Gå til innhold

Noen som har kvittet seg med LOFavør-fordelene sine?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ved å bytte fagforening? Vi har alle lån og forsikringer i LOFavør, med de goder som det medfører. Vi har gunstig rente, forsikringspremie og diverse andre forsikringsfordeler, samt gratis innboforsikring uten egenandel siden både jeg og samboeren min er i LO. Nå vurderer han, og kanskje jeg også å melde overgang fra FLT til NITO, rett og slett fordi kontingenten vi betaler til FLT er så høy, og økende. Kontingenten trekkes prosentvis, dvs. betales det inn enda mer om vi jobber overtid. Usikker på om det egentlig lønner seg, selv med fordelene i banken. Noen som har gjort noenlignende og merket noen nevneverdig forskjell på økonomien? 

Leser om NITOs medlemsfordeler, men synes ikke det er noe å hoppe i taket av, egentlig. Trodde det skulle være bedre, men kontingenten er sånn jeg har forstått det en fast, lav månedssum, og det teller jo positivt.

Anonymkode: ff614...84b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel den lave kontigenten i mnd som gjør at fordelene er så dårlige. Dete får regne på hva som lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (5 minutter siden):

Det er vel den lave kontigenten i mnd som gjør at fordelene er så dårlige. Dete får regne på hva som lønner seg.

Ja, det er nok derfor. Bør vel egentlig høre med banken for å finne ut hva alt hadde kostet uten medlemsfordelene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det vil lønne seg da å bytte? Nito har Tryg som sin forsikringspartner. De er verken billigst eller best. Jeg krangla med de pga den dårlige dekningen på barneforsikringen. Det ble sagt at vilkår skulle endres, men kan ikke se at det er gjort. Men Nito som forening la press på Tryg som gjorde at jeg fikk utbetaling selv om det ikke var dekning i vilkårene.

Banken Nordea er heller ikke av den med best vilkår.

Jeg er nito-medlem, men bruker ikke tryg og ikke nordea. Da jeg ble arbeidsledig, fikk jeg utbetalt karensdagene fra Nito. Nå er jeg ufør og betaler kun 10% av kontigenten. Medlemskapet reevurderes hvert år.

Anonymkode: 68826...efc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sikker på at det vil lønne seg da å bytte? Nito har Tryg som sin forsikringspartner. De er verken billigst eller best. Jeg krangla med de pga den dårlige dekningen på barneforsikringen. Det ble sagt at vilkår skulle endres, men kan ikke se at det er gjort. Men Nito som forening la press på Tryg som gjorde at jeg fikk utbetaling selv om det ikke var dekning i vilkårene.

Banken Nordea er heller ikke av den med best vilkår.

Jeg er nito-medlem, men bruker ikke tryg og ikke nordea. Da jeg ble arbeidsledig, fikk jeg utbetalt karensdagene fra Nito. Nå er jeg ufør og betaler kun 10% av kontigenten. Medlemskapet reevurderes hvert år.

Anonymkode: 68826...efc

Nei, det høres jo absolutt litt stusselig ut... er bare sørgelig å betale 2000 kroner eller mer i kontingent om man har noen overtidstimer per uke i en måned. Men det kan jo likevel hende det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har LO favør (og ganske mye å forsikre). Kjørte en liten test opp mot andre forsikringsselskap og ingen var i nærheten av å kunne matche det jeg betaler. Har ikke vurdert å bytte forbund da, som spørsmålet egentlig gikk ut på i HI.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hareena skrev (19 minutter siden):

Jeg har LO favør (og ganske mye å forsikre). Kjørte en liten test opp mot andre forsikringsselskap og ingen var i nærheten av å kunne matche det jeg betaler. Har ikke vurdert å bytte forbund da, som spørsmålet egentlig gikk ut på i HI.

Nei, er det inntrykket jeg har også. Et familiemedlem jobbet som forsikringsagent en periode og sa at hun aldri hadde sjans til å matche prisen til LOFavør-forsikringene når hun møtte på folk som hadde det, selv om selskapet hun jobbet for i utgangspunktet var av de mer rimelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er organisert i et YS-forbund og vi har forsikringsavtaler gjennom Gjensidige, mens mannen er LO-organisert og har muligheten for forsikringsavtaler gjennom LO-favør. Vi sjekket ut hva som ville lønne seg mest for oss og vårt forsikringsbehov og det var ingen tvil om at det var mest lønnsomt å ha alt i YS-avtalen.
Nå har jeg i tillegg en av de laveste kontingentene i min fagforening, så jeg er veldig fornøyd 🙂

Men, det er viktig å sjekke hva som gjelder for akkurat deg, for her kan det være individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere betaler vel såpass mye i fagforeningsmedlemskap at hvis dere ender opp med å betale fx 5000kr året i nye fagforening har mye å gå på i forsikringer før totalen blir dyrere. Vi har valgt å ikke bruke Nito sin avtale med Tryg lengre og heller bruke min Akademikeravtale med Storebrand. 
Dere må rett og slett regne på det, men uansett er to Lo-medlemskap en veldig dyr innboforsikring. 

