Gå til innhold

Bachelor i spesialpedagogikk - lett å få jobb?

Anbefalte innlegg

Vurderer å søke på bachelor i spesialpedagogikk til høsten. Hvordan er jobbmulighetene? Kan tenke meg å jobbe både i og utenfor skolen, institusjoner, dagsenter mm. Har arbeidserfaring som assistent på tilrettelagte boliger og kan fortsette å jobbe der under studiene mtp. referanser. Noen med erfaring? Må man ha master for å være aktuell innenfor PPT-systemet mm? Vil helst bare ha bachelor og jobb, og pga. alene med barn kan jeg ikke reise langt for praksis (derfor ikke sykepleie, ergoterapeut eller vernepleier).

Anonymkode: 431b4...c2f

Fortsetter under...

Så på nettsiden til studiestedet jeg helst ønsker, UIT, under jobbmuligheter, står bare dette;

"Studiet utdanner fagpersoner med kompetanse i spesialpedagogiske temaer som er nødvendig for vårt samfunnsmandat." 

Betyr det at master er nødvendig?

Anonymkode: 431b4...c2f

Nei, det er vanskelig. Jeg fikk jobb som spesialpedagog i barnehage etter hvert, men de fleste stillinger som kunne vært aktuelle har enten krav om undervisningskompetanse eller barnehagelærer, eller så er det krav om master til for eksempel PPT. Det er en fin bachelorgrad, men den åpner dessverre ikke så mange dører.

Anonymkode: 3182e...513

• Liker 1

Jeg kom ikke inn på spesialpedagogikk. Så nå går jeg barnehagelærer, har 1 1/2 år igjen. Kommer til å gå rett på master i spesialpedagogikk etterpå. Håper det vil gi meg flere jobbmuligheter

Anonymkode: 66281...4b4

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kom ikke inn på spesialpedagogikk. Så nå går jeg barnehagelærer, har 1 1/2 år igjen. Kommer til å gå rett på master i spesialpedagogikk etterpå. Håper det vil gi meg flere jobbmuligheter

Anonymkode: 66281...4b4

Vet om flere i PPT som har gått den veien. Enten via barnehagelærer, lærer eller barnevernspedagog og så over på master i spes.ped

Anonymkode: 0964b...8cf

• Nyttig 1

Om du har lærerutdanning/fag og ppu i bunnen, blir du veldig attraktiv i skolen med spes.ped. i tillegg.

Har du kun spes.ped. bachelor er det veldig vanskelig å få relevant jobb. I PPT rekruterer de vel kun folk med master.

Anonymkode: 65243...d48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...