Gå til innhold

Innlegget om bonusmor, som vil ta barna med til julefeiring.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Interessant innlegg om en mor som ikke vil bonusmor skal ta med hennes barn til julefeiring, hos bonusbesteforeldre. Hadde hun sagt nei, hun vil ikke ha med barna, uten far, så hadde det vært galt. Da hadde mor andre planer, uten barn, tenker jeg. 
Som sagt, mange ganger, som bonusmor vil du aldri gjøre noe rett, samme f. 
Tror mange mor- bonusmor- problemer, hadde vært løst hvis mor hadde sluttet å se på oss som konkurrenter, og ikke som en ekstra omsorgsperson i barnas liv. Ser og hører akkurat de samme historiene, i min jobb i skole og bhg, som jeg selv opplever som bonusmor. (-har og egne barn) 

Anonymkode: 9effe...cb2

• Liker 8
  • Nyttig 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Interessant innlegg om en mor som ikke vil bonusmor skal ta med hennes barn til julefeiring, hos bonusbesteforeldre. Hadde hun sagt nei, hun vil ikke ha med barna, uten far, så hadde det vært galt. Da hadde mor andre planer, uten barn, tenker jeg. 
Tror mange mor- bonusmor- problemer, hadde vært løst hvis mor hadde sluttet å se på oss som konkurrenter, og ikke som en ekstra omsorgsperson i barnas liv. Ser og hører akkurat de samme historiene, i min jobb i skole og bhg, som jeg selv opplever som bonusmor. (-har og egne barn) 

Uten far? Så barna skal bli med bonusmor på feiring uten faren sin? 

Anonymkode: fed92...26b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Joda, du har helt rett. Men disse problemene med mor/bonusmor går gjerne begge veier. 

Uansett bør alle voksne lytte til hva barna ønsker først og fremst. Har ikke lest innlegget du referer til, men uansett bør jo barna her få bestemme om de ønsker å feire sammen med bonusmor eller mor. Uansett, flott initiativ av bonusmor å ville ta med seg barna til sin familie, når far ikke kan være med på julefeiringen.  

Anonymkode: ec22d...ff2

• Liker 2
Skrevet

Det er jo kjipt om mor og barn kunne feiret sammen, men far insisterer på bonusmor i stedet.  

• Liker 15
  • Nyttig 4
Skrevet
Tone83 skrev (3 minutter siden):

Det er jo kjipt om mor og barn kunne feiret sammen, men far insisterer på bonusmor i stedet.  

Så far har ingen rettigheter? 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal far feire sammen med dem hos bonusbesteforeldre?

Anonymkode: fe873...717

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Skilte foreldre får bare være sammen med barna halvparten av deres oppvekst. Da synes jeg at på store ting, som jul, bursdag, 17 mai, påskeferie, osv burde barna få være hos en av foreldrene sine. 

De øyeblikkene er så utrolig dyrebare at her må nesten foreldre og steforeldre forstå at når den ene forelderen ikke kan være til stede ved spesielle anledninger så burde barna få lov å dra til sin andre forelder.

Tenker at regel nr 1 er å spørre barna hva de ønsker dersom far ikke er hjemme. Ønsker de å være med stemor eller ønsker de å være hos mor?

Anonymkode: c9c4d...246

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Ja, uten far, fordi han plutselig måtte jobbe. Innlegget lå på face, (fra Klikk?) og hadde rimelig mange svar. Finner det ikke igjen, men det var fra i dag eller en av de siste dagene. Så og si alle som hadde svart, mente bonusmor ikke var videre grei. 
Erfaringsmessig, som sagt, så hadde det blitt negativt tatt opp, uansett hva bonusmor hadde gjort. Hadde de sagt mor skulle ha barna, hadde det blitt til at far og bonusmor fraskrev seg «plikten» til å ha barna. Når bonusmor vil ta med ungene, blir det feil, også. 
Poenget er at bonusmødre gjør feil uansett, i mange biologiske mødre sine øyner. Skjønner ikke hvorfor det er sånn. Hvorfor kan vi ikke være en ekstra omsorgsperson i barnas liv, slik det virker som bonusfesten ofte er? Vi kan være glade i bonusbarn også, ikke bare egne. 

• Liker 2
Skrevet

Dersom min ex ikke kunne hatt barna våre i julen, ville jeg tatt det som en selvfølge at han spurte meg. Vi er foreldrene, så vi spør hverandre først, dersom en av oss ikke har mulighet til å ha barna selv.  Greia med samværsavtaler er ikke å unngå at den ene forelderen har barna i den andres fastsatte uker. Avtalen skal sikre at barna får være med begge foreldrene.  Jeg måtte vært innlagt på sykehus, dersom jeg skulle sagt nei til å ha mine egne barn i julen.  Hadde jeg jobbet, ville jeg heller hatt dem hos mine foreldre, slik at også jeg kunne vært med dem mellom vaktene. 

Anonymkode: e4b58...534

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Ja, uten far, fordi han plutselig måtte jobbe. Innlegget lå på face, (fra Klikk?) og hadde rimelig mange svar. Finner det ikke igjen, men det var fra i dag eller en av de siste dagene. Så og si alle som hadde svart, mente bonusmor ikke var videre grei. 
Erfaringsmessig, som sagt, så hadde det blitt negativt tatt opp, uansett hva bonusmor hadde gjort. Hadde de sagt mor skulle ha barna, hadde det blitt til at far og bonusmor fraskrev seg «plikten» til å ha barna. Når bonusmor vil ta med ungene, blir det feil, også. 
Poenget er at bonusmødre gjør feil uansett, i mange biologiske mødre sine øyner. Skjønner ikke hvorfor det er sånn. Hvorfor kan vi ikke være en ekstra omsorgsperson i barnas liv, slik det virker som bonusfesten ofte er? Vi kan være glade i bonusbarn også, ikke bare egne. 

Da er det jo logisk at barna feirer med mor. Da får de iallfall feire med en av foreldre sine.

Om jeg måtte jobbe i jula og ikke kunne ha barna er det logisk at barna feirer med sin far. Selvsagt. 

Anonymkode: fe873...717

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet

Det eneste riktige her er at far (eller bonusmor, om hun har et godt forhold til) hadde tatt en tlf til mor og sagt at: «Nå viser det seg dessverre at jeg/far må jobbe julaften. Bonusmor har tilbudt seg å ta med barna til sine foreldre. Dette ble veldig dumt, og jeg beklager at det ble sånn i siste liten. Ønsker du å ha barna eller skal de bli med til bonusmor sin familie om du har andre planer?» 

Jeg hadde tenkt akkurat det samme om det var omvendt; altså om mor plutselig måtte jobbe på sin julaften med barna. 

Anonymkode: 2ce80...f84

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Nå skal selvsagt ikke barn måtte feire julaften uten noen av foreldrene sine der! Det er værtfall ikke å sette barna først! Det innlegget der bekrefter jo bare hvor fucka en del stemødre er! 

Anonymkode: b43b0...4e9

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nettopp pga en del stemødre ikke klarer å fatte at de ikke er hennes barn! Og mangler totalt respekt for barnas mor og ergo da også for sine stebarn! 

Anonymkode: b43b0...4e9

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skjønner godt at mor vil feire jul selv med sine barn når far ikke kan/ gidder å ta seg fri, hva faen?

Anonymkode: 5b17b...13a

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hadde klikket selv jeg. Om far ikke kan være med ungene på jul. Så skal de være hos meg og min familie. Ikke stefamilien. 

Ungene skal slippe å måtte feire uten foreldrene sine. 

Anonymkode: 2cebf...fc4

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Som bonusmor/far kan man gjøre veldig mye riktig dersom mor/far klarer og legge vekk sin egen usikkerhet/egoisme og sette barna først. 

Her var mine barn med bonusmor på høstferie. Mine barn var også med bonus far på helgetur om sommeren. 

Far,mor og bonusforeldre var alle på juleavslutning i går. Og alle 4 var med på sommeravslutning i vår, 3 av oss var i bhg på sos dag. 

Det ER fullt mulig. 

I forhold til innlegget det refereres til - hvis det er fars år til å feire med barna - så er det faktisk opp til FAR hvordan de løser det med julen. 

Både fedre og mødre må forstå at de ikke kan styre hva den andre foreldren gjør, hvordan den andre løser ting under sitt samvær. 

Vi stod i lignende situasjon i fjor ,litt annerledes - fars jul med barna - far måtte jobbe ettermiddag julaften så han måtte gå kl 15  - barna feiret jul med bonusmor hos fars foreldre. Så de var med sine egne besteforeldre og tanter og onkler og bonusmor.  Kunne jeg personlig heller tenkt meg å da hatt dem hjemme? Ja, men fars jul, fars avgjørelse. Barna storkoste seg. Det er det viktigste. 

