Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser flere tråder der det blir påstått at folk kun holder sammen for fasaden sin del, altså hvordan livet og familien ser ut utenfra. Men er det virkelig derfor folk holder sammen?

For meg virket det i hvertfall veldig fremmed å bry meg så utrolig mye om hva andre tenker om meg og mitt liv. For hvem andre bryr seg egentlig om jeg er gift eller skilt, og hva slags liv jeg lever?

Likevel er jeg en av dem som har kjempet for ekteskapet mitt, selv om vi har hatt vår andel uenigheter og vanskelige følelser. Fordi jeg elsker mannen min, barna våre og familien vår. Det å gi barna mine en god og trygg oppvekst er det mest meningsfulle jeg kan tenke meg.

Er det noen her inne som faktisk holder sammen kun på grunn av fasaden?

Anonymkode: ca5a2...993

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eksmannen min gjorde det så ja. Han nektet å skille seg og han elsket meg ikke.

Anonymkode: 0c0c7...2dc

• Hjerte 1
Gjest Geminisoul_83
Skrevet

Jeg begynte å tenke på separasjon dagen jeg hørte eksen si: jeg gidder ikke å dumpe deg, fordi det er så pes å møte en nyen og lære han alt du har lært gjennom 14 år, også starte livet på nytt. 6 måneder senere så initierte jeg avslutningen.

Skrevet

Kjenner noen som gjør det. Men der går fasaden på at de eier hus og hytte. går de fra hverandre må de selge begge deler, og flytte inn i rekkehus. Så de bor heller sammen som venner, så beholder de hus, hytte og bedre økonomi. De sover på seperate rom, og begge har en hobby de fordyper seg i. 

Anonymkode: d13bd...878

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det er lett for andre å tro at folk holder ut pga fasade hvis man finner ut at noen har et dødt forhold. Men det kan være masse grunner selv om man ikke deler dem med andre. Dette med å holde ut for fasaden er typisk en forklaring som tredjepart lager seg.

Anonymkode: f4c74...e86

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kjenner noen som gjør det. Men der går fasaden på at de eier hus og hytte. går de fra hverandre må de selge begge deler, og flytte inn i rekkehus. Så de bor heller sammen som venner, så beholder de hus, hytte og bedre økonomi. De sover på seperate rom, og begge har en hobby de fordyper seg i. 

Anonymkode: d13bd...878

Men da handler det ikke om "fasade", det handler om bekvemmelighet.

• Liker 2
Skrevet

For enkelte, er det vel omtrent "morderiske" og skulle skille seg. For i familien de kommer fra, så har dette med å skilles vært så tabu og blitt sett så med på at enkelte tenker det, er veldig forferdelig. Om det er fasade? Grunnen er jo overfladiske, men redselen er jo dyp. Ala, nå blir jeg det sorte får, en av de "taperne" med dårligere økonomi etc som hele familien har sett med på i åretsvis. 

Men, oftest tror jeg det handler om økonomi, bekvemmelighet og redselen for det nye, og for å ikke vite hva som vil skje etter en skilsmisse. 

All usikkerheten som knyttes til det å endre livet. 

For, i forholdet som er dårlig så, er det alikevel "trygt". Du vet akkurat hva som venter deg der hjemme hver dag. 

Det som er det triste, er jo at folk har det ikke noe godt i slike familier. Og det å "bryte opp" går utmerket, så lenge man legger seg noen planer og forbereder seg godt mentalt. 

Vi, har det helt topp! 😊

Men, jo forandringer er jo ofte noe folk finner skummelt. 

Anonymkode: 03e4e...b80

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg tror det er lett for andre å tro at folk holder ut pga fasade hvis man finner ut at noen har et dødt forhold. Men det kan være masse grunner selv om man ikke deler dem med andre. Dette med å holde ut for fasaden er typisk en forklaring som tredjepart lager seg.

Anonymkode: f4c74...e86

Har en person i min familie som glatt innrømmet at årsaken til at personen ikke skilte seg var fasade, status, materielle ting.

De endte til slutt med å skille seg.

Ene barnet lever ikke lenger, og direkte årsak til det er hvordan foreldrene behandlet det barnet og hverandre i alle år. Men flott skulle det se ut, flott skulle det være.

Anonymkode: a035c...19a

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en person i min familie som glatt innrømmet at årsaken til at personen ikke skilte seg var fasade, status, materielle ting.

De endte til slutt med å skille seg.

Ene barnet lever ikke lenger, og direkte årsak til det er hvordan foreldrene behandlet det barnet og hverandre i alle år. Men flott skulle det se ut, flott skulle det være.

Anonymkode: a035c...19a

Min far kommer også fra en slik familie. 

Han tok selvmord når jeg var 4år. Hans familie la skylden på min mor, som hadde skilt seg fra han..

Men, han kommer fra en familie som var særdeles dårlig på å snakke om det som faktisk er viktig her i livet. 

Alt, skulle se så bra å flott ut. (Det, kom fra en god plass, jeg het det. De hadde bare ikke verktøyene for å håndtere dårlige følelser.) 

Penger, å "status".. 

I hans familie var det å skille seg utenkelig også. 

Anonymkode: 03e4e...b80

• Hjerte 2
Skrevet

For en merkelig måte å leve på. Jeg vil ha det bra med en partner og familie, følelser og status er ikke så viktig

Anonymkode: 95341...37c

Skrevet
Yodas skrev (19 timer siden):

Men da handler det ikke om "fasade", det handler om bekvemmelighet.

OG fasade!!

Anonymkode: 91d93...151

Skrevet

Fasade kan spille inn ja, selv om jeg er enig i at det kanskje ikke er så vanlig at det er eneste årsaken til at man er sammen.

Som andre sier så går det ofte litt hånd i hånd med økonomi og bekvemmeligheter. At man ikke vil miste huset eller hytta, ikke vil ha strammere økonomi osv handler nok ofte mest om at livet bare blir litt kjipere for en selv (og evt barn), og ikke bare om at det blir mindre imponerende feriebilder på instagram-kontoen. Men noen ganger det nok litt det også... Jeg kjenner ei hvis første reaksjon på at han ville ha skilsmisse var "men hva med den store hagefesten vi holder hver sommer". Ikke dermed sagt at det var det eneste hun brydde seg om, men det var nå en reaksjon som kom.

I tillegg tror jeg noen kan føle litt på at de mislykkes, og på at de ikke vil miste ansikt, få dårlig rykte på seg. At de bryr seg om hva andre rundt sier og tenker om skilsmissen, om hvem sin "feil" det var. Tenker på alle de man skuffer.

Anonymkode: 07339...c8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...