Gå til innhold

Er jentenavn som Martine, Anna, Marie, og Silje på vei ut i dag? Navn som var ganske populære for mange mange år siden.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Føler det ikke er så mange som får navn i dag som var populære for 20-30 år siden, selv synes jeg navnene nevnt over er fine og ganske så stødige norske navn. Venter en jente på nyåret og vipper veldig mellom de litt mer moderne sjeldne navnene og de som i grunnen er godt brukte. 

Anonymkode: 00286...2ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å sjekke SSB. Men jevnt over tror jeg de navnenene du husker som populære ikke er det lenger. Var iallfall sånn for meg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor er det mange småjenter som heter Anna og navn som Marte, Sara, Kristine og Lisa

Anonymkode: c68de...e9b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Hvis du sjekker ssb, vil du se at både Martine og Silje er på en bratt nedadgående kurve. Marie og Anna har mer flate kurver, men de er navn som har vært mer jevne i popularitet de siste 100 åra (fra et skyhøyt nivå på sent 1800/tidlig 1900-tall som de aldri kommer til å komme tilbake til). Ingen av dem er i hvert fall på noen topplister, og dette er nok mer navn på mødre enn barn i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn på barneskolen (6. og 7. trinn). De har klassekamerater som heter Marie, Anna, Anna-Marie, Silje (to stk Silje i en av klassene).

Kanskje det er litt ulikt i ulike deler av landet. Dette er i Trøndelag.

Anonymkode: 2c332...5a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vet om en 3 åring som heter Martine. Jeg synes alle du ramser opp er veldig kjipe og kjedelige navn. Like greit at de forsvinner.

Anonymkode: 75dda...7ad

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marie er vel en av de virkelig stødige klassikerne som alltid brukes. Ikke lenger øverst på topplistene, men alltid i bruk.

Silje, Martine og Anna hadde sin storhetstid for 20-30 år siden. Like greit, tenker jeg, men det er jo bare å bruke dem om dere liker navnene.

Anonymkode: 769cb...10a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som har de navna som selv får barn nå. Jeg er i den situasjonen, og skjenner for mange på min alder som heter Martine, Marie, Malin, Silje, Emilie og Ida (for å nevne noen) til at jeg ville brukt det selv. 

Anonymkode: a6043...275

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse navnene kommer tilbake om noen år.  Datteren min på 14 heter Silje og det er ingen andre på hennes trinn som har det navnet. Det er et godt, norsk navn. 

Anonymkode: cfba6...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Mange som har de navna som selv får barn nå. Jeg er i den situasjonen, og skjenner for mange på min alder som heter Martine, Marie, Malin, Silje, Emilie og Ida (for å nevne noen) til at jeg ville brukt det selv. 

Anonymkode: a6043...275

Det er ikke hyggelig å skjenne på folk.

Anonymkode: 75dda...7ad

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 8.31):

Føler det ikke er så mange som får navn i dag som var populære for 20-30 år siden, selv synes jeg navnene nevnt over er fine og ganske så stødige norske navn. Venter en jente på nyåret og vipper veldig mellom de litt mer moderne sjeldne navnene og de som i grunnen er godt brukte. 

Går litt opp og ned, men dem er nok ikke mest populære. Hadde nok sin populærtid på 80-90. Fordi når vi ga navnet Silje til datteren vår i 2008. Fikk vi høre av kusina som er født i 1986 at alle heter jo Silje 😅 nei ikke i 2008 men i 86 tror jeg på. Nå er det navn jeg aldri har hørt, har en datter født i 2020. Men noen også veldig gamle navn og noen har navn fra 80/90 som jeg hører også. Men tiden utvikler seg. 

Anonymkode: 0c973...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Disse navnene kommer tilbake om noen år.  Datteren min på 14 heter Silje og det er ingen andre på hennes trinn som har det navnet. Det er et godt, norsk navn. 

Anonymkode: cfba6...7ce

Har en på 15 og ingen på hennes trinn av 90 elever som heter Silje heller. Men Aron, Amalie og Aurora derimot 😅 sikkert mere navn jeg ikke har tenkt på

Anonymkode: 0c973...e3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Martine, Anna, Marie og Silje er alle i tredveårene med egne småbarn nå. 

Du må nok vente et par tiår før disse navnene blir populære igjen.

Anonymkode: 5ccd2...0f8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.12.2023 den 8.31):

Tidene forandrer seg, og navn som var på topplistene for 30 år siden er ikke nødvendigvis det i dag. Nå tilhører disse navnene i stor grad dagens foreldre-generasjon, og navn på dagens babyer og småbarn blir noe helt annet. Navn går i sykluser på alt fra 80 til 120 år, derfor er det mange av navnene på dagens små som også var populære for 80-120 år siden. Men du har også de mer "gjennomgående" navnene som f.eks. Anna og Marie. 

Velger du Silje eller Martine vil jenta oppleve at x antall mødre eller tanter til barn i omgangskretsen, samt voksne i barnehagen og på skolen, vil ha det samme navnet. Det samme kan du oppleve om du velger Anna eller Marie. Men om du velger Anna eller Marie vil du også oppleve at andre på samme alder muligens heter det samme. Men det er også litt ut i fra hvor i landet du bor. 

Selv ville jeg valgt Anna eller Silje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...