Gå til innhold

Dere som gir gyngesauer o.l. i dåpsgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er vant til å tenke at en dåpsgave skal ha en slags nytte over lang tid, eller som dåpsbarnet har som minne om giveren, men jeg ser at noen bruker store leker, gjerne veldig fine leker typ gyngesau, eller annet barneutstyr som dåpsgave.

Min datter, som er 12 år nå, fikk en slik gyngesau i gave fra en nær slektning, og jeg holder på å bli helt gal av å snuble i den hver dag. Den var sist i bruk i 2012, vi bor i et typisk moderne hus med lite lagringsplass, og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre med denne gjenstanden.

Hadde det vært en bursdagsgave, ville jeg sett på den som barneutstyr, og solgt den på finn.no for mange år siden. Men fordi det er en dåpsgave, ser jeg på den som barnets eiendel, og jeg føler en plikt til å beholde den til barnet får barn selv.

Så - dere som gir slike ting som dåpsgave - hva tenker dere? er det lov å kvitte seg med dem?

Anonymkode: c90d9...bdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bursdagsgave er ikke barnets eiendel?

Utenom det så er gyngesau mer nyttig enn sølvbilde, kopp eller lignende. Gyngesauen kan tas fram til egne barn senere, mens sølvdingsene blir boende i en eske på boden.

Anonymkode: 64cbc...e83

• Liker 31
  • Nyttig 7
Skrevet

Om du snubler i den hver dag, så får du vel flytte den et sted som du ikke må gå? Min datter har en gyngesau, den sto på rommet hennes da hun bodde hjemme. Nå har hun tatt med seg fåret og flyttet.

Forøvrig har jeg aldri solgt noe som barna har fått, hverken bursdagsgaver eller andre gaver. 

Anonymkode: de90d...3fe

• Liker 17
Skrevet

Jeg synes ikke du skal kvitte deg med den. Plasser den et sted hvor du ikke snubler i den.

Anonymkode: 013d4...4c3

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Vi har gitt bort gyngesauen 😅 Men sånn alt i alt synes jeg det var mer nyttig enn sølvgreier. Har selv gitt dyrere og mer robuste leker i dåpsgave, ting som kanskje er for dyrt til å gi i bursdagsgave.

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror ingen forventer at du skal beholde en gyngesau ment for småbarn til de er tenåring altså. Jeg hadde solgt den for lenge siden! Ser ærlig talt ikke forskjell på dåps - og bursdagsgave når det er sånne bruksting.

Anonymkode: 06bba...4c7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg "kjøpte" den av ungen, og satt pengene inn på kontoen hans. Solgte sauen billig videre, så sånn sett vant han penger og renter. Bedre avkastning fot han

Anonymkode: e57e4...c9d

• Liker 3
Skrevet

Folk gir gaver de tenker gleder mottakeren, så enkelt er det. Strengt tatt synes jeg det meste, også leker som bare varer kort tid, er mer nyttig enn sølvplettdill som bare ligger i en skuff og aldri tas fram noen gang. Man har jo ingen plikt til å beholde gaver enten det er bursdagsgaver eller dåpsgaver. Hvis barnet har vokst ut av gaven og ikke ønsker den lenger så selg den på Finn og sett pengene på barnets konto. Enkelt og greit. 

• Liker 1
Skrevet

Vi har også solgt bruksting barnet fikk til dåpen. De pengene har gått inn i barnets sparing. 

Jeg selger også ting barnet har fått i gaver til bursdag og jul (når barnet er enig såklart). De pengene får barnet selv til å kjøpe seg noe nytt "her og nå". 

Detver barnets ting, men det er bedre for barnet å ha penger i fond enn en pulk i en bod (eller en gyngesau til utstilling...) 

Anonymkode: b2cbd...f9e

Skrevet

Så heldig dere er som fikk så fin dåpsgave! Høyeste verdi min sønn fikk til dåpen var en dustete eventyrbok til en verdi av kr 400 (som tydeligvis må ha vært på salg på nærmeste ARK siden han fikk 3 av den 🙄). Mildt sagt skuffa over familiens evne til å gi dåpsgaver til et nytt familiemedlem.

Klart du må ta vare på sauen! Kanskje hun vil gi den videre til egne barn i fremtiden ❤️ Du finner sikkert en krok i et kott!

Anonymkode: b3e51...fe6

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hvis jeg hadde fått vite at foreldrene mine hadde solgt dåpsgaver som jeg hadde fått, men ikke lenger husker, ville jeg blitt lei meg. Man skulle kanskje tro det har begrenset tidsmessig bruk, men jeg har fremdeles både servise, bestikk og smykker som jeg fikk til dåpen. Serviset blir av og til brukt til frokost osv, og både skje og gaffel er supre til dessert eller kake. 

