Gå til innhold

Jeg klarer ikke mer - har kastet opp hver dag i 7 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som har noe som helst tips til hva jeg kan gjøre?

Jeg har kastet opp hver eneste dag i 7 mnd... Noen dager bare 10 ganger, men de verste dagene er det langt over 100 ganger...
De verste periodene har jeg ikke klart å beholde hverken mat eller drikke på lang tid... Jeg raste ned i vekt i starten, på det aller beste når jeg har beholdt litt mat har jeg gått opp noen få kg, men de raser jo av igjen med en gang jeg blir litt verre... Generelt har jeg ikke fått i meg så mye mat, men det jeg har fått i meg kommer jo som regel bare opp igjen uansett. Jeg HATER å spy mat (har også dårlig brekningsrefleks/sliter med at jeg inhalerer oppkast/får det i lungene stadig vekk, har mange ganger blitt blå/besvimt og vært helt avhengig av livreddende hjelp for å overleve samt hatt flere alvorlige og stygge lungebetennelser opp gjennom pga dette), men når jeg også spyr i den grad jeg gjør så er det jo en del ekstra vanskeligheter rundt mat også...

Når man kaster opp så mye over så lang tid blir man jo nesten på et tidspunkt nødt å prøve å "leve" likevel, som betyr at jeg må jo av og til i butikken, jeg må lufte hunden, jeg må av og til levere noe på reparasjon, gå til tannlege, lege, veterinær eller hva det måtte være... Det er derimot ikke noe særlig å stå og kaste opp ute/på offentlige steder, og da spesielt ikke mat (som jeg både sliter sånn med å kaste opp, og det er betydelig eklere for folk å se oppkast med mat i ligge langs veien/se meg kaste det opp hvis det skjer ute/på offentlige steder... beklager virkelig, jeg skjønner at det er forferdelig, men jeg spyr jo hele tiden, så jeg vet ikke hvordan jeg kan unngå det annet enn å prøve så godt jeg kan å unngå det, la være å spise når jeg vet jeg må noe sted, prøve å rekke toalett/skjult sted når det skjer osv).

Jeg har vært hos fastlegen, men han gjør ingenting. I starten var jeg noen ganger på sykehus, noen ganger pga hjertet (fikk noe hjertegreier i slutten av 2022/begynnelsen av 2023 som har vært problemer med av og på, hatt ekstremt høyt blodtrykk noen ganger og blitt innlagt mot min vilje pga det f. eks.), men også et par ganger pga oppkast. Sist jeg var innlagt hadde jeg vel kastet opp i 3 mnd, ble innlagt på akutten, men skrevet ut igjen midt på natten fordi de mente det ikke var noe å gjøre. Jeg spurte hvor lenge jeg måtte spy før noe kunne gjøres, men det fikk jeg ikke noe svar på. Jeg fikk ikke en gang taxi hjem fordi taxisjåføren nektet å kjøre pasienter som kastet opp (hadde sånn spypose i hånden som jeg fikk utdelt på akutten, visste ikke at det kunne være et problem så tenkte ikke noe over det der jeg stod kl. 3.30 utenfor akutten)... Jeg gikk altså fra sykehuset og hjem, og det er vel et av de verste minnene jeg har fra hele perioden (kastet noe helt ekstremt opp og var ekstremt dårlig... Jeg hadde jo blant annet veldig lavt kalium, diverse mangler på mye, høye infeksjonsprøver, over 40 i feber, var veldig undervektig, dehydrert osv i tillegg). 

Jeg har flere ganger hatt veldig lavt kalium når jeg har vært innlagt, så noen ganger har jeg fått behandling for det, noen ganger ikke. 

Av undersøkelser har jeg tatt ultralyd av magen (som jeg får forskjellige svar om hva viste hver gang/det er tydeligvis helt ulike meninger om hva som ble sett der... Først fikk jeg f. eks. beskjed at jeg skulle fjerne gallen, men så skulle jeg ikke det likevel... En annen sa plutselig at det som vistes med gallen var medfødt, men når dette ble sjekket mot tidligere funn stemte ikke det. Da skyldte de på at jeg gikk på en medisin, som jeg ikke hadde beholdt på over 3 mnd nettopp fordi jeg kaster opp alt...). Jeg har også tatt gastroskopi i narkose, men hørte aldri noe om den så regner ikke med den ga noen svar.

