...1b8

Skrevet

Man blir ikke skattet etter yrke. Og man må ikke skatte mer i 2024 om man betalte for lite i 2023. Har man skattet for lite får man en regning med restskatt. Tror uansett ikke jeg har skattet for mye/lite i 2023, pleier å ende ca i null.

TS

Jeg vet hva en sykepleier tjener så det er ikke basert på yrke akkurat , og de fleste skattesatsene har gått ned for deg så nei du skal ikke betale mer skatt enn i fjor siden du gikk i null, med økte renter og andre fradrag ser jeg fremdeles ikke at du skal betale noe så alvorlig som 30 000 mer i skatt med mindre du gikk 100k opp i lønn.

• Liker 1
Skrevet

Endret til tabell 7107 
Fra tabell nummer 7100

Gjest Jakterpåidioter
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde 35% i fjor og får 38% nå.

3 % (diff. mellom 35 % og 38 %) av 750000 (estimert lønn) × 10,5 mnd) er kr. 19 687,- mer i forskuddstrekk i år med samme årsinntekt. 

Skrevet

Endret til tabell 7107 
Fra tabell nummer 7100

7105 mener jeg (NYE)

Skrevet
NakenPanda skrev (3 minutter siden):

Jeg vet hva en sykepleier tjener så det er ikke basert på yrke akkurat , og de fleste skattesatsene har gått ned for deg så nei du skal ikke betale mer skatt enn i fjor siden du gikk i null, med økte renter og andre fradrag ser jeg fremdeles ikke at du skal betale noe så alvorlig som 30 000 mer i skatt med mindre du gikk 100k opp i lønn.

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvilke skattesatser har gått ned for meg? Jeg har ingen gjeldsrenter og har ingen fradrag.

TS

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men jeg skjønner ikke helt hva du mener. Hvilke skattesatser har gått ned for meg? Jeg har ingen gjeldsrenter og har ingen fradrag.

TS

Trygdeavgiften har gått ned, alle innslagspunktene på trinnskatt har økt med ca 5%, samt mindre forandringer som økning i fradrag for fag forening er gått opp.

Så for inntekter under 670 000 er skatten gått marginalt ned i prosent, men skatten øker selvfølgelig pga mer lønn, men for 30 tusen må du ha fått et seriøst lønnshopp i 2023/2024 for at det skal skje. 

Så for 670 000 som er maks uten trinnskatt 3 er det 3000-5000 mindre i skatt, mindre om lønna er lavere men alltid lavere.

Endret av NakenPanda
Skrevet

Lønn: 782.800
Totalt beregnet til å skulle skatte 225.205 kroner neste år, det blir 28,8% av inntekten. 

Skrevet
NakenPanda skrev (1 minutt siden):

Trygdeavgiften har gått ned, alle innslagspunktene på trinnskatt har økt med ca 5%, samt mindre forandringer som økning i fradrag for fag forening er gått opp.

Så for inntekter under 670 000 er skatten gått marginalt ned i prosent, men skatten øker selvfølgelig pga mer lønn, men for 30 tusen må du ha fått et seriøst lønnshopp i 2023/2024 for at det skal skje. 

Så for 670 000 som er maks uten trinnskatt 3 er det 3000-5000 mindre i skatt, mindre om lønna er lavere men alltid lavere.

Jeg har estimert lønn på 750 000, samme som i fjor. Jeg gikk opp i lønn, men totallønn blir det samme (grunnet mindre turnusbelastning).

TS. 

Gjest Jakterpåidioter
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har estimert lønn på 750 000, samme som i fjor. Jeg gikk opp i lønn, men totallønn blir det samme (grunnet mindre turnusbelastning).

TS. 

Hvor har du skattetallene fra?

Skjønner at estimert skatt neste år er fra skattekortet du akkurat har fått. Det andre tallet som er 30000,- lavere, hvor har du det fra?

Skrevet

TS. 

Da skal du fremdeles betale rundt 4000-5000 mindre skatt (avhengig av hvor mye du går opp i lønn i 2024 dog)

Mest pga at trinnskatt 3 som er 13.5 % ekstra topp skatt er  670 000 i 2024 men var 642 000 i 2023 så mindre av din inntekt på 750 000 overskrider trinn 3 skatt + de samme poengene fra forrige svar.

Tror noen sa at man må tjene mer en 900 000 for å få økt skatt fra 2023 til 2024 på samme inntekt.

Skrevet

Tabell 7104. Testet med litt ulike tall på lån og lønn. Endte der uansett

Anonymkode: b65ae...afa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...