Anonymkode: 12789...fbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dere betaler vel såpass mye i fagforeningsmedlemskap at hvis dere ender opp med å betale fx 5000kr året i nye fagforening har mye å gå på i forsikringer før totalen blir dyrere. Vi har valgt å ikke bruke Nito sin avtale med Tryg lengre og heller bruke min Akademikeravtale med Storebrand. 
Dere må rett og slett regne på det, men uansett er to Lo-medlemskap en veldig dyr innboforsikring. 

Anonymkode: 12789...fbb

Ja, fra nyåret kommer vi til å måtte betale inn over 20 000 kroner til sammen per år, og det er ikke inkludert eventuell trekk for overtid. Og da er det ikke mye som er inkludert heller, det er jo bare medlemsskap, innboforsikring og kanskje en eller annen liten forsikring til? Det er mye penger.

I NITO hadde vi sluppet unna med ca. halvparten om jeg ikke tar feil. Om det lønner seg å bytte eller ikke kommer rett og slett an på om rabattene på pris for lån og forsikringer utgjør såpass mye at det ville kostet ca. 10 000 kroner mer i året om vi ikke hadde det. Jeg tviler litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær også obs på andre goder du får via LO favør medlemsskapet. Vår strømavtale er den beste hos vår strømleverandør, og den er en del av LO favør fordelene.

Anonymkode: aed4e...a74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Vær også obs på andre goder du får via LO favør medlemsskapet. Vår strømavtale er den beste hos vår strømleverandør, og den er en del av LO favør fordelene.

Anonymkode: aed4e...a74

Er den bedre enn for eks. Vibb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde heldigvis ikke det. Ble syk og ufør, og at jeg var i LO forbund utgjorde en stor økonomisk fordel. 

Anonymkode: a0deb...2f9

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FLT har jo akkurat slått seg sammen med IE som har fast sum i kontigent, så mulig det blir endringer på det området der.

Anonymkode: 5bea0...e98

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Hareena said:

Jeg har motsatt opplevelse. Har lofavør(og kommer neppe til å bytte). Jeg kom billigere ut på forsikringene mine (uten medlemskap noen plass) besparelse 1700 i året. Bilforsikring og reiseforsikring ble mye billigere. Et evt nito medlemskap ville gitt meg en besparelse på rundt 100kr i året, om jeg regner på kontigent differansen. Nå tror jeg det er mer å tjene på å ikke ha lofavør da de gir totalt blaffen i f.eks rentene til medlemmene sine, og man får bedre rente betingelser i andre banker. 

Anonymkode: 4568b...c5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja, fra nyåret kommer vi til å måtte betale inn over 20 000 kroner til sammen per år, og det er ikke inkludert eventuell trekk for overtid. Og da er det ikke mye som er inkludert heller, det er jo bare medlemsskap, innboforsikring og kanskje en eller annen liten forsikring til? Det er mye penger.

I NITO hadde vi sluppet unna med ca. halvparten om jeg ikke tar feil. Om det lønner seg å bytte eller ikke kommer rett og slett an på om rabattene på pris for lån og forsikringer utgjør såpass mye at det ville kostet ca. 10 000 kroner mer i året om vi ikke hadde det. Jeg tviler litt.

Det er veldig dyrt. Jeg er medlem i en dyr fagforening (dyr fordi den har få medlemmer - profesjonsutdanning), og jeg betaler ca 8500kr i året. Det er inkludert et (faglig) medlemsblad som jeg får kanskje 10 ganger i året, noe som utgjør rundt 900-1000kr av summen over. 
Det er mao en veldig dyr innboforsikring dere har. Innboforsikring er ikke dyrt når man kjøper det som vanlig forsikring. 
Når det gjelder forsikringer, vi fikk mye bedre vilkår i KLP enn vi hadde gjennom Akademikernes avtale. Ikke sjekk kun fagforeningene deres, sjekk andre også! 

Anonymkode: 23bb8...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

…og så må du heller ikke glemme at man får skrive mesteparten av kontigenten av på skatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

…og så må du heller ikke glemme at man får skrive mesteparten av kontigenten av på skatten.

Men mesteparten av kontingenten må man likevel fremdeles betale selv. 

Anonymkode: 23bb8...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det høres jo absolutt litt stusselig ut... er bare sørgelig å betale 2000 kroner eller mer i kontingent om man har noen overtidstimer per uke i en måned. Men det kan jo likevel hende det lønner seg.

Er det ikke tak på hvor mye de trekker? Var det da jeg var i uhm…fagforbundet? 

Anonymkode: 6aa8a...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Oi, det er dyrt.

Jeg er medlem i en liten Unio-forening og betaler 4 800,- i kontingent i året og betaler 850,- i innboforsikring m/1 mill. dekning.

Anonymkode: f8fe4...7d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...