Nå orker jeg ikke mer. Jeg spyr like mye samma faen om jeg spiser, drikker, ikke spiser, ikke drikker, ligger, sitter, står, går, sover, er våken... Ja, jeg kaster også opp i søvne iblant... Det virker som jeg spyr hyppigere jo mer jeg beveger meg/er oppe, altså spyr jeg minst hvis jeg ligger/helst sover så mye som mulig. En del av tiden har jeg sovet opp mot 20 timer i døgnet både pga jeg er så vanvittig dårlig, utslitt, trøtt, sliten, utmattet og noen ganger helt ærlig fordi jeg bare ikke orker å være våken/at dette er tilværelsen min. Å kjøre bil/sitte på i bil er noe av det som fører til mest spying, så jeg har jo tenkt på om det kan ha noe med bevegelse/balanse eller noe slikt å gjøre ettersom det virker til å skje noe sjeldnere når jeg ligger helt i ro. Men, misforstå meg rett: Jeg spyr jo minst 10 ganger om dagen tross at jeg bare ligger i ro/prøver å sove/sover om hverandre også.

Dette har jo også fått noen konsekvenser for kroppen etterhvert... Altså, tennene mine selvfølgelig, og munnsliumhinnene... 
Ganen min er blitt høyere (ja, jeg vet det høres sykt ut, men jeg både ser og kjenner det tydeligere, tannlegen merket det uten at jeg sa noe og man ser det godt på bilder om man sammenligner med tidligere bilder f. eks.), akkurat som om den er "trukket seg" lenger opp eller hva jeg skal si. Den er mye hulere/høyere/smalere enn den var før. Når jeg kaster opp/nettopp har brukket meg er det enda verre, så jeg antar at det har skjedd litt og litt etter mengder av brekninger/oppkast over lang tid. Jeg er redd for at det skal bli hull opp/at slimhinnen skal bli så slitt at det blir åpent opp i bihulene eller hva det er som er der oppe (det ser ut som ganen også "smuldrer" vekk/at den slites litt og litt mer bort eller hva jeg skal kalle det... Vanskelig å forklare når jeg aldri har hørt om noe lignende... Man ser iallfall tydelige endringer, og det har blitt litt og litt verre etterhvert). I større og større grad virker det også nærmest som om bihulene "kollapser" eller blir "skvist" helt sammen når jeg kaster opp, for like etter er jeg så POTTE TETT i nesen som jeg aldri har opplevd i hele mitt liv. Dette har også blitt verre og verre gradvis. Nesen åpner seg igjen litt etter litt med snyting og nesespray (må bruke det for å i det hele tatt få luft igjen, selvom jeg vet man ikke skal, men vær så snill: Jeg orker faktisk ikke diskutere det midt opp i det hele også). Ganen blir litt bedre når det har gått en stund etter jeg kastet opp, men den er som sagt blitt permanent endret/"høyere" da, eller hva jeg skal si. I det siste renner det også fra øynene når jeg spyr, og det svir noe innihelvete. Først tenkte jeg at det må være tårekanalene som "presses"/får trykk mot seg av de tidvis voldsomme brekningene, men jeg må innrømme at det har streifet meg om det kan være magesyre også? Litt pga det med ganen og bihulene? Så er jeg redd for om det rett og slett er blitt semi-hull (det ser ut som jeg har et "delvis hull"/semi-åpning i ganen liksom) eller et eller annet/om magesyre over tid har etset på slimhinnene eller noe slikt... Jeg vet ikke, men det svir iallfall noe helt enormt i øynene og renner væske ut av det når jeg kaster opp. I tillegg hovner jeg opp i ansiktet, noen ganger litt, noen ganger mye og noen ganger helt ekstremt (jo mer jeg spyr/brekker meg, jo verre blir det. Virker som jeg hovner ekstra de gangene det er lenge siden jeg har spist/drukket noe og det kommer mer voldsomme brekninger/jeg bare spyr magesyre eller hva det forferdelige greiene som kommer opp når man ikke har noe annet å spy er). Noen ganger har jeg utslett mens jeg kaster opp/rett før eller etter, men ikke hver gang, så jeg aner ikke om det har sammenheng.

