AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #1 Skrevet 15. desember 2023 Hva er deres erfaring? Det koster noen lapper mer for ca. samme areal, men ser at utleiefirma ofte leier ut ordentlige leiligheter, mens private som oftest leier ut en kjeller eller en etasje av egen bolig. Noen som har prøvd begge deler? Anonymkode: 97c5c...b16
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #2 Skrevet 15. desember 2023 Har leid både gjennom firma og gjennom privat. Likte best gjennom firma. MYE enklere å forholde seg til, mye mindre styr og langt færre urimelige (og ulovlige) krav fra utleier. Anonymkode: 4dca4...c30 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #3 Skrevet 15. desember 2023 ja det kan være bedre å leie fra et utleiefirma, men kanskje spesielt hvis du tenker å leie i under 1 år. Det er tryggere for begge parter, du garanterer deg for mye krangling med eieren, du vet at alt blir "ordentlig", også overtalelsen etter. men, utleiere som Utleiemegleren har som regel bare ett års kontrakter, og vil ikke forlenge etter ett år - de vil finne nye leiere, og da til dyrere pris. De forholder seg til lange oppsigelseperioder, tre måneder er vanlig. De krever 3x leie i depositum. Så det kan fort bli dyrt også. Anonymkode: 6e8f8...e9e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #4 Skrevet 15. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er deres erfaring? Det koster noen lapper mer for ca. samme areal, men ser at utleiefirma ofte leier ut ordentlige leiligheter, mens private som oftest leier ut en kjeller eller en etasje av egen bolig. Noen som har prøvd begge deler? Anonymkode: 97c5c...b16 Gitt at du leier gjennom et velrenommert firma, så er det ryddigst. Men sjekk firmaets renommé. Man må ikke være et ålreit menneske for å starte opp eget firma. Som i alle bransjer er det dermed innen utleie mange svindlere og opportunister som gladelig bryter enhver lov. Og firmaet blir det eieren gjør det til. Anonymkode: 8ea3c...875
Myrmica Skrevet 15. desember 2023 #5 Skrevet 15. desember 2023 Har prøvd begge deler, og likte best å leie privat. Med firma opplevde jeg at det var flere strikse regler å forholde seg til (ikke henge opp ting på veggene f.eks), og dyrere. Med hyggelige private utleiere som jeg fikk en god tone med kunne jeg gjøre mer som jeg ville, lettere å få innpass for kjæledyr, og oftere ble vi enige om kortere oppsigelsestid eller andre ting som var til min fordel ved behov. Men man kan jo også komme ut for privatutleiere fra helvete, så det er jo en liten risiko å ta.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #6 Skrevet 15. desember 2023 Har prøvd begge deler, likte best privat. Men jeg var nok uheldig, leide gjennom Krogsveen, og opplevde å bli kasteball fra person til person når noe røk (megleren som var min opprinnelige kontaktperson gikk ut i pappaperm). Ble lovet at noe skulle bli fikset før jeg flyttet inn, det ble ikke gjort, måtte purre tre ganger. Utvasken av forrige leietaker var elendig, fikk lov å betale 500kr mindre i leie første måneden, ble purret på disse "manglende" 500kr i to måneder etterpå, selv om jeg hadde avtalen skriftlig (de kommuniserte tydeligvis ikke med hverandre). Så var det kontroll i bygningen pga skader fra nærliggende byggeplass (sprenging), jeg fikk vite at de hadde vært inne hos meg mens jeg var på jobb av NABOEN min. Kontaktet styre og spurte hvorfor jeg ikke hadde blitt informert, de hadde informert eier - men han hadde ikke gitt beskjed til meg. Til slutt fikk jeg nok av alt tullet og kontaktet eier direkte, og fikk skikkelig kjeft av Krogsveen, selv om jeg fortalte at eier hadde sagt jeg kunne kontakte han. Så ble det stigning i leia pr konsumprisindeks og til slutt var det ikke verdt det, betalte 11.000kr i mnd for 30kvm uten soverom. Da flytta jeg. Leide deretter privat i nabobyen, og her var jeg nok ekstremt heldig med utleiere. Leide et lite hus til 9.500kr i måneden, de økte ikke leia på de fem årene jeg bodde der, kom med mat på døra da jeg informerte om at jeg var blitt permittert under corona, og ba meg ikke bekymre meg for leia og tok halve strømregningen min i perioden. Så da er det selvsagt naturlig at jeg anbefaler privat. Anonymkode: 78877...4e4 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2023 #7 Skrevet 15. desember 2023 Det er mye større rom for fleksibilitet og gode avtaler hos private. Men om man treffer feil, så blir det ofte tilsvarende personlig og konfliktfylt. Anonymkode: 4d503...bc3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå