Gå til innhold

Skattekortet 2024 - Hvor mye skal du skatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 minutter siden, Jakterpåidioter said:

Jeg var inne på Altinn for å sjekke noe annet og så da at skattekortet var kommet.

Bombe at altinn kneler nå. Man får smøre seg med tålmodighet. Jeg er ikke av de som logger inn som en gal når skatteoppgjøret kommer, for innen den tid vet jeg ganske nøyaktig hvordan det blir. Men skattekortet er jeg alltid spent på, spesielt med tanke på fjorårets rariteter. Så jeg klør i fingrene etter å gå i gang med å sette ned skatten mest mulig samt sette opp endelig budsjett.

Anonymkode: de3d1...000

Skrevet
3 minutter siden, Jakterpåidioter said:

Jeg var inne på Altinn for å sjekke noe annet og så da at skattekortet var kommet.

Bombe at altinn kneler nå. Man får smøre seg med tålmodighet. Jeg er ikke av de som logger inn som en gal når skatteoppgjøret kommer, for innen den tid vet jeg ganske nøyaktig hvordan det blir. Men skattekortet er jeg alltid spent på, spesielt med tanke på fjorårets rariteter. Så jeg klør i fingrene etter å gå i gang med å sette ned skatten mest mulig samt sette opp endelig budsjett.

Skrevet

Og der knelte jamen kg også, må være skattekortets feil det også 😅

• Liker 2
Gjest Jakterpåidioter
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg regnet på det, og estimerer at realistisk renteinntekt blir 35 000, hvis jeg estimerer ut i fra det jeg har per dags dato. Dog skal ikke 15k mer i renteinntekter utgjøre 30k mer i skatt. Veldig spesielt. En stor del av mitt bankinnskudd er BSU-konto med 6% rente.

TS

Anonymkode: d09fc...837

Er årslønnen den samme som du har hatt i år?

Jeg har også fått høyere estimert skattebeløp for neste år enn det jeg er trukket i skatt i år, men trekktabellen er den samme som i år. Da bryr jeg meg ikke om estimert skattebeløp. Det er et teoretisk tall.

Endret av Jakterpåidioter
Skrevet

Jeg har redigert infoen som var i skattekortet for 2024, noen som vet om endringene ikke vil vises før man får melding fra Skatteetaten at skattekortet er oppdatert? For enn så lenge så står den gamle infoen. Rart at de setter lønnen min til nærmere 200k mer enn hva som er reelt

Skrevet

Jeg har fått 10% men det er nok bare inntekten som er riktig, vet ikke om jeg gidder endre noe.

Skrevet

Etter å ha fulgt med på sløseriombudsmannen hele året synes jeg det for jævlig at vi skal skatte så hardt i Norge. Se på alle milliardene som sløses. Bare til bistand er 50milliarder cirka, galskap.

Derfor vil jeg betale mindre skatt, tenker vi må redusere inntektskatten i Norge med ca 100 milliarder. Så det sløses mindre i det offentlige. For den totale sløsingen ligger i dette området.

Jeg selv går ned til 60% stilling for å bidra til dette, husk at du betaler til staten HELETIDEN når du kjøper noe. I TILLEGG til inntektskatten. Vi blir flådd fullstendig! Helsehjelp er noe man også må kjøpe seg i dag dessverre da det offentlige fungerer dårlig for mange. Tannhelse er også privat.

Det viktigste du kjøper deg til jul i år er å tegne privat helseforsikring! For det offentlige helsevesen er under total kollaps.

Anonymkode: ac619...6cb

• Hjerte 1
Skrevet
bvp skrev (1 minutt siden):

Jeg har fått 10% men det er nok bare inntekten som er riktig, vet ikke om jeg gidder endre noe.

Blir en god restskatt 😂

Anonymkode: d0084...ce8

Skrevet

Det blir restskatt ja, det fikk jeg i 2020 også, skatteetaten er de eneste som låner uten penger uten at man må søke. :)

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Blir en god restskatt 😂

Ja, er jo året etter man får svaret...så smart å trekke lite skatt egentlig, ca 20%. Vet jo ikke om man dør før oppgjøret kommer.