Jeg vet fra tidligere at å kaste opp ikke er bra for kroppen/at det kan føre til diverse skader, så det kan jo umulig være bra å kaste opp så mye over så lang tid?

Men jeg aner ikke hva jeg skal gjøre?! 

Hvis jeg sier til fastlegen at jeg ikke holder ut mer og spør om det er noe som kan gjøres bare trekker han på skuldrene og stirrer på meg... Jeg vet ikke hva jeg skal si eller gjøre da. Eller hva som skal til for å få hjelp... Om det finnes hjelp...

Jeg vet at jeg iallfall helt garantert ikke klarer å fortsette å ha det slik, så hvis dette er det... Og det er bare absolutt ingen hjelp å få, da... Ja... 

Jeg prøver rett og slett her nå, enda hvor intenst redd jeg er for å skrive på KG, fordi jeg er fullkomment desperat. Jeg orker seriøst ikke mer liksom. Dette er ikke noe liv, det er såvidt det er en eksistens... Føles så utrolig nedverdigende og ydmykende de gangene jeg f. eks. kaster opp når jeg er på tur med hunden, spyr på senter-toaletter, må gå utenfor butikker og løpe bak en bil, at jeg alltid må ha ekstra poser med i tilfelle jeg ikke rekker frem til egnet sted... Og forsåvidt bare at kroppen lever sitt eget liv og vrenger seg i tide og utide hjemme også. Det føles uverdig, på en eller annen måte, når kroppen din bare har vendt seg mot deg og ikke gidder å ha drikke eller mat i seg en gang. Jeg fatter det bare ikke!!!!!!

NOE må det jo være?? Eller NOE måtte da vel kunne gjøres?! Jeg vet at jeg ikke en gang har tatt hverken avføringsprøver eller blitt sjekket for f. eks. Salmonella, Ecoli eller noe av det der... Det har jeg spurt legen om noen har sjekket meg for, og ikke engang det har noen giddet, så det finnes iallefall en ting å gjøre, men som de tydeligvis ikke gidder å gjøre? Jeg vet ikke hva jeg gjør feil/hvorfor jeg ikke kan få hjelp/hva som eventuelt skal til eller hvorfor det er som det er..... Kan jo f. eks. aldri forestille meg at hvis dette hadde skjedd fastlegen f. eks., så hadde han bare måttet slutte i jobben og spy hjemme uten at noen gjorde en dritt i 7 mnd? Er det fordi jeg ikke har en "viktig" jobb da? (Jeg er ufør, men har drevet eget firma - som ikke går slik det er nå da)..? Nei, jeg vet ikke jeg... Jeg skjønner det faktisk ikke... 

Beklager virkelig for langt innlegg, er bare så utrolig sliten, lei, ødelagt, fortvilet og desperat......

Jeg håper inderlig noen har et eller annet tips eller noen form for innspill som kanskje kunne være til hjelp? 
Anyone?

(Jeg er som sagt veldig utmattet og fortvilet som det er, så jeg håper virkelig ikke dette er en sånn tråd som skal eksplodere med dritt, kritikk eller masse sånt...? Jeg klarer ikke alltid helt å skjønne hvorfor noen tråder går fint, mens andre tråder får masse negativ respons, og jeg mener iallfall ikke å skrive noe med vilje som skal være provoserende/føre til masse negativ respons... Jeg ønsker bare å være så snill å slutte å spy egentlig... Så hva som helst som kanskje kan hjelpe meg med enten hva det er, hva som kan hjelpe, hvorfor det skjer, hvordan jeg kan unngå det, hva som kan være galt, om det er noe jeg kan fikse selv, hvordan jeg evt kan fikse det eller hva som helst...)

Anonymkode: 4c189...d06

• Hjerte 39
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør bytte fastlege. Eventuelt gå privat.

Anonymkode: 783c0...de2

• Liker 35
  • Nyttig 7
Skrevet

Si til fastlegen din at uten utredning kommer du til å dø av dette, ikke med dette problemet og at du vil ha journalført at du opplever over denne perioden på x år å ha fått veldig lite hjelp. 