Ungene kan ikke feire jul uten foreldre, ungene kan ikke ditt kan ikke datt.. Hva om barna vil feire jul med bonusmor og den familien da? Skal man nekte barna det om det er noe som er greit for dem og som de ønsker? 

Anonymkode: 40105...9ca

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Som bonusmor/far kan man gjøre veldig mye riktig dersom mor/far klarer og legge vekk sin egen usikkerhet/egoisme og sette barna først. 

Her var mine barn med bonusmor på høstferie. Mine barn var også med bonus far på helgetur om sommeren. 

Far,mor og bonusforeldre var alle på juleavslutning i går. Og alle 4 var med på sommeravslutning i vår, 3 av oss var i bhg på sos dag. 

Det ER fullt mulig. 

I forhold til innlegget det refereres til - hvis det er fars år til å feire med barna - så er det faktisk opp til FAR hvordan de løser det med julen. 

Både fedre og mødre må forstå at de ikke kan styre hva den andre foreldren gjør, hvordan den andre løser ting under sitt samvær. 

Vi stod i lignende situasjon i fjor ,litt annerledes - fars jul med barna - far måtte jobbe ettermiddag julaften så han måtte gå kl 15  - barna feiret jul med bonusmor hos fars foreldre. Så de var med sine egne besteforeldre og tanter og onkler og bonusmor.  Kunne jeg personlig heller tenkt meg å da hatt dem hjemme? Ja, men fars jul, fars avgjørelse. Barna storkoste seg. Det er det viktigste. 

Ungene kan ikke feire jul uten foreldre, ungene kan ikke ditt kan ikke datt.. Hva om barna vil feire jul med bonusmor og den familien da? Skal man nekte barna det om det er noe som er greit for dem og som de ønsker? 

Anonymkode: 40105...9ca

De færreste barn som har et godt forhold til foreldrene sine VIL feire jul med bonus isteden for foreldrene. Jeg er bonusmamma selv, og har tatt med ungene på mye uten faren, også familiebesøk hos min familie. Vi har et fint forhold og jeg er glad i ungene. Liker godt å være sammen med dem.  Men julaften? Da ville jeg først spurt moren om hun heller ønsket å ha dem. For guds skyld. Skilte foreldre går glipp av MYE tid med ungene sine. Og julen er sannsynligvis noe av det såreste å gå glipp av.

Anonymkode: 48468...8ce

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Altså det virker jo veldig koselig at bonusmor vil det det betyr jo at bonusmor har et bra forhold til barna. likevel høres det litt mer normalt ut at moren har de i år, så er de heller hos far neste år igjen i stede.  Helt enig i at mor/far og bonus ikke bør være konkurrenter. 

Anonymkode: 206d7...049

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Her er jeg litt delt, da jeg er farget av hvordan det er hos oss. 

Hadde mitt barn vært hos far på julaften, og han måtte jobbe og dermed måtte barnet være med stemor til hennes familie, så hadde det vært uaktuelt. Barnet hadde ikke ville det selv heller. Barnet(som er en stor ungdom nå) har lite kontakt med fars familie, og lite med stemors familie, til tross for at hn har søsken der. Barnet er hos far annenhver helg, og noen uker i sommerferien, samt en og annen dag i andre ferier. Så det hadde ikke skjedd at barnet feiret jul med stemor og hennes familie, om far ikke var der. Barnet kjenner ikke besteforeldrene hos far, de sees toppen 2 ganger i året. Hn treffer stemors foreldre litt oftere gjennom året, men det er mer som bekjentskap og ikke familie. 

Hadde det derimot vært omvendt, at barnet var her, og jeg måtte jobbe, så hadde barnet enten vært med til stefars familie, som hn kjenner godt og som er som ekte besteforeldre på alle måter, eller stefar og barnet hadde feiret hos mine foreldre, alt etter som hva som var planlagt i utgangspunktet. 

Hva mener du? Om far plutselig må(?) på jobb, så kan han jo ikke være med barna/et, da er det vel naturlig at barn feirer med mor? Så lenge det ikke er grunner for at barn/a ikke har det bra hos mor.

Er barnet/a store, så kan dem vel si hva dem vil? Er det yngre barn, så må man gjøre det som er best for dem. Og som regel er det å feire jul med foreldrene det beste.

Anonymkode: 2ef7c...41e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Om barna vil det ser jeg ikke problemet med det! 

Anonymkode: c16c2...08a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...