Skrevet
bvp skrev (4 minutter siden):

Det blir restskatt ja, det fikk jeg i 2020 også, skatteetaten er de eneste som låner uten penger uten at man må søke. :)

Og hvis man har kontroll går det greit, men hvis man ikke har det (som svært mange på KG ikke har……) så er dette en metode som IKKE er å anbefale. 

• Liker 2
Skrevet

Restskatten skal jo betales først neste høst og da må man jo sørge for at man har til restskatten.

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hvilket estimat fikk dere?

Jeg er singel, jobber som sykepleier og skal skatte ca 30 000 mer enn i fjor. Jeg synes det virker mye, men det stemmer med de opplysningene jeg legger inn.. Det begynner å bli trangt. 

Anonymkode: d09fc...837

Det tviler jeg sterkt på at du skal, med mindre du med vilje har betalt betydelig mindre skatt på skattekortet i 2023, skatten for en sykepleier har nok heller gått litt ned.

Skrevet

Jeg fikk tabell, men de beregnet at jeg skulle skatte ca 50 000 mer enn i år. 😂

Men det spiller ingen rolle for min del hva de setter på forslaget sitt. Jeg satte ned trekket til 5% som vanlig.

Anonymkode: 694ea...369

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Etter å ha fulgt med på sløseriombudsmannen hele året synes jeg det for jævlig at vi skal skatte så hardt i Norge. Se på alle milliardene som sløses. Bare til bistand er 50milliarder cirka, galskap.

Derfor vil jeg betale mindre skatt, tenker vi må redusere inntektskatten i Norge med ca 100 milliarder. Så det sløses mindre i det offentlige. For den totale sløsingen ligger i dette området.

Jeg selv går ned til 60% stilling for å bidra til dette, husk at du betaler til staten HELETIDEN når du kjøper noe. I TILLEGG til inntektskatten. Vi blir flådd fullstendig! Helsehjelp er noe man også må kjøpe seg i dag dessverre da det offentlige fungerer dårlig for mange. Tannhelse er også privat.

Det viktigste du kjøper deg til jul i år er å tegne privat helseforsikring! For det offentlige helsevesen er under total kollaps.

Vi skatter ikke spesielt hardt i Norge på lønnsinntekt, og ihvertfall hvis man er under trinnskatt trinn 3 (640000 ish NOK)

Det er nok avgifter som blør oss nordmenn ihjel heller. Bil, moms,strøm, spesielle avgifter på alt mulig (sukker, tobakk,alkohol,emballasje, plastposer etc)

Endret av NakenPanda
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skal betale 100 tusen mer i skatt enn i fjor mest pga av et sykt god oppgjør for 2023 men også pga at skatten generelt har gått opp for meg. Litt mere fradrag muligens med renter, men ellers så holder jeg nok liv i minst 2 trygdede alene.

tabell 7118 med 48% på bi inntekt (basially marginal skatten)

Endret av NakenPanda
Skrevet
9 minutter siden, bvp said:

Restskatten skal jo betales først neste høst og da må man jo sørge for at man har til restskatten.

Man venter da ikke til høsten, da må man betale renter. Må være hvis man har investeringer som går mye bedre enn det man betaler i renter evt. Jeg foretrekker å ta rentefritt lån til våren.

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Så jeg klør i fingrene etter å gå i gang med å sette ned skatten mest mulig samt sette opp endelig budsjett.

Du må logge inn på skatteetaten for å forandre på skattekortet, ikke på altinn.

Skrevet

Der kom jeg omsider inn, og ganske riktig kommer de med forskuddsskatt i år igjen. Sparerenten har de satt til 7,5% neste år, spent på om det blir reellt. Det er i hvert fall der jeg kommer til å kutte. Hvis den settes til dagens nivå ender jeg med "bare" 50% trekk. Kostbart å være lavtlønnet med penger på bok. 😅

Skrevet
2 minutter siden, Wedding said:

Du må logge inn på skatteetaten for å forandre på skattekortet, ikke på altinn.

Man kan gjøre begge deler, kom inn fra altinn nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...