Anonymkode: 9a3c4...ec0

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

På tide å bytte fastlege hvertfall. I dag.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du bør bytte fastlege. Eventuelt gå privat.

Anonymkode: 783c0...de2

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Si til fastlegen din at uten utredning kommer du til å dø av dette, ikke med dette problemet og at du vil ha journalført at du opplever over denne perioden på x år å ha fått veldig lite hjelp. 

BobbySocks skrev (1 minutt siden):

På tide å bytte fastlege hvertfall. I dag.

Ang. fastlege:

Det er ingen ledige fastleger i mils omkrets. Det er mer enn ett års ventetid hos de med kortest liste. Mange jeg kjenner har ventet 1-1,5-2 år allerede og enda ikke kommet til. Så jeg kan selvsagt sette meg på liste, men spyr jeg sånn i 1-2 år til er jeg vel ferdig før jeg kommer til uansett… 🙈😬🥹

Privat:

Jeg har vært på Volvat. Ble utskjelt. Legen der ble veldig høylytt og sa at han på ingen måte kunne begynne å blande seg i noe som på mange forskjellige måter kan få livstruende utfall og blabla… Jeg sa at jeg beklaget og bare bestilte time der fordi jeg var desperat og fortvilet, og at sykehus og fastlege ikke gjør noe, men han sa masse om at han kunne miste jobben og blabla hvis han påtok seg behandleransvar og blabla… Gikk derfra gråtende. 🙈 Aldri ikke klart å la være å gråte i voksen alder før, men det var ordentlig ubehagelig… 🙈😣

• Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 1
Skrevet

Fyfaen, dette er det verste jeg har lest. Min umiddelbare tanke er at du må legges inn på sykehuset også må de utrede deg ordentlig, høres jo ut som at alle har gitt opp? 7 mnd med oppkast, helt uvirkelig. Håper dette løser seg for seg snart! Sender mange gode tanker❤️

Anonymkode: 5b697...ba8

• Liker 9
  • Hjerte 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Har du andre sykdommer, siden du er ufør? Historikk i psykiatrien? Slike plager kan være psykiske, men også såklart andre grunner. Kan en psykisk tilstand gjøre at de tenker det henger sammen med det?

Anonymkode: 21d66...ccf

• Liker 2
Skrevet

Du bør hevises til gastoenerolog , evnt bestille time der privat 

Dette er ikke bra  på noen måte, måten du har blitt møtt på. skammelig og trist

♥️

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Du må gå til fastlegen og slå hånda i bordet og kreve henvisning til sykehus og videre utredning!

Anonymkode: 2f5f6...7c5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har vært på Volvat. Ble utskjelt. 

Ring Volvat og be om journalutskrift fra dette besøket, og ring fastlegen din og insister på at det journalføres at du ber om utredning både fysisk og psykisk be samtidig om journalutskrift på alle besøk du har hatt relatert til dette. Ta kontakt med sykehus osv og be om det samme. 
Som regel får leger litt mer fart på seg om de skjønner at de kanskje ikke har fulgt opp pasienten godt nok, en journal som ikke er tilstrekkelig utfylt er et avvik, og en som er utfylt men viser manglende oppfølging er også et avvik - disse man man sende til kommunelege / fylkeslege for å få hjelp om man ikke kommer videre via fastlegeordningen.. 

• Liker 15
  • Nyttig 17
Skrevet

Gå ut i media hvis du orker. 

Anonymkode: fea92...f38

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du andre sykdommer, siden du er ufør? Historikk i psykiatrien? Slike plager kan være psykiske, men også såklart andre grunner. Kan en psykisk tilstand gjøre at de tenker det henger sammen med det?

Anonymkode: 21d66...ccf

Nja, jeg vet ikke helt lenger... Jeg hadde, men de sier så forskjellig hver gang jeg er noe sted/snakker med noen. I det ene øyeblikket kan jeg våkne fra operasjon og får beskjed om at jeg har Crohns, men plutselig neste gang jeg er på sykehuset kan de benekte at jeg i det hele tatt har gjort en operasjon... Så hva status er i dag vet jeg rett og slett ikke. Jeg har iallfall vært diagnosistert med først kollagen kolitt, så Crohns, så tror jeg den har vært fjernet, satt på igjen, fjernet, satt på igjen osv... Så akkurat hva som står nå vet jeg ikke. Men da jeg ble operert sa de jo at de var helt sikre, at det ikke kunne diskuteres/bli mer frem og tilbake da... Men, så har det vært like mye frem og tilbake etter likevel. 

Har vært utredet ifbm. med en sak hos psykolog, men ikke fått noen diagnoser eller funnet noe galt med meg psykisk. 

Jeg har spurt legen om han/noen tror det er psykisk/om det kan være det osv, men han sier ihvertfall nei og at det ikke er noen som har mistenkt det (han har sjekket papirer osv). Når de tar prøver finner de jo alltid masse galt sier han. 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du må gå til fastlegen og slå hånda i bordet og kreve henvisning til sykehus og videre utredning!

Anonymkode: 2f5f6...7c5

Hmm, jeg er sikkert svak sånn sett. Jeg syns det er så utrolig vanskelig å skulle være "vanskelig" eller "kreve" noe liksom, redd for dårlig stemning/å bare gjøre ting enda verre... Hvis jeg i tillegg skal begynne å liksom... Ja... Be om ting og sånn... Spurte en gang til fastlegen, prøvde å si det litt forsiktig, om han syns han egentlig har gjort noe som helst med noe på de 10 årene jeg har hatt han (f. eks. de tingene som har blitt gjort noe med, sånn som f. eks. hjertegreiene, har kun vært sykehus/andre leger som har hatt med å gjøre... Fastlegen har aldri gjort noe med noe av det, enda han har fått mange brev om at ditt og datt MÅ følges opp, gjøres noe med, blabla... Han bare... gjør ikke noe likevel.......). 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ring Volvat og be om journalutskrift fra dette besøket, og ring fastlegen din og insister på at det journalføres at du ber om utredning både fysisk og psykisk be samtidig om journalutskrift på alle besøk du har hatt relatert til dette. Ta kontakt med sykehus osv og be om det samme. 
Som regel får leger litt mer fart på seg om de skjønner at de kanskje ikke har fulgt opp pasienten godt nok, en journal som ikke er tilstrekkelig utfylt er et avvik, og en som er utfylt men viser manglende oppfølging er også et avvik - disse man man sende til kommunelege / fylkeslege for å få hjelp om man ikke kommer videre via fastlegeordningen.. 

Uff, er bare så redd for at det kan få konsekvenser hvis jeg liksom virker vanskelig eller kranglete på noen måte... Jeg har tenkt at hvis jeg kan bli behandlet dårlig/ikke få hjelp uansett hvor snill og søt jeg prøver å være, så vil det iallfall bare gjøre vondt verre hvis jeg liksom... begynner å kreve ting eller de oppfatter meg som vanskelig og slikt... Sånn som da jeg spurte hun legen ca hvor lenge jeg må kaste opp før jeg eventuelt kanskje kan få hjelp, og om hva jeg kan gjøre når eventuelt/hvor lenge jeg må gå før jeg evt kan gå til lege/prøve å få noe hjelp, så virket det som hun ble sur med en gang før jeg en gang spurte ferdig spørsmålet... Så gikk hun bare... Fikk aldri noe svar på "når" jeg liksom kunne henvende meg til lege ang oppkast/hvor lenge det må gå før man evt har "rett" på/kan få noe form for hjelp/undersøkelse eller sånn...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Gå ut i media hvis du orker. 

Anonymkode: fea92...f38

Off, jeg syns jo det er super-skummelt bare å skrive her... Det vet jeg helt ærlig ikke om jeg tør/tåler/er i stand til... 

• Hjerte 5
Skrevet

Beklager hvis jeg ikke har fått med alle detaljer, men; når det har gått så langt blodprøver viser lavt kalium, da har du vesentlig mangel. Jeg må ta tilskudd av kalium regelmessig, og i tillegg tar jeg magnesium fordi kroppen er avhengig av nok magnesium for å absorbere kalium. Så magnesium kan være noe du bør ta i tillegg.

Jeg har aldri hatt avvik på blodprøver på noen av delene, men hatt mye gastro problemer som viste seg å være relatert til elektrolytter. Dessverre måtte jeg finne ut av dette selv, for leger var det ikke mye hjelp i. Nå kastet jeg ikke opp, men hadde ekstrem kvalme og sterke magesmerter i flere mnd. Det har løst seg med tilskudd av kalsium, magnesium, og kalium. Jeg måtte finne ut av doseringen underveis, begynte forsiktig og økte etter et par uker. 

Kvalme og oppkast er veldig vanlig ved for lite kalsium, magnesium, og kalium. Vær også obs på at hvis du har for lite d vitamin, så klarer ikke kroppen ta opp kalsium. Du bør finne ut hva d vitaminnivået ditt ligger på, for å se om du har en mangel av betydning eller ikke. 

Legger ved link til produktene jeg har tatt, de har fungert best for meg.

https://www.life.no/kosttilskudd/mineraler/ovrige-mineraler/kalium-100-kpsl?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAj_CrBhD-ARIsAIiMxT82MgXoJjVFltjt_2xgTDcJDqk8IIQheBRZ-ge-IxwEHW25CqSFXwQaAmlaEALw_wcB

https://www.life.no/bio-life-kal-mag-90-kpsl

Anonymkode: 3405b...411

• Liker 6
  • Nyttig 6
Skrevet

Ånei, glemte det over, men tusen takk for alle svar og tips selvfølgelig!! Jeg kopierer alt inn i et dokument jeg, og så skal jeg ta vare på det/printe det ut og gjøre det dere skriver. Jeg skal prøve ihvertfall! Mitt aller beste! 

Tusen takk alle sammen!! ❤️ 

• Liker 2
  • Hjerte 5
Skrevet (endret)

Tenker du må legges inn . Full utredning  . Parenteral ernæring inravenøst,  og 0 pr os ( ikke spise/drikke) så magen får fullstendig  ro, til man finner ut av ting. Videre må de be  om ekspert råd  fra inn/utland om de ikke finner ut av ting

Endret av Lana01
  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Beklager hvis jeg ikke har fått med alle detaljer, men; når det har gått så langt blodprøver viser lavt kalium, da har du vesentlig mangel. Jeg må ta tilskudd av kalium regelmessig, og i tillegg tar jeg magnesium fordi kroppen er avhengig av nok magnesium for å absorbere kalium. Så magnesium kan være noe du bør ta i tillegg.

Jeg har aldri hatt avvik på blodprøver på noen av delene, men hatt mye gastro problemer som viste seg å være relatert til elektrolytter. Dessverre måtte jeg finne ut av dette selv, for leger var det ikke mye hjelp i. Nå kastet jeg ikke opp, men hadde ekstrem kvalme og sterke magesmerter i flere mnd. Det har løst seg med tilskudd av kalsium, magnesium, og kalium. Jeg måtte finne ut av doseringen underveis, begynte forsiktig og økte etter et par uker. 

Kvalme og oppkast er veldig vanlig ved for lite kalsium, magnesium, og kalium. Vær også obs på at hvis du har for lite d vitamin, så klarer ikke kroppen ta opp kalsium. Du bør finne ut hva d vitaminnivået ditt ligger på, for å se om du har en mangel av betydning eller ikke. 

Legger ved link til produktene jeg har tatt, de har fungert best for meg.

https://www.life.no/kosttilskudd/mineraler/ovrige-mineraler/kalium-100-kpsl?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAj_CrBhD-ARIsAIiMxT82MgXoJjVFltjt_2xgTDcJDqk8IIQheBRZ-ge-IxwEHW25CqSFXwQaAmlaEALw_wcB

https://www.life.no/bio-life-kal-mag-90-kpsl

Anonymkode: 3405b...411

Tusen takk!

Jeg har mange mangler, og har mangler på alt mulig av og på, og har også hatt dette hele livet/fra jeg var veldig liten.
Det jeg husker i farten av mangler/tilskudd jeg har/tar:

D-vitamin-mangel (har hatt mange ganger, også alvorlig d-vitamin-mangel - tar tilskudd for dette)
B12-vitamin-mangel (går på sprøyter for dette pga langvarig/alvorlig mangel)
Folat/folsyre-mangel (har hatt mange gnager, også alvorlig mangel - tar tilskudd for dette)
Jern-mangel (får infusjoner med jern noen ganger i året pga for lite jern/lav blodprosent og sånne greier)
Magnesium-mangel (har hatt mangel mange ganger - tar tilskudd for dette)
Kalium-mangel (har hatt mangel på dette flere ganger, noen ganger alvorlig mangel - fått tilskudd for dette noen ganger)

Tar også C-vitamin da jeg er blitt anbefalt det.
Håper jeg husket alt, men er ikke helt sikker.

Hmm, i tillegg skal jeg egentlig ta "Nexium"-tabletter hver dag. Nå som jeg kaster opp kommer de ofte opp igjen, prøver selvsagt å holde de nede/ta nye hvis jeg kaster de opp, men noen dager bare går det ikke å holde på det, så får det i meg tidvis. Gått på dette siden jeg var barn). Står også på Aerius og Telfast for forskjellige allergier og Angioødem f. eks. Disse også sliter jeg med å holde nede nå for tiden, men prøver å få det ned, særlig for å unngå de mest dramatiske episodene med Angioødem hvor jeg får hevelser i svelg og slikt. Men, ikke alltid jeg får i meg disse heller som jeg skal.

• Hjerte 3
Skrevet
Lana01 skrev (4 minutter siden):

Tenker du må legges inn . Full utredning  . Parenteral ernæring inravenøst,  og 0 pr os ( ikke spise/drikke) så magen får fullstendig  ro, til man finner ut av ting. Videre må de be  om ekspert råd  fra inn/utland om de ikke finner ut av ting

Men hvordan skal jeg liksom få til det? Hvis jeg ringer legevakten sier de bare jeg må gå til fastlegen, og der er det jo 1-3 mnd venting hver gang jeg skal ha time... Har ringt legevakten to ganger for ikke så lenge siden pga jeg venter og venter på en fastlegetime 20.12, men jeg vet jo veldig godt hva han kommer til å si... Ingenting... Jeg har vært der mange nok ganger til at jeg er villig til å vedde alt jeg eier på det også. 🙈 Så jeg vet at å gå dit og gjenta det samme ikke kommer til å plutselig få et helt annet resultat... I starten/når det var mye kortere tid jeg hadde kastet opp så fikk jeg i det minste beskjed om å komme på legevakten med en gang... Syns nesten det er rart at de sier når jeg har kastet opp i 2/4 uker eller 2/3 mnd at jeg må komme dit MED EN GANG, mens nå som jeg har kastet opp i 7 mnd og er enda dårligere må jeg bare vente på ny time hos fastlegen selvom jeg sier at jeg har vært der mange ganger og at han hverken sier eller gjør noe når jeg er der... Men, når jeg ikke en gang får komme til legevakten vet jeg ikke hva jeg skal gjøre/hvordan jeg evt skulle ha kommet meg på sykehus... Men antar jo også at om jeg så hadde blitt innlagt så skriver de meg vel bare ut igjen derfra også... Uff, beklager, jeg bare føler det virker så håpløst... Men jeg må jo selvfølgelig prøve noe... Bare føler jeg har prøvd alt og mer til, uten at det har gjort noe til eller fra... Så beklager, jeg skjønner at jeg virker sur og negativ og vanskelig! Det er ikke meningen altså, jeg setter kjempepris på alle tips selvfølgelig! 

Jeg skal google det du skriver...

Jeg vet ikke om det er relevant, men siden du skriver "ikke spise/drikke": Jeg har gått lenge uten å spise/drikke flere ganger for å se om det gir seg da, men jeg kaster opp likevel... 😕 

• Hjerte 3
Skrevet

Jeg håper det ordner seg! Har du sjekket deg for allergier? For jeg jobbet med ei jente som begynte å kaste opp hver dag, og det viste seg etter lang tid å være cøleaki. Hun gikk også masse ned i vekt. Har du testet deg for allergier? Har ikke lest alt ovenfor, men var det noe du gjorde av livsendringer da det begynte? Jeg har hatt bulimi en periode, og da kom maten alltid opp. Ble kjempe kvalm. Lurer på om kroppen kan bli så vant med å spy at det skjedde av seg selv.  God bedring!!! ♥️

Anonymkode: c6ac5...cd4

• Liker 2
  • Nyttig 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...