Gå til innhold

Alene med barna på nyttårsaften

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke helt hva jeg skal føle eller tenke om dette. Tidligere har jeg pleid å invitere familie til oss på nyttårsaften, men spesielt etter corona har jeg inntrykk av at de kom mest for plikt. Alle hadde andre steder de skulle være ved midnatt, steder med bedre utsikt til fyrverkeriet. Men den gangen hadde vi noen naboer som vi møtte ute rundt midnatt, men nå har de flyttet.

I år må mannen jobbe, likevel er det ingen som har spurt om jeg og barna har planer. Vet at barna ønsker at det skal være litt selskap den dagen, men vet ikke hvordan jeg skal ordne det. Orker ikke «trygle» folk om å komme på besøk, eller trenge meg på andres planer.

Jeg føler meg rett og slett litt ensom, og vi har jo egentlig en del nær familie rundt oss. Så alle forventer vel at vi skal feire med noen andre?

Anonymkode: 20c90...fa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke heller invitere venner? Enten av deg eller barna? Eller så kan du finne et fellesfyrverkeri, en felles feiring for barn (om de er veldig små) eller lignende? Om barna er store så finnes det jo feiringer for tenåringer som de kan delta på, så slipper de sitte hjemme uten vennene sine?

For du har jo rett i at familie er folk man helt tilfeldig har genetisk eller oppvekst-messing lenke til. Det er ikke nødvendigvis folk man får så mye utav å sosialisere med. Og folk har nå begynt å avvikle plikt-omgang med slekta, takk og lov. Og byttet den ut med valgte folk man får mye utav å sosialisere med. Altså venner.

Anonymkode: 45fe0...55c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

re har jeg pleid å invitere familie til oss på nyttårsaften, men spesielt etter corona har jeg inntrykk av at de kom mest for plikt. Alle hadde andre steder de skulle være ved midnatt, steder med bedre utsikt til fyrverkeriet.

Etter corona? Det er jo ikke lenge siden..

Hva med å spørre og ikke tenke på hva ditt inntrykk er, kan jo hende det er feil? Reis til familien da? 

Anonymkode: bb129...cbc

Skrevet

Jeg skjønner hvordan du føler det. Jeg er nyskilt, og blir alene på nyttårsaften med en 2-åring. Han er så liten at han ikke skjønner så mye av det, men jeg kjenner det er litt sårt. Eksmannen min skal feire i vårt gamle hjem, med en stor fest med vår vennegjeng. Det var jeg som pleide og invitere til nyttårsfest hos oss før, men nå fører han altså tradisjonen videre uten meg. 

Jeg og barnet skal spise middag hos familie, men drar hjem igjen til han skal legge seg. Jeg orker ikke å trenge meg på, ille nok at jeg måtte invitere oss selv på middag, ingen som har spurt oss hva vi skal den dagen, til tross for at jeg har masse familie og venner i nærheten. 

Men jeg føler meg likevel heldig som får være sammen med barnet mitt denne dagen, og at jeg ikke trenger å sende han fra meg slik som mange andre skilte foreldre må ❤️ Vi får sikkert en veldig fin start på 2024 da, i motsetning til alle de som skal rangle til langt på natt, hehe 😛 

Anonymkode: 7a9ce...a89

• Hjerte 5
Skrevet

Det er jo veldig vanlig å bare feire med familien? Sånn har både jeg og mannen vokst opp, og sånn har vi det fremdeles. 

Da jeg vokste opp, måtte pappa jobbe noen nyttårsaftener. Da feiret vi akkurat som vi pleide, bare vi søsken og mamma. Pinnekjøtt, masse snop og godsaker og julekaker, brettspill, og så på fyrverkeriet. 

Synes det er litt rart å reagere på at ingen inviterer dere; du er jo ikke aleine, du har ungene dine å feire med? 

Anonymkode: 86994...e36

• Liker 3
Skrevet

Inviter noen til dere da vel? 

Jeg og ungen er egentlig alene i år, men da inviterte jeg en vennefamilie til å feire med oss. Så er vi invitert flere steder etter det også, men jeg foretrekker å være hjemme så fint med en unnskyldning for å takke nei.

Anonymkode: 1e74a...9af

• Liker 1
Skrevet

Jeg var alene med barnet mitt i fjor. Vi koste oss❤️ Det blir til hva du gjør det til selv. Mulig det er litt annerledes for oss, for vi er vant med å være alene i hverdagen også. 

I år aner jeg ikke hvordan vi skal feire. Muligens skal vi spise middag hos mine foreldre, men dette er usikkert enda. Mesteparten av dagen og kvelden blir uansett hjemme. 

Anonymkode: 3a6d8...2a6

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • 1 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 10.36):

Jeg var alene med barnet mitt i fjor. Vi koste oss❤️ Det blir til hva du gjør det til selv. Mulig det er litt annerledes for oss, for vi er vant med å være alene i hverdagen også. 

I år aner jeg ikke hvordan vi skal feire. Muligens skal vi spise middag hos mine foreldre, men dette er usikkert enda. Mesteparten av dagen og kvelden blir uansett hjemme. 

Anonymkode: 3a6d8...2a6

Veldig praktisk å være hjemme når man har små barn

Anonymkode: b2600...ca9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 10.33):

Det er jo veldig vanlig å bare feire med familien? Sånn har både jeg og mannen vokst opp, og sånn har vi det fremdeles. 

Da jeg vokste opp, måtte pappa jobbe noen nyttårsaftener. Da feiret vi akkurat som vi pleide, bare vi søsken og mamma. Pinnekjøtt, masse snop og godsaker og julekaker, brettspill, og så på fyrverkeriet. 

Synes det er litt rart å reagere på at ingen inviterer dere; du er jo ikke aleine, du har ungene dine å feire med? 

Anonymkode: 86994...e36

Er det? For meg er nyttårsaften noe man feirer med venner. For meg virker det som om de fleste etablerte barnefamilier feirer sammen med en eller noen få andre familier.

Skrevet

Mulig de bare ikke syns det er en big deal selv, og derfor ikke tenker over det? Anbefaler deg å spørre :)

Vi ønsker å være hjemme i år, føler vi uansett bare sitter å venter til kl er midnatt så vi kan legge oss. Ungene holder uansett ikke ut lenge, og våkner tidlig neste morgen 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...