Et par hjertesmykker brukes også ganske jevnlig. Jeg fylte 50 år i år, og selv om jeg ikke brukte tingene som tenåring og i 20-årene, fant jeg glede i de klassiske tingenes kvalitet og stil etterhvert som jeg ble ordentlig voksen. 

Anonymkode: f4be1...a3a

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Så heldig dere er som fikk så fin dåpsgave! Høyeste verdi min sønn fikk til dåpen var en dustete eventyrbok til en verdi av kr 400 (som tydeligvis må ha vært på salg på nærmeste ARK siden han fikk 3 av den 🙄). Mildt sagt skuffa over familiens evne til å gi dåpsgaver til et nytt familiemedlem.

Klart du må ta vare på sauen! Kanskje hun vil gi den videre til egne barn i fremtiden ❤️ Du finner sikkert en krok i et kott!

Vi elsker eventyrbøkene vi fikk til dåpen. 🤣

Anonymkode: f8853...517

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Herregud for en utakknemlig holdning!

Her ØNSKET vi oss en eventyrbok til barna, og ja, den kostet antagelig rundt 400 kr? Det er jo en kjempefin presang, som begge barna våre har hatt stor glede av. 

TS: det er helt lov å kvitte seg med gaver. Gitt vekk er gitt vekk, og da kan man ikke lenger bestemme hva den nye eieren skal gjøre med den. Men det er ditt barns eiendel, så du bør høre på hva barnet vil der. Om den ikke brukes, kan den settes på loftet/i boden. 

Anonymkode: b7a31...792

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

jeg synes en eventyrbok er en mye bedre dåpsgave enn en gyngesau. Eventyrboken er jo en investering i kultur og dannelse som barnet har med seg resten av livet,  mens gyngesauen er gøy i ca to sekunder.

Anonymkode: b9351...53c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvordan var boken dustete? Likte dere ikke eventyrene? Jeg synes bøker er fine gaver, jeg!

Anonymkode: 8eb1a...8c6

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Utenom det så er gyngesau mer nyttig enn sølvbilde, kopp eller lignende. Gyngesauen kan tas fram til egne barn senere, mens sølvdingsene blir boende i en eske på boden.

det er jo det som er problemet da, at vi har ikke boder og lagringsplass til store leker i over 20 år. En sølvkopp er litt mer håndterlig å oppbevare.

Og hvorfor er en kopp unyttig? jeg hadde ikke sølvkopp selv, men mannen min hadde, og han sier det var den beste koppen han hadde i barndommen, fordi den holdt melken så kald. Han brukte den hver dag.

Selv fikk jeg et eggeglass i sølv til dåpen, og det var jo kjempestas å få det kokte egget i mitt eget eggeglass på lørdagsmorger gjennom barndommen. Nå er jeg 40+, men jeg assosierer fremdeles det eggeglasset, som jeg fremdeles bruker hver lørdag, med de som ga det til meg.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan var boken dustete? Likte dere ikke eventyrene? Jeg synes bøker er fine gaver, jeg!

Ikke meg du spør altså, men det virker som pengeverdien var viktigere enn bruksverdien her😶

Anonymkode: 68c5c...fa9

• Liker 4
Skrevet

Jeg synes jo en gyngesau er en mer nyttig dåpsgave enn disse meningsløse tingene, som bare blir stappet i et skap og glemt:

IMG_4579.webp

IMG_4580.webp

Anonymkode: 891e9...079

• Liker 8
Skrevet

Jeg synes det er helt greit å selge unna ting barna ikke bruker lenger. Etter å ha snakket med de og spurt om det er greit så klart. Jeg synes også at man godt kan spørre om en gave passer, særlig når man gir større ting. Men jeg synes ikke at en gyngesau er en dårligere gave enn sølvsmykker. En gyngeting må da være en ypperlig gave som blir mye brukt, så sant foreldrene har plass, i motsetning til diverse smykkeskrin og sånt som ikke alle er så begeistret for og som blir stående og samle støv. Jeg går ikke med smykker jeg, og fikk aldri bruk for de jeg fikk til konfirmasjon. Det er bortkastet det. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

ullklær som de fikk til 2-årsdagen, eller sykler og ski og nyttinge ting de vokser fra har jeg overhodet ingen skrupler med å selge for å finanisere nytt av samme slag i neste størrelse, uansett om de rent teknisk eier dem selv.

Leker som de er knyttet til hjelper jeg dem med å selge, og så får de beholde pengene selv.

Men de gamle lekene må faktisk ut av huset, for plassen er begrenset, og det er alle som bor i huset nødt til å forholde seg til. Alternativet til å selge gamle leker, er meget enkelt: Det er ikke plass i huset til